Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1251
Hei

Kjøpte te fra Japan fra en nettbutikk der borte. 100 kr i frakt. 500 kr for varen. Fantastiske priser i forhold til å kjøpe fra helsekost her borte.
Sendte mail til Tottetaten og spurte hvilke avgifter jeg kan forvente, om det var noen. Fikk svar:

"Fra 1. januar 2020 ble 350 kroners grensen fjernet for bl.a. matvarer og drikkevarer. Det betyr at du må betale ordinære importavgifter uansett sendingens verdi, og i tillegg må transportselskapet sende oss en ordinær tolldeklarasjon i fortollingssystemet. Slike sendinger kan ikke bli fortollet på den forenklede måten (samlefortolling).

Det er ikke toll på vanlig te, men du må betale 15 % MVA basert på innkjøpspris inkludert transportkostnadene.

I tillegg kommer transportselskapets fortollingsgebyr, eksempelvis tar Posten 299 kroner for denne type fortolling."


Kan jeg forvente en regning på 299,- plus 15% av 600,- som jeg bestillte for? Noen som kan forklare som om jeg var en 12 åring, eller har erfaringer rundt tilsvarende bestillinger?
Sist endret av letrolltwo; 5. juli 2021 kl. 10:17.
Det stemmer. Synes de forklarte det ganske greit i mailen.
Har du forhåndsbetalt momsen i henhold til VOEC får du den rett i postkassa. Hvis ikke, må du betale momsen ved ankomst.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Du må betale MVA (15% hvis de klarer å identifisere det riktig, ellers 25%) samt 149,- i forenklet tollgebyr til Posten.

Edit: Jeg tok feil. 299,- + 15% MVA er riktig.
Sist endret av Tias; 5. juli 2021 kl. 13:20.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Har du forhåndsbetalt momsen i henhold til VOEC får du den rett i postkassa. Hvis ikke, må du betale momsen ved ankomst.
Vis hele sitatet...
Gitt spørsmålet til TS er det vel nada sjans for at vedkommende vet hva VOEC er, og all den tid det er te som er bestilt kan heller ikke VOEC til anvendelse siden næringsmidler ikke er omfattet av ordningen.

Sitat av Tias Vis innlegg
Du må betale MVA (15% hvis de klarer å identifisere det riktig, ellers 25%) samt 149,- i forenklet tollgebyr til Posten.
Vis hele sitatet...
Det står til og med på linken du legger inn at næringsmidler (te) ikke kan fortolles forenklet og at tollgebyret derfor er 299,-. Det står også i TS sitt opprinnelige svar fra Tolletaten i første post.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Sucellos Vis innlegg
Det står til og med på linken du legger inn at næringsmidler (te) ikke kan fortolles forenklet og at tollgebyret derfor er 299,-. Det står også i TS sitt opprinnelige svar fra Tolletaten i første post.
Vis hele sitatet...
Ups, beklager, dette kan du åpenbart mer om enn meg
Godt å vite, ser ut som jeg forstår alle ektra kostnadene bedre nå. Skulle nok å kjøpt varer for en del mer istedet for å kjøpe til det jeg kjøpte for og bli spist og av nesten samme pris av gebyrer :P
Sitat av Sucellos Vis innlegg
Gitt spørsmålet til TS er det vel nada sjans for at vedkommende vet hva VOEC er, og all den tid det er te som er bestilt kan heller ikke VOEC til anvendelse siden næringsmidler ikke er omfattet av ordningen.

.
Vis hele sitatet...
Ser ut som jeg ikke tenkte ordentlig igjennom svaret mitt ja. Sorry.