Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  59 14132
Jeg lurer virkelig på hvilket parti jeg bør stemme på når valget kommer.

Tok en test her om dagen på en nettside, og den sa at jeg burde velge Venstre...

Jeg er ikke særlig innsatt i politikken her til lands, men bryr meg jo likevel, og vil at min stemme skal telle.

Altså, det var en test. Men hallo, jeg syns det er vanskelig å samle konkret info om hva partiene vil. Jeg vil ha lovlig cannabis og gjerne andre natur-rusmidler også. Det er snakk om avkriminalisering, lovlige brukermengder, legalisering av en eller annen form.

Jeg trenger et parti som vil ting som jeg er enig i. Natt-tog f.eks, eller billig kollektiv trafikk, mer miljø-bevisste avgjørelser for hele nasjonen, regnskogs hjelp... Ja dere skjønner vel.

Ingen seriøse partier i Norge idag fronter legalisering av rusmidler. Ingen. Det må mer seriøst legaliseringsarbeid til før vi får noen virkelig forandring. Derimot har vi noen knøttpartier som står for legalisering. Blant de større av disse har vi De Grønne som står for veldig mye av det du står for, inkludert legalisering.

Videre har vi jo bygdeorginalene fra Samfunnspartiet, som hvertfall står for en legalisering.

I tillegg til dette har vi jo mikropartiet DLF (Det Liberalistiske Folkeparti), som fikk mellom 200 og 300 stemmer sist stortingsvalg, som også står for en legalisering. Av alt.

Selv ville jeg anbefalt deg å stemme på et av de større partiene og heller jobbe litt med seriøst legaliseringsarbeid, hvis du føler at du er i stand til det.
Uansett hvem du stemmer på så hplder de ikke halvparten av hva de lover uansett. Så tror at ditt ønske om å gjøre Cannabis lovlig tror jeg neppe kommer til å bli oppfylt.
Sitat av Kasan13 Vis innlegg
Uansett hvem du stemmer på så hplder de ikke halvparten av hva de lover uansett. Så tror at ditt ønske om å gjøre Cannabis lovlig tror jeg neppe kommer til å bli oppfylt.
Vis hele sitatet...
Man kan jo ikke tenke sånn, din nisse. Vi har ikke noe annet valg enn å tro på våre politikere. Følger de ikke opp løftene sine må vi stille dem til veggs og be om en forklaring. Cannabis vil bli lovlig. Det kan være om 5 år og det kan være om 40 år. Jeg har like fullt tro på at det vil skje før eller senere.
uavhengig av om det er realistisk at det blir lovlig eller ikke, så er å stemme på et parti som ønsker legalisering en måte å ytre ditt ønske.

jeg er i et lite moralsk dilemma selv: skal jeg stemme på et lite parti som jeg har mye enigheter med, men som ikke vil få gjennomført noe, eller et større parti som jeg bare er delvis enig med, som kansje får noe gjort
I like turtles
Skyfex's Avatar
Unge Venstre har vel uttalt at de er for legalisering. Venstre er så vidt jeg vet ikke det, men de er jo verdiliberale, så hvis de får nok kommentarer om at de burde være for det, så kanskje de endrer holdning. Jeg tror uansett det er det nærmeste man kommer med et parti med stortingsrepresentanter.
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Etter uttalense Sponheim kom med etter Unge Venstre gikk inn for legalisering tyder på at motstanden mot det i venstre er stor. Dog er det nok det første partiet (på stortinget) som vil gå inn for legalisering med tanke på att ungdomspartiet har gått inn for det (De er meget vanlig at moderpartiet tar innover seg ungdomspartienes politikk etter noen år). Så utifra dine andre interesser som kollektivtransport kan du vurdere venstre. Eller du kan egnasjere deg i venstre å prøve å endre deres synspunkt på saken
De grønne er ikke for en legalisering, med i det minste avrkiminalisering av all bruk av alle rusmidler.
i canada er det ivertfal de liberale som fikk ordna et ganske avslappet forhold til weed. så venstre er et steg i riktig retning ivertfall. jeg vil tro at venstre politikere vil se flere fordeler ved en eventuell legalisering en det f.eks arbeiderpartiet og høre vil.
stemmer vi frp, ender det sikkert med masse daglige aksjoner på akerselva for å ta "disse kriminelle"
Høres mer ut for meg som du burde gå får SV eller Rødt!, siden Venstre i praksis er et borgerlig parti.

Det blir dessuten litt feil, i alle fall mener jeg dét, at du skal velge parti etter rusmiddelpolitikk. Det er en halv promille av hva partiene er opptatt av.

Ting du bør tenke på før et valg er ting som pensjonsordninger, skatter og avgifter, offentlig transport, veipolitikk etc.

Hvor du bor har jo ofte mye å si for den politikken du ønsker. Folk i distriktet vil som oftest stemme Senterpartiet (bondepartiet), eller Arbeiderpartiet (trygghet for industrielle arbeidsplasser).

Eier du din egen bedrift eller har høy inntekt og ønsker mindre skatt, kan Høyre eller Fremskrittspartiet være bra.

Venstre er et liberalistisk parti; det vil si at de mener at det meste burde være opp til enkeltmennesket å bestemme selv. Typiske velgere av Venstre er advokater og andre akademiske yrkesgrupper.


*Edit:

Ettersom det er veldig liten sannsynlighet for at FrP ville komme til makten, ville jeg brukt min stemme på noe annet!
Sist endret av bronsky; 10. august 2009 kl. 13:47.
Trådstarter
Her var det mange gode svar ! Takker for det.


Sitat av bronsky Vis innlegg
Det blir dessuten litt feil, i alle fall mener jeg dét, at du skal velge parti etter rusmiddelpolitikk.
Vis hele sitatet...
Jeg vil kanskje at mitt parti skal kunne si ja til cannabis da. Jeg tror at et parti som hadde representert en liberal ruspolitikk kunne fått mange stemmer, deriblant min. Det ser vanskelig ut for oss røykere i landet syns jeg, men jeg vil heller ha lovlig cannabis enn tobakk.

Tobakk er liksom ikke noe jeg røyker særlig mye, kanskje på fylla men ikke så mye ellers. Det kan jo være godt en gang i blant me en sigg, men ja, over til det viktige i denne tråden.

Det viktige for meg, hvis vi skulle innføre en liberal ruspolitikk, er at unge ikke skal få tak i rusmidler! Dette er jo opp til folket, så vi må gjøre vår del av jobben! Jeg syns at tysklands øl-grense er grei. 16 år.

Alt annet bør være høyere aldersgrense på, hvis du spør meg, og antageligvis enhver rusbruker som vet hva det innebærer.

Venstre virker jo som et godt alternativ, men de grønne hørtes jo enda mer interessant ut.

..Politikk er vanskelig
Sitat av DataSnook Vis innlegg
Her var det mange gode svar ! Takker for det.




Jeg vil kanskje at mitt parti skal kunne si ja til cannabis da. Jeg tror at et parti som hadde representert en liberal ruspolitikk kunne fått mange stemmer, deriblant min. Det ser vanskelig ut for oss røykere i landet syns jeg, men jeg vil heller ha lovlig cannabis enn tobakk.

Tobakk er liksom ikke noe jeg røyker særlig mye, kanskje på fylla men ikke så mye ellers. Det kan jo være godt en gang i blant me en sigg, men ja, over til det viktige i denne tråden.

Det viktige for meg, hvis vi skulle innføre en liberal ruspolitikk, er at unge ikke skal få tak i rusmidler! Dette er jo opp til folket, så vi må gjøre vår del av jobben! Jeg syns at tysklands øl-grense er grei. 16 år.

Alt annet bør være høyere aldersgrense på, hvis du spør meg, og antageligvis enhver rusbruker som vet hva det innebærer.

Venstre virker jo som et godt alternativ, men de grønne hørtes jo enda mer interessant ut.

..Politikk er vanskelig
Vis hele sitatet...
Poenget er heller det, at Miljøpartiet De Grønne aldri vil få en posisjon hvor de vil kunne utøve sin innflytelse eller politikk. De har vel, så vidt jeg vet, ikke hatt noen seter i Stortinget på lange tider.

Det er ikke nødvendigvis det at cannabis er farligere enn alkohol og tobakk, men at flertallet av befolkning ikke syns det er nødvendig med flere lovlige rusmidler.
Rødt, det grønne, DLF og andre små partier kan man stemme på så mye man vil. Problemet
er at de aldri innen lang tid vil kunne sitte på stortinget å faktisk ha noe å si.
Engasjer deg heller i et ungdomsparti og vær med å slå igjennom dine hjertesaker!
Det kan kanskje høres kjedlig ut, men, det er det ikke. Sålenge lokallaget ditt er aktiv ihvertfall!

En del av dine andre hjertesaker, som f.eks kollektivtransport (buss, lyntog etc.) vil jeg anbefale deg å ta en titt på hva SV mener om saken.

SV sin velgerguide
Opp av sofaen!
Litt mer konkret informasjon om veldig mange temaer

Lykke til med valget!
Sitat av OoM Vis innlegg
Rødt, det grønne, DLF og andre små partier kan man stemme på så mye man vil. Problemet
er at de aldri innen lang tid vil kunne sitte på stortinget å faktisk ha noe å si.
Engasjer deg heller i et ungdomsparti og vær med å slå igjennom dine hjertesaker!
Det kan kanskje høres kjedlig ut, men, det er det ikke. Sålenge lokallaget ditt er aktiv ihvertfall!

En del av dine andre hjertesaker, som f.eks kollektivtransport (buss, lyntog etc.) vil jeg anbefale deg å ta en titt på hva SV mener om saken.

SV sin velgerguide
Opp av sofaen!
Litt mer konkret informasjon om veldig mange temaer

Lykke til med valget!
Vis hele sitatet...
Rødt har til tider hatt ett og to seter på Tinget!
Trådstarter
Leste litt om Sv's ruspolitikk, det står mye om at de vil hjelpe de rusavhengige osv, og at de støtter sprøyterom osv.

Derimot står det ingenting om at de støtter liberal ruspolitikk.
http://www.sv.no/Forside/Politikken/...sjonsbasen/Rus

men mye bra lesestoff, takk skal du ha.

I argumentasjonsbasen finner man utrolig mye om hva de står for...
http://www.sv.no/Forside/Politikken/Argumentasjonsbasen

Var dessverre ikke noe på C, for Cannabis.. Selvfølgelig, burde gå under rus, men står ikke noe om det der.
Sitat av DataSnook Vis innlegg
Leste litt om Sv's ruspolitikk, det står mye om at de vil hjelpe de rusavhengige osv, og at de støtter sprøyterom osv.

Derimot står det ingenting om at de støtter liberal ruspolitikk.
http://www.sv.no/Forside/Politikken/...sjonsbasen/Rus

men mye bra lesestoff, takk skal du ha.

I argumentasjonsbasen finner man utrolig mye om hva de står for...
http://www.sv.no/Forside/Politikken/Argumentasjonsbasen

Var dessverre ikke noe på C, for Cannabis.. Selvfølgelig, burde gå under rus, men står ikke noe om det der.
Vis hele sitatet...
Det har nok noe med at SV er et gjennomført sosialistisk parti. Ikke sosialdemokratisk eller sosialliberalt. SV står for ned med de private og mer skatter, avgifter og reguleringer. Hvis du vil ha noe som helst liberalt, ville jeg holdt meg unna SV. Der SV derimot er enig med deg, er i miljøpolitikken. Men som mye annet, vil SV tvinge denne gjennom, i likhet med det meste på deres dagsorden (Les: Ikke liberalt).

Sitat av bronsky Vis innlegg
Høres mer ut for meg som du burde gå får SV eller Rødt!, siden Venstre i praksis er et borgerlig parti.

Det blir dessuten litt feil, i alle fall mener jeg dét, at du skal velge parti etter rusmiddelpolitikk. Det er en halv promille av hva partiene er opptatt av.

*Edit:

Ettersom det er veldig liten sannsynlighet for at FrP ville komme til makten, ville jeg brukt min stemme på noe annet!
Vis hele sitatet...
Veldig morsomt hvordan du anbefaler han å stemme Rødt, samtidig som du sier han ikke burde stemme FrP siden de neppe kommer til makten.

Videre skjønner jeg på ingen måte hvorfor han ikke skal stemme på Venstre fordi det er er borgelig parti. Dette er vel en ren personlig mening og ikke noe du burde anbefale noen på bakgrunn av det lille han har fortalt om hva han leter etter i et parti.

Forsåvidt er jeg enig i deg om at man ikke burde velge et parti kun basert på rusmiddelpolitikk, i det minste ikke før dette blir tatt på alvor, noe det ikke blir den dag idag. Selv ser jeg ikke bort fra at jeg i fremtiden vil stemme på et parti som står for oppmykning av narkotikalovgivningen, men da forutsatt at det er en sak partiet tar seriøst og ikke bare noe de sier "hvorfor ikke?" til.
Sist endret av sofa; 11. august 2009 kl. 08:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av sofa Vis innlegg
Det har nok noe med at SV er et gjennomført sosialistisk parti. Ikke sosialdemokratisk eller sosialliberalt. SV står for ned med de private og mer skatter, avgifter og reguleringer. Hvis du vil ha noe som helst liberalt, ville jeg holdt meg unna SV. Der SV derimot er enig med deg, er i miljøpolitikken. Men som mye annet, vil SV tvinge denne gjennom, i likhet med det meste på deres dagsorden (Les: Ikke liberalt).



Veldig morsomt hvordan du anbefaler han å stemme Rødt, samtidig som du sier han ikke burde stemme FrP siden de neppe kommer til makten.

Videre skjønner jeg på ingen måte hvorfor han ikke skal stemme på Venstre fordi det er er borgelig parti. Dette er vel en ren personlig mening og ikke noe du burde anbefale noen på bakgrunn av det lille han har fortalt om hva han leter etter i et parti.

Forsåvidt er jeg enig i deg om at man ikke burde velge et parti kun basert på rusmiddelpolitikk, i det minste ikke før dette blir tatt på alvor, noe det ikke blir den dag idag. Selv ser jeg ikke bort fra at jeg i fremtiden vil stemme på et parti som står for oppmykning av narkotikalovgivningen, men da forutsatt at det er en sak partiet tar seriøst og ikke bare noe de sier "hvorfor ikke?" til.
Vis hele sitatet...
Forstår kritikken din. Jeg kunne nok vært litt mer nyansert. For å forklare litt nærmere; borgerlige partier vil nok ikke åpne for en liberal rusmiddelpolitikk. De er heller ikke kjente for å være særlig miljøvennlige.

Verken FrP eller Rødt! ville komme til makten i nærmeste fremtid. Jeg mente da at Rødt! ville ivaretatt hans interesser med miljøpolitikk osv, siden SV aldri får nok innflytelse i en regjering til å gjennomføre sin miljøpolitikk. Rødt! på sin side ville derfor sittet i opposisjon, og kunne laget litt baluba rundt temaet.

Min intensjon er for all del ikke å prøve å få ham til å stemme Rødt!.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg vil absolutt anbefale deg å stemme på Det Liberale Folkeparti, som er det eneste partiet som er for full legalisering av hasj.
Miljøpartiet de Grønne har moderert seg kraftig, for å oppnå mer oppslutning - fair enough det.
Men det etterlater altså kun DLF.

Nå, du kan si at DLF ikke vil bli valgt inn, det er helt riktig - men DLF trenger kun 500 stemmer i et fylke for å kunne stille landsdekkende (ellers må vi samle underskrifter i alle fylker, hvilket er et slit uten like og ingenting vi har ressurser til å gjøre utenom områder hvor det er mange aktive medlemmer) - hvilket betyr at vi får stille på skoledebatter/osv å fremme våre synspunkter, bla om narkotikapolitikk.
Jeg kom selv på TV2 nyhetene for noen år siden når jeg frontet dette synet i en skoledebatt. Selvsagt tatt ut av kontekst, og så overall ganske flåsete ut - men likefullt et skritt i riktig retning at man ser noen argumenter for legalisering på nyhetene.

Vi trenger altså kun fem hundre stemmer, så en stemme til oss vil også ha mye mer å si enn en til andre partier som allerede er på stortinget..

www.stemdlf.no
Sitat av DataSnook Vis innlegg
Tok en test her om dagen på en nettside, og den sa at jeg burde velge Venstre...


Vis hele sitatet...
Jeg synes du skal stemme venstre da! Det er det partiet du er mest enig med partiprogrammet og unge venstre er vel de eneste som har nevnt ordet legalisering. Tipper de vil være først ut med det etterhvert!
Sitat av sofa Vis innlegg
Man kan jo ikke tenke sånn, din nisse. Vi har ikke noe annet valg enn å tro på våre politikere. Følger de ikke opp løftene sine må vi stille dem til veggs og be om en forklaring. Cannabis vil bli lovlig. Det kan være om 5 år og det kan være om 40 år. Jeg har like fullt tro på at det vil skje før eller senere.
Vis hele sitatet...
Det er meget sannsynlig at de mindre farlige stoffene vil bli legalisert i en eller annen grad. Mest sannsynlig er det at brukerdoser og kjøp til eget bruk blir lovlig, men at salg og import og storinnkjøp vil fortsatt være fyfy.
Antakelig vil politikerne innse at den eneste måten å få bukt med narkotika er å gjøre det lettere for tungt avhengige og andre brukere å få tak i greiene, og dermed frigjøre masse tid, energi og penger til bruk på rehabilitering.
Men dette kan være langt inn i framtida og ikke noe jeg ville holdt pusten for.
Først og fremst så holder ikke politikerne det de sier og for den andre er det langt mer viktigere ting vi burde konsentrere oss om enn at rusmidler skal bli lovlig her i landet.

Kommer på det samme hvilket parti som kommer til "tronen", ingen gjør en damn shit uansett! Så stem blankt !
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av sofa Vis innlegg
Man kan jo ikke tenke sånn, din nisse. Vi har ikke noe annet valg enn å tro på våre politikere. Følger de ikke opp løftene sine må vi stille dem til veggs og be om en forklaring.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke tenke sånn? Det er jo sant. Personlig kommer jeg enten til å drite i hele valgstyret, eller kaste terning på valgdagen. For det første forsvinner min stemme i alle de andre, for det andre er det ingen partier jeg er enig med (eller som er enig med meg,) og for det tredje er det som sagt omtrent 105% sjanse for at de som kommer til makten driter på de aller fleste av sine egne "hjertesaker," let alone valgløftene...

Vi har også plenty av valg: blant annet kan vi stifte vårt eget parti, selv om det er smale sjanser for å vinne fram med dette. Når det gjelder det å "stille dem til veggs" og be om forklaringer har vel dette også heller lite for seg.

Kanskje noen burde gjøre valgløfter legalt bindende, så ville i hvert fall politikerne passet litt mer på å bare love ting de holder, og valgkampen ville bli mer enn en lyv-til-du-sprekker-konkurranse.
Sist endret av robhol; 29. august 2009 kl. 17:41.
Når det er valg av partierer, så stemmer vi over hvordan vi vil ha det i Norge.
For meg så virker det som at partiene kjemper kun for å vinne valgkampen, ikke for å forandre på det som partiene står for.
Når et parti har vunnet kampen, så er det som at alt de har lovet ut og stått/kjempet for, uviktig...
Sitat av BatWoman Vis innlegg
Når det er valg av partierer, så stemmer vi over hvordan vi vil ha det i Norge.
For meg så virker det som at partiene kjemper kun for å vinne valgkampen, ikke for å forandre på det som partiene står for.
Når et parti har vunnet kampen, så er det som at alt de har lovet ut og stått/kjempet for, uviktig...
Vis hele sitatet...
Da er det en god ting å IKKE stemme rødgrønt, for da vet vi hvertfall at det ikke skjer noe.

on topic: Å stemme et parti bare pga legalisering av cannabis er utrolig kort tenkt. Med mindre cannabis faktisk er det eneste du bryr deg om i dette samfunnet.
Dette fikk jeg bekreftet på skole debatt da jeg spurte ledern for FRP som var der, og da jeg spurte om det på FRP sin live chat.
De er for full frihet til å bestemme over deg selv, så lenge det ikke påvirker andre. Jeg spurte FRP- politikeren om dette gjaldt alt, absolutt alt, og han ga meg et halvt sekunds smil og sa ja. Dette fikk jeg som sagt også bekrefet på frp sin live chat, og da spurte jeg rett ut, uten noe dans rundt grøten.

så hvis det er viktig for deg, så stem FRP! Må jo bare få si at hvis du er uenig av mye annet i FRP sin politikk er det kanskje dumt , men jeg er ihvertfall enig i mye de står for og vil stemme FRP.
Jeg er enig med Lasse, dersom du kan stemme DLF, stem DLF! En stemme hjelper utrolig mye når det kun trengs 500 for å stille landsdekkende. Over hele landet er det jo flere som godt kunne tenke seg å stemme DLF, deriblant undertegnede, men ikke har muligheten fordi de bor i feil fylke. Dersom DLF klarer å stille landsdekkende kan de fort få mye oppmerksomhet. Alle partier må starte et sted og bygge seg opp.

DLF ønsker full legalisering av narkotika, noe som er det eneste riktige. Jeg anbefaler god lesning angående legaliseringen her: http://onarki.vgb.no/2009/08/dlf-vil...ets-sikkerhet/
Sitat av Tortia Vis innlegg
så hvis det er viktig for deg, så stem FRP! Må jo bare få si at hvis du er uenig av mye annet i FRP sin politikk er det kanskje dumt , men jeg er ihvertfall enig i mye de står for og vil stemme FRP.
Vis hele sitatet...
FrP er _ikke_ partiet å stemme hvis du ønsker lovlig cannabis. FrP er et lov-og-orden-parti, regn med å bli straffet hardere...
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Rødt vil jo få inn gratis kollektiv trafikk da så jeg.
Sitat av Stickyshift Vis innlegg
Rødt vil jo få inn gratis kollektiv trafikk da så jeg.
Vis hele sitatet...
Høgre og, om jeg ikke tar helt feil.
I de største byene
Sitat av Almenning Vis innlegg
Høgre og, om jeg ikke tar helt feil.
I de største byene
Vis hele sitatet...
Høyre vil ikke ha gratis kollektivtransport noen plass.
De sier heller ikke noe om pris eller måndeskort.
SV har dog programfestet å fryse prisene, samtidig er vi også for å utvide tilbudet. FrP vil fjerne bompengene og har dårlig poltikk på kollektivtilbud.
Mer biler på veiene kan jeg ikke se for meg noe annet en enda mer køer og dritt.
Er det ikke da bedre å finansiere veier og kollektivtilbudet med bompenger, slik at de som trenger bilen til jobb faktisk kommer seg på jobb i tide og de som har muligheten for kollektivtransport bruker denne, kommer seg frem og samtidig får tid til noen minutter ekstra på øyet før jobb?

Men, om legalisering av cannabis i norge er din store hjertesak, så er nok ikke SV partiet for deg.
Selv synes jeg vi har en ok ruspolitikk, men, selv jobber jeg hardt med å prøve å forbedre denne poltikken og
gjøre den bedre for folk flest! Alle er ulike, men vi burde da ha de samme mulighetene?
Sist endret av oom; 29. august 2009 kl. 21:55.
Sitat av OoM Vis innlegg
Høyre vil ikke ha gratis kollektivtransport noen plass.
De sier heller ikke noe om pris eller måndeskort.
SV har dog programfestet å fryse prisene, samtidig er vi også for å utvide tilbudet. FrP vil fjerne bompengene og har dårlig poltikk på kollektivtilbud.
Mer biler på veiene kan jeg ikke se for meg noe annet en enda mer køer og dritt.
Er det ikke da bedre å finansiere veier og kollektivtilbudet med bompenger, slik at de som trenger bilen til jobb faktisk kommer seg på jobb i tide og de som har muligheten for kollektivtransport bruker denne, kommer seg frem og samtidig får tid til noen minutter ekstra på øyet før jobb?

Men, om legalisering av cannabis i norge er din store hjertesak, så er nok ikke SV partiet for deg.
Selv synes jeg vi har en ok ruspolitikk, men, selv jobber jeg hardt med å prøve å forbedre denne poltikken og
gjøre den bedre for folk flest! Alle er ulike, men vi burde da ha de samme mulighetene?
Vis hele sitatet...
Så du mener veinettet vi har idag er noe å skryte av ?
Og såvidt jeg vet står sv for mer kollektiv traffik pga Co2 utslipp.
Men igjen sier imot forslaget om å høyne vrakpanten til 22 000 for å fjerne gamle biler.
Og bruker det tåplige argumentet at 20% av utslippet fra en bil er før bilen faktisk er kommet på veien grunnet utslipp fra transport når delene blir fraktet rundt i verden.
Sitat av Almenning Vis innlegg
Så du mener veinettet vi har idag er noe å skryte av ?
Og såvidt jeg vet står sv for mer kollektiv traffik pga Co2 utslipp.
Men igjen sier imot forslaget om å høyne vrakpanten til 22 000 for å fjerne gamle biler.
Og bruker det tåplige argumentet at 20% av utslippet fra en bil er før bilen faktisk er kommet på veien grunnet utslipp fra transport når delene blir fraktet rundt i verden.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det argumentet tåpelig?
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Hvorfor er det argumentet tåpelig?
Vis hele sitatet...
De skipene vil gå, uavhengi av 100biler +-.
For å minske de utslippene, skal man ikke boykotte nye biler, men istedenfor finne alternative løsninger på skipene sine utslipp ( som allerede er gjort, da noen benytter seg av eletrisk drivkraft mens de er ved en havn ).
Og jeg syns det er mange flere ting å prioritere her til lands enn utslipp, da dette er overvurdert.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Almenning Vis innlegg
De skipene vil gå, uavhengi av 100biler +-.
Vis hele sitatet...
Ut fra det argumentet så kan vi gi faen i alt, for en bil slipper jo bare ut brøkdelen av den totale bilparken uansett. Det er for meg åpenbart at om alle tenker som deg så får vi ikkje ein vesentleg framgang - vi må avveie ting. En som kjører 1000km i året vil forårsake lavere utslipp med en 1986 golf enn om han kjøper en fletta ny hybridbil.

Forøvrig skal det ikkje meir enn et par tusen biler mindre til før det er ett skip, og et par tusen tonn CO2 mindre i atmosfæren. Skipsfarten medfører rimelig høge utslepp; typisk brenner en dieselmotor ca. 170g/kW/time diesel på optimal last. Hiv inn 5-25000kW, og drift store deler av året, så får du rimelig høge co2-utslepp.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Ut fra det argumentet så kan vi gi faen i alt, for en bil slipper jo bare ut brøkdelen av den totale bilparken uansett. Det er for meg åpenbart at om alle tenker som deg så får vi ikkje ein vesentleg framgang - vi må avveie ting. En som kjører 1000km i året vil forårsake lavere utslipp med en 1986 golf enn om han kjøper en fletta ny hybridbil.

Forøvrig skal det ikkje meir enn et par tusen biler mindre til før det er ett skip, og et par tusen tonn CO2 mindre i atmosfæren. Skipsfarten medfører rimelig høge utslepp; typisk brenner en dieselmotor ca. 170g/kW/time diesel på optimal last. Hiv inn 5-25000kW, og drift store deler av året, så får du rimelig høge co2-utslepp.
Vis hele sitatet...
Jeg ser den.
Men poenget mitt i første omgang var Sv sin uttalelse om at en å kjøpe nye biler forrurenser mer enn den gamle bilparken vi har per idag.
Uavhengi av utslipp, er det ingenting negativt med nyere biler.
Sv mener tydeligvis at ungdommer som ikke har bedre råd skal kjøre rundt i sin 1986 golf som er minst like sikker i en ulykke som en bil fra de siste årene ?
Sitat av Nichotin Vis innlegg
FrP er _ikke_ partiet å stemme hvis du ønsker lovlig cannabis. FrP er et lov-og-orden-parti, regn med å bli straffet hardere...
Vis hele sitatet...
Først og fremst nå må vi ikke gå helt OT her.:P

Til nichotin:
Straffet hardere ,ja, men ikke for bruk av rusmidler. Det er da vel ikke et eneste parti som åpent sier de vil dekrimialisere eller gjøre cannabis lovlig, de ville vært politisk selvmord, men dette sier jo mye :
""Min frihet slutter der din begynner" er for oss en leveregel. Dette betyr at vi ønsker å tillate mennesker å leve sitt eget liv, så lenge det ikke går ut over andre. Mennesker eksisterer først og fremst som enkeltmennesker, og ikke som en kollektiv gruppe. Den enkelte har forstand og fri vilje, og må derfor ha styringsrett over sitt eget liv."
Det er noe av det som står under "Demokrati-Frihet" på hjemmesiden til FRP.
+ jeg har jo forsåvidt fått det bekreftet som jeg skrev tidligere. Man skal ikke utelukke at det bare er prat, men jeg tror at hvis man vil bruke rusmidler som cannabis med minst mulig konsekvenser lovlig sett, så er FRP partiet.
Sist endret av Tortia; 29. august 2009 kl. 23:30.
Jeg anslår at rundt 10 % av Norges befolkning er for en legalisering av cannabis, disse har igjen et verdisyn som er spredd rundt på de forskjellige partiene. Det er av den grunn ingen stemmer å hente på å gå inn for legalisering av cannabis, og dermed er det ingen partier som vil gå inn for det - selv ikke Venstre. Venstre vurderer altså at et slikt standpunkt vil påføre partiet et nettotap i forhold til deres eksisterende andel av velgermassen.

For å få til en legalisering må først et eller flere partier vurdere legaliseringsstandpunktet som noe som vil hente flere stemmer enn de som går bort ved å ta standpunktet. For at et parti skal falle på den vurderingen må andelen som er for legalisering i Norge økes betraktelig. Og tross flere individers helhjertede innsats går det trådt, dessverre. Narkotika er et punkt i den norske hjertesjelen hvor mennesker ikke tenker kritisk over den informasjonen de blir servert, har en standpunkter på dette feltet som ikke er konformistisk i forhold til gjengs oppfatning, så himler folk med øynene.

Jens Stoltenberg røkte hasj i sin ungdom. Og den tidligere heroinisten Nini Stoltenberg, statsministerens søster, har sagt at Norge må gi opp idealet om et rusfritt samfunn og heller ha en narkotikapolitikk som bygger på realpolitikk. Jens' personlig tipper jeg er for en legalisering, da han vært kritisk til informasjonen han ble servert som ung, men AP vil likevel være et av de siste partiene som blir for en legalisering.

Venstre vil være først ute, men dette er en tyve prosent høyere andel for legalisering i Norges befolkning frem i tid.

For øvrig: FRP er et parti som vil øke ressursbruken på narkotikabekjempelse (jamfør gjennomgående kriminalitetsbekjempelse) i alle ledd. Straffer vil under FRP øke, også for små forseelser. De eneste straffene som vil reduseres er reaksjoner på trafikkforseelser. Ikke bli lurt av den liberalistiske selvomtalen. Hvis du ikke vil at det skal bli verre å være en moderat rusbruker; hold deg unna FRP.
Sist endret av Evlogimenos; 30. august 2009 kl. 09:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Evlogimenos: Det er feil at ingen partier ønsker å legalisere cannabis.
Det stemmer, men partiene som ønsker legalisering kommer aldri inn på Stortinget, og en stemme på et av de partiene vil i så måte være en bortkastet stemme. En bortkastet stemme i det henseende at stemmen ikke på noe måte er med på påvirke maktforholdet mellom partiene som sitter på stortinget.
Når Unge Venstre støtter en liberal cannabispolitikk, må hele partiet i seg selv være åpne for å gå inn for det om noen år. Ikke fordi det er et tvang fra Unge Venstre sin side, men fordi en åpen debatt innenfor dette er lovlig på tide...

Hadde skoledebatt på skolen min med Abid Raja fra Venstre som var omtåket av skrikende ungdommer...

Spurte han etter debatten om Venstre var åpne for en liberal ruspolitikk, og fikk som svar at dette ikke var aktuelt, selv om ungdommene støttet dette... Foreløpig..

Så ja, vi får vel vente noen år..
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Unge Venstre har ytret at de vil legalisere cannabis. De har kastet ut forslag om at man burde følge Nedereland sitt eksempel og få i gang slike "cofee shops" som er der.

Hallgeir Langelang gikk ut på torsdag tror jeg det var og sa for ente gang at han selv hadde tatt cannabis og det hadde ledet til tyngre stoffer. Han stoppet derfor og er av denne grunn imot legalisering da han er redd for at flere vil havne i feil favn og ta skrittet til værre saker, så der har vi SV.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2002/11/02/352834.html
Hallgeir kom med uttalelsen i et nettmøte med Stavanger Aftenbladet jeg ikke klarer å rote frem.
Rødt har jeg aldri hørt nevne saken.

Jens Stoltenberg tok cannabis før, om han gjør det nå vet jeg ikke.

Så hva blir konklusjonen da? Vi har vel egentlig ingen som våger og si at de er for legalisering enda. Men unge venstre er vel fremtidens venstre?

http://www.dagbladet.no/nyheter/2001/11/05/292881.html
Dagbladet viser også hvor splittet de individuelle meningene er over partiene. Dette er en vanskelig sak. Selv syntes jeg det burde legaliseres.
Sist endret av Sio; 1. september 2009 kl. 14:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vel som jeg sa så spurte jeg fyren fra FRP på skolen min og han svarte så:

Jeg: Morn, FRP er for ful frihet når det gjelder kropp og sinn, ikke sant?
Han: Ja, man skal ha full frihet til å bestemme over seg selv, så lenge det ikke går ut over andre.Vi sier "min frihet stopper der din frihet begynner", noe som vi i frp står for.
Jeg: Gjelder dette alt?
Han: Ja, det gjelder alt.
Jeg: Absolut alt?
Han: Absolut alt."smiler i et halvt sekund"
Han skjønte veldig godt hva jeg mente.

Nå tviler jeg på at det gjelder absolutt alt av rusmiddler, ihvertfall med det første, men milde rusmiddler tror jeg vil være lov, ihvertfall dekriminalisert, noe som FPU blant annet vil ha.
Du kan nok ikke ta utgangspunkt i hva én lokalpolitiker har uttalt. I Frps partiprogram står det ingenting om legalisering av rusmidler. Tror du de vil gjøre annet enn alkohol og nikotin lettere tilgjengelig vil du bli ytterst skuffet.
Det er sant, det står absolut ingenting om legalisering av rusmidler. Men man kan tolke det det står om frihet under Demokrati i programmet dems, som om det skulle være mulig.

""Min frihet slutter der din begynner" er for oss en leveregel. Dette betyr at vi ønsker å tillate mennesker å leve sitt eget liv, så lenge det ikke går ut over andre."
Står dårlig i stil med
Det må iverksettes tiltak som reduserer bruk av illegale rusmidler.
Vis hele sitatet...
som står under Narkotikamisbruk i programmet deres.
Hvorfor snakker Frp om illegale rusmidler i fremtidsform dersom man fritt skal kunne bestemme over sin egen kropp? Forslaget om at
Alle som blir tatt med små brukerdoser må betale for egen deltagelse i forebyggende program, som straff.
Vis hele sitatet...
tyder vel ikke heller på noe i nærheten av legalisering. (kilde)

Imot heroin-behandling av tunge rusmisbrukere er de også.
Sitat av LasseKL Vis innlegg
Jeg vil absolutt anbefale deg å stemme på Det Liberale Folkeparti, som er det eneste partiet som er for full legalisering av hasj.
Vis hele sitatet...
De er også for å privatisere all velferd, veit ikke helt om lovlig cannabis er verdt å avskaffe en velferdsstat?

Vi må nok vente 20 år eller noe før det blir aktuelt tror jeg ass. Må i hvert fall vente til USA har tatt steget, og det har jo så vidt begynt nå i noen stater.

men, hadde jo vært smud da
Vel hvis milde rusmidler som cannabis blir legalisert, eller dekriminalisert, så telles det ikke som "illegale rusmidler".
FRP vil ikke legalisere cannabis. Kanskje er det enkelte representanter som skulle ønske partiet ville det, og FRPs liberale forkledning er i tråd med det. MEN en stor del av FRPs velgermasse består av korttenkte unyanserte mennesker som har en klar oppfatning av hva som er riktig og hva som er galt, og for disse menneskene er den oppfatningen de har ganske ubristelig.

Det vil si at den jevne FRP-velger ville havnet i en konflikt med seg selv om partiet gikk inn for legalisering. Han tenker: "Hvorfor ville partiet som mener alt som er riktig, begynne å mene noe som er så feil. Det kommer til å ødelegge unge menneskeliv."

FRP er kontinuerlig det partiet i Norge som bruker mest ressurser på å vurdere hvilke standpunkter i enkeltsaker som er mest innbringende i stemmesankingen. Og de velger alltid det standpunktet som er mest innbringende. Derfor vil ikke FRP være for legalisering.

Jeg sier det igjen: Det må en holdningsendring til i Norge for at et seriøst parti skal gå inn for legalisering. Flere mennesker må gå fra å være i mot til å være for.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Som trådstarter, vil jeg gjerne si hva jeg tror kan føre til legalisering.

Jeg tror ikke et politisk parti må vinne seg frem. Jeg tror norges befolkning må bli enig om at det er greit.

Willy Pedersen har endelig innrømt sine feil etter selvstudier av cannabisrøykere.
Det er èn av mange, som endelig klarer å innrømme sine feil. Eller endre sine tidligere meninger.

Kilde:
▼ ... flere år senere ... ▼
Drar fram denne gamle tråden og spør hvordan skal man stemme om man ønsker legalisering?