Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  65 12493
Med tanke på lovliggjøringen i Uruguay lurer jeg litt på hva dere tro vil skje hvis marijuana blir lovlig i Norge?

Jeg tror kanskje at det har litt blitt såppas stigmatisert av samfunnet at det ikke vil gjøre en så stor forskjell, med tanke på å røyke ute blandt andre folk. Folk vil jo heller ikke lenger bli tatt for noe stash.

Hva tror dere vil skje?
Hvis det skjer plutselig i dag, så vil nok mange gå rundt og rynke på nesa og lage noia-stemning for alle som fyrer opp på gata.

Hvis det skjer i fremtiden, så er jo nettopp ett av kriteriene for at det skal skje, at holdningene er endret mer i retning Nederland.
Sitat av Mesias Vis innlegg
Med tanke på lovliggjøringen i Uruguay lurer jeg litt på hva dere tro vil skje hvis marijuana blir lovlig i Norge?

Jeg tror kanskje at det har litt blitt såppas stigmatisert av samfunnet at det ikke vil gjøre en så stor forskjell, med tanke på å røyke ute blandt andre folk. Folk vil jo heller ikke lenger bli tatt for noe stash.

Hva tror dere vil skje?
Vis hele sitatet...
Dagens lover å regler speiler i stor grad meningen til majoriteten av befolkningen, så jeg tror nok ikke cannabis kommer til å bli legalisert/dekriminalisert hvis samfunnet i stor grad stiller seg negativ til dets bruk. Altså, det å bruke cannabis vil være såpass normalisert den dagen (om den kommer er jo en annen sak) det blir lovlig at folk flest ikke vil heve noen øyenbryn.
Sist endret av Tihi; 14. desember 2013 kl. 13:42.
Skjer ikke en dritt, folk røyker over alt uansett.
Hvis cannabis hadde blitt lovlig, noe jeg ikke håper det blir, så hadde det ikke blitt lovlig å røyke på gata uansett! Dette er noe jeg kan påstå, da allerede alkohol er forbudt å drikke offentlig (på gata).
Av egen nysgjerrighet, er det noen parti som støtter bruk av cannabis?
Isåfall, støtter de bruk og misbruk? eller kun en av delene?
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Av egen nysgjerrighet, er det noen parti som støtter bruk av cannabis?
Isåfall, støtter de bruk og misbruk? eller kun en av delene?
Vis hele sitatet...
Drev nå ikke MDG å luftet idéer, om å legalisere cannabis?
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Av egen nysgjerrighet, er det noen parti som støtter bruk av cannabis?
Isåfall, støtter de bruk og misbruk? eller kun en av delene?
Vis hele sitatet...
MDG vil avkriminalisere, men ikke legalisere så vidt jeg forstår.
Venstre vil ha en "omfattende rusmiddelreform" hva nå enn det egentlig innebærer.
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Isåfall, støtter de bruk og misbruk? eller kun en av delene?
Vis hele sitatet...
Jeg har problemer med og forstå hva du mener med dette. selv om alkohol er lovlig er det ingen som støtter misbruk og det er ingen som støtter bruk heller, ulovlig med reklame og regulert.
Og de fleste ungdomspartiene er for legalisering
På Venstre sine nettsider står det dette:

"Venstre vil:

• innføre en modell som sikrer at ruspasienter får behandling innen 24 timer etter avrusning
• opprette tilstrekkelige behandlingsplasser for akuttavrusning og bygge ut det totale behandlingstilbudet
• gi narkotikaavhengige behandling, ikke straff
• gjennomgå straffenivået på narkotikaovertredelser
• at Portugal-modellen skal vurderes som en mulig løsning når Stoltenberg-utvalget legger fram sin innstilling"
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Om det hadde blitt noe som "alle" gjorde så tror jeg vi hadde sett mye mer angstlidelser og depresjoner. Det er jo rimelig kjent at cannabis kan utløse latente psykiske lidelser, da spesielt angst og depresjon.

Ellers tror jeg ikke det hadde blitt så mye forskjell. Folk som ikke liker alkohol hadde hatt et lovlig alternativ. Kriminalitetsraten hadde gått massivt ned.
Salget på vanlige sigaretter går ned.
Prisene ville synke.
Det ville bli mindre profittmotiv og bruken vil langsomt synke.
Omtrent som rå-tobakk i dag.
Så sant det ikke blir ett offentlig anliggende og myndighetene ser at
dette kan skattlegges/reguleres for å øke skatteprovenyet.
Kanskje får vi se avgiftsfri Hasj-Tyggegummi som
staten vil forby for å unngå skader på skatteprovenyet :-)
Sist endret av Jim114; 14. desember 2013 kl. 15:58.
Sitat av Clutchwire Vis innlegg
Jeg har problemer med og forstå hva du mener med dette. selv om alkohol er lovlig er det ingen som støtter misbruk og det er ingen som støtter bruk heller, ulovlig med reklame og regulert.
Og de fleste ungdomspartiene er for legalisering
Vis hele sitatet...
Cannabis er medising, derfor kan man se på det på to måter:

1: Cannabis er lovlig for alle, også for de som vil erstatte det/ ha i tillegg til alkohol.

2: Cannabis er greit for de som trenger det som medisin (bruk), men skal ikke misbrukes av de som ikke trenger det. Altså, trenger du cannabis (bruk), trenger du ikke cannabis, men tar det allikevel (misbruk)

Et parti trenger ikke støtte begge disse, kun en. Så det var spørsmålet mitt
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Det ville utelukkende vært positivt. Den eneste forskjellen fra i dag ville vært at det hadde blitt billigere og mer tilgjengelig for de som faktisk ønsker å drive med det, og man ville frigjort enorme ressurser som tidligere har blitt brukt på å arrestere, bøtelegge og fengsle folk som driver med det, ressurser som kan bli brukt til noe positivt i stedet.

De eneste det hadde vært kjipt for hadde vært de maktsyke menneskene som ønsker å diktere hvordan andre skal oppføre seg. Tilpass, sier nå jeg.
Her er en liten dokumentar på 40 min der de undersøker hvordan cannabis businessen fungerer i Colorado nå etter det ble lovlig for både medisinsk og rekreasjonelt bruk. http://www.youtube.com/watch?v=GhTYI3DeNgA

Kunne gjerne tenkt meg at Norge hadde hatt det på samme måte, det ser ikke så verst ut :P
Sist endret av TheRealMan1ak; 14. desember 2013 kl. 16:21.
Jeg ser for meg at det i begynnelsen hadde blitt en bølge med folk som skulle røyke seg skjev fordi de kan. Men etter noen måneder ville det nok normalisere seg noe.

Med legaliseringen er det jo et større spørsmål om det skulle være lov for kun stat å dyrke eller for alle. En annen ting som muligens ville økt hadde vært eksport/smugling av hasj/canabis. Måtte nok hatt noen regler for å begrense mengden folk fikk tak i for å forhindre at folk kjøper billig canabis på butikken og så selger det for blodpris på nettet.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Av egen nysgjerrighet, er det noen parti som støtter bruk av cannabis?
Isåfall, støtter de bruk og misbruk? eller kun en av delene?
Vis hele sitatet...
FpU vil i praksis legalisere, men ikke som fanesak, det går mer på at mennesker bør få bestemme over seg selv og ikke la staten leke barnevakt.

-Det er meningsløst å sette et stoff som fører til mindre skader enn både alkohol og tobakk i samme bås som noen av verdens farligste stoffer. Det blir feil å kriminalisere folk som av eget fritt valg tar seg en joint, sier sentralstyremedlem Tristan Dupré.
Vis hele sitatet...
Visst cannabis ble lovlig? tjaa.. alle hyllene med potetgull ville vært tomme hehe.
Forbruket vil skyte i taket. Svært mange vil begynne med det og bli avhengige. Vi vil få mange flere problemer.

Jeg tror ikke på at lovliggjøring av et rusmiddel vil ha overveiende positive effekter for et samfunn på sikt. Folk blir heller mer late og innestengte enn å prøve å bedre sin situasjon.

All rus er essensielt bare virkelighetsflukt.
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Sitat av Taurean Vis innlegg
Forbruket vil skyte i taket. Svært mange vil begynne med det og bli avhengige. Vi vil få mange flere problemer.

Jeg tror ikke på at lovliggjøring av et rusmiddel vil ha overveiende positive effekter for et samfunn på sikt. Folk blir heller mer late og innestengte enn å prøve å bedre sin situasjon.

All rus er essensielt bare virkelighetsflukt.
Vis hele sitatet...
Fullstendig ignorant. For det første er det bare synsing at forbruket vil skyte i taket og at mange vil begynne med det og bli avhengige. For det andre, om vi så antar disse premissene, hvem er du til å bestemme hva andre mennesker ønsker å gjøre med sin fritid og sin kropp?

At folk vil bli mer late og innestengte er også synsing. Ved å ikke tvinge mennesker som driver med disse tingene til å gjøre det i skyggen av samfunnet tror jeg snarere vil få de mer positive effektene diverse rusmidler kan ha til å vise seg.

Å si at all rus essensielt bare er virkelighetsflukt er dessuten også et helt absurd utsagn. Både jeg og flere jeg kjenner bruker diverse rusmidler rekreasjonelt fra tid til annen (inkludert alkohol), fullstendig uten noe mål om å "flykte fra virkeligheten".
Sitat av Taurean Vis innlegg
Forbruket vil skyte i taket. Svært mange vil begynne med det og bli avhengige. Vi vil få mange flere problemer.

Jeg tror ikke på at lovliggjøring av et rusmiddel vil ha overveiende positive effekter for et samfunn på sikt. Folk blir heller mer late og innestengte enn å prøve å bedre sin situasjon.

All rus er essensielt bare virkelighetsflukt.
Vis hele sitatet...
Taurean kan du please unngå å skrive så dømmende og depressivt, innenfor et tema du sikkert ikke vet en eneste dritt om ?

Det du skriver får blodtrykket mitt til øke. Det er jo massevis av undersøkelser og forskning der ute som sier at forbruket _ikke_ går opp.
Det meste av det du kommer med kan med enkelthet tilbakevises. Så istedet for å more deg med å direkte terge folk, og synse og være så kjapp på tastaturet, hvorfor ikke bare gi faen?
Sist endret av aeon_illuminate; 15. desember 2013 kl. 05:34.
Portugal sin løsning virker mer logisk for min del. Man bryter ikke loven, men hvis man blir tatt (sloknet i et smug, stein og blir tatt for noe annet, osv), så må man igjennom et program med avrusning og noe "Fra hasj til helvete"-greier.

Det selges ikke noe sterkere enn Poppers over disk, men så nærme Marokko betyr god tilgang til bra hasj.
ArbeidsledigProletar
NRK om "Portugalmodellen".
Altså. Taurean, de som får problemer med rus, har allerede oppsøkt cannabis. Lite sannsynlig at bruken vil skyte i været. På samme måte som at du ikke hadde gått ut og skutt heroin om det ble lovlig i morgen. Ha litt mer tro på mennesker. Det er ikke sånn at fordi det er ulovlig så bruker ikke folk cannabis. På samme måte vil ikke alle bruke det om det blir lovlig. Det er rett og slett ikke for alle. Og alle har heller ikke lyst på det.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Forbruket vil skyte i taket. Svært mange vil begynne med det og bli avhengige. Vi vil få mange flere problemer.

Jeg tror ikke på at lovliggjøring av et rusmiddel vil ha overveiende positive effekter for et samfunn på sikt. Folk blir heller mer late og innestengte enn å prøve å bedre sin situasjon.

All rus er essensielt bare virkelighetsflukt.
Vis hele sitatet...
Jeg fyrer meg litt kos i ny og ne. Men jeg kan være ganske enig med Taurean.
Men til gjengjeld drikker jeg svært svært skjeldent.

Sitat av Batabusa Vis innlegg
NRK om "Portugalmodellen".
Altså. Taurean, de som får problemer med rus, har allerede oppsøkt cannabis. Lite sannsynlig at bruken vil skyte i været. På samme måte som at du ikke hadde gått ut og skutt heroin om det ble lovlig i morgen. Ha litt mer tro på mennesker. Det er ikke sånn at fordi det er ulovlig så bruker ikke folk cannabis. På samme måte vil ikke alle bruke det om det blir lovlig. Det er rett og slett ikke for alle. Og alle har heller ikke lyst på det.
Vis hele sitatet...
Vel nå er cannabis langt billigere og tryggere enn Heroin. Så du må nesten komme med mer saklige argumenter.
Det Teurean påpeker er vel at uansett rusmiddel, det er skadevirkninger som påvirker samfunnet enten dere vil det eller ikke. Jeg tror også at det er samsvar mellom tilgjengelighet og bruk, og så lenge det er det vil bruken øke. Noe vil muligens bli istedenfor alkohol, og det kan jeg helt ærlig si at jeg tror på kort sikt vil medføre seg mindre samfunnsutgifter.

Uten sammenligning forøvrig: alkohol blir strengt regulert i forhold til salgslistene i dagligvarebutikker og utesteder. Noe av grunnen til det er vel for å redusere overbruk som medfører seg samfunnsutgifter. Jeg tror at vinsalg i butikker og alkoholsalg utover kl.18 på lørdager vil medføre seg mersalg og merbruk, på samme måte som en legalisering av cannabis vil medføre seg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Taurean Vis innlegg
Forbruket vil skyte i taket. Svært mange vil begynne med det og bli avhengige. Vi vil få mange flere problemer.

Jeg tror ikke på at lovliggjøring av et rusmiddel vil ha overveiende positive effekter for et samfunn på sikt. Folk blir heller mer late og innestengte enn å prøve å bedre sin situasjon.

All rus er essensielt bare virkelighetsflukt.
Vis hele sitatet...
Du kommer her med en påstand, vanskelig å bevise i og med at vi ikke har prøvd legalisering i Norge, men i Nederland har de prøvd de facto legalisering en stund.

Jeg henviser til et innlegg jeg skrev i 2007 som er fremdeles like gyldig nå, jeg henviser til rapporter utbygget av Amsterdams senter for stoffundersøkelser:
Her er innlegget.

TL;DR: Bruken vil øke de første par årene blandt aldersgruppen 18-25 år, i de kommende årene ser man at flere i aldersgruppen 25-35 år slutter enn de som starter. Såkallt lav brukerprevalens: Mange vil prøve det, men flere vil slutte å bruke det jevnlig etter fyllte 25.
Sist endret av Dodecha; 15. desember 2013 kl. 10:13.
Sitat av reklame Vis innlegg
Det Teurean påpeker er vel at uansett rusmiddel, det er skadevirkninger som påvirker samfunnet enten dere vil det eller ikke. Jeg tror også at det er samsvar mellom tilgjengelighet og bruk, og så lenge det er det vil bruken øke. Noe vil muligens bli istedenfor alkohol, og det kan jeg helt ærlig si at jeg tror på kort sikt vil medføre seg mindre samfunnsutgifter.

Uten sammenligning forøvrig: alkohol blir strengt regulert i forhold til salgslistene i dagligvarebutikker og utesteder. Noe av grunnen til det er vel for å redusere overbruk som medfører seg samfunnsutgifter. Jeg tror at vinsalg i butikker og alkoholsalg utover kl.18 på lørdager vil medføre seg mersalg og merbruk, på samme måte som en legalisering av cannabis vil medføre seg.
Vis hele sitatet...
Marijuana er jo ganske så tilgjengelig sånn som det er i dag.
I Oslo selges det på nesten hvert gatehjørne, ingen kontroller/ID sjekk, ingen begrensninger og det er åpent 24/7.

Hadde det blitt solgt på apoteker, så kunne man begrenset mengden, hatt aldersgrense, man kunne skattet det og det hadde vært åpningstider og stengetider. Selg det billigere enn på gaten, 100 kr/g, så folk ikke kjøper av dealere og man slipper å bli involvert i kriminelle miljøer.

Dette er vel da en gunstig løsning for de aller fleste? Færre kriminelle, begrensninger på mengde, åpningstider og aldersgrense.
Folk med et medisinsk behov for marijuana kan selv velge den typen marijuana som passer best for deres lidelser, høyt eller lavt nivå av THC eller cannabinoider, og de trenger ikke bli sett på som kriminelle bare for de vil ha en medisin som ikke har bøttevis med bieffekter.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Forbruket vil skyte i taket. Svært mange vil begynne med det og bli avhengige. Vi vil få mange flere problemer.

Jeg tror ikke på at lovliggjøring av et rusmiddel vil ha overveiende positive effekter for et samfunn på sikt. Folk blir heller mer late og innestengte enn å prøve å bedre sin situasjon.

All rus er essensielt bare virkelighetsflukt.
Vis hele sitatet...
Jeg tror de new age/selvutvikling-bøkene du leser er virkelighetsflukt.
Folk flest har nok begynt å skjønne hvor mildt og ufarlig Cannabis faktisk er, og derfor er det lett for ungdommer å ha lyst å prøve. Problemet er da at de må inn i et narkotikamiljø for å få tak i det, og det er der du blir introdusert for nye, hardere stoff.

Se for dere at en kompis av meg kan skaffe Cannabis. Også kommer en person bort til han og spør om ikke han kan skaffe litt til han. Dette er en person som kompisen min bryr seg om og er veldig glad i, og han vil egentlig ikke at han skal begynde å røyke, fordi han er den typen som ikke kan stolespå med å kunne holde ting under kontroll.
Men derfor har kompisen min lyst å gjøre en avtale med han, at han skaffer hasj til han, men maks to gram i måneden, på to betingelser:
Han skal aldri prøve å finne ut hvor han får tak i det
Han skal aldri spørre om mer

For hvis han ikke gjør dette, da kommer denne personen til å finne en dealer selv, og han kjøper så mye han vil når han vil, og da kan det bli et problem.

Totalforbud gjør det umulig å regulere bruken, på andre måter enn dette her, så jeg synest der burde bli lovlig, og regulert på samme måten som alkohol.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Onibawan Vis innlegg
Vel nå er cannabis langt billigere og tryggere enn Heroin. Så du må nesten komme med mer saklige argumenter.
Vis hele sitatet...
Ikke i øynene til en forbudsforkjemper. Hvis ikke så faller argumentet med økt bruk i sin egen urimelighet. Du kan ikke si at det er for farlig for å la den jevne samfunnsborger styre om han har lyst til å innta det selv, deretter påstår du at om det blir lovlig vil den jevne bruker finne det så ufarlig at det vil bli for mye misbruk.

Krokete forklart. Det jeg sier er at du er dum.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Ikke i øynene til en forbudsforkjemper. Hvis ikke så faller argumentet med økt bruk i sin egen urimelighet. Du kan ikke si at det er for farlig for å la den jevne samfunnsborger styre om han har lyst til å innta det selv, deretter påstår du at om det blir lovlig vil den jevne bruker finne det så ufarlig at det vil bli for mye misbruk.

Krokete forklart. Det jeg sier er at du er dum.
Vis hele sitatet...
Cannabis og heroin er to forskjellige stoffer, selv for en forbudskjemper.
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Enkelte maktsyke mennesker har tydeligvis store problemer med å la andre gjøre som de ønsker med sin egen fritid og sin egen kropp.
ArbeidsledigProletar
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Cannabis og heroin er to forskjellige stoffer, selv for en forbudskjemper.
Vis hele sitatet...
Men prinsippet for forbudet er det samme. Nulltoleranse. (FORDI DET ER FOR FARLIG Å LA FOLK BESTEMME OM DE KAN INNTA DET SELV.)
Sist endret av Batabusa; 15. desember 2013 kl. 15:41.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Men prinsippet for forbudet er det samme. Nulltoleranse. (FORDI DET ER FOR FARLIG Å LA FOLK BESTEMME OM DE KAN INNTA DET SELV.)
Vis hele sitatet...
Prinsippet er kanskje det samme, men diskusjonen en helt annen.
Sitat av Nexusone Vis innlegg
Marijuana er jo ganske så tilgjengelig sånn som det er i dag.
I Oslo selges det på nesten hvert gatehjørne, ingen kontroller/ID sjekk, ingen begrensninger og det er åpent 24/7.

Hadde det blitt solgt på apoteker, så kunne man begrenset mengden, hatt aldersgrense, man kunne skattet det og det hadde vært åpningstider og stengetider. Selg det billigere enn på gaten, 100 kr/g, så folk ikke kjøper av dealere og man slipper å bli involvert i kriminelle miljøer.

Dette er vel da en gunstig løsning for de aller fleste? Færre kriminelle, begrensninger på mengde, åpningstider og aldersgrense.
Folk med et medisinsk behov for marijuana kan selv velge den typen marijuana som passer best for deres lidelser, høyt eller lavt nivå av THC eller cannabinoider, og de trenger ikke bli sett på som kriminelle bare for de vil ha en medisin som ikke har bøttevis med bieffekter.
Vis hele sitatet...
Jeg ser helt klart fordelene med å legalisere cannabis. Det du nevner med at man lettere kunne regulert salget og produksjonen, og ikke minst at det svarte markedet hadde fått en knallhard konkurrent er gode poenger.

Likevel tror ikke jeg at det svarte markedet forsvinner helt. Hvorfor skal folk kjøpe skatt og avgiftsbelagt cannabis på apotek/dagligvare når de får det for halve prisen 50 meter lenger borte i gaten?

Når det kommer til medisinsk bruk av cannabis blir det en helt annen diskusjon for meg. De første cannabispreparatene er vel allerede å få tak i for enkelte pasienter, og jeg antar det vil komme flere med forskjellig THC innhold etterhvert som man ser behandlingsresultatene. Dersom du tenker at cannabis skal være til en større pasientgruppe, vil nok mulighetene for videresalg av cannabis være tilstede, som vi idag ser på diverse andre preparater som gir rus.

Så til dere som mener at vi bør være fri til å ta egne valg selv. Jeg er ideologisk enig, men det fungerer dårlig i et velferdssamfunn. Vi vet med 100% sikkerhet at rusmidler uavhengig av type, medfører seg helse- og sosiale problemer. Den regninga må samfunnet ta. Det er samfunnet som skal betale legeregninga og NAV utbetalingen til mannen som ved legalisering har fritt tilgang til narkotiske stoffer - i tillegg til den ødeleggende alkoholen vi allerede har - kjører livet sitt i dass pågrunn av rus.

Edit: Den siste var myntet på de som nevnte legalisering av narkotika, herunder sterkere stoffer enn cannabis.
Sist endret av reklame; 15. desember 2013 kl. 16:23.
ArbeidsledigProletar
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Prinsippet er kanskje det samme, men diskusjonen en helt annen.
Vis hele sitatet...
Hva prater du om? Diskusjonen er om alle tror at cannabis er ufarlig om det blir legalisert. At det brukes som argument i mot legalisering. Et argument brukt av de samme folkene som frykter cannabis store skadepotensiale.

Skjønner du ikke hvor teit er å si at. "Jeg tror cannabis er så farlig at andre bør ikke bruke det" (da også seg selv om man ikke er en massiv hykler)
"Men så snart det blir lovlig, vil andre som meg, plutselig tro at det er ufarlig og gå løs på cannabis med ustoppelig appetitt".

Det henger ikke på greip å tro at alle ikkebrukere skal snu om så snart det er lovlig. Om det argumentet er gyldig så er faen meg det samme gjeldene for heroin. Og det skjønner du om du ikke prøver å være så jævlig vanskelig.
Særeste av de sære
shallabajs's Avatar
Jeg tviler stort på at forbruket vil gå opp hvis først cannabis blir legalisert.
Spesielt med tanke på at mye av "spenningen" ved cannabis og bruk blir betydelig mindre grunnet at det faktisk blir lovlig.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Hva prater du om? Diskusjonen er om alle tror at cannabis er ufarlig om det blir legalisert. At det brukes som argument i mot legalisering. Et argument brukt av de samme folkene som frykter cannabis store skadepotensiale.

Skjønner du ikke hvor teit er å si at. "Jeg tror cannabis er så farlig at andre bør ikke bruke det" (da også seg selv om man ikke er en massiv hykler)
"Men så snart det blir lovlig, vil andre som meg, plutselig tro at det er ufarlig og gå løs på cannabis med ustoppelig appetitt".

Det henger ikke på greip å tro at alle ikkebrukere skal snu om så snart det er lovlig. Om det argumentet er gyldig så er faen meg det samme gjeldene for heroin. Og det skjønner du om du ikke prøver å være så jævlig vanskelig.
Vis hele sitatet...
Hva med oss som har valgt en karriere hvor cannabis på rullebladet vil ødelegge alt? Vi som ikke tror cannabis er mer skadelig enn alkohol, men fortsatt ikke kan ta det fordi det er ulovlig?
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Det henger ikke på greip å tro at alle ikkebrukere skal snu om så snart det er lovlig. Om det argumentet er gyldig så er faen meg det samme gjeldene for heroin. Og det skjønner du om du ikke prøver å være så jævlig vanskelig.
Vis hele sitatet...
For det første, hvorfor denne holdningen? Det er lite matnyttig i en diskusjon. Enkel hersketeknikk medfører seg egentlig bare at meningene dine forsvinner. Og det ønsker du vel ikke? :-)

For det andre, jeg tror at legalisering av cannabis vil medføre seg at ikkebrukere (meg selv inkludert) kommer til å vurdere cannabis som alternativ til alkohol. Jeg tror det er mange som ikke våger å innta cannabis fordi det er ulovlig. Å si at det samme gjelder med heroin, tror jeg er feil. De fleste identifiserer mennesker som ruser seg på heroin med de som ligger slengt rundt på gatene, selv om det bare er en liten gruppe av brukerene. Og hvem vil vel det?
ArbeidsledigProletar
Sitat av reklame Vis innlegg
For det første, hvorfor denne holdningen? Det er lite matnyttig i en diskusjon. Enkel hersketeknikk medfører seg egentlig bare at meningene dine forsvinner. Og det ønsker du vel ikke? :-)

For det andre, jeg tror at legalisering av cannabis vil medføre seg at ikkebrukere (meg selv inkludert) kommer til å vurdere cannabis som alternativ til alkohol. Jeg tror det er mange som ikke våger å innta cannabis fordi det er ulovlig. Å si at det samme gjelder med heroin, tror jeg er feil. De fleste identifiserer mennesker som ruser seg på heroin med de som ligger slengt rundt på gatene, selv om det bare er en liten gruppe av brukerene. Og hvem vil vel det?
Vis hele sitatet...
Her er greia.
-Forbudsforkjempere sier at de frykter en massiv blomstring i bruk om det legaliseres. Hvis dette skal være et valid argument må det da være fordi det for farlig for hvermannsen å ha lov til å innta cannabis.
Det kommer med andre ord til å ødelegge mange liv om det blir legalisert. Skal vi akspetere det argumentet må det være like gyldig å si det samme om heroin. Men det er det ikke, hvorfor? FORDI DET ER TULL.

Cannabis er ikke for farlig samfunnet.

Og at du sier at du kunne tenkt deg å teste det om det ble legalisert gjør jo at du IKKE kan si at argumentet er gyldig. Da sier du jo at du selv er for dum til å ta vare på deg selv.
Nei. Det sier at jeg ikke ønsker å bryte loven.
ArbeidsledigProletar
Sitat av reklame Vis innlegg
Nei. Det sier at jeg ikke ønsker å bryte loven.
Vis hele sitatet...
Du sier du ikke vil bryte loven du mener må være på plass for å passe på deg. (DET ER UTGANGSPUNKTET I ARGUMENTET)

Mener du argumentet er gyldig eller ikke?
EDIT: HVOR FUCKINGS vanskelig er det å forstå at du kan ikke få i pose og sekk?

Du kan ikke si at argumentet er gyldig uten å påstå at den er der for å passe på folk fordi de er for dumme til å ta vare på seg selv MTP cannabis.

Så om du sier at du selv vil bruke det om det blir legalisert, men mener at argumentet er gyldig sier du at du er for dum til å ta vare på deg selv.
Sist endret av Batabusa; 15. desember 2013 kl. 17:04. Grunn: Gramatikk.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av reklame Vis innlegg
Nei. Det sier at jeg ikke ønsker å bryte loven.
Vis hele sitatet...
For deg gjer det kanskje det. For mange gjer det i praksis ikkje det. Risikoen for å verte tatt er relativt liten, og straffene er såpass milde at det ikkje er veldig avskrekkande om eg skulle få lyst til å prøve.

Dodecha har lenka til eit rimeleg omfattande innlegg, som diskuterte korleis det har gått i Nederland. Las du det? For det er ikkje påfallande mange fleire som nyttar det i Nederland enn i Noreg, trass i at Nederland har dekriminalisert det.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Skal vi akspetere det argumentet må det være like gyldig å si det samme om heroin. Men det er det ikke, hvorfor? FORDI DET ER TULL.
Vis hele sitatet...
Du putter jo ord i munnen på oss som er imot misbruk av cannabis, selv om vi sier at du tar feil. Skjerp deg, og la oss si hva vi mener selv. Vi trenger ikke at du skal si hva vi mener.
ArbeidsledigProletar
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Du putter jo ord i munnen på oss som er imot misbruk av cannabis, selv om vi sier at du tar feil. Skjerp deg, og la oss si hva vi mener selv. Vi trenger ikke at du skal si hva vi mener.
Vis hele sitatet...
Forklar? Hvordan kan du si at en lov er der for å passe på folk fordi de ikke klarer det selv, men ikke er der for å passe på deg uten å være en massiv hykler?
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Forklar? Hvordan kan du si at en lov er der for å passe på folk fordi de ikke klarer det selv, men ikke er der for å passe på deg uten å være en massiv hykler?
Vis hele sitatet...
Det var ikke det jeg svarte på.
Du sa vi hadde sagt at heroin og cannabis er det samme, noe ingen i tråden her har sagt, bortsett fra deg.
At folk ikke klarer å passe på seg selv når det kommer til herion er avhengig av overdosetall, når det kommer til cannabis skal du slite hardt med å dø av en overdose.
DERFOR har ikke heroin noe i denne tråden å gjøre, fordi den handler om legalisering av cannabis.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg
For deg gjer det kanskje det. For mange gjer det i praksis ikkje det. Risikoen for å verte tatt er relativt liten, og straffene er såpass milde at det ikkje er veldig avskrekkande om eg skulle få lyst til å prøve.

Dodecha har lenka til eit rimeleg omfattande innlegg, som diskuterte korleis det har gått i Nederland. Las du det? For det er ikkje påfallande mange fleire som nyttar det i Nederland enn i Noreg, trass i at Nederland har dekriminalisert det.
Vis hele sitatet...
Ut ifra innlegget til Dodecha (er på mobil så har bare skumma gjennom og sett TL;DR'en), så har jo helt klart avkriminalisering en sammenheng med antallet yngre brukere.

TL;DR: Bruken vil øke de første par årene blandt aldersgruppen 18-25 år, i de kommende årene ser man at flere i aldersgruppen 25-35 år slutter enn de som starter. Såkallt lav brukerprevalens: Mange vil prøve det, men flere vil slutte å bruke det jevnlig etter fyllte 25.
Vis hele sitatet...
Med andre ord så vil vel terskelen for å prøve et nytt stoff synke drastisk ved en legalisering/avkriminalisering og føre til et økt antall nye brukere i den aldersgruppen som er i "utprøvingsfasen" av livet?

Blir vel litt i retning "Det er jo lov, så hvorfor ikke?"
Sist endret av Acidous; 15. desember 2013 kl. 17:55.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Om det hadde blitt noe som "alle" gjorde så tror jeg vi hadde sett mye mer angstlidelser og depresjoner. Det er jo rimelig kjent at cannabis kan utløse latente psykiske lidelser, da spesielt angst og depresjon.

Ellers tror jeg ikke det hadde blitt så mye forskjell. Folk som ikke liker alkohol hadde hatt et lovlig alternativ. Kriminalitetsraten hadde gått massivt ned.
Vis hele sitatet...
En dårlig hendelse kan gjøre akuratt det samme, hva er forskjellen?
ArbeidsledigProletar
Sitat av Acidous Vis innlegg
Ut ifra innlegget til Dodecha (er på mobil så har bare skumma gjennom og sett TL;DR'en), så har jo helt klart avkriminalisering en sammenheng med antallet yngre brukere.



Med andre ord så vil vel terskelen for å prøve et nytt stoff synke drastisk ved en legalisering/avkriminalisering og føre til et økt antall nye brukere i den aldersgruppen som er i "utprøvingsfasen" av livet?

Blir vel litt i retning "Det er jo lov, så hvorfor ikke?"
Vis hele sitatet...
Både ja og nei. For det første, trenger man å se på økt bruk som utelukkende negativt, er jo ikke noe galt i at folk gjør som de vil? Ingen dør av det, et fåtall får problemer, men kan lettere søke hjelp da de ikke har et problem med et ulovlig rusmiddel. Familien vil heller ikke skammes over en narkoman, men en som har rusproblemer på lik linje med en alkoholiker.



For det andre så er det et kjent fenomen at cannabis er dopet for "taperne". Fordi det er kult og ulovlig. Selvdestruktiv oppførsel.

Cannabis er et ganske "kjedelig" dop. Alkohol er mye mer "gøy" om du vil. Så når det stempelet som tabu og ulovlig forsvinner så er ikke cannabis like attraktiv for den gruppen i det hele tatt.

Så om ditt ønske er minst mulig bruk av selvdestruktiv undom så er jo legalisering målet ditt.

EDIT: Kjerstin, jeg gidder ikke. Du forstår ikke hva jeg mener i det hele tatt.
Sist endret av Batabusa; 15. desember 2013 kl. 18:08. Grunn: Rydderydde.