Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 5898
Kom over denne artikkelen i dag:
http://www.dagbladet.no/2014/05/23/n...jobb/33455634/

Hentet fra artikkel:
Hos Ålgård Energy System i Rogaland tok røykepausene så lang tid at sjefen til slutt valgte å gi de som ikke røyker en ekstra klapp på skulderen:
De får en uke ekstra ferie i året.


Selv har jeg røyket i 16 år, og røyker fremdeles. Jeg synes dette er helt greit jeg. Hver gang jeg tar en røyk på jobben går det fort mellom 3-10 minutt (utenom faste kaffepauser).
Jeg har alltid stusset over at det ikke er blitt slått mer ned på dette i min jobb, ei heller har ikke-røykere kolleger klaget over forskjellen.

Jeg unner arbeidere som ikke røyker på jobben en uke mer ferie Men hva synes dere om dette?
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Kunne heller gitt en ferie til ikke-røykere som tidligere å vært røykere. De fortjener virkelig en ferie. Hva i alle dager skal de gi en "premie" til folk som aldri har røyket? Det er ikke vanskelig å holde seg unna tobakk hvis man aldri har rørt det. Det er derimot et rent helvete å slutte når man har røykt noen år.

Mener at bare de som har vært tidligere røykere og har klart å slutte bør få en slik bonusordning.
Sist endret av Mexxy; 23. mai 2014 kl. 14:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det handler jo om at røykere i snitt er både mer syke og tar flere pauser i løpet av en arbeidsdag. Det at folk ikke røyker er direkte lønnsomt for bedriften, og at de derfor ønsker å legge incentiver for at folk ikke skal røyke er forstålig.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Kunne heller gitt en ferie til ikke-røykere som tidligere å vært røykere. De fortjener virkelig en ferie. Hva i alle dager skal de gi en "premie" til folk som aldri har røyket? Det er ikke vanskelig å holde seg unna tobakk hvis man aldri har rørt det. Det er derimot et rent helvete å slutte når man har røykt noen år.

Mener at bare de som har vært tidligere røykere og har klart å slutte bør få en slik bonusordning.
Vis hele sitatet...
Så da ville man blitt belønnet om man begynte å røyke en stund før man sluttet igjen?

Nei, det er et godt tiltak men det må gjøres som det ble gjort. ikke røykere koster bedriften betydelig mindre enn røykere i tapt arbeidstid og effektivitet og da er det helt greit at de får litt kompensasjon for det...
Veldig bra! Godt tiltak!
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Sitat av Cikey Vis innlegg
Så da ville man blitt belønnet om man begynte å røyke en stund før man sluttet igjen?
Vis hele sitatet...
Det er et godt tiltak for å få folk til å slutte å røyke. Er vel det som er meningen med hele dette prosjektet. Om en arbeider begynner å røyke for så å slutte brått etter kort tid, så tror jeg det blir fort gjennomskuet av arbeidsgiveren. Her snakker jeg om folk som virkelig er røykere. De slutter med en sterk avhenngighet for jobben sin skyld, selv om det er ingen som tvinger dem.
Jeg hyller dette tiltaket.

Jeg jobber selv et sted hvor det er mange som røyker og de sier hele tiden " går ut å tar en røyk i 5 min" - på de 2 årene jeg nå har jobbet der har en røyk alltid tatt 10-15 minutter. Når jeg da jobber med et ganske så hektisk arbeid så går det ut over alle andre kollegaer som ikke røyker(og de som snuser). det betyr mer jobb for oss andre, og det betyr mer misnøye blant de som ikke røyker ettersom de tar seg friheter de egentlig ikke skal ha. Jeg tror nok i det lange løp så vil dette bli mer synlig hos flere norske bedrifter. Som han selv sier i artikkelen så er det fler som har sluttet etter dette tiltaket. Noe som er bra generelt for helsa.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Muradi Vis innlegg
Det er et godt tiltak for å få folk til å slutte å røyke. Er vel det som er meningen med hele dette prosjektet.
Vis hele sitatet...
Nei, det er det ikke. Meningen med prosjektet er jo rett og slett at røykere bruker tid og pauser de ikke har på å ta seg en røyk. Hvis en røyker i snitt bruker 20 minutt av arbeidstid om dagen på å røyke så blir det grovt regnet 80 timer i året. Det er 10 hele arbeidsdager brukt på røykehjørnet istedenfor å være og jobbe.

Jeg vil også tro at de fint får "ferie" om de er røykere, men aldri røyker under arbeidstid. Hvis de feks snuser istedenfor å røyke når de er på jobb, da går det ikke utover arbeidstid og de får vel også den ekstra uken fri.
Carrots for Fun!
darkslayer322's Avatar
Jeg røyket før, men har nå byttet til snus.
Og jeg hadde MANGE 2-10 minutters røyke pauser på jobben før. utover lunsj og kaffepauser.
Merker godt etter jeg sluttet og røyke at jeg jobber litt mere effektivt med tanke på at jeg timefører mye mere arbeid nå en før. (Der jeg jobber fører vi 7.5 timer arbeid hver dag, sak for sak.. med god oversikt over hvor mye man gjør per dag)
godt tiltak både med tanke på folk og bedrift, en ekstra motivasjon til å sluttte er kanskje akkurat det som trengs.
Jeg synes det blir en kunstig klassifisering og regulering.
Man er da mannesker i yrker, ikke klokkedrevne roboter, det er helt naturlig å ta seg til til jeg-et både på jobb og utenfor, hva dette måtte innebære har ingen noe med.
Det er selvfølgelig ikke gunstig for noen å røyke, men jeg føler resultatet av slike tiltak retter seg mye mer mot kategorisering og forfølgelse av personlig frihet på arbeid enn antirøyking.

"Men, men! hva med meg?! Jeg røyker jo ikke, se han står jo der ute mens jeg sitter her inne og jobber! Det er ikke rettferdig!"
Hold kjeft, inviduell frihet er viktigere enn såkalt "rettferdighet"
Hva har dette med induviduell frihet å gjøre? Det er ikke noen straff for å røyke, det er en belønning for å ikke gjøre det. Det er ingen som mister noen frihet her, du kan helt fritt velge selv om du vil røyke på jobb eller ikke. Å påstå at noen mister sin individuelle frihet her blir jo bomskudd.
Sitat av Obster Vis innlegg
Kom over denne artikkelen i dag:
http://www.dagbladet.no/2014/05/23/n...jobb/33455634/

Hentet fra artikkel:
Hos Ålgård Energy System i Rogaland tok røykepausene så lang tid at sjefen til slutt valgte å gi de som ikke røyker en ekstra klapp på skulderen:
De får en uke ekstra ferie i året.


Selv har jeg røyket i 16 år, og røyker fremdeles. Jeg synes dette er helt greit jeg. Hver gang jeg tar en røyk på jobben går det fort mellom 3-10 minutt (utenom faste kaffepauser).
Jeg har alltid stusset over at det ikke er blitt slått mer ned på dette i min jobb, ei heller har ikke-røykere kolleger klaget over forskjellen.

Jeg unner arbeidere som ikke røyker på jobben en uke mer ferie Men hva synes dere om dette?
Vis hele sitatet...
Jeg synes ikke dette skal deles opp i røykere og ikke røykere, men menneskr som kaster bort jobbens tid uavhengig v årsak og mennesker som disponerer arbeidsgivers tid fornuftig.

Jeg røyker selv, men den eneste røyken jeg tar på jobb er i lunsjpausen og den er ubetalt og en del av min tid.
Jeg mener selve mentalitenen som ligger bak. At folk skal kategoriseres og separeres inn i grupper, når alle egentlig gjør den samme jobben. Jeg synes det er positivt med takhøyde på jobben.
Sitat av Turelli Vis innlegg
Jeg mener selve mentalitenen som ligger bak. At folk skal kategoriseres og separeres inn i grupper, når alle egentlig gjør den samme jobben. Jeg synes det er positivt med takhøyde på jobben.
Vis hele sitatet...
Men alle gjør ikke samme jobb. De som røyker har mer pauser enn de som ikke røyker, så man kan jo si at egentlig er dette bare en måte å sørge for at det blir rettferdig og at begge gruppene får cirka like mye fri.

I tillegg støtter det opp om å få folk til å slutte å røyke, da det vil gi mindre sykefravær. Dette er på samme måte som enkelte bedrifter belønner folk som trener jevnlig.
Ja, jo. Jeg tror bare det er sunnere om 'jobben' ikke så det som sin oppgave å skulle belønne eller ikke for oppførsel som egentlig ikke har noe med jobben å gjøre.
Jeg ser selvfølgelig poenget i at røykerne gjør mindre jobb enn de andre, men det er en litt giftig påstand å skulle hnge seg opp í. For ingen gjør jo egentlig samme jobb.
Noen bæsjer kanskje dritlenge, som ved første øyekast ikke er noe å ofre en tanke, men om man skulle kunne man sporet dette til kosthold, og dermed funnet årsak til 'pisking'
Jeg er ikke egentlig uenig i det som blir sagt, jeg synes bare det høres ut som ett usunt tankemønster.
Jeg mener ikke nødvendigvis dette tiltaket er dårlig, mentaliteten som ligger bak derimot.
Men hvordan ønsker du da å sørge for at det blir rettferdig? Skal sjefen følge med på alle som tar røykepauser og straffe de om de tar mer pauser enn avtalt hver dag? Det ville nok fort skapt en meget dårlig arbeidsstemning. I tillegg ville dette ført til at man måtte hatt en detaljert oversikt over når alle tar pauser, som ville kunne ført til at arbeidsgiver måtte overvåke de ansattes pauser. Dette blir mer en form for brudd på personlig frihet.

Jeg tror at det er best om man ikke er redd for å sette folk litt i grupper - det er ikke alltid skadelig. Man vet at røyking fører til mer pauser og større sykefravær - og man vet at folk som holder seg i form gjerne er mer effektive på jobb, samt er mindre syke. Da virker det veldig greit om jobben belønner dem som gjør de valgene som sparer bedriften penger. Eller for å si det på en annen måte, kan få utbetalt en del av de pengene de sparer bedriften for gjennom f.eks. en ekstra ferieuke.
Sist endret av etse; 23. mai 2014 kl. 16:59.
AML sier ganske klart at alle arbeidstakere har krav på 5 minutts pause for hver time på jobb, minst 15 min etter tre timer. Jeg skal være enig i at svært ofte går røykepausen langt utover disse fem minuttene, og da er tiltak som dette helt greit. Men holder man seg innenfor disse 5 minuttene er det ingen grunn til at ikke-røykere får mer ferie. Det plager meg litt at de som ikke røyker klager over dette, samtidig som INGEN nekter dem de samme pausene. At røykere simpelthen har et større behov for dem er ingen unnskyldning for å ikke ta dem selv.

Selv røyker jeg ikke lengre. Men har alltid utført røykepausene så raskt som mulig, særlig dersom det var mye å gjøre. Si ca 3-5 minutter. Aldri har jeg hørt at dette gikk utover de øvrige som jobbet i butikken da man selvsagt stumper røyken dersom et blir mye å gjøre.

Derimot er det et godt tiltak for å få folk til å slutte å røyke da det er positivt som helhet for bedriften og samfunnet slik som este påpeker. Men å skjule seg bak pauseargumentet er i min bok tåpelig.
Jeg synes det er frekt av arbeids"giveren" å blande seg inn i de ansattes handlingsmønstre, og tror jeg hadde blitt ganske fornærmet om jeg var ansatt der. Som Murloc påpeker er ikke røyking i strid med det vanlige rammeverket rundt avtalt innsats.
Sitat av murloc Vis innlegg
AML sier ganske klart at alle arbeidstakere har krav på 5 minutts pause for hver time på jobb, minst 15 min etter tre timer. Jeg skal være enig i at svært ofte går røykepausen langt utover disse fem minuttene, og da er tiltak som dette helt greit. Men holder man seg innenfor disse 5 minuttene er det ingen grunn til at ikke-røykere får mer ferie. Det plager meg litt at de som ikke røyker klager over dette, samtidig som INGEN nekter dem de samme pausene. At røykere simpelthen har et større behov for dem er ingen unnskyldning for å ikke ta dem selv.

Selv røyker jeg ikke lengre. Men har alltid utført røykepausene så raskt som mulig, særlig dersom det var mye å gjøre. Si ca 3-5 minutter. Aldri har jeg hørt at dette gikk utover de øvrige som jobbet i butikken da man selvsagt stumper røyken dersom et blir mye å gjøre.

Derimot er det et godt tiltak for å få folk til å slutte å røyke da det er positivt som helhet for bedriften og samfunnet slik som este påpeker. Men å skjule seg bak pauseargumentet er i min bok tåpelig.
Vis hele sitatet...
AML sier "Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer."

Hvor du har den 5 minutter per time regelen fra er jeg spent på å se, for AML sier ingenting om den
Har også hørt om den "5 minutter pause pr time" - regelen, men ser ikke ut som det stemmer.

Sitat av NHOService.no
SPØRSMÅL: Mine ansatte hevder at de har krav på 5 minutters pause hver time, stemmer det?

SVAR: Det følger av Arbeidsmiljøloven § 10-9 at arbeidstaker skal ha minst 1 pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger 5 ½ time. Det er imidlertid ingen krav til pausens lengde eller at det skal være mer enn 1 pause. Pausens lengde skal fremgå av arbeidsavtalen. Den sammenhengende arbeidsøkt må overstige 8 timer for å gi lovmessig krav på til sammen en ½ times pause. Plassering av pausen(e) ligger innenfor arbeidsgivers styringsrett. Forutsatt at ikke annet fremgår av tariff- aller arbeidsavtale, har de ansatte ikke krav på 5 minutters pause hver time.
Vis hele sitatet...
http://www.nhoservice.no/article.php...categoryID=274
Ballerusk
Beis's Avatar
Alle kan få 30 minutter lunchpause og jobbe resten av arbeidsdagen. Problem solved.
Enig med Beis!

Røykere har som regel ikke mulighet med flere pauser, med mindre dette allerede er legitimt innad bedriften fra før.
Merk også forskjellen om daglig leder/sjefen også røyker, da blir ikke-røykere selvsagt satt til mer jobb med mindre disse også kan ta en 5minutters samtidig som røykepausen.

Flirer alltid av han stakkars veiarbeideren som jobber alene mens de 4 andre røyker, prater piss, klør seg i ræva og ikke minst ser på han siste som gjør jobben. Kan ha noe med å være lærling evt, men det er annen sak :?
Syns dette er heeeeelt okei, håper faktisk røyk blir fased ut av Norge i arbeidsplasser/skole. Hater å jobbe med røykere, hater lærere/kollegaer/elever som stinker røyk, det forsøpler og det tar tid.
Sitat av Hardtliv2013bwoi Vis innlegg
Jeg synes det er frekt av arbeids"giveren" å blande seg inn i de ansattes handlingsmønstre, og tror jeg hadde blitt ganske fornærmet om jeg var ansatt der. Som Murloc påpeker er ikke røyking i strid med det vanlige rammeverket rundt avtalt innsats.
Vis hele sitatet...
Røykere er oftere syke og tar lengre pause en ikke røykere.. er det rart at det vanker belønning til ikke røykere ?

Dette er jo bedre enn at Røykere ikke blir valgt til jobben i det hele tatt.
Tullete. Skal de begynne med dette så er det mye som bør belønnes med ekstra ferie.

Overvektige eller folk i dårlig form beveger seg for eksempel tregere samt er oftere helseplaget og følgelig mindre produktive enn de i god form. Småbarnsforeldre er mer borte fra jobb enn barnløse - det samme kan sies om kvinner kontra menn. Handicappede eller kronisk syke er også dyrere i drift enn friske mennesker.

osvosvosv...

Så i følge denne "fornuften" så bør man belønnes med fem ukers ekstra ferie dersom man er en ikke-røykende, veltrent, frisk og barnløs mann.

I grunn bør jeg støtte slikt et forslag - det ville gagnet meg - men det blir for dumt.

I stedet for å velge løsninger som hever produktiviteten til de som av ymse årsaker bidrar mindre - så velger de et tiltak som vil minske produktiviteten til de som bidrar mest - så disse befinner seg på samme nivå som røykerne.

Denne bedriften fortjener å gå konkurs. Talentløs ledelse.
Sist endret av Relevant; 24. mai 2014 kl. 11:30.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Min erfaring er at røykere er faktisk mer effektive og produktive enn ike-røykere, fordi de har innarbeidet seg disse "kreative" pausene til forskjell fra ikke-røykere som ofte kan henge over PCen, få hodepine, surre rundt før man begynner å pridusere/tenke løsningsorientert igjen.

Som nevnt på førstesiden, jeg hadde også blitt fornærmet om jeg var ansatt der og hørte dette. Vi er jo nok som det er overvålet fra før slik at å pirke i folks handlingsmønstre er kvalmt og unødvendig.

.....

Btw imponerer meg hver gang hvor mange idiotiske folk det er som fungerer som sjefer.
Sist endret av aeon_illuminate; 24. mai 2014 kl. 12:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Min erfaring er at røykere er faktisk mer effektive og produktive enn ike-røykere, fordi de har innarbeidet seg disse "kreative" pausene til forskjell fra ikke-røykere som ofte kan henge over PCen, få hodepine, surre rundt før man begynner å pridusere/tenke løsningsorientert igjen.

Som nevnt på førstesiden, jeg hadde også blitt fornærmet om jeg var ansatt der og hørte dette. Vi er jo nok som det er overvålet fra før slik at å pirke i folks handlingsmønstre er kvalmt og unødvendig.

.....

Btw imponerer meg hver gang hvor mange idiotiske folk det er som fungerer som sjefer.
Vis hele sitatet...
Du røyker vel ikke tilfeldigvis selv?
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Du røyker vel ikke tilfeldigvis selv?
Vis hele sitatet...
Ad Hominem. Om han/hun gjør det eller ikke spiller vel ingen rolle på om de har observert det eller ikke?

Man får faktisk lettere hjulene i gang hvis man står fast med noe, jeg merker ofte at hvis jeg står fast med noe jeg gjør (programmering, planlegging av noe) så hjelper det å gå ut i 5 minutter og røyke. Jeg sier ikke det er det å røyke som er grunnen, men derimot den lille pausen man tar. Ikke-røykere burde ta seg 5 minutter i blant og gå litt ut i frisk luft (gå ut når ingen er der og røyker om de hater røyklukt).
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Sitat av yela Vis innlegg
Syns dette er heeeeelt okei, håper faktisk røyk blir fased ut av Norge i arbeidsplasser/skole. Hater å jobbe med røykere, hater lærere/kollegaer/elever som stinker røyk, det forsøpler og det tar tid.
Vis hele sitatet...
Huffda, må være helt forferdelig å måtte omgåes folk som lukter røyk. Og det er helt klart at alle røykere bare kaster sneipene sine overalt og driter i å bruke askebegere.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Jeg hadde ikke likt å få en premie jeg ikke har gjort meg fortjent til. Jeg liker ferie, men ikke på bekostning av tiden til venner som sliter med avhengighet. De som mener dette er en god idé bør klatre ned fra sin høye kolsfrie hest og tenke etter hvorvidt det finnes bedre måter å promotere god helse på en arbeidsplass. Jeg vet ikke hvilke løsninger som er mest effektive, men trening i arbeidstiden slår meg som et mye bedre tiltak.

Treningstiltak for Nav-ansatte
Helsedirektoratet liker dette
Reitangruppen synes det er en god idé
NTNU mener også det er lurt
Kakcoo, det handler jo ikke bare om å bedre helsen men også å prøve å løse problemet med at enkelte tar flere og lengre pauser fordi de må ha en røyk. Det finnes kanskje bedre løsninger på dette problemet, så der må jo folk gjerne legge frem forslag. Men de jeg ser selv, inneholder ofte mye overvåkning og loggføringer av pausene - og jeg ønsker ikke en arbeidsplass hvor alt skal tallfestes.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Sitat av etse Vis innlegg
Kakcoo, det handler jo ikke bare om å bedre helsen men også å prøve å løse problemet med at enkelte tar flere og lengre pauser fordi de må ha en røyk.
Vis hele sitatet...
Ligger løsningen i at tiltaket får røykere til å slutte eller at tiltaket tvinger røykere til å jobbe inn tiden de har brukt på røyking? Eller en kombinasjon av begge deler?

Det finnes kanskje bedre løsninger på dette problemet, så der må jo folk gjerne legge frem forslag.
Vis hele sitatet...
Absolutt!

Men de jeg ser selv, inneholder ofte mye overvåkning og loggføringer av pausene - og jeg ønsker ikke en arbeidsplass hvor alt skal tallfestes.
Vis hele sitatet...
Jeg er delvis enig, men antakelsen om at alle røykere kaster bort arbeidstid på røyking er en for svak påstand til iverksette et så drastisk tiltak. Uten tall er dette bare synsing fra ikke-røykere.
Sitat av Kakcoo Vis innlegg
De som mener dette er en god idé bør klatre ned fra sin høye kolsfrie hest
Vis hele sitatet...
Det er ikke det at jeg er kolsfri som gjør at jeg mener dette er en god idé. Tvert i mot er det faktisk heller det motsatte. Jeg har mer enn nok familiemedlemmer og gode venner med KOLS og lungekreft og annet dritt, og det er nettopp derfor jeg synes det er et bra tiltak. Arbeidsgiver kunne gitt faen i alt, men finner heller et tiltak som gir både produktive og helsemessige resultater. Fantastisk!

Det må jo understrekes her at røykere på ingen måte blir straffet. Det er viktig, og det tror jeg ikke alle i denne tråden har fått med seg. Ingen blir straffet, ingen får smekk. Noen får bare en ekstra gulrot.
Sitat av TroNnY Vis innlegg
Har også hørt om den "5 minutter pause pr time" - regelen, men ser ikke ut som det stemmer.



http://www.nhoservice.no/article.php...categoryID=274
Vis hele sitatet...
Ja jeg tok nok feil der. Var overbevist om at jeg hadde lest det i AML. Men tydeligvis ikke.

Det er nok uansett lurt å reise seg fra stolen å gjøre noe annet om man har f.eks kontorjobb.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Du røyker vel ikke tilfeldigvis selv?
Vis hele sitatet...
Tobakk kun på fest, igrunn en ikke-røyker. Mener at røykere blir generelt sett demonisert.
Sist endret av aeon_illuminate; 24. mai 2014 kl. 15:45.
Nøytral
Obster's Avatar
Trådstarter