Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1411
Sur gubbe
Brems's Avatar
Bilen skal snart på EU-kontroll, og er for så vidt ganske driftssikker - men med enkelte feil som trolig vil gi utslag i Norge. Det er bl.a. snakk om riper i frontrute etter vindusvisker (som kun synes ved lav sol), og gåen viskermotor til bakruta.

Er det noen som har erfaring med EU-kontroll av norsk-registrerte, eldre biler utenfor Norge, de siste 5 åra? Med eller uten bestikkelse.

Eventuelt også hvilke norske verksted man byr styre unnå.
I utgangspunktet skal vel EU-kontrollen være identisk i hele EU og EØS.
du får reparert frontruta di gratis hvis du har forsikring.. Evt kan du bytte hele ruta for en egenandel på 1000 eller 1500kr
Sur gubbe
Brems's Avatar
Trådstarter
Sitat av plexern Vis innlegg
du får reparert frontruta di gratis hvis du har forsikring.. Evt kan du bytte hele ruta for en egenandel på 1000 eller 1500kr
Vis hele sitatet...
Var innom et bilglass-verksted; det stemmer som du sier, men de var ikke villige til å gjøre noe:

Steinsprut-skaden var ikke alvorlig nok for å skifte ruta, og resten av ruta er så slitt at de så på det som meningsløst å gjøre noe med sistnevnte. De rådet meg til å kjøre til ruta sprekker, og så melde det. De nåværende skadene sees på som slitasje, og forsikringa dekker ikke det.

Spørs om ikke jeg bare får ligge hakk i hæl bak hver eneste trailer fremover, og håpe på det verste.
Not a real gamer
retovio's Avatar
bilen må godkjennes i norge, da norge ikke bruker eu kontroll men periodisk kjøretøy kontroll...
slitt frontrute da skal den være veldig sliten for å få feil på den eventuelt om det en steinsprutskade der press på ruta med tommelen fra innsiden og den sprekker så skifter du rute gjennom forsikringen, og bakrute visker er ikke noe som man ser på under en PKK.

hvis du lurer mer på hva de ser etter så er kontrollveiledningen her
Sist endret av retovio; 25. mars 2019 kl. 21:21.
Som sagt over, bakrutevisker er ikke EU feil. Er frontruta de ripete så kan du faktisk polere opp ruta, start med en grov polish på grov pute, gjerne mikrofiber eller ull, medium polish på medium pute, og en superfin polish som fyller riper tilslutt. Gjort på flere biler, og polerer opp en hel haug av kunde/bruktbiler frontruter på jobb, det tar tid, men har du utstyr, så er mye gjort på en times tid
@thisisfifty
Gidder du å beskrive hva slags utstyr og polish? Har en bil med dårlig rute som var helt fin for 9 måneder siden når jeg kjøpte den så jeg regner med at den har fått en eller annen behandling før den gikk til meg. Aldri opplevd at en rute har blitt dårlig så fort.
Selv Pkk (eu-kontroll) om skal være like hos alle verksteder, virker det for meg slik at Naf verkstedet her i byen er mindre strengt. De tar bare kontrollen og har ikke mulighet til å gjøre reprasjoner så de tjener ikke mer på å gi feil. Mens private verksteder gi feil for å få mersalg.
Sur gubbe
Brems's Avatar
Trådstarter
Sitat av retovio Vis innlegg
slitt frontrute da skal den være veldig sliten for å få feil på den
Vis hele sitatet...
Det er såpass at vann renner i bue når det regner.

Sitat av thisisfifty Vis innlegg
Som sagt over, bakrutevisker er ikke EU feil. Er frontruta de ripete så kan du faktisk polere opp ruta
Vis hele sitatet...
Gi gjerne noen eksempler på polish som du bruker.