Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 4662
Heisann!

Dette stoffet har vært her en stund, men er fortsatt godt utspredt sammen med de andre 2c-? stoffene i kretser der man finner dem.

Jeg lurer på hvilke kjente bi-effekter som er oppført for dette stoffet ?

Nysjerrigheten lokker også frem enda et spørsmål, og det er; i hvilke land forskes det på disse stoffene?

Enhver kunnskap er godt mottatt og verdt å lese!
Av smerten det påfører nesen å dømme er det ikke bra for slimhinnene.

Umiddelbare bieffekter sakset fra Wikipedia: Possible side effects include: mild diarrhea, gas, and nausea. Some users have said to experience a slight irritability for roughly a day or so after use. However, these effects are rare and the drug is generally easier on the body than MDMA (Ecstasy).

Jeg har ikke hørt om noen langtids bieffekter, så de kan ikke være så store. Men det er uten tvil som med alle psykedeliske viktig å praktisere måtehold. Overdreven bruk fører lett med seg problemer.
Øker man ikke muligheten for å få hppd om man tar 2c-stoffer litt for ofte?
Sitat av Saape Vis innlegg
Øker man ikke muligheten for å få hppd om man tar 2c-stoffer litt for ofte?
Vis hele sitatet...
Slik er det vel med psykedeliske stoffer. Skal dog en del til for å få HPPD.
Sitat av Saape Vis innlegg
Øker man ikke muligheten for å få hppd om man tar 2c-stoffer litt for ofte?
Vis hele sitatet...
hva er HPPD ? Utdyp..

Å bruke sånne stoffer litt for ofte er vel noe som alle bør frarådes. Hyppig rusbruk under korte perioder bringer sjelden med seg noe positivt..
Hallucinogen Persisting Perception Disorder or HPPD is a disorder characterized by a continual presence of visual disturbances that are reminiscent of those generated by the ingestion of hallucinogenic substances

http://en.wikipedia.org/wiki/Hppd
det svir noe SATANS (overdriver ikke) når man tar det nasalt..
Ellers opplevde ikke jeg jo negativt.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Hva vil "litt for ofte" si? Kan noen definere dette for meg med noe konkret og hjelpsom data? Er "litt for ofte" bare "når du får HPPD" eller "når du har blitt psykotisk", og så lar vi det ligge med det?
Jeg tenker denne liksom-forsiktigheten er ganske uheldig. Hva for noe nyttig bringer den til bordet?

Og er det ikke slik at man kan få HPPD allerede første gang man tar et stoff? Det er jo en riskio man burde være informert om før man velger å innta en slik substans, uavhengig av hvor forsvinnende liten sjansen for å pådra seg HPPD kanskje er.

Angående bivirkninger kan jeg anbefale denne linken på Erowid. Alle godt kjente og mindre obskure substanser på Erowid har en slik beskrivelse under "Effects" på sine respektive sider.
Jeg har ikke lest noe sted at det forsatt gjøres noen forskning på dette stoffet, men les deg for all del opp om historien rundt det selv også! Det er jo f.eks ganske artig å vite at 2c-b ble solgt som et afrodisiakum under navnet "Nexus" en stund. Ikke at 2c-b ikke har den typen virkning på folk også, bare morsomt å tenke på kåte husmødre som i sin tid "tok to for å være sikker". Du finner alt om det der på Erowid også.
Sist endret av Mullah; 29. september 2009 kl. 21:22.
Jeg sier at det er smart med måtehold fordi de fleste som driver med det gjør det ikke for terapeutiske formål og lignende, men for å ha det gøy. Selv om mange fint kunne brukt det veldig hyppig uten å få problemer så er det likevel bedre å oppfordre folk til å bruke føre var prinsippet med rusmidler generelt sett. HPPD etter en gangs bruk er vel kanskje noe folk burde vite om, jeg visste ikke at det var mulig. Men dette havner vel en one in a million greie på linje med med adverse sideeffects fra andre medisiner og slikt?

Btw Mullah, jeg har personlig brukt 2C-B som et type afrodisiakum før jeg visste at det var solgt som dette(Ikke akkurat afrodisiakum, men innenfor det samme). Ved svake doser så har det et par veldig positive effekter=) Men slik det var reklamert til husmødre vet jeg ikke noe om.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Jeg tror vi egentlig er enige her, men jeg skal prøve å oppklare hva min hensikt var.

Jeg prøver å rette oppmerksomhet mot at "litt for ofte" og lignende måter å uttrykke seg på her på forumet faktisk ikke beskriver noe nyttig. Jeg mener den måten å prate på er uheldig og må lukes bort fordi man kan ende opp med en vrangforestilling om at man gjør noe kalkulert. Ens handlinger er ikke kalkulerte når den informasjonen man orienterer seg etter egentlig bare sier "du må ikke ta dette tils du blir dårlig av det".
Jeg taler altså ikke imot måtehold. Å oppfordre til måtehold forteller f.eks at "du må prøve å begrense deg." Det sier litt mer, og forhåpentligvis sier det nok til at man ikke slutter å tenke og tror at man nødvendigvis er veldig forsiktig og trygg.

Jeg vet sannsynligvis ikke noe mer enn deg vedrørende sannsynligheten for at man kan pådra seg HPPD. Cluet er at dette er en reell risk ved å ta hallusinogener (antakeligvis spesielt ved bruk av de substanser nevnt i linken i min forrige post), og det er noe man burde informere seg selv om før man begir seg ut på en tur.
Jeg er fullstendig klar over at jeg ved en hvilken som helst tur kan risikere å få HPPD, men jeg godtar den risken og føler meg tryggere i viten om at jeg kjenner til omstendighetene rundt fenomenet. Jeg kommer antakeligvis dermed til å ha spart med for mye angst og panikk om det skulle inntreffe.

Angående 2C-B som et afrodisiakum så har jeg inntrykk av at dette ble solgt i små doser, akkurat som du sier. Det jeg koser meg med er tanken på alle de søte gamle damene som ville være helt sikre på at det ble bra saker med gubbben og tok to eller tre små doser, som i alt endte opp med å bli en stor!
Jeg har mistet tellingen på hvor mange ganger jeg har tatt 2C-B og jeg føler jeg sitter igjen med et ganske klart bilde over bieffektene til dette stoffet.

Man kan få en viss nedtur av det enkelte ganger, noe som later til å være litt avhengig av hvilken type tripp man får av det. Etter veldig gode tripper har jeg hatt afterglow i flere dager etterpå, mens etter dårligere tripper i dårlige settinger har jeg vært irritabel og følt meg litt anspent og råtten dagen etterpå.

Under effekten av stoffet er problemet hovedsaklig kvalme. I følge en tekst på erowid hvor noen hadde lagd en liten amatørstudie om 2C-B påstod de at det er en av de stoffene som kan provosere frem ekstrem frykt uten noen spesiell grunn, noe jeg har opplevd selv i flere situasjoner.

Shulgin har selv svart i bloggen sin på hvorfor 2c-stoffene svir i nesen, han mente at det var fordi stoffene ikke er løselig i det som finnes i nesen vår fra før, slik at nesen blir veldig irritert når den skal absorbere det. Store, uknuste biter med 2c-stoffer svir langt mer enn en godt kvernet/hakket strek, jeg har personlig en mistanke om at dette er noe av grunnen til at folk mener 2C-B er forjævlig å snorte. Jeg anbefaler å hakke og mose dette stoffet godt på en helt jevn glassoverflate, f.eks et speil, med et barberblad før man snorter det. Kredittkort og CD-cover er en no-go, med andre ord.

Oralt inntak gir meg mer kvalme og ubehag enn nasalt inntak, så jeg har etterhvert utviklet en vane å snorte flere små doser (og veksle mellom neseborene) istedenfor å ta alt på en gang. Dette gir meg mindre ubehag (individuelt) og en mer kontrollert virkning slik at jeg kan justere varighet og intensitet etter behov.

Når det kommer til HPPD så sies 2C-stoffene, da spesielt 2C-B å være svært "triggende". Jeg er delvis uenig. 2C-B har etterlatt visuals hos meg, som gradvis går over etter noen måneder og er verst i perioden rett etter jeg har tatt stoffet. Det er visuals som minner veldig om de visuelle effektene til stoffet i seg selv, bølging og litt sterkere/rundere farger på ting og tang. Effektene ser ut til å være sterkere når jeg er sliten eller har vært våken lenge. Å ta syre i denne tilstanden endret karakteren på disse visualsene om til en mer syre-aktig greie, men intensiteten forble den samme.

I motsetning til "ekte" HPPD forsterkes ikke disse symptomene av cannabis, jeg har faktisk opplevd at tett røyking har klarnet bort symptomene fullstendig - til jeg trippet igjen et par ganger og alt ble som før

Som positive ettervirkninger opplever jeg bredere forståelse for/utvikling innen meditasjon og en langt sterkere kroppsbevissthet.

Til syvende og sist vil jeg anbefale å ikke ta 2C-B mer enn 2-3 ganger i året (eller bare ikke i det hele tatt) hvis man vil unngå HPPD-aktige symptomer. Stoffet er interessant og moro, og har noen få, men konkrete bruksområder, men det er ikke "whoah"-interessant som sopp, syre og DMT, som heller ikke gir de samme bieffektene. Det sies at 2C-B skinner mest i kombinasjon med f.eks LSD eller MDMA, så for min egen del er det forbeholdt kombinasjoner fremover.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av Mullah Vis innlegg
Jeg prøver å rette oppmerksomhet mot at "litt for ofte" og lignende måter å uttrykke seg på her på forumet faktisk ikke beskriver noe nyttig. Jeg mener den måten å prate på er uheldig og må lukes bort fordi man kan ende opp med en vrangforestilling om at man gjør noe kalkulert. Ens handlinger er ikke kalkulerte når den informasjonen man orienterer seg etter egentlig bare sier "du må ikke ta dette tils du blir dårlig av det".
Vis hele sitatet...

Jeg skjønner tanken. Det jeg mente var at av egen erfaring, så tok jeg 2c-i og 2c-t2 to dager på rad, og jeg vil si at det var svært fremkallende for en HPPD som fortsatte ved jevnlig Cannabis bruk.

Det har gått sakte men sikkert over for min del, men hyppig bruk vil jeg selv definere som ukentlig. Det er dessverre vanskelig for meg å klare å skjønne hvordan individer fungerer, og siden psyken er individuell fra person til person kan ikke jeg komme med noen anbefaling. Jeg er ikke noe helsepersonell, jeg bare deler mine egne erfaringer.

Jeg vil si at dette ikke bør røres mer enn èn gang i året, fordi det er et kraftig psykedelisk stoff.
Trådstarter
Vil gjerne tilføye at det var 2c-i første kvelden, og 2c-t2 andre kvelden. 2c-t2 er et svært kraftig psykedelikum av egen erfaring, og siden jeg ser at effektene ikke er listet opp på erowid enda, vil jeg være svært forsiktig med å ta mye av det.

Beklager at jeg ikke husker dosene, men jeg er svært usikker når jeg ikke engang har veid det opp selv.

Kjente bi-effekter med 2c stoffer generelt, vil jeg si å være et stort savn for stoffene, en slags kjærlighet til tall og bokstaver i samme dop, en jævlig grinefølelse av å innta nasalt, og stor fare for HPPD ved hyppig bruk.
Sitat av Rottegift Vis innlegg
Jeg har mistet tellingen på hvor mange ganger
I motsetning til "ekte" HPPD forsterkes ikke disse symptomene av cannabis, jeg har faktisk opplevd at tett røyking har klarnet bort symptomene fullstendig - til jeg trippet igjen et par ganger og alt ble som før
Vis hele sitatet...
Har litt motsatt erfaring her. Rundt August/September i fjord spiste jeg knips som inneholdt 2 C-B som det skulle være snop. Når jeg tenker tilbake så skjønner jeg ikke helt hva jeg tenkte med, og jeg er glad at alt gikk så fint som det gjorde. Får jeg spiste vel rundt 40-50 på rundt en måned, det ble også brukt litt amfetamin under noen av trippene. Hasj var noe som også ble røykt under noen av trippene.

Uansett, så fikk jeg også svake visuals etter hyppig bruk som kunne sitte i flere dager etter siste inntak. (husker ikke helt hvor lenge det varte, men tror faktisk det tok noen uker før absolutt alt var som normalt)

Visualsene jeg fikk minnet veldig mye om 2 C-B effekten, men mye svakere. Det første jeg merket var mønstre, så jeg f.eks i taket så begynte mønstrene å dukke opp, som var veldig lik mønstrene som er under en 2 C-B tripp, bare svakere.

Men det jeg hadde litt motsatt erfaring med var at når jeg røykte hasj ble det faktisk ganske mye mer forsterket. Husker første gang jeg røykte hasj, ble faktisk litt skremt for jeg begynte nesten å lure på om jeg var på en litt tripp. Som alt annet så er det ganske vanskelig å forklare, men mønstre, og at synet på en måte ble svart før det kom tilbake. Ikke akkurat som å blunke, vet rett og slett ikke helt hvordan jeg skal forklare det.

Men det som plaget meg mest, og varte lengst var, ehh, la oss kalle det hakking. La oss si jeg går på en vei, og det er et skilt 200 meter lengre framme, så var det ekstremt vanskelig for meg å bedømme hvor langt unna det skilte var. Pga når jeg gikk så kunne det skilte se ganske langt unna ut, også byttet hode bilde, akkurat som et lysbilde show, så plutselig så det ut som skilte var ganske nærmt. Etter litt gåing så det ut som skilte var ganske langt unna igjen.

Det aller verste var ting som bevegde seg i stor fart, eksempel biler i trafikken. Det var så og si hundre prosent umulig å bedømme hvor langt unna en bil var på det verste. For bilen var langt unna, også plutselig nær, og bytting mellom nær og langt unna gikk veldig fort på ting som beveget seg fort. Var flere ganger jeg krysset veien og jeg trodde jeg skulle bli påkjørt pga bilen var plutselig så nær, noe den ikke var i virkeligheten. Var flere kamerater som lurte på hvorfor jeg begynte å løpe i full panikk for å komme meg over veien når bilen faktisk var ganske langt unna.

Alt i alt så var det ikke noe som plaget meg noe stort, for utenom det siste jeg nevnte. Det var litt irriterende og til tider litt skremmende. Andre visuals som mønstre og sånt plaget meg aldri, var flere netter jeg lå i sengen og så mange mønstre i taket med et smil rundt munnen.

Ellers merket jeg ikke noe særlig på psyken, var bare visuals som satt igjen som jeg kan huske. Så håper jeg dette innlegget kan komme til nytte for noen, det er ihvertfall min erfaring med 2 C-B bi-effekter. For de som skulle lure, så var det de knipsene jeg spiste: