Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1335
Gassprimus funker som kjent dårlig i kaldt vær, siden trykket i gassboksen synker når temperaturen er lav. Tar man en stor risiko visst man legger gassboksen i kokekaret der man varmer opp vannet, eller blir ikke temperaturen høy nok til at det er noen reell fare?

Dette er ikke noe jeg har tenkt å gjøre. Bruker bensinprimus på vintertur, men interessant å tenke på om dette er noe man kan gjøre dersom det er helt nødvendig.
De boksene jeg har sett på, så står det maks temperatur på 50 °C. Det er sikkert bygd inn en del sikkerhetsmargin. Men potensielt doble den maksimale temperaturen? Nei! Revner boksen, og det er åpen ild i nærheten. Ja, så sier det seg selv hvor mye hår en har igjen, hvis en er heldig.
Du varmer en slik boks enkelt og trygt inntil kroppen. Eventuelt så planlegger du litt og lagrer den et sted hvor du vet det vil være litt varmt, som ved ryggen i ryggsekken.

Det sagt - jeg har selv gjort noe enda dummere, varmet den på åpen flamme. Og det var selvsagt veldig dumt. Heldigvis er skal det litt til for at en slik boks sprekker. Hvis du noen gang har satt fyr på en slik boks i litt mer kontrollerte forhold så har du sikkert også lagt merke til et lite "thudd" rett før boksen smeller. Det er bunnen som vrenger seg. Hører du det så er det bare å komme seg vekk med en eneste gang.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
De boksene jeg har sett på, så står det maks temperatur på 50 °C. Det er sikkert bygd inn en del sikkerhetsmargin. Men potensielt doble den maksimale temperaturen? Nei! Revner boksen, og det er åpen ild i nærheten. Ja, så sier det seg selv hvor mye hår en har igjen, hvis en er heldig.
Vis hele sitatet...
Enig med deg, antakelig en veldig dårlig ide.

Siden gassboksen slipper ut trykk når man bruker den, tenkte jeg at kanskje trykket i boksen holdes under det kritiske trykket, sålenge man løfter boksen ut før man stenger av ventilen.
Sist endret av maniiac; 2. november 2018 kl. 17:43.
Ja, hvis du åpner ventilen så vil du selvsagt ventilere gassen. Men jeg håper du ikke har tenkt å ventilere gass i f.eks. et telt. Det er en særs dårlig idé.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Ja, hvis du åpner ventilen så vil du selvsagt ventilere gassen. Men jeg håper du ikke har tenkt å ventilere gass i f.eks. et telt. Det er en særs dårlig idé.
Vis hele sitatet...
Det er snakk om å bruke en primus med slange mellom brenneren og gassen. Tanken er å legge gassboksen i kokekaret, samtidig som du bruker gassen fra boksen til brenneren.
Ja, det vil fungere. Men legg boksen på innsiden av jakka mens du setter opp teltet så er den god og varm innen du skal bruke den. Langt tryggere.
Og ta høyde for at gass er veldig ustabilt når det er kaldt. Spesielt når de forskjellige stoffene separer seg slik de kan gjøre i kaldt vær. Gass som skal brukes i kaldt vær inneholder ofte mer en bare butan. Hvis gassflaske i tillegg er montert med åpningen opp kan en risikere en 1/2 meter flamme ut av primusen når en justeter bare litt opp.
Gass på primus er vel generelt ganske uproblematisk før det blir mange minus. Hvertfall etter min egen erfaring. Har fyrt med gass mange ganger i -5 til -10 uten problem. Flere plasser selger de også gass som er laget for å bruke på vinteren, uten at jeg har prøvd disse selv.
Har du gassbrenner som har for varming er det ikke noe problem. Bare snu boksen på hodet. Du får også gass som er Beregnet til vinterbruk. Er bygd annerledes inni