Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2211
Hei. Trenger noen filmtips.

Jeg leser litt for tiden og er på leting etter gode filmer som kan hjelpe meg visualisere livet i gode gamle Europa, alt fra 500-1800 tallet.

Jeg vet dette er å spørre om noe som omfatter uendelig mange filmer. For å være mer spesifikk er det mest interessant med filmer som kan gi meg dypere innblikk i spesielle epoker og/eller historiske hendelser.

Eksempler på epoker/temaer er:
Middelalder
Renessansen
Barokken
Opplysningstiden

Revolusjoner, Kriger, Vendepunkter, Oppdagelser, etc.

Noen eksempler som jeg kommer på i farta:

Amadeus (film om Mozart og hans liv. Klassismen i Wien)
Vikings (Serie, lett å visualisere vikingtiden)
The Patriot (Amerikanske borgerkrig)
Braveheart
Rome, Jeanne d'arc, mannen med jernmasken.
Middelalder:

Kingdom Of Heaven Korstogene
Braveheart William Wallace
Ironclad Kong Johan I Av England, Beleiringen Av Rochester Slott

Kingdom Of Heaven har en rekke episke slagscener, likedan med Braveheart. Braveheart og Ironclad har en rekke scener som gir deg et relativt realistisk bilde av middelalderens brutalitet.

1600-1900
Master And Commander: The Far Side Of The World Napoleonskrigen, Livet ombord på Britisk marinefartøy
Zulu(1964) Zulukrigen, Rorkes Drift
Gettysburg Slaget Ved Gettysburg, Amerikanske Borgerkrigen

Master and Commander omhandler livet på et marinefartøy i den Britiske marine, under Napoleonskrigen. Zulu omhandler slaget ved Rorkes Drift, hvor 139 Britiske soldater holdt en misjonstasjons mot en Zuluhær på 4000-5000 mann.
Gettysburg omhandler det avgjørende slaget ved Gettysburg, under den Amerikanske borgerkrigen.

Var de jeg kom på i farten.
Sist endret av FridericusRex; 31. august 2014 kl. 00:41.
Det meste anbefalt i denne tråden er filmer som mer eller mindre projiserer dagens samfunn på epokene de fordrer å portretere. Få filmer har maktet å fange de subtile strukturene i interaksjonen osv.

Barry Lyndon, kanskje, men se heller en forelesning, eller teksten i en bok.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Valhalla Rising
Møte mellom forskjellige folk fra forskjellige folk fra rundt vikingtia elns. Lite prat og mye visualisering
Sist endret av Bothrops; 31. august 2014 kl. 09:56.