Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 4549
Sliter mye med tett nese og bihuleplager etter en skade jeg pådro meg i nesen.

Har prøvd ting som både Nasonex og Dymista(reseptvarer, begge over 2 uker uten noen effekt overhode). Det eneste som hjelper er Otrivin nesespray som ikke skal brukes mer enn 2 uker max. Har brukt denne i noen få år å ved behov nå, primært når jeg skal sove og er helt tett.

Skal prøve å gå mer over til saltvann, til tross for dårligere effekt, men bedre for nesen, da å ta Otrivin jevnlig bare gjør deg mer tett in the long run og ikke er bra.

Har kjøpt meg et slikt "horn" som man setter inntil nesen og lar saltvann renne gjennom. Skal primært brukes mot tettheten (100% tett som går av og på i løpet av dagen. Reiser jeg meg opp fra senga til oppreist posisjon kjenner jeg iblant trykket lette noe/åpner seg litt) jeg har som følge av skadet nese (skjev nese skillevegg).

Det jeg lurer på:
1. Må slikt saltvann kjøpes på apotek eller er det mulig å lage det selv hjemme? Ønsker å være helt sikkert når det kommer til noe så sensitivt som nesen, før jeg bare blander sppringvann og vanlig bordsalt.. vil anta at prosessen muligens er litt mer komplisert og det er heller ikke sterilt.

2. Snorter brus en sjelden gang, kanskje 1xmåned, er dette beste metoden for å sikre god nesehelse for dette også, skylle godt med saltvann eller er det andre ting jeg også burde gjøre?
BRAND ∞ STRONG
Gikk på yoga tidligere og han guruen som drev sjappe var ivrig nese skyller og sverget til horn så jeg
kjøpte meg tilslutt et selv. Saltvannet lagde jeg selv ved å koke det og løse opp saltet i det varme vannet, men
blandingsforholdet husker jeg ikke. Mulig du ikke trenger å koke det, men jeg tenkte at var greit å det så rent som mulig
og det er fort gjort å lage noen liter du kan ha stående på flaske i kjøleskapet.
Du kan kjøpe saltvann på apoteket eller lage selv. Sterilitet er ikke kjempeviktig - bihulene er langt fra sterile fra før, så det å bruke vann fra kranen er ikke problematisk med mindre du vet at den er særdeles uren. Salt vil også gjøre vannet mer rent.

Fysiologisk saltvann på apoteket har 9 mg bordsalt (NaCl) per ml. Hvis du blander ut selv, så kan du bruke det som en retningslinje, men det er ikke supernøye (du injiserer jo ikke vannet i blodåre hvor osmolaritet er en viktigere faktor), men ikke ha altfor mye salt heller.

Skylling med vann er anbefalt etter nasal inntak av rusmidler, så det skader absolutt ikke.