Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1543
Har det siste halvåret vært endel alene, mye pga corona. Ikke fått vært ute på byen, hengt med venner osv. Men den siste uka er jeg tilbake på studiestedet, og jeg føler selvtilliten er 10x ganger bedre nå? Snakker med folk, er på skolen osv. Er det noe sammenheng?

Om jeg skal inn på Kiwi, så er det svært mye enklere for meg og spørre om hjelp i kassa, samtalen går enklere liksom.

Kan det og ikke ha kontakt med folk virkelig skade deg mentalt?
Sist endret av smurfis; 29. mars 2022 kl. 15:48.
Sitat av smurfis Vis innlegg
Har det siste halvåret vært endel alene, mye pga corona. Ikke fått vært ute på byen, hengt med venner osv. Men den siste uka er jeg tilbake på studiestedet, og jeg føler selvtilliten er 10x ganger bedre nå? Snakker med folk, er på skolen osv. Er det noe sammenheng?

Om jeg skal inn på Kiwi, så er det svært mye enklere for meg og spørre om hjelp i kassa, samtalen går enklere liksom.

Kan det og ikke ha kontakt med folk virkelig skade deg mentalt?
Vis hele sitatet...
Mennesker er sosiale skapninger, så ja, vi er utvikla for å være flokkdyr. Er veldig introvert selv, men til og med jeg blir ensom når jeg ikke har særlig kontakt med andre mennesker.
Trådstarter
66 1
Sitat av mordi123 Vis innlegg
Mennesker er sosiale skapninger, så ja, vi er utvikla for å være flokkdyr. Er veldig introvert selv, men til og med jeg blir ensom når jeg ikke har særlig kontakt med andre mennesker.
Vis hele sitatet...
Jeg blir ikke ensom, jeg elsker og være alene i ny og ne. Men selvtilliten min er bæsj da(om jeg har vært alene en stund), jeg klarer såvidt og føre samtale med folk.
Sist endret av smurfis; 29. mars 2022 kl. 15:50.
Ikke umulig at man må trene opp den sosiale muskelen igjen etter en tid med mye alenetid.
Trådstarter
66 1
Sitat av atom Vis innlegg
Ikke umulig at man må trene opp den sosiale muskelen igjen etter en tid med mye alenetid.
Vis hele sitatet...
Godt poeng der. Men jeg snakker jo med familie osv når jeg er alene, men ikke med venner.
Sitat av smurfis Vis innlegg
Godt poeng der. Men jeg snakker jo med familie osv når jeg er alene, men ikke med venner.
Vis hele sitatet...
Det kan fort være et skille i form av relasjonstype. Slik er det for meg. Familie er en svært nærme relasjon hvor jeg alltid er «trygg». Samme med svært gode venner. I andre løsere relasjoner oppfører jeg meg annerledes. Merket spesielt at det var merkelig og annerledes å være tilbake i jobb etter de lengre hjemmekontorperiodene. Det er mye bedre nå.
Sitat av smurfis Vis innlegg
Har det siste halvåret vært endel alene, mye pga corona. Ikke fått vært ute på byen, hengt med venner osv. Men den siste uka er jeg tilbake på studiestedet, og jeg føler selvtilliten er 10x ganger bedre nå? Snakker med folk, er på skolen osv. Er det noe sammenheng?

Om jeg skal inn på Kiwi, så er det svært mye enklere for meg og spørre om hjelp i kassa, samtalen går enklere liksom.

Kan det og ikke ha kontakt med folk virkelig skade deg mentalt?
Vis hele sitatet...

Er nok noe i dette, er litt sånn selv. Etter en lengre permittering fra jobben var det myye lettere å være sosial etterpå. Også etter en stund med sosial omgang var jeg tilbake igjen
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Å være ensom og/eller isolert kan definitivt være skadelig, særlig over lang tid. Kurzgesagt produserte en ganske interessant video om dette for noen år siden. Denne forklarer litt om skadevirkninger og diverse.
Elsker å være alene. Mister så jævlig mye hjerneceller av å sosialere med folk. Merker dog at jeg mister fasadene jeg har utvikla etter lang tid med isolasjon. Ville ikke vært noe problem hvis jeg var økonomisk uavhengig, men det er jeg ikke og det kan påvirke forholdet mellom meg og kollegaene på jobben.