Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1867
Hallo freakforum

I det siste har jeg sett litt på fake yeezys på ebay, er nok et dumt kjøp, men samma det. (skal lure lure noen venner)

Men det jeg lurer på, er det ulovlig å kjøpe fake yeezys? Om jeg bestiller fake yeezys fra ebay, vil de bli stoppet på tollen? Risikerer jeg bot? Er veldig usikker på dette, fordi jeg har aldri kjøpt "fake" merker før.

Takk for svar
Så vidt jeg vet skal det ikke være store problemet da det bare er sko. Så lenge du ikke har planer om å selge dem videre med samme pris som ekte Yeezys har (Mellom 4000-16.000 etter det jeg har sett, siden de er ekstremt limited edition), så er det nok ikke et særlig problem.
Piratvarer er i utgangspunktet ikke ulovelig, men de kan stoppes i tollen dersom produsenten, i dette tilfellet Adidas, har bedt om hjelp til å stanse import av falske versjoner av deres produkter (hvilket de per 2012, hadde).

Og en annen god grunn til å ikke handle, er jo at du ikke andre hvem som har produsert disse falske varene, og under hvilke forhold.

- Man må være klar over at produksjonen av kopier ikke skjer på trygge og etablerte arbeidsplasser. Den skjer under jorda. Dette kan jeg ikke skjønne at noen vil støtte.

- Vi har til og med sett eksempler på at folk er lenket fast som slaver under produksjon av piratkopier.
Vis hele sitatet...
Kilde.

Men moralpreken til side, så lenge hverken avsender eller mottaker er på noen som helst måte flagget av tollvesenet, går det nok greit.