Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 3028
Hei, for 3 dager siden ble jeg far til min fine datter. Hun er en fin og glad liten skapning, men jeg sliter litt med å få vekk bæsjen som har tørket seg til på rompe/lår. Noen som har noen gode tips?
Atm bruker jeg lunkent vann på tørrserviet med litt baby olje.
Ikke så effektivt 🤭😂
Gratulerer så masse!! På apoteket så hadde de (for 11 år siden) så hadde de våtsevietter til bitte små folk som fungerte veldig bra. Nå er det sikkert større utvalg. Masse lykke til
Gratulerer så mye som pappa!
Våtservietter eller klut med lunkent vann. Er det skikkelig ille pleide jeg å spyle av i badekaret. Hvis bæsjen tørker er du for sein med bleieskift. Det er utrolig vondt for sart barnehud og gå med skitten bleie.

Kos dere og nyt tiden dere har sammen.
Den første bæsjen er litt spesiell, så det der blir bedre. Bløt det opp i badestampen og bruk olje. Våtservietter er så effektivt at jeg nesten blir litt skeptisk til å bruke det daglig på babyer. Det er genialt på tusjflekker på bordet og sånt.

Og gratulerer
Sist endret av *pi; 10. juli 2019 kl. 17:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
det er jo akkurat sån du gjør som er best ;P man må bare gnukke litt =)

og gratulerer =)
Sist endret av magnet; 10. juli 2019 kl. 19:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Gratulerer!
Du bør ikke vente så lenge at bæsjen tørker. Ta den med det samme hun er ferdig med å bæsje så er det mye lettere og hun slipper å få utslett og sår rompe. Gratulerer igjen, du har nettopp opplevd det mest magiske et menneske kan oppleve!
Sist endret av hala; 10. juli 2019 kl. 20:41.
Tørre engangskluter med lunka vann på er smooth for babyromper. Eventuelt våtservietter de for senitiv hud.
For spa session; en dæsj sinksalve om sår hud og litt talcum pudder uten parfyme i flæskevalkene.

Skifte bleie på stellebordet er gull tid med små beibier der du kan få mye god kontakt . Gratulerer
Sist endret av Bearass; 10. juli 2019 kl. 21:10.
Gratulerer så mye! Dette er noe av det flotteste man kan oppleve som menneske.

Vi brukte tørre engangskluter med vann som nevnt tidligere. Slike «kuber» som man kjøpe på apotek eller lignende. De er ofte på tilbud og det kan lønne seg å kjøpe litt når det er det.

Min erfaring med våtservietter er at stumpen blir fort veldig sår, og babyen blir veldig utilfreds, noe som ikke er bra for baby eller foreldre.

Vi behandlet sår stump med en krem som heter Bephanten, den fungerte veldig bra. Fåes på apotek og kanskje i vanlig dagligvarebutikk nå om dagen.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Bephanten er bra for sår stump og tissetass. Ikke kjøp halvfabrikat, de funker ofte veldig dårlig.

Som også nevnt her tidligere høres det ut som om dere må få litt mer rutine i å få sjekket tilstand på bleien. Det er ikke kjekt for ungen å gå med dritt i buksen så lenge at det tørker, og i verste tilfelle kan det føre til infeksjon. Spesielt med jenter er det veldig lett for at bæsjet forsvinner opp i urinveiene og skaper trøbbel.

Hvis ungen driter på seg når hun sover om natten bør dere stå opp annenhver time og få byttet bleien. Det er ikke lange perioden det blir et issue at hun gjør det uansett.
Sist endret av nso; 10. juli 2019 kl. 23:32.
Sidan det er snakk om tre dagar, er det nok bek det er snakk om. Dette er seigare og meir gjenstridig enn vanleg bæsj, så det vert nok ikkje like vanskeleg i framtida...
1: bruk engangsklut å få bort det meste.

Hvil ungen med magen vend mot armen din å vask stumpen, og føtter i en vask da får du alt helt rent, går mye fortere, og det er enkelt.
Gratulerer så mye. Bruk tørre engangskluter som dere fukter med lunkent vann og litt babyolje så går det bort fort. Men dere bør skaffe bedre rutiner for å forhindre at hun går med bek i bleien så lenge at det stivner.
Gratulerer , hold henne under vasken og skyll litt med lunkent vann, fungerer flott.
Klem fra Betty
Er ikke våtservietter fullt av dritt som ikke er bra for barnet? Nå er det lenge siden jeg har lest advarsler mot å bruke dette, så kanskje det har forbedret seg.

Ville dog tenkt at klut og vann, og evt noe olje er best.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Min erfaring med en nå snart 3 måneder gammel jente er at bæsjen aldri har tørket. Vi bytter bleier så fort vi merker at det har kommet noe. På natten den første tiden var det endel foring så da ble bleie tatt fort de få gangene det var noe der da. Nå bæsjer hun aldri på natten lenger.

Bruk av våtservietter til hvert bleie skift er det mange som mener er fyfy, særlig av de litt eldre. Men når man får kjøpt svære forbruksvarer med våtservietter merket baby og bleieskift så forstår jeg ikke hvordan det kan være så skadelig. Kunne de solgt våtservietter merket baby hvis det er farlig å bruke? Mulig jeg er naiv.
Sitat av Lima Vis innlegg
Men når man får kjøpt svære forbruksvarer med våtservietter merket baby og bleieskift så forstår jeg ikke hvordan det kan være så skadelig. Kunne de solgt våtservietter merket baby hvis det er farlig å bruke? Mulig jeg er naiv.
Vis hele sitatet...
Farlig og farlig, har man sensitiv hud er det best å ikke styre for mye med diverse såpe- og parfymegreier når det ikke er nødvendig. Det varierer på babyer også, en av mine tåler lite sånt. Noen våtservietter inneholder potensielt allergifremkallende stoffer, og i motsetning til med vanlig såpevask så skyller man det jo ikke av. Men jeg bruker det av og til altså, men da med svanemerke eller sånn astma og allergiforbund -merke.
Nautral sine er vel helt greie, i alle fall ikke hatt noen problem med de. Men uansett så er jo sinksalve gull.

Gratulerer så mye
Sitat av FrigOffRandy Vis innlegg
Når skal mods flytte denne tråden over til Rusmidler?
Vis hele sitatet...
Ja, du har ett godt poeng der. Det er en egen rus å være nybakt forelder, faktisk beste rusen som er å oppdrive
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Ja, du har ett godt poeng der. Det er en egen rus å være nybakt forelder, faktisk beste rusen som er å oppdrive
Vis hele sitatet...
Jeg trodde det var illegale stoffer i våtservietter som var linken.
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg trodde det var illegale stoffer i våtservietter som var linken.
Vis hele sitatet...
kommer vel an på hva du pleier å dupper de serviettene i egentlig, er jo på freak.no så kan jo aldri vite, så visse forbehold må taes angående uttalelsen min og garanterer på ingen måte noe som helst.