Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  84 9609
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Alkohol får deg vanligvis ikke til å si ting du ikke mener eller tenkte, så basert på infoen som er kommet fram i media så tviler jeg på at dette var noe forsøk på spøk. Tror heller at dette er meninger han har til dagligdags, men som kun kommer ut når han er ruspåvirket.

Min erfaring med rusmidler er at man da som oftest sier ting som man innerst inne også mener. Alkohol får deg ikke til å si ting du ikke mener eller tenkte i gjerningsøyeblikket.

Men det verste i denne saken var nok at ingen grep inn og tok den fornærmede i selvforsvar.
Vis hele sitatet...
Nå skal jeg ikke forsvare Antonsens oppførsel, men akkurat her synes jeg strengt tatt det går litt langt. Alkohol (eller andre rusmidler) er ikke noe sannhetsserum eller vindu til ens indre sjel. Det er minst like fair å si at Antonsen ble totalt, uansvarlig, pære, superføkka ruset, og derfor syntes at dette var genuint morsomt i øyeblikket - alkohol er nokså kjent for å påvirke folk sånn.

Hva Antonsen syntes var morsomt der og da har selvfølgelig ingenting å gjøre for hvor "morsomt" det var i praksis (dvs. "ikke"), men motivasjonen hans har noe å si når man begynner å synse om dypere karaktertrekk. Jeg bare kjøper ikke automatisk at han er en sydende kjele med forakt for mørkhudede og CP-pasienter som tilfeldigvis bryter ut nå og da. Jeg tror heller han blacker ut og får for seg at det er komedie han driver med.

Sluttresultatet er selvfølgelig fortsatt ikke akseptabelt, jeg bare mener man ikke trenger å anta det aller, aller verste når den faktiske tilstanden er ille nok.
Det jeg ikke kjøper er at han tilsynelatende ikke kjenner henne igjen og snakker engelsk til henne, men i egen unnskyldning påstår han å "alltid" ha respektert Sumaya til tross for at han klikker i vinkel så fort hun snakker norsk med et smil tilbake til han. Da er det ikke mye troverdighet igjen i unnskyldningen til verken Sumaya eller Andrè Sveløkken Lloyd.
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Det jeg ikke kjøper er at han tilsynelatende ikke kjenner henne igjen og snakker engelsk til henne, men i egen unnskyldning påstår han å "alltid" ha respektert Sumaya til tross for at han klikker i vinkel så fort hun snakker norsk med et smil tilbake til han. Da er det ikke mye troverdighet igjen i unnskyldningen til verken Sumaya eller Andrè Sveløkken Lloyd.
Vis hele sitatet...
Kanskje ikke like enkelt å kjenne igjen b/c kjendiser med 2-3 promille (:
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Det var aldri meningen å sette fokus på noe annet. Poenget mitt er at det finnes kristne minoriteter (også i Norge) som kan bli utsatt for hets, krenkelser osv. Jeg valgte å bruke meg selv som eksempel. Selvom noen perioder kan virke subjektivt tøffe, så kom jeg meg gjennom det. Alder kan jo selvsagt også ha litt å si (Det forventes kanskje ikke like mye av 15 åringer som godt voksne).
Vis hele sitatet...
Jeg pleier definitivt ikke å bagatellisere mobbing mellom barn, og jeg vet godt at personlig kristne er en "lovlig" gruppe å ha fordommer mot i Norge. Det er likevel både noen nivå- og vesensforskjeller her:

Jirde Ali har vært utsatt for helt drøy offentlig og privat hets siden hun var nitten. Ikke av typen "du feirer ikke jul, du er rar", men "søl bensin over henne og tenn på" og "du burde blitt voldtatt med en kaktus". Leste du sånne ting om deg selv i nettavisene da du var tenåring? Fikk du det på tekstmeldinger eller slengt etter deg på gata av vilt fremmede folk som var dobbelt så gamle som deg? Gikk du med voldsalarm da du var 19?

Det som gjør henne utsatt er egenskaper hun ikke kan skjule. Som personlig kristen blir du ikke singlet ut i mengden. Det blir hun som mørkhudet kvinne. Det er ikke noe sted utenfor sitt eget hjem der hun ikke risikerer å bli angrepet uprovosert av en tilfeldig forbipasserende. Hun blir selvsagt ikke alltid trakassert, men risikoen er der alltid. Det er ingenting hun kan gjøre for å gå under radaren en kveld, bare for å få slappe av noen timer. Hun er en blink 24/7.

Jirde Ali bryter med både konservative muslimske og islamkritiske og antifeministiske normer, og er utsatt fra alle kanter. Hun er ikke en del av noen enhetlig, beskyttende samfunnsgruppe hun kan identifisere seg meg og føle seg trygg i. Hun står frem som enkeltperson og representerer seg selv, ytrer sine egne meninger, utøver sitt virke offentlig. Hun må faen meg være definisjonen på det motsatte av et lettkrenket smowflake.

Sitat av robhol Vis innlegg
Hva Antonsen syntes var morsomt der og da har selvfølgelig ingenting å gjøre for hvor "morsomt" det var i praksis (dvs. "ikke"), men motivasjonen hans har noe å si når man begynner å synse om dypere karaktertrekk. Jeg bare kjøper ikke automatisk at han er en sydende kjele med forakt for mørkhudede og CP-pasienter som tilfeldigvis bryter ut nå og da. Jeg tror heller han blacker ut og får for seg at det er komedie han driver med.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig ned deg i at han trolig ikke er rasist dånn innerst inne, men hvis vi først skal synse: Det er ingenting jeg har lest om denne episoden som tyder på at det var ment som humor (hvilket er litt relevant, all den tid det var unnskyldningen hans). Imo er det textbook eksempel på en fyr som føler seg tråkket på fordi noen ikke responderte slik han ønsket på slengbemerkningen hans (her: å tiltale henne på engelsk). Dette er en vanlig reaksjon hos enkelte typer selverklærte alfamenn når en kvinne ikke ler av morsomheten deres, ikke blir underdanig av arrogansen deres, ikke blir provosert av fornærmelsen deres, ikke blir flau av ertingen deres eller ikke blir sjarmert av flørtingen deres. Da blir det fragile egoet deres såret, og det kan bare ikke gå ustraffet. Man må etablere hvem det er som har overtaket, som betyr noe og som har støtte hos de rundt (det er nettopp grunnen til at unnlatelsessynden til de rundt er så stor, det er deres aksept som er valutaen i denne innbilte maktkampen). Det brå skiftet fra klønete innledning til blindt raseri, godt beskrevet av Jirde Ali, er ganske avslørende. Dette er ikke et spesielt unikt fenomen.
Sist endret av *pi; 18. november 2022 kl. 19:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av *pi Vis innlegg
..."søl bensin over henne og tenn på" og "du burde blitt voldtatt med en kaktus". Leste du sånne ting om deg selv i nettavisene da du var tenåring? Fikk du det på tekstmeldinger eller slengt etter deg på gata av vilt fremmede folk som var dobbelt så gamle som deg? Gikk du med voldsalarm da du var 19?
Vis hele sitatet...
Nei, ingen av delene. Jeg tar innover meg at sammenlikningen var dårlig.

Uansett vil jeg si avslutningsvis;
Alle saker har to sider, og media lager seg kanskje den tredje siden for å høste clickz. Stoler man blindt på media så kan man ha det så godt. Staten har iallefall konkludert med at han ikke har gjort noe straffbart. Jeg tror også innerst inne at noen ville ha sagt ifra dersom AA hadde gjort noe straffbart.

Freak vil jeg si kan fint representere hvordan samfunnet er ellers. Og siden alle her ville sagt ifra dersom de hadde hatt en kompis hadde gått over streken, så tror jeg noen på baren også haddd gjort det. God helg
Sist endret av Superspurv; 18. november 2022 kl. 20:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Freak vil jeg si kan fint representere hvordan samfunnet er ellers. Og siden alle her ville sagt ifra dersom de hadde hatt en kompis hadde gått over streken, så tror jeg noen på baren også haddd gjort det. God helg
Vis hele sitatet...
Jeg hadde fiket til han og dermed antagelig også startet et kaos uten like.
Tror ikke jeg er mer ridderlig enn andre, men sint og litt dum. I tillegg hadde det hvert fortjent.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Nei, ingen av delene. Jeg tar innover meg at sammenlikningen var dårlig.

Uansett vil jeg si avslutningsvis;
Alle saker har to sider, og media lager seg kanskje den tredje siden for å høste clickz. Stoler man blindt på media så kan man ha det så godt. Staten har iallefall konkludert med at han ikke har gjort noe straffbart. Jeg tror også innerst inne at noen ville ha sagt ifra dersom AA hadde gjort noe straffbart.
Vis hele sitatet...
Jeg har forsåvidt ikke tatt stilling til om det burde straffes juridisk, men om det burde straffes sosialt, og om reaksjonen i det offentlige ordskiftet er legitim og passede. I den grad det er to sider av saken, er de tydeligvis enige på det punktet, da Antonsen via sin talsperson sier at ingen bør synes synd på ham for dette.

Freak vil jeg si kan fint representere hvordan samfunnet er ellers. Og siden alle her ville sagt ifra dersom de hadde hatt en kompis hadde gått over streken, så tror jeg noen på baren også haddd gjort det.
Vis hele sitatet...
Hva folk tror de hadde gjort og hva de gjør er ikke det samme. Jeg er sikker på at de som satt rundt der i god tro hadde hevdet det samme om de ble spurt om det dagen før. Faktum er at det så og si aldri er noen som gjør det.
Sist endret av *pi; 18. november 2022 kl. 20:36.
Sitat av robhol Vis innlegg
For å ha nevnt det, tror jeg jeg skjønner hvor du kommer fra og ikke mener "noe vondt" eller noe. Det er bare at erfaringsgrunnlaget mitt ikke omfatter religion, ditt ikke omfatter f.eks. seksualitet, og ingen av dem omfatter noe annet enn å være en hvit dude. Det gjør enkelte situasjoner vanskeligere å empatisere(?) med, og jeg betrakter det som en slags "svakhet" (i evnen til å forstå en gitt situasjon fra offerets perspektiv) som man prøver å kompensere for, hvis det gir mening.
Vis hele sitatet...
Hvite folk er for hvite til å bli utsatt for rasisme... Selv om de skulle være en minoritet og bli utsatt for det man ville kalt rasisme, så er man altså så hvit at man ikke kan forstå seg på sånt?
Sist endret av knert1; 19. november 2022 kl. 11:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av knert1 Vis innlegg
Hvite folk er for hvite til å bli utsatt for rasisme... Selv om de skulle være en minoritet og bli utsatt for det man ville kalt rasisme, så er man altså så hvit at man ikke kan forstå seg på sånt?
Vis hele sitatet...
Jeg aner ikke om du prøver å være morsom nå, men det er jo nettopp det at hvite ikke er en minoritet som gjør hele rasisme greia ganske skjevfordelt. Er det så vanskelig å fatte?

Så nei, ikke "selv om.." for det er nettopp kriteriet.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Jeg aner ikke om du prøver å være morsom nå, men det er jo nettopp det at hvite ikke er en minoritet som gjør hele rasisme greia ganske skjevfordelt. Er det så vanskelig å fatte?

Så nei, ikke "selv om.." for det er nettopp kriteriet.
Vis hele sitatet...
Antar du snakker om å ikke være en minoritet på landsbasis?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av knert1 Vis innlegg
Hvite folk er for hvite til å bli utsatt for rasisme... Selv om de skulle være en minoritet og bli utsatt for det man ville kalt rasisme, så er man altså så hvit at man ikke kan forstå seg på sånt?
Vis hele sitatet...
Mye av ett av innleggene mine ble brukt på å prøve å forklare hvorfor svaret er "omtrent, ja". Det er ganske unødvendig å prøve å omformulere det som en stråmannbefengt punchline, men hvis man først skal tenke på det som en, så er den likevel nær blink.

Sjokk: ja, hvis du er hvit i et miljø der hvite er majoriteten, så er det relativt usannsynlig at du har blitt alvorlig diskriminert imot på bakgrunn av hudfarge. Er ikke det faktisk temmelig innlysende? Eventuelt hvorfor ikke?

Empati med en ukjent situasjon er ikke en selvfølge. Det ser man på reaksjonene SJA har fått, og også all synsingen i denne saken. Det har blitt forklart grundig hvorfor man ikke nødvendigvis automatisk innser alle sakens nyanser uten å dele noe tilsvarende livsgrunnlag. Likevel går folk temmelig langt i å forsvare noe ingen andre gidder å prøve på - fordi det altså ikke er mulig å forsvare.

Er noe av dette uklart resonnement, synes du?
antonsen hadde serien/gameshowet "Kongen befaler" hvor han er kongen. Greit nok. Etterfulgt av serien "Kjære Landsmenn" hvor han igjen er konge. Synes det ble tacky, og enset meg han var en narsissist av den mer fragile og aggressiv typen (tenker veldig høyt om seg selv, er veldig sårbar for motsigelser, og blir ekstremt aggressiv for å 'knuse' alle negative innvendinger).

Skal du være en offentlig person har du et image å opprette, da har du i de fleste tilfeller ikke mye rom for å drikke deg blackout i offentlighet og utagere. En kunne sett situasjonene på lydløs og sett at dem var helt ute å kjøre. Handlingene og oppførselen i seg selv er dårlig nok, og uttalelsene gjør det enda verre. Pinlig oppførsel fra voksne folk
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Jeg aner ikke om du prøver å være morsom nå, men det er jo nettopp det at hvite ikke er en minoritet som gjør hele rasisme greia ganske skjevfordelt. Er det så vanskelig å fatte?

Så nei, ikke "selv om.." for det er nettopp kriteriet.
Vis hele sitatet...
Hvite er ikke en minoritet i Norge nei, men hvite folk kan ha opplevd rasisme for det. Synd at det også er så vanskelig å fatte.

Sitat av robhol Vis innlegg
Mye av ett av innleggene mine ble brukt på å prøve å forklare hvorfor svaret er "omtrent, ja". Det er ganske unødvendig å prøve å omformulere det som en stråmannbefengt punchline, men hvis man først skal tenke på det som en, så er den likevel nær blink.

Sjokk: ja, hvis du er hvit i et miljø der hvite er majoriteten, så er det relativt usannsynlig at du har blitt alvorlig diskriminert imot på bakgrunn av hudfarge. Er ikke det faktisk temmelig innlysende? Eventuelt hvorfor ikke?

Empati med en ukjent situasjon er ikke en selvfølge. Det ser man på reaksjonene SJA har fått, og også all synsingen i denne saken. Det har blitt forklart grundig hvorfor man ikke nødvendigvis automatisk innser alle sakens nyanser uten å dele noe tilsvarende livsgrunnlag. Likevel går folk temmelig langt i å forsvare noe ingen andre gidder å prøve på - fordi det altså ikke er mulig å forsvare.

Er noe av dette uklart resonnement, synes du?
Vis hele sitatet...
Robhol... Hva snakker du om? Hvor er stråmannen min og hvor er punchlinen min? Sikker på at det ikke er du som bygger stråmann da? Tenkt på det alternativet? Hvite er en minoritet i Norge ja, men hvite folk kan ha opplevd rasisme for det.
Det finnes hvite folk i andre land enn Norge som ikke er majoriteten. Innad i Norge så har vi også forskjellige miljøer som arbeidsliv eller fritid hvor man i praksis kan være en minoritet som hvit og rasisme er veldig mulig.
Sist endret av knert1; 20. november 2022 kl. 08:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Knert1: Det er en viss forskjell. Hvite er de dominerende på mesteparten av planeten og har vært det i ganske lang tid.
Ja hvite kan utsettes for rasisme, men du kan ikke stå her med et streit ansikt å påstå at det kan sammenlignes med den den lange og systematiske rasismen og intoleransen som mørke har blitt utsatt for over lengre tid.

Det blir litt tafatt å sammenligne at en med mer melanin enn meg kaller meg "cracker" med hvordan h*n diskrimineres i alt fra arbeidslivet til fritiden.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Jeg aner ikke om du prøver å være morsom nå, men det er jo nettopp det at hvite ikke er en minoritet som gjør hele rasisme greia ganske skjevfordelt. Er det så vanskelig å fatte?

Så nei, ikke "selv om.." for det er nettopp kriteriet.
Vis hele sitatet...
Om hvite er minioritet eller ei kommer helt an på hvilket nivå du ønsker å se det på. La oss ta utgangspunkt i en etnisk norsk, bosatt i en konkret boligblokk på feks Haugenstua. Dette er altså hvordan det KAN være.

I verden - minioritet
I Europa - minioritet
I Norge - majoritet
I byen - majoritet
I bydelen - majoritet
I borettslaget - majoritet / minioritet
I blokka - minioritet
I oppgangen - minioritet
På skolen - majoritet / minioritet
I klassen - minioritet

Som du ser kan en nordmann fint være minioritet avhengig av hvilket nivå man ser på. Da jeg gikk på vgs var det flere av utenlandsk opprinnelse i klassen enn norske. Vi er 4 millioner etnisk norske, og blir stort sett minioritet uansett hvordan du vrir og vender. Hadde vi vært en dyrerase hadde vi vært vernet / fredet.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
La meg si det igjen, siden du ikke virker til å klare å lese det, venstrehook: å sammenligne at du i noen situasjoner er i mindretall som en hvit person med rasismen som skjer mot mørkhudede er tåpelig.

Du blir ikke nektet jobb pga hudfargen eller navnet ditt, du blir ikke nektet adgang til et utested pga hudfargen din, du blir ikke trakassert på sosiale medier pga hudfargen din.
Ah, snakker vi "omvendt rasisme"? Altså når hvite priviligerte folk blir behandlet nesten like dårlig som folk flest? Ja det er et stort problem

For å si det slik, når en podcastvert fikk fjernet en liten trekant fra øyelokket pga føflekkreft så kaller han seg selv "cancer survivor" kun ironisk.. Du kaller deg selv utrolig nok en utsatt minoritet selv om du i Norge er hvit og mann, men du gjør det uten ironi og står hardt på semantikk når du ikke "forstår" at sammenligningen din ikke er relevant i det hele tatt.
Sist endret av bashfoo; 20. november 2022 kl. 12:57.
Født med Osteogenesis Imperfecta, over 40 brudd før fyllte 30, men så fort noen bekjente bryter et bein så "vet de hvordan jeg har det". Mhm....... Suuuuure.......
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av knert1 Vis innlegg
Hvite er ikke en minoritet i Norge nei, men hvite folk kan ha opplevd rasisme for det. Synd at det også er så vanskelig å fatte.

Robhol... Hva snakker du om? Hvor er stråmannen min og hvor er punchlinen min? Sikker på at det ikke er du som bygger stråmann da? Tenkt på det alternativet? Hvite er en minoritet i Norge ja, men hvite folk kan ha opplevd rasisme for det.
Det finnes hvite folk i andre land enn Norge som ikke er majoriteten. Innad i Norge så har vi også forskjellige miljøer som arbeidsliv eller fritid hvor man i praksis kan være en minoritet som hvit og rasisme er veldig mulig.
Vis hele sitatet...
Du fikk innlegget mitt til å bli:

"hViTe fOlK Er fOr hViTe tIl å bLi uTsAtT FoR RaSiSmE... sElV Om dE SkUlLe vÆrE En mInOrItEt oG BlI UtSaTt fOr dEt mAn vIlLe kAlT RaSiSmE, sÅ Er mAn aLtSå sÅ HvIt aT MaN IkKe kAn fOrStÅ SeG På sÅnT?" (Utheving min, resten heldigvis ikke)

Så... dette snakker jeg om, og der er stråmannen din. Du vet, ekstrem overdrivelse og/eller forvrenging av et argument, gjerne for å høres urimelig ut - ofte fordi personer ikke gidder å hanskes med det som faktisk ble sagt.

Slik som når jeg for eksempel sier "hvor sikker er du på at du kan sette deg i vedkommendes sko", og du heller vil late som om Nazi-i-invers-robhol sitter her med hudfargekartet og nekter "hvite" å ha meninger om noe som helst.

Det er ikke en spesielt god stråmann. Skjerp deg.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
La meg si det igjen, siden du ikke virker til å klare å lese det, venstrehook: å sammenligne at du i noen situasjoner er i mindretall som en hvit person med rasismen som skjer mot mørkhudede er tåpelig.

Du blir ikke nektet jobb pga hudfargen eller navnet ditt, du blir ikke nektet adgang til et utested pga hudfargen din, du blir ikke trakassert på sosiale medier pga hudfargen din.
Vis hele sitatet...
De fleste blir ikke nektet jobb pga hudfargen sin, i alle fall ikke i Norge. Det er helt feil. En adoptert kar som har norsk navn og norsk kultur har null problem med å fikse jobb selv om vedkommende har en annen hudfarge. Språk og kultur derimot, det er noe helt annet. Håper du klarer forstå hva jeg snakker om, selv om jeg har mine tvil.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av venstrehook Vis innlegg
De fleste blir ikke nektet jobb pga hudfargen sin, i alle fall ikke i Norge. Det er helt feil. En adoptert kar som har norsk navn og norsk kultur har null problem med å fikse jobb selv om vedkommende har en annen hudfarge. Språk og kultur derimot, det er noe helt annet. Håper du klarer forstå hva jeg snakker om, selv om jeg har mine tvil.
Vis hele sitatet...
Og så prøver du å flytte målene: Du innrømmer jo her at det faktisk er rasisme mot mørkhudede, du påstår at det ikke er det ved å fremme ideen om at de bare må "lure" arbeidsgiverne med å skifte til Norsk navn, for å gi inntrykket av nettopp hva? Jo at personen er Hvit.
Du sammenlignet det med å være hvit i Norge, der man i noen tilfeller være i mindretall i et fåtall av situasjoner som ved visse skoler, med å være mørkhudet.


Vel jeg kontret ditt verdiløse anekdotiske "bevis" med kalde harde fakta, sjakk matt:
Måtte bytte navn for å få jobb
Sist endret av Dodecha; 20. november 2022 kl. 15:03.
Sitat av venstrehook Vis innlegg
De fleste blir ikke nektet jobb pga hudfargen sin, i alle fall ikke i Norge. Det er helt feil. En adoptert kar som har norsk navn og norsk kultur har null problem med å fikse jobb selv om vedkommende har en annen hudfarge. Språk og kultur derimot, det er noe helt annet. Håper du klarer forstå hva jeg snakker om, selv om jeg har mine tvil.
Vis hele sitatet...
Jeg vil påstå at det å ikke få jobbintervju pga et ikke-norsk navn er mye det samme som å ikke få jobb pga hudfarge AKA rasisme. Det skulle på ingen måte være nødvendig å bytte navn eller holde kulturen sin skjult for å få seg en jobb og at det er det vil jeg kalle systematisk rasisme.

https://www.nrk.no/kultur/matte-bytt...obb-1.16045907

"Dette har Arnfinn Midtbøen forsket på siden 2012.
For ti år siden fant han at et utenlandsk navn reduserer sannsynligheten for å bli kalt inn til jobbintervju med om lag 25 prosent.
I 2021 gjorde han en ny undersøkelse. Denne gangen med data fra utlandet, inkludert tre norske undersøkelser.
Det viser seg at lite har endret seg på ti år."

Uavhengig av om det Atle sa var rasistisk eller ikke(noe det helt klart var) reagerer jeg på at det tydeligvis er greit innenfor loven at en 50+ mann på 1.90cm holder en ung dame som prøver å komme seg vekk fast og skriker henne opp i trynet.
Sist endret av MadameFraulein; 20. november 2022 kl. 15:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Knert1: Det er en viss forskjell. Hvite er de dominerende på mesteparten av planeten og har vært det i ganske lang tid.
Ja hvite kan utsettes for rasisme, men du kan ikke stå her med et streit ansikt å påstå at det kan sammenlignes med den den lange og systematiske rasismen og intoleransen som mørke har blitt utsatt for over lengre tid.

Det blir litt tafatt å sammenligne at en med mer melanin enn meg kaller meg "cracker" med hvordan h*n diskrimineres i alt fra arbeidslivet til fritiden.
Vis hele sitatet...
Prøver ikke å sammenligne noe. Det stemmer at det historisk sett har vært en skjevfordeling, jeg påpeker bare at hvite også kan bli utsatt for rasistiske handlinger.

robhol: Ja, det var sånn jeg oppfattet det du skreiv. Det resonnementet du lurte på om var uklart baserte seg jo på som du selv skreiv: "Sjokk: ja, hvis du er hvit i et miljø der hvite er majoriteten, så er det relativt usannsynlig at du har blitt alvorlig diskriminert imot på bakgrunn av hudfarge. Er ikke det faktisk temmelig innlysende? Eventuelt hvorfor ikke?"

Det kan være andre scenarier hvor man er en hvit minoritet og kan oppleve rasisme.
Sist endret av knert1; 21. november 2022 kl. 02:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Metoo er vel det som satte igang woke og cancel-kulturen. Metoo var bra for den fikk avdekket en del dritt disse pampene gjorde ovenfor sårbare kvinner/gutter. Men nå har det tatt helt av. Disse feministene utnytter dette for alt det er vært og løper til media for den minste ting og lager et sirkus uten like, Tore Sagen og N-ordet f.eks, for ti år siden hadde ikke dette vært noe problem, noe jeg heller ikke syntes burde vært noe problem den dag i dag, eller når Otto jespersen hadde med seg to somaliere på en skute som et nav kurs i plyndring og otto kaller han ene somalieren for kaptein sortebill. Likestillingen er gått helt av skaftet og jeg synes folk må få litt mer selvironi igjen. Og skjønner ikke folk at kanyes white lifes matter kun var for å provosere ? Neida, cancel,cancel,cancel.
Sist endret av eyecandy654; 21. november 2022 kl. 02:50.
Syns ikke noe om oppførselen til Atle, han skulle blitt kasta ut av vakta og fått seg en oppstrekk at man oppfører seg ikke sånn på byen mot folk.

Men at han skulle i fengsel eller få bøter for akkurat denne saken vet jeg ikke.
Folk sier og gjør mye dumt i fylla.
Om vi skulle ta alle som er idiot i fylla, ville vi ha måtte brukt en hel del ressurser på det.

Syns man kan kunne gå ut å ta seg noen øl. Møte venner, kollegaer og folk generelt.
Man skal kunne diskutere såre temaer, politikk, arbeid og spøke.
Det er en del av hverdags gamet syns jeg, lette på trykket og si hva man mener.
I en setting som ikke trenger å være så satans seriøst.

Rasisme hører ikke hjemme noen steder. Om det hadde vært opp til meg så skulle ALLE i Norge måtte dra til Finnmarka og jobbe på et fiskbruk eller en sjark noen harde år.
Jobba og frøssen kuken av seg.

For noe av det finaste med Finnmarks kysten er når du kommer til et lite sted og ett fiskbruk. Der folk kommer fra hele verden (oftest øst Europa, men også Afrika, Midtøsten osv.)
Står på ei kai og lurer på kordan fangsten var idag, uansett hudfarge, stilling eller livstru.

Artig når en gjeng med afrikanere, ukrainere, polakker, latviere og normann osv. står på kaia og høres ut som et gjeng papegøyer.

"Helvetes bromsa"
"Helvetes bromsa"
"Helvetes brosma"
"Brosma kurwa"

Da tenker jeg at det her er den beste integreringen av ALLE (Norske folk ikke minst).
På en førblåst liten skitplass over en helvetes fesk.

Blei sikkert bare vås, men det e en tullat feskars meining.
Sitat av Snørrungen Vis innlegg

Men at han skulle i fengsel eller få bøter for akkurat denne saken vet jeg ikke.
Folk sier og gjør mye dumt i fylla.
Om vi skulle ta alle som er idiot i fylla, ville vi ha måtte brukt en hel del ressurser på det.
Vis hele sitatet...
Kansje det er på tide med en oppstramming av den norske urkulturen om akseptert oppførsel i grisefylla? Menneskets genetiske opphav begynner å bli såpass godt dokumentert at vi trenger ikke bevis på det hver helg.

Er det en ting jeg husker irriterte vettet av meg når jeg flyttet til utlandet så var det å til stadighet bli bemerket med "You are out of order" på fylla. Hvorfor skal vi akseptere og unnskylde alt med "fylla har skylda"?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av knert1 Vis innlegg
Prøver ikke å sammenligne noe. Det stemmer at det historisk sett har vært en skjevfordeling, jeg påpeker bare at hvite også kan bli utsatt for rasistiske handlinger.

robhol: Ja, det var sånn jeg oppfattet det du skreiv. Det resonnementet du lurte på om var uklart baserte seg jo på som du selv skreiv: "Sjokk: ja, hvis du er hvit i et miljø der hvite er majoriteten, så er det relativt usannsynlig at du har blitt alvorlig diskriminert imot på bakgrunn av hudfarge. Er ikke det faktisk temmelig innlysende? Eventuelt hvorfor ikke?"

Det kan være andre scenarier hvor man er en hvit minoritet og kan oppleve rasisme.
Vis hele sitatet...
Jeg tolker den selektive døvheten din, og det at du regelrett nekter å svare på direkte spørsmål, som at det fremdeles ikke er innlysende. For deg.

Hvis du fortsatt ikke klarer å skjønne forskjellen på argumentet mitt og "hvite kan ikke oppleve/empatisere med rasisme", får du rett og slett prøve hardere. Jeg er lei av teskjemating.

Videre svada/usakligheter blir påpekt og så ignorert.
Sist endret av robhol; 21. november 2022 kl. 11:49.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg har slettet noe krangling her, og for å oppsummere denne lille avsporingen som har oppstått:

Noen få deltakere i tråden her ser ut til å bli krenket over at mørkhudede kan ha det ille i Norge og må påpeke at Hvite også kan bli behandlet ille.
De innrømmer til og med at slik urett faktisk i større grad skjer mot mørkhudede og at det er historisk og systematisk diskriminering, men de føler allikevel at de må gjøre oss oppmerksomme på at Hvite og kan føle seg undertrykt.

So, hva er poenget deres? For helt ærlig så virker det som dere er så opphengt i at dere selv er ofre at dere ikke klarer å unngå å bryte inn i en diskusjon med at det er synd på hvite også?
Hva er det som er så forbanna viktig med å poengtere det i en hver diskusjon her på bruket om mørke som blir utsatt for rasisme og hat?

For å stjele argumentet til noc-engineer: Det blir litt som å diskutere at noen har osteoporose, og så kommer noen inn med "Ja men det er synd på meg også altså, for jeg brakk beinet i går". altså hva faen? Eier dere sosiale antenner i det hele tatt?
Sist endret av Dodecha; 21. november 2022 kl. 14:39.
Sitat av knert1 Vis innlegg

Det må gå ann å påpeke at hvite også kan utsettes for rasisme uten denne ekstreme reaksjonen fra uprofesjonelt crew. Dere får ha en fortsatt fin dag og konspirere videre om hva slags forferdelig, smålig og rasistisk mål jeg måtte med å forsøke å nyansere runkeringen deres.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke deltatt i denne debatten, og har ikke tenkt å hive meg på heller.

Men, om hvite mennesker blir utsatt for rasisme eller ikke er fullstendig irrelevant for diskusjonen om Antonsen og Hulskersakene. Antonsen og Hulsker har ikke blitt utsatt for rasisme mot hvite, altså ikke en relevant problemstilling. Hvis du gjerne vil diskutere rasisme mot hvite, så kan du opprette en egen tråd om det.
Jeg tror hverken Hulsker eller Antonsen er rasister. Jeg er ganske sikker faktisk, uten å kjenne noen av dem. Men at de begge blir en kødd i fylla er det liten tvil om. For Hulsker sin del, så er det åpenbart etter å ha hørt på Enkel Servering podcasten at han ofte gjør en slags "rolle" eller karakter hvor han ilegger seg mange av de verste mest Harry meningene i samfunnet (anti miljø, anti feminist, anti mdg osv) for å gjøre humor ut av det. Så jeg tviler ikke i det hele tatt på at det var det han gjorde i fylla på den VG festen, selv om det selvsagt var en tilbakestående handling.

Antonsen siste fyllastunt derimot, er vanskeligere å unnskylde. Jeg tror det også var et forsøk på humor, men det er vanskelig å skjønne hvordan han mente den skulle lande. Og det kan vel sies at Sumaya var en av de aller verste å gjøre noe sånt mot, med tanke på hvordan de tar det.

Jeg syns hele hennes Facebook innlegg om situasjonen er i overkant følelsesladet og overdrevent dramatisk. En sånn hendelse er ikke "traumatisk", selv om jeg sikkert ikke har noen forutsetning for å mene det. Det ordet blir misbrukt. Det var mange ord for å beskrive en hendelse som skjedde på to minutter. Det er for meg liten tvil om at hun virkelig trives i offerrollen.

Det som irriterte meg mest med denne saken, er folks reaksjoner. Antonsen, og Hulsker når det skjedde, blir lempet inn i en altfor bred kategori av rasister. Gamlinger som bruker N-ordet i dagligtale, folk som er skeptiske til store gjenger med innvandrerungdom, trygda FRPere på Facebook som kommenterer på disse sakene, Atle og Bernt som (etter min mening) kødder i fylla, og alle medlemmene av den nordiske modstandsbevegelsen, full blown nazier, får denne betegnelsen rasist, og det syns jeg blir helt feil da det er stort sprik i hvor problematisk mye av det faktisk er.

Med det sagt så er jeg absolutt ikke en av dem som mener "rasisme ikke finnes i Norge", vi har masse hverdagsrasister som vi absolutt burde gidde å ta opp diskusjonen med når det dukker opp. Men jeg mener de aller fleste av disse bare er idioter som er kritiske til innvandring og fremmede kulturer, og ikke faktisk folk som ville behandlet utlendinger/mørkhudede mennesker noe annerledes om de måtte omgås dem i f eks. Jobbsammenheng.

Om hvorvidt disse kjendisene burde kanselleres, vel, vanskelig å si. På en side syns jeg en oppriktig unnskyldning (som de begge har gjort, spesielt Antonsen sin virket svært oppriktig) kunne vært nok. På en annen side er det ikke en menneskerett å være kjendis og leve av å underholde, så de kan godt tilbringe resten av sitt arbeidsliv bak rattet på en truck eller noe for alt jeg bryr meg, sånn utenom at jeg elsker kongen befaler og syns Antonsen var den perfekte programleder.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Og det kan vel sies at Sumaya var en av de aller verste å gjøre noe sånt mot, med tanke på hvordan de tar det.
Vis hele sitatet...
Hvem er "de" og hvordan er det relevant hvordan de "tar" ting? Særlig når "ting" i dette tilfellet er et utspill som ingen forsvarer. Hvordan skal man egentlig "ta" dette? Jeg trodde alle var enige om at det er helt noldus oppførsel og at det er Antonsen som driter seg ut her.

Sitat av UncleSam Vis innlegg
Jeg syns hele hennes Facebook innlegg om situasjonen er i overkant følelsesladet og overdrevent dramatisk. En sånn hendelse er ikke "traumatisk", selv om jeg sikkert ikke har noen forutsetning for å mene det. Det ordet blir misbrukt. Det var mange ord for å beskrive en hendelse som skjedde på to minutter. Det er for meg liten tvil om at hun virkelig trives i offerrollen.
Vis hele sitatet...
Du innrømmer selv at du har null forutsetning for å bedømme hvor traumatisk det er, før du fastslår at det ikke er traumatisk.
Hun sier det er traumatisk, vennen sier det er traumatisk, de andre i rommet sier det var traumatisk... men du er uenig.

... OK?

Jeg ville tenke at det kanskje kan være traumatisk å stå og bli holdt fast av en svær jævel, minst et hode høyere enn deg, plutselig illsint, som skriker deg ned i trynet så du kjenner fråden lander.

Sitat av UncleSam Vis innlegg
Det som irriterte meg mest med denne saken, er folks reaksjoner. Antonsen, og Hulsker når det skjedde, blir lempet inn i en altfor bred kategori av rasister. Gamlinger som bruker N-ordet i dagligtale, folk som er skeptiske til store gjenger med innvandrerungdom, trygda FRPere på Facebook som kommenterer på disse sakene, Atle og Bernt som (etter min mening) kødder i fylla, og alle medlemmene av den nordiske modstandsbevegelsen, full blown nazier, får denne betegnelsen rasist, og det syns jeg blir helt feil da det er stort sprik i hvor problematisk mye av det faktisk er.
Vis hele sitatet...
Samme her, men på fundamentalt annerledes grunnlag. Det jeg ser er en episode som alle er enige om at er uakseptabel, umorsom, og umulig å forsvare. Så ser jeg en haug folk som innbitt skal forsvare den. Det er så ille, det er så fælt - ikke å bli traumatisert på byen, fuck henne, men når det kommer hint til konsekvenser for drittoppførsel, da går det faen meg over alle grenser. Hvem tror hun hun er, osv. - og jeg sitter og tenker... "hæ?"

Det er kanskje ikke så rart at man blir lempet inn med rasister når man gjør og sier eksplisitt rasistiske ting på megafonvolum i offentligheten.
Sist endret av robhol; 21. november 2022 kl. 19:08.
Sitat av robhol Vis innlegg
Hvem er "de" og hvordan er det relevant hvordan de "tar" ting? Særlig når "ting" i dette tilfellet er et utspill som ingen forsvarer. Hvordan skal man egentlig "ta" dette? Jeg trodde alle var enige om at det er helt noldus oppførsel og at det er Antonsen som driter seg ut her.
Vis hele sitatet...
Det sier seg vel selv at det er forskjell på hvordan mennesker "tar" en sånn episode. For noen ville det kanskje bare vært "Wow Antonsen er jo helt amøbe i fylla" og en historie de deler med venner om kjendisen, mens for andre blir det annmeldelse og lange, følelsesladde facebookinnlegg. Vi er jo forskjellige i hvordan vi reagerer på sånn behandling. Poenget mitt var vel at jeg antar at dette var ment som en idiotisk form for humor av Antonsen, og at noen andre enn en ung, svart sammfunsdebattant som er langt over gjennomsnittet opptatt av antirasisme, og defor har mottatt mengder med hets, kanskje er en av de dårligste "målene" for sånn humor.


Sitat av robhol Vis innlegg
Du innrømmer selv at du har null forutsetning for å bedømme hvor traumatisk det er, før du fastslår at det ikke er traumatisk.
Hun sier det er traumatisk, vennen sier det er traumatisk, de andre i rommet sier det var traumatisk... men du er uenig.

... OK?

Jeg ville tenke at det kanskje kan være traumatisk å stå og bli holdt fast av en svær jævel, minst et hode høyere enn deg, plutselig illsint, som skriker deg ned i trynet så du kjenner fråden lander.
Vis hele sitatet...
Det er ikke traumatiserende å bli skreket til av en stor full kjendis på byen. Krig, terror, naturkatastrofer, vold, død og fordervelse er traumatiserende for menneskepsyken. Det var garantert rystende, og det endret kanskje hennes oppfatning av, jeg vet ikke, seg selv og/eller det norske samfunnet eller noe, men traumatiserende går jeg ikke helt med på. Med mindre hun er et menneske med usedvanlig lav toleranse for slikt, noe som kanskje kan hende med all hetsen hun mottar. Men som en person av Somalisk opphav (er hun ikke?) burde hun vite bedre enn mange andre hva traumer er for noe, og det er ikke dette. Ordet blir bare misbrukt mye de senere årene. Alle dårlige minner er ikke traumer.

Sitat av robhol Vis innlegg

Samme her, men på fundamentalt annerledes grunnlag. Det jeg ser er en episode som alle er enige om at er uakseptabel, umorsom, og umulig å forsvare. Så ser jeg en haug folk som innbitt skal forsvare den. Det er så ille, det er så fælt - ikke å bli traumatisert på byen, fuck henne, men når det kommer hint til konsekvenser for drittoppførsel, da går det faen meg over alle grenser. Hvem tror hun hun er, osv. - og jeg sitter og tenker... "hæ?"

Det er kanskje ikke så rart at man blir lempet inn med rasister når man gjør og sier eksplisitt rasistiske ting på megafonvolum i offentligheten.
Vis hele sitatet...
Neida, den er forsåvidt grei den, men fra mitt ståsted om at dette var et forsøk på humor, er jeg jo ikke enig. For noen som har vært i rampelyset i flere tiår, burde det skulle mer til enn å være idiot i fylla før man får det stempelet. Det er jo det eneste man har å gå etter så lenge man ikke kjenner dem. Jeg mener uansett at begrepet er for bredt og brukes for mye, eller burde vært delt opp i mer beskrivende ord. Dette gjelder da Antonsen, og ikke de åpenbart ekte rasistene som sitter på facebook å kommenterer.
Sitat av JohnMichael Vis innlegg
Personlig syns jeg Atle er en av få morsomme norske komikere. Men det har ikke noe å si. Uansett hvor mye jeg er imot vold så skulle jeg så veldig gjerne sett at noen regelrett slo Atle så hardt i ansiktet for 3 uker siden at kjeven hans aldri kunne åpnes igjen. Å lese hva han utsatte Sumaya for er helt forjævlig, og jeg skulle gjerne sett en liste over alle rævhullene som satt rundt han uten å reagere så jeg kan boikotte de og til evig tid, inkludert Devold.
Vis hele sitatet...
Wow. Ikke alle tenker at dette er så fortjent. Selv med mennesker man har hatt sansen for. Kudos til deg. Skulle gjerne vært der og sett de som ikke turte å åpne kjeften og si fra at dette ikke var grelt. Mange er dessverre for feige, eller innehar samme fordommer selv. Helt til den dagen de selv blir angrepet og utsatt for diskriminerende utsagn.

Sitat av BlaBlaHJHD Vis innlegg
Neger, er vel ikke morsomt, men en neger er en neger uansett hva du kaller det. Ett helt vanlig ord uten noe rasistisk, brukt her i landet i alle tider.
Vis hele sitatet...
Faktisk ikke. Samfunnet har endret seg. Dette er et ikke- ord lenger og ingen bruker det. Det gjenspeiler bare et mindre intelligens-nivå om man ikke evner å titulere andre mennesker på en respektabel måte. Tenker det er bare trist at noen tenker det er ok i det hele tatt.
Sist endret av StellaWild; 22. november 2022 kl. 00:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Det er ikke traumatiserende å bli skreket til av en stor full kjendis på byen. Krig, terror, naturkatastrofer, vold, død og fordervelse er traumatiserende for menneskepsyken. Det var garantert rystende, og det endret kanskje hennes oppfatning av, jeg vet ikke, seg selv og/eller det norske samfunnet eller noe, men traumatiserende går jeg ikke helt med på. Med mindre hun er et menneske med usedvanlig lav toleranse for slikt, noe som kanskje kan hende med all hetsen hun mottar. Men som en person av Somalisk opphav (er hun ikke?) burde hun vite bedre enn mange andre hva traumer er for noe, og det er ikke dette. Ordet blir bare misbrukt mye de senere årene. Alle dårlige minner er ikke traumer.
Vis hele sitatet...
Kvalifikasjoner?

At dette er potensielt traumatiserende er ikke kontroversielt overhodet, spesielt ikke så kontroversielt at du kan gå bort til noen og si "nei du ble ikke traumatisert, det vet jeg bedre".

At hun har helt spesielt lav toleranse for dette er fullt mulig, det er uansett ikke noe argument for at dette er akseptabelt på noen måte, eller for at reaksjonen hennes er *urimelig*. Det er den ikke.