Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1438
Krav til rømningsveier:

Leier leilighet 2 soverom med vinduer som kan åpnes, kommer til en liten gang,så inn til stuen og åpen kjøkkenløsning. Det er 2 store vinduer i stuen, men rutene er hele, dvs kan ikke åpnes, for ordens skyld nevner jeg også at det da heller ikke er vindu ved kjøkken løsningen. Boligen er en tomannsbolig og leier da den den ene delen, med separat inngang. Har tenkt mye på brann og skulle det brenne i stuen, så vil ingen komme seg ut, leker barn i stuen mens en voksen er på badet eller lignende, er katastrofen nær. Prøver å finne ut retningslinjer for dette, men kommer til kort. Det er utleiers marked og ser ikke ut som om leietager kan kreve så mye, leien er høy ,så hadde satt stor pris på om noen her har erfaringer å dele, kan gi meg et råd, hvor jeg kan henvende meg osv. På forhånd takk for hjelpen og ha en fin dag.
Sist endret av meitemark; 4. april 2016 kl. 14:58. Grunn: skrivefeil og lesbarhet
Er elektriker, og har jobbet endel med rømningsveier(nødlys/brannvarsling), og du har helt rett i at det ikke er enkelt å sette seg inn i.
På et proffesjonelt nivå bruker man godkjente firma til planlegging av rømningsveier, men på privaten er det vel mest brannvesen som kan uttale seg? Skader jo ikke å ta en telefon til det lokale brannvesenet og høre.

Om jeg husker riktig, og dette er nasjonalt, så er vel det hovedsaklig krav på rømningsvei ut fra soverom(dvs. vindu og evt. stige) der man har noen krav ift. størrelse osv.

Skulle ønske jeg kunne gitt et litt mer utdypende svar, men slike krav og regler er som regel veldig åpen for tolkning her til lands.
Trådstarter
2 0
Sitat av aphex Vis innlegg
Er elektriker, og har jobbet endel med rømningsveier(nødlys/brannvarsling), og du har helt rett i at det ikke er enkelt å sette seg inn i.
På et proffesjonelt nivå bruker man godkjente firma til planlegging av rømningsveier, men på privaten er det vel mest brannvesen som kan uttale seg? Skader jo ikke å ta en telefon til det lokale brannvesenet og høre.

Om jeg husker riktig, og dette er nasjonalt, så er vel det hovedsaklig krav på rømningsvei ut fra soverom(dvs. vindu og evt. stige) der man har noen krav ift. størrelse osv.

Skulle ønske jeg kunne gitt et litt mer utdypende svar, men slike krav og regler er som regel veldig åpen for tolkning her til lands.
Vis hele sitatet...
hei hei

takk for svar ,skal henvende meg til lokalt brannvesen,det er jo merkelig at ikke vinduer kan åpnes i oppholdsrom,men satt pris på at du svarte,ha en strålende dag
Etter litt googling fant jeg denne siden.

Hovedkravet er at alle boliger skal ha minst én rømningsvei som fører direkte til det fri. Boliger med flere bebodde etasjer må ha alternative rømningsveier i tillegg.
Vis hele sitatet...
Hvis du har innredet kjeller eller loftstue, eller hvis du bor over flere etasjer, må du ha alternative rømningsveier i tillegg til en hovedrømningsvei. Det skal være mulig å rømme fra brann fra alle plan og etasjer hvor folk bor eller oppholder seg.

Du må ha en utgang til det fri fra hovedetasjen/bakkeplan.
Fra øvre plan kan en vanlig trapp ned til hovedetasjen/bakkeplan (og videre derfra ut til det fri) regnes som hovedrømningsvei, men du skal som hovedregel i tillegg ha alternative rømningsveier fra alle plan og etasjer. Dette kan være vindu, balkong, rømningsstige eller utvendig trapp.
Vis hele sitatet...

Kanskje litt mer hjelp der. Uansett så tror jeg det er brannvesen som til syvende og sist kommer med krav, og dette kan variere fra by til by.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av solregn Vis innlegg
Boligen er en tomannsbolig og leier da den den ene delen,med separat inngang.Har tenkt mye på brann og skulle det brenne i stuen,så vil ingen komme seg ut,leker barn i stuen mens en voksen er på badet eller lignende, er katastrofen nær.
Vis hele sitatet...
Problemet er ikkje når du er våken. Da vil du som regel oppdage det før ting er overtent, og du vil ha rimelig god sjanse til å komme deg ut. Problemet er når du sover, og ikkje oppdager det før røykvarsleren uler. Då kan ting vere overtent.

Så eg ville ikkje fokusert så ekstremt på risikoen ved brann i stua når du uansett er våken. Du oppdager den før rommet er overtent.