Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1023
Hei. Har prøvd å regne ut hva eg får igjen/må etter betale på skatten.
Har tjent 397000kr brutto, utenom feriepenger, og fått utbetalt 273000kr. Har hatt en lønnsøkning og sinnsvakt mye overtid i år, har grunnlønn på rundt 180kr timen, eller 30000 brutto hver måned. Skatter 28% ifølge lønnslippen, men endret skatte kortet tidligere i år. Betalte da ca 26% før det.
397000kr delt på 11 måneder er jo 36090kr i gjennomsnittlig brutto lønn pr mdn (11mdn), og ifølge skatte etaten skal man da betale 10329 i skatt for å få perfekt innbetaling. 113619 er da det minste jeg skal ha betalt for mine 11 arbeids måneder. Da tenker jeg slik.
397000-113619=283381. da har jeg betalt ca 10000 for mye på skatt?
Har hentet info om tabell trekk på skatte ettaten som lyder slik: Utdrag fra trekktabell 7102 : 36200 månedslønn Trekk 10329

Fantastisk om noen som har peiling kan se på utregningene mine og validere/rette dem.
Det er ikke noe poeng å se på antall måneder og tjooghei og prøve seg på noe kreativt regnestykke. Det eneste som teller for skatteetaten er hvor mye du har tjent, hvor mye du har forhåndsbetalt i skatt og eventuelle fradrag som skal med i beregningen.

Bruk den her: https://skattekalkulator2018.app.skatteetaten.no/
Sist endret av liasis; 1. januar 2019 kl. 21:15.
Har faktiskt ringt till skatteetaten och tagit reda på hur det ligger till. 12% av ditt minstefradrag blir "tvångssparat" åt dig av staten. Där har du svaret, 12% av ditt minstefradrag "lånar du ut" till staten och får tillbaka det med ditt skatteoppgjør.