Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3717
Proff skeptiker.
Hei!
Har et spørsmål angående uttak av ferie.

Samboeren min begynte i ny jobb i August 2015.
Hun har jobbet hele året før dette i en annen bedrift.
Men hun fikk i dag beskjed fra sin nye arbeidsgiver at hun ikke kunne ta ut ferie i ferie perioden pga hun ikke hadde jobbet et helt år i bedriften.

Her inne er det folk som er eksperter på det meste, så kanskje det finner en ferie guru her!

Edit: Legger ved at hun jobber deltid.

Takk på forhand!
Sist endret av Ukens; 13. april 2016 kl. 18:42.
Hun har vel rett på ferie, men det er ikke sikkert hun har fullt feriepengegrunnlag. Mer ferie har vel alle rett på å ta ut mener jeg.
Fra ferieloven: "(3) (Feriens lengde ved ansettelse i ferieåret)
Arbeidstaker som tiltrer senest 30 september i ferieåret, har rett til full feriefritid, jfr likevel § 7 nr. 1. Arbeidstaker som tiltrer etter dette tidspunkt, har rett til feriefritid på 6 virkedager."

Merk at dette er ferie og sier ingenting om lønn i ferieperioden. Hun kunne altså tatt ut full ferie allerede i fjor siden hun begynte i august som er før fristen på 30. september, men hvis man trenger lønna så er det kanskje ikke aktuelt.
Sist endret av JohnMichael; 13. april 2016 kl. 19:15.
Fra:
http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78188
Arbeidstaker som tiltrer senest 30. september i ferieåret kan kreve full ferie (25 virkedager) innen utløpet av samme ferieår.
Vis hele sitatet...
Så hun har rett på ferie.

Tre ukers ferie i hovedferieperioden (1. juni - 30. september) kan bare kreves av den som tiltrer innen 15. august i ferieåret.
Vis hele sitatet...
Og hun kan kreve 3 uker i ferietiden, så vidt jeg forstår. Er absolutt ingen ekspert på dette tho.
Proff skeptiker.
Trådstarter
Takk for svar hele gjengen!

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Og hun kan kreve 3 uker i ferietiden, så vidt jeg forstår. Er absolutt ingen ekspert på dette tho.
Vis hele sitatet...
Så viss jeg forstår dette rett så har en rett på 3 uker sammenhengende ferie i hovedferieperioden uansett om man har jobbet tidligere i ferieåret så lenge en er ansatt før den 15 August?

Godt å få dette bekreftet da jeg kjente jeg ble rimelig pissed, da for første gang på mange år både jeg og samboeren min har mulighet / økonomi til å reise på ferie sammen!
Husk også på at feriepengene skal komme fra tidligere arbeidsgiver (Og skal vell utbetales når hun sluttet, om jeg husker rett fra lovgivningen).
Slik at penger til ferie vil det også bli. Bare ikke fra nåværende arbeidsgiver.
Sitat av Ukens Vis innlegg
Så viss jeg forstår dette rett så har en rett på 3 uker sammenhengende ferie i hovedferieperioden uansett om man har jobbet tidligere i ferieåret så lenge en er ansatt før den 15 August?
Vis hele sitatet...
Det er slik jeg forstår det, ja. Unntaket er hvis man allerede har tatt ut ferien sin hos en annen arbeidsgiver. Det er vel ikke tilfellet for din samboer, da hun har vært ansatt på dette stedet siden i fjor.
Sist endret av mentalmelt; 13. april 2016 kl. 23:38.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Husk også på at feriepengene skal komme fra tidligere arbeidsgiver (Og skal vell utbetales når hun sluttet, om jeg husker rett fra lovgivningen).
Slik at penger til ferie vil det også bli. Bare ikke fra nåværende arbeidsgiver.
Vis hele sitatet...
Du kan i alle fall be om å få de utbetalt når du slutter. Hvis ikke tror jeg de kommer i juni eller noe året etter. Var slik da jeg hadde sommerjobb i alle fall.

Sitat av Ukens Vis innlegg
Takk for svar hele gjengen!


Så viss jeg forstår dette rett så har en rett på 3 uker sammenhengende ferie i hovedferieperioden uansett om man har jobbet tidligere i ferieåret så lenge en er ansatt før den 15 August?

Godt å få dette bekreftet da jeg kjente jeg ble rimelig pissed, da for første gang på mange år både jeg og samboeren min har mulighet / økonomi til å reise på ferie sammen!
Vis hele sitatet...
Jeg vil si at hun hadde rett på 3 ukers ferie i fjor, 2015, siden hun var ansatt i august 2015. Nå er vi i 2016, og da har hun vel rett på full ferie? Dvs 25 dager etter loven, men 5 uker er fremforhandlet i de aller fleste yrker.
Sist endret av mollymus; 14. april 2016 kl. 00:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Husk også på at feriepengene skal komme fra tidligere arbeidsgiver (Og skal vell utbetales når hun sluttet, om jeg husker rett fra lovgivningen).
Slik at penger til ferie vil det også bli. Bare ikke fra nåværende arbeidsgiver.
Vis hele sitatet...

Jo alt hun tjente fra august og ut året 2015 fra hennes nåværende arbeidsgiver skal hun ha feriepenger for sommeren 2016.

Hvorvidt hun har tilgode feriepenger fra sin gamle arbeidsgiver kommer an på om hun fikk siste lønning pluss opptjente feriepenger (utløser skatt på feriepengene) da hun sluttet eller om hun lot feriepengene stå hos sin gamle arbeidsgiver for å "slippe" skatt. Men dette har vel dama oversikt over, eller kan se gjennom siste lønnslipp etc.
Sist endret av frtoretang; 14. april 2016 kl. 06:07.
Sitat av mollymus Vis innlegg
Jeg vil si at hun hadde rett på 3 ukers ferie i fjor, 2015, siden hun var ansatt i august 2015. Nå er vi i 2016, og da har hun vel rett på full ferie? Dvs 25 dager etter loven, men 5 uker er fremforhandlet i de aller fleste yrker.
Vis hele sitatet...
Hun har rett på full ferie ja, men kun tre uker sammenhengende i hovedferieperioden.