Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  84 9610
Komplisert synes jeg.

På en side tenker jeg det er bra at mennesker med makt som disse får seg en ordentlig smekk sånn at de forhåpentligvis endrer adferd og slutter å plage og trakassere andre. De har holdt på med denne bøllete oppførselen i årevis

På en annen side synes jeg det blir litt mye. Får litt den følelsen at folk har opplevd ett eller annet for noen år siden og tenkt "velg dine kamper", tenkt sitt om fyren, men så gått videre. Og så blir det full fokus baluba rundt kjendisen i media og da skal flere og flere slenge seg på, få navn og bilde i avisa og hele pakka. Jeg vet ikke helt jeg... ...

Deres synspunkter?
Jeg syntes folk blir krenka alt for fort.
og spess ting sagt i fylla.

Det er jo helt greit at det blir anmeld men for og så gå til vg blir bare tull.

Det er staten som skal straffe deg hvis du gjør noe ulovlig ikke hele Samfundet.
Sist endret av Sterol91; 17. november 2022 kl. 16:12.
Mistet respekten for Atle som privatperson da han drev og sendte grusomme hat-meldinger for noen år siden.

Ikke overrasket over oppførselen hans for å si det sånn, og det er vanskelig å se noe poeng i hva "vanlige folk" synes om hva han har sagt.

Slik han har behandlet andre gjør forferdelig vondt og det kan være veldig vanskelig å oppfatte hvordan slik mobbing gjør med folk med mindre man er i den utsatte gruppen eller over gjennomsnittet empatisk.

Bør de som er utsatt for slik oppførsel prøve å være sterkere slik at de ikke tar seg så nært på sånt? Hadde sikkert hjulpet, men til sist så ligger ansvaret hos den som utagerer.

Ferdig snakka.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Alle som skal ha en mening om dette bør ha lest Sumaya Jirde Alis versjon. Devolds gjengivelse er også god å få med seg som tredjepart.

De aller, aller, aller fleste er enige, inkludert Antonsen selv, om at dette er langt over alle tenkelige streker. Selv uten volden ville det fortsatt vært eksplisitt rasisme, og selv uten den ville det fortsatt vært voldelig, truende atferd. Det er ingenting å forsvare her, det er faktisk totalt uforsvarlig.

Hva som er komplisert her... ser jeg faktisk overhodet ikke.
Sist endret av robhol; 17. november 2022 kl. 16:25.
Det jeg synes er kjipt oppe i alt dette er at den fjerde statsmakt liker å ruinere menneskers liv. Men hva gjør man ikke for litt klikks(?).

De har dreti seg ut i fylla og fortjener anmeldelse/bot, men jeg får litt vibes av media at de skal ha det til at de er pedofile.

Sitat av robhol Vis innlegg
Hva som er komplisert her... ser jeg faktisk overhodet ikke.
Vis hele sitatet...
Hvis Hulsker forblir arbeidsledig ut livet fordi han hadde noen forjævlige jokes i fylla så synes jeg dette er veldig lett nei. Skal ikke se bort i fra at han får slengt noen kommentarer etter seg og spyttet på når han går ute i gatene.
Sist endret av Superspurv; 17. november 2022 kl. 16:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Håpløst. Helt fair den straffa til Hulsker.

Atle Antonsen virker som en søppelkar, kom en sak hvor han lagde noe kvalme mot en CP-kar og.
Sitat av robhol Vis innlegg
Alle som skal ha en mening om dette bør ha lest Sumaya Jirde Alis versjon.
Vis hele sitatet...
De eneste som sto opp for henne i den situasjonen, var venninnen og Maria Stavang. All kudos til Stavang som turte å gripe inn når en voksen mann står og kjefter på en ung kvinne mens andre menn bare sitter der som tilskuere. Modig gjort.

Hva jeg tenker om de? De er kjendiser, de har oppført seg dritt på fylla og må nå takle konsekvensene av det. Ser ikke problemet. Begge har dårlig rykte på seg fra før når det gjelder oppførselen sin på fylla. Kan man ikke oppføre seg når man drikker, så lar man være å drikke. Har man et alkoholproblem, sørger man for å få hjelp for det.

At noen oppfører seg dårlig på fylla er ikke en ukjent ting, forskjellen på kjendiser og vanlige folk er at vanlige folk ikke er interessante for media. Som et vanlig menneske kan du stikke på byen og være en drittsekk i fylla, og navnet ditt vil ikke stå på forsiden av avisen dagen etterpå. Som offentlig person, i Atle Antonsen og Bernt Hulsker sine tilfeller, kan det skje.

Og jeg tenker mitt om de som mener at dette bare er en stor "krenkefest", at folk tar seg for lett nær av ting, at det blir unødvendig blåst opp... Man trenger ikke å ha opplevd rasisme selv for å forstå at dette var en veldig ubehagelig opplevelse for Sumaya. Hun har definitivt opplevd rasistiske tilnærminger tidligere, og denne dråpen fikk nok begeret til å renne fullstendig over. Men er kanskje ikke enkelt for hvite privilegerte nordmenn å forstå hva det innebærer. Kanskje ikke alle vil forstå det heller.
Syns det er helt greit at han får seg en smekk av staten for rasismevitsen sin, men at vi skal gå full cancel på fyren og dra opp gammel pjatt fra flere år siden hvorpå den "fornærmede" fikk en følelsesmessig reaksjon av denne ukas nyhetsoppslag, mener jeg blir latterlig.
Sist endret av Knask; 17. november 2022 kl. 17:26. Grunn: Leif
Sitat av robhol Vis innlegg
Alle som skal ha en mening om dette bør ha lest Sumaya Jirde Alis versjon. Devolds gjengivelse er også god å få med seg som tredjepart.

De aller, aller, aller fleste er enige, inkludert Antonsen selv, om at dette er langt over alle tenkelige streker. Selv uten volden ville det fortsatt vært eksplisitt rasisme, og selv uten den ville det fortsatt vært voldelig, truende atferd. Det er ingenting å forsvare her, det er faktisk totalt uforsvarlig.

Hva som er komplisert her... ser jeg faktisk overhodet ikke.
Vis hele sitatet...
Jeg synes det er litt overdrevet, spesielt når folk begynner å omtale det som vold.

Eller så synes jeg disse betraktningene er ganske on point.
https://www.tv2.no/nyheter/innenriks...surd/15275089/

Har hun rett til å føle seg krenket? Absolutt.
Bør det være straffbart? Nei.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Jeg synes det er litt overdrevet, spesielt når folk begynner å omtale det som vold.

Eller så synes jeg disse betraktningene er ganske on point.
https://www.tv2.no/nyheter/innenriks...surd/15275089/

Har hun rett til å føle seg krenket? Absolutt.
Bør det være straffbart? Nei.
Vis hele sitatet...
Du mener det Atle Antonsen gjorde ikke er straffbart?
Når folk (tv-kanaler) står i kø for å gi fyren penger for å brette ut sine verste sider på kamera ved å brøle, være sint og ufyselig er det kanskje ikke så rart at den uvanen er vanskelig å legge fra seg?

Han sier jo selv at han har tenkt på rullestol-epsioden "flere ganger i ettertid som et fint og genuint møte". Det er jo den responsen han får når han gjør lignende ting for kamera.

Fortsatt en drøyt kjip uvane da. Må være veldig nedlatende å være utsatt for slik mobbing av en kjendis.

Men enig med Sterol91 over, virtuell offentlig gapestokk (sosiale medier og personangreps-kronikker) er egentlig et større samfunnsproblem enn rasistiske fylliker på bar.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Det jeg synes er kjipt oppe i alt dette er at den fjerde statsmakt liker å ruinere menneskers liv. Men hva gjør man ikke for litt klikks(?).
Vis hele sitatet...
Nå er det ganske relevant å rapportere om "kjendiser" plutselig går helt av skaftet. Ikke bare av tabloide hensyn, selv om det selvfølgelig ikke skorter på disse, men ren psycho-oppførsel i fylla begynner å nærme seg genuint viktig at folk får med seg. Antonsen-saken er grov og konklusjonen er selvsagt: Ali, Antonsen, to-tre relativt uavhengige vitner pluss en venn av Ali er alle enige om at det er en hinsides uakseptabel episode, i tillegg til at det må være ulovlig på ca. et dusin antall måter.

Hulsker-saken er relativt ukjent for meg, men sammendraget ser ikke voldsomt sympatisk ut. Er det noe å tilføye?

Sitat av Superspurv Vis innlegg
De har dreti seg ut i fylla og fortjener anmeldelse/bot, men jeg får litt vibes av media at de skal ha det til at de er pedofile.
Vis hele sitatet...
Hæ?

Sitat av Superspurv Vis innlegg
Hvis Hulsker forblir arbeidsledig ut livet fordi han hadde noen forjævlige jokes i fylla så synes jeg dette er veldig lett nei. Skal ikke se bort i fra at han får slengt noen kommentarer etter seg og spyttet på når han går ute i gatene.
Vis hele sitatet...
Han skal blant annet ha vist nazihilsen, forsøkt å kysse flere unge kvinner som tydelig ikke ønsket dette, og kalt en dørvakt for «jævla neger».

Skikkelige lårklaskere, riktignok. Høres bare ut som et litt vanskelig publikum, egentlig.

Det er ikke kult (eller lovlig) i utgangspunktet, og enda mindre kult når fyren er en relativt offentlig person. Da blir det desto større furore og andre konsekvenser hvis man oppfører seg "dust", som Antonsen ville sagt.

"Arbeidsledig ut livet" og offentlig spytting er vel for så vidt urimelig strengt, men også ren bullshit du akkurat diktet opp. Dommen (betinget og 15k pungsmekk) er en måned gammel og han fikk sparken - som programleder etter en offentlig ekstremfadese.
Syns det er bra det kommer frem og møter reaksjoner. Sånn drittoppførsel skal vi ikke akseptere i samfunnet og selvom mange måtte bite det i seg før så er det jo nettopp det som har tillatt at de holdningene blir opprettholdt og mer og mer utbredt, så "krenkehysteriet" er helt på sin plass. Det trengs reaksjoner og konsekvenser i samfunnet for at folk skal slutte å oppføre seg som noen jævla svin.

Sånn han oppførte seg mot CP-rammede Johannes Hellemo Loftsgaard også (gjenfortelles i helhet på hans egen facebook) er jo faen meg heeelt bak mål det og, altså helt fucking mindblowed langt bak mål!
Hva er det med disse folka? Skulle tro dem var proppa full av coke sånn de ser ned på andre og oppfører seg urørlig.

Bra og selvfølgellg at media tar tak i dette, er man en offentlig person har man ekstra ansvar for å oppføre seg - eller ta konsekvensene av at man ikke gjør det. Om de aldri får en jobb igjen bryr jeg meg midt i ræva om, men dere skal bare slappe av dere som tror de blir hjemløse NAV'ere og mister alt pga "heksejakt". Tok ikke mer enn ett år før Louis CK var oppe på stand-up hesten igjen. Men om vi får se noen nye TV produksjoner med Antonsen har jeg mindre tro på, jeg tror folk flest har mista respekten for han og ikke er interesserte å ha han inn i stua si.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Rosander Vis innlegg
Jeg synes det er litt overdrevet, spesielt når folk begynner å omtale det som vold.

Eller så synes jeg disse betraktningene er ganske on point.
https://www.tv2.no/nyheter/innenriks...surd/15275089/

Har hun rett til å føle seg krenket? Absolutt.
Bør det være straffbart? Nei.
Vis hele sitatet...
Hva synes du er overdrevet, rent konkret, og hvorfor?

Har du lest gjengivelsen hennes?

Det er vold. Det er psykisk vold å antaste noen på byen, opptre truende og brøle dem rasistiske slibrigheter rett i trynet. Det er fysisk vold å holde dem fast mens man gjør det.

Lile er én fyr, dommerne i denne saken var altså uenige.

Den siste påstanden din sliter jeg med å forstå. For meg høres det ut at du mener Antonsen burde få lov til å gjøre dette (hvor mye av det?), og det synes jeg er vanskelig å kjøpe.
Sitat av fustercluck Vis innlegg
virtuell offentlig gapestokk (sosiale medier og personangreps-kronikker) er egentlig et større samfunnsproblem enn rasistiske fylliker på bar.
Vis hele sitatet...
Jaha? Er du mørkhudet? Vet du hva rasisme gjør med folk og folks livsutfoldelse, eller nærmere sagt innskrenkning av deres frihet, trygghet, selvstendighet og muligheter? Ikke minst hva rasisme fra fulle og aggressive, uforutsigbare personer gjør mot folk, ikke bare der og da men hvordan hatet setter spor og ødelegger og innskrenker tryggheten og friheten deres? Mange har kjent på frykten for å bli en ny Benjamin Hermansen og ingen skal føle på det bare fordi de er ute å tar seg en øl på samme sted som en rasist. Du er klar over at alle mørkhudede lever med rasisme hele livet og må tilpasse seg etter det? Og at rasisme handler om psykisk vold, fysisk vold, strukturell diskriminering og drap mot uskyldige? Breivik, glemt han allerede? Rasisme er et utbredt og alvorlig samfunnsproblem som rammer flere hundre tusen i dette landet og det angår oss alle.

Men huff da, det er jo et større "samfunnsproblem" at et par-tre drittsekker som havner i media føler seg krenka og paniske av å få konsekvenser og motstand for møkkaoppførselen sin
Sist endret av celtseus; 17. november 2022 kl. 19:08.
Som mørkhudet så har jeg veldig lite lyst til å gå inn i en bar/restaurant eller hva faen det er og få høre at jeg for mørk til å være her, og andre rasistiske kommentarer. Har hørt det før.

Nei, dette er ikke humor. Jeg skjønner at enkelte tror dette er veldig morsomt, men nei, du er ikke en kompis, vi kjenner ikke hverandre, så ikke kom med slik dritt og skyld på alkoholen.

Har sett de siste årene at enkelte nordmenn ønsker å forsvare rasisme og bruk av ordet neger bare fordi det er morsomt og/eller tradisjon. Det er bare jævlig patetisk.
Sitat av Dova Vis innlegg
Som mørkhudet så har jeg veldig lite lyst til å gå inn i en bar/restaurant eller hva faen det er og få høre at jeg for mørk til å være her, og andre rasistiske kommentarer. Har hørt det før.

Nei, dette er ikke humor. Jeg skjønner at enkelte tror dette er veldig morsomt, men nei, du er ikke en kompis, vi kjenner ikke hverandre, så ikke kom med slik dritt og skyld på alkoholen.

Har sett de siste årene at enkelte nordmenn ønsker å forsvare rasisme og bruk av ordet neger bare fordi det er morsomt og/eller tradisjon. Det er bare jævlig patetisk.
Vis hele sitatet...
Neger, er vel ikke morsomt, men en neger er en neger uansett hva du kaller det. Ett helt vanlig ord uten noe rasistisk, brukt her i landet i alle tider.
Hm. Hva med Negerarbeid? Det er ikke noe positivt ved ordet.

Jeg brukte N-ordet for 15 år siden og tenkte at det var greit da... Men nå er verden en annen.
Så jeg synes ikke det er ok lenger, selv om man ikke mener noe vondt med det.

Atle Antonsen er jo blitt en gammel gubbe. Han har blitt for høy på seg selv. Sikkert med folk rundt seg som har så mye respekt for han, at ingen setter grenser for han.

Også tror han at han kan oppføre seg som han vil, uten at det får konsekvenser.

Kanskje han viste sitt sanne jeg i et øyeblikk hvor han mistet selvkontrollen.
Føler disse komikerne har kommet alt for ofte unna med rasistiske kommentarer fordi renommeet deres er basert på borderline rasistiske og krenkende utsagn. Har i lang tid følt at komikere kommer unna med det meste bare fordi det dem sier blir sett på som en del av "rollen".

Bra dem blir tatt. Bra dem får straff og følgende konsekvenser. Hvis du syntes synd på dem for at karrieren deres er ødelagt så anbefaler jeg deg å se 12 Years A Slave før du kommenterer noe. Gjerne Django i samme slengen.
Sist endret av Emilher1; 17. november 2022 kl. 19:45.
Driter i om kommentaren min er upopulær men Atle bør bli straffet. Ingen, ingen kult eller gøy med det han sa. Slik går det når du henger deg på komedie-verden og tror du er noe mer enn det du egentlig er. Norsk humor kan væøre drit bra og koselig, men 95% av norsk humor er jo PISS !!! Så de 5% vi har må vi respektere !!!!!!!!!!

Atle er ikke og har aldri vært morsom.

Ingen trenger å quote meg med deres fine ord og rage og faenskap , jeg ser ingenting av det dere skal skrive, min mening, din mening, alle har mening *vart du sur no?*
Jeg vet ikke om Atle er rasist, men det er uansett for min del irrelevant. Først var han med på å sparke en ansatt som han selv hadde utsatt for vold (som han sendte fruktkurv til etter volden for å takke at han ikke gikk videre med angrepet), og så sier han det han gjør i fylla imens han faktisk utøver vold nok en gang. Totalt er dette et bedritent menneske som jeg trodde var mye smartere enn dette. Selv med et alkoholproblem så er dette langt langt forbi streken og uansett hvor skuffet jeg er så hadde jeg vært mer skuffet om media lot han slippe unna fordi han er kjendis.
Personlig syns jeg Atle er en av få morsomme norske komikere. Men det har ikke noe å si. Uansett hvor mye jeg er imot vold så skulle jeg så veldig gjerne sett at noen regelrett slo Atle så hardt i ansiktet for 3 uker siden at kjeven hans aldri kunne åpnes igjen. Å lese hva han utsatte Sumaya for er helt forjævlig, og jeg skulle gjerne sett en liste over alle rævhullene som satt rundt han uten å reagere så jeg kan boikotte de og til evig tid, inkludert Devold.
Sitat av celtseus Vis innlegg
Men huff da, det er jo et større "samfunnsproblem" at et par-tre drittsekker som havner i media føler seg krenka og paniske av å få konsekvenser og motstand for møkkaoppførselen sin
Vis hele sitatet...
Ser du tar hva jeg skrev i verste mening. Jeg refererte til andre innlegget i tråden, som jeg sier meg enig i:
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Det er staten som skal straffe deg hvis du gjør noe ulovlig ikke hele Samfundet.
Vis hele sitatet...
Med andre ord sier jeg: Still Atle Antonsen for retten.

Sitat av celtseus Vis innlegg
Og at rasisme handler om psykisk vold, fysisk vold, strukturell diskriminering og drap mot uskyldige? Breivik, glemt han allerede?
Vis hele sitatet...
Diskriminering, fysisk vold og terror er selvfølgelig også større problemer enn rasistiske fylliker.

Breivik var ingen fyllik på en bar, tvert imot, han var en terrorist som ville ha oppmerksomhet til sitt politiske manifest, og metodikken var å drepe barn. Du sammenlgner epler og appelsiner for å si det mildt.

Prøvde å diskutere noe mer interessant enn hvorvidt rasister er dumme. Det er for meg ganske soleklart. Men det er ikke rom for noe annen diskusjon. Det er det jeg synes er et større samfunnsproblem, som hindrer viktigere diskusjoner.

Men jeg driver kanskje ønsketenkning. Hva med å skrive om mangelen på håndhevelse av diskrimineringsloven i ansettelsesforhold, istedet for å bruke energien på kronikker om fulle komikere?

tl;dr: Atle Antonsen er en dum, rasistisk fyllik.
Antonsen er en fyr jeg aldri har syntes er morsom, men det er lite relevant selvsagt. Jeg kjenner en som møtte han på en flyplass, der han oppførte seg som en idiot i fylla. På guttetur til Ukraina faktisk (i fredeligere tider).
Men når det er sagt så virker hun dama også en smule kranglevoren. Jeg tenker på tidligere uttalelser hun har kommet med, at hun er ekstremt opptatt av identitet/hudfarge, av hatpratlover osv. Antonsen valgte rett og slett feil person å tulle med, hvis det nå var det han prøvde med.
Jeg synes absolutt terskelen for hva som er lov burde være veldig høy. Aller helst bør voksne folk ordne opp seg i mellom, og vi må ha takhøyde for at vi lever i et samfunn der folk er idioter, eller kan være idioter for en kveld. Det er en kjip hendelse, men burde absolutt ikke være førstesidestoff. Det skjer mye som er viktigere i verden.
Jeg opplever også at det har skjedd en amerikanisering av den offentlige debatten i Norge. F.eks. er ikke "blackface" i Norge det samme som i USA, der det har en lang bakgrunnshistorie. Selvsagt kan ting forandre seg, men å late som om Norge er USA er ikke noen god idé.
Sist endret av okbrukernavn; 17. november 2022 kl. 23:30.
Synes det er sykt at det satt et helt publikum rundt og så på uten å reagere. Jævla pingler. Antonsen virker som en rasistisk dritt-fyllik, noen burde lære han å slappe av og røyke cannabis heller enn å drikke. At hendelser som dette er nok til å avslutte offentlige karrierer allerede utgått på dato skulle bare mangle da de ikke akkurat er Hamsun, verken Antonsen eller spesielt han fotballspilleren. Synd enkeltindivider må lide for at verden skal siles for drittsekker, tenker spesielt da på hetsen i etterkant.
Hadde det ikke vært en kjendis hadde nok ingen ensa det i det hele tatt. At de ikke skal tørre å møte opp på en debatt pga det er bare latterlig.
Sitat av JatterMed Vis innlegg
Hadde det ikke vært en kjendis hadde nok ingen ensa det i det hele tatt. At de ikke skal tørre å møte opp på en debatt pga det er bare latterlig.
Vis hele sitatet...
Hadde det ikke vært en kjendis tror jeg nok hele hendelsesforløpet ville vært radikalt annerledes. Han Devold-fisken, er ikke han sånn to meter høy (og flink til å skrive unnskyldninger)? Jeg hadde hvertfall reagert om noe lignende hadde skjedd ved nabobordet en kveld med tilfeldige folk og vet og håper at mange hadde gjort det samme. DI-A-LOG, gjerne skarp.

En passe forsiktig flathånd mot ansiktet til en (stor) mann som holder ei dame og er aggressiv i kroppsspråk og tale burde vært lovpålagt.

Lurer på hva som plager Antonsen egentlig og hva som skulle være poenget i "vitsen", trodde først det var en parodi på han gamle fotballspilleren fra forrige gang dette skjedde. Nå lager han fordommer mot avdanka gamle menn uten hals, okei for meg. Kanskje derfor han ble så forbanna, det er jo en ganske liten minoritet han er en del av om man ser det sånn.

Det er ikke veldig vanskelig å ikke være rasist. Alle hater ekle, fulle folk. Hvilken matte er det folk som enda sender hatmeldinger sliter med her?
At det finnes idioter som Antonsen der ute vet alle som noensinne har vært utendørs etter kveldsnytt. Men at ikke noen rundt, noen han faktisk har respekt for og hører på, ber fyren holde fingrene til helvete unna og sette seg og holde kjeft?

Sånne folk holder ikke på sånn hvis de ikke får holde på sånn. Så jo, litt offentlig gapestokk trengs. Om Atle Antonsen får 15K i bot så spiller det ingen rolle for ham. Han må faktisk forstå at det der ikke er noe du kommer unna med som klønete fyllefjas. Når ingen rundt ham evner å formidle det til ham, så får man vel ty til facebook da.

Og helt seriøst, hvis noen beskylder Jirde Ali for å være et lettskremt snøfnugg, så lurer jeg på hva dere står i av trusler og hets i hverdagen.

Sitat av funksjon Vis innlegg
Lurer på hva som plager Antonsen egentlig og hva som skulle være poenget i "vitsen",
Vis hele sitatet...
Kvalifisert gjetning: Han prøvde å snakke til henne, uvisst med hvilken intensjon, og ble ikke møtt akkurat sånn han hadde sett for seg. Kanskje hun ikke lo av spøken med å tiltale henne på engelsk, kanskje hun ikke ble ubekvem eller irritert eller sjarmert eller hva faen han prøvde på der. Hun responderte i alle fall på en måte som ikke bekreftet det skjøre egoet hans, og da må han vise henne at han bestemmer og at hun ikke er verdt en dritt, ved å fornedre og skremme henne. Ikke minst viser han dette ved å gjøre det veldig synlig for alle rundt (han henvender seg til og med til dem), som han selvsagt vet ikke kommer til å stå opp mot ham, for det gjør jo folk aldri. Det er en maktdemonstrasjon: Se hva jeg kommer unna med, hvem tror du at du er som ikke ler av vitsen min/responderer på flørtingen min/blir flau av mobbingen min.
Sist endret av *pi; 18. november 2022 kl. 03:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Altså hvem faen bryr seg? Hvor mange eksempler av en fredag eller lørdag på byen i oslo skjer ikke dette? Mange. Bare fordi man er en profilert kjendis så skal det bety så mye å komme med sånne "påfunn" før det står i alle aviser og sosiale medier.

Møtt på antonsen ved 2 anledninger, hyggelig og humoristisk type. Det det er liten tvil om er at når alkoholen går inn så går vettet ut, dette er ikke noe nytt. Kan ikke telle så langt hvor mange episoder jeg har hørt "jævla homo" jævla neger" eller lignende. Mediafeed når kjendiser driter seg ut sånn som alle oss andre over en viss promille. Hvorfor skal kjendiser måtte ha en perfekt adferd til enhver til når de som ikke er kjente kan gjøre og si hva de vil?

Jeg har ingen sympati for noen av partene, ting som dette bare skjer, jeg forstår ikke oppstyret rundt dette. Eneste jeg ville reagert på var hvis det var grov vold inne i bildet, noe jeg har til gode å lese om.
Sitat av noguhso Vis innlegg
Altså hvem faen bryr seg? Hvor mange eksempler av en fredag eller lørdag på byen i oslo skjer ikke dette? Mange. Bare fordi man er en profilert kjendis så skal det bety så mye å komme med sånne "påfunn" før det står i alle aviser og sosiale medier.
Vis hele sitatet...
Det er nettopp det som er problemet og da hjelper det ikke spesielt mye når middelmådige komikere normaliserer rasistiske utsagn for å kjekke seg med humor med sjokkeffekt for vennene sine på fylla.

Antonsen vekker selvfølgelig mer oppsikt enn en tilfeldig fyllerasist i kebabkøen og dermed er det langt høyere sannsynlighet for at oppførselen hans blir oppfanget og flagget av andre, inkludert media.
Bryr meg bare i at det er mulig å anmeldes for å snakke piss på fylla. Blir virkelig sånne saker tatt seriøst eller ender de som regel med henleggelse? Hva med for folk som ikke er kjente. Er det sannsynlig i dag at man får straff om noen anmelder deg for å komme med noen stygge utsagn på privaten?
Tja, antar at enkelte tar seg nær lettere enn andre men en forsåvidt enig med deg Knask. Hadde jeg nevnt eller kanskje skrevet en bok omhandlende dette så ville teksten strukket seg lenger enn bibelen. Men på en annen side så har jeg vel liret ut like mye dritt som jeg har motatt. Men man tåler det helt fint, man lar det prelle av seg. Heller enn at tårene triller nedover kinnet så kan man vel komme med en motkommentar, eller bare tenke: for en jævla mongo faen.

Det kanskje verste av alt som faktisk gjør meg kvalm er alle kjendisene som slenger seg på twitter eller lignende, viser sin dypeste forrakt og sinne, uten at de egentlig bryr seg i det hele tatt. Det er nesten obligatorisk. Hadde ref denne hendelsen vært motsatt så ville ingen tenkt over det, og det er bare i drømmeland at enten VG eller DB hadde omtalt saken.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
*pi kom med et poeng som jeg ikke har sett noen besvare:

Dere som tåler Antonsen-episoden så inderlig vel - hva for slags kunnskap har dere om grov hets, sjikane, trakassering, mobbing, trusler, villet ekskludering ol.?

Vet dere egentlig hva slikt kan gjøre med en person, for så vidt enten den personen "trenger å ta seg sammen" eller ikke?

Har dere en standard på mental hudtykkelse og hvilke gjerninger som er hvor alvorlig?

Har dere vært offentlige personer eller samfunnsdebattanter rundt betente temaer i årevis selv og blitt utsatt for disse tingene?

Annen erfaring med å ha vært "minoritet" i en eller annen sammenliknbar sammenheng?

Eller skal alle bare tåle alt uansett, unntatt at media rapporterer om grove rasistiske episoder med kjendiser på byen?
Sitat av robhol Vis innlegg
*pi kom med et poeng som jeg ikke har sett noen besvare:

Dere som tåler Antonsen-episoden så inderlig vel - hva for slags kunnskap har dere om grov hets, sjikane, trakassering, mobbing, trusler, villet ekskludering ol.?
Vis hele sitatet...
Jeg kan nevne at jeg er oppvokst i et relativt konservativ kristen menighet, så jeg har opplevd alt av det du nevner der i min barndom, spesielt på barneskolen og ungdomsskolen.

Men det har liksom alltid vært greit av samfunnet (og kanskje spesielt ateister) og være ganske kjipe mot kristne (barn!).

Hvor mange her har ikke hatt en i klassen som enten har vært medlem av smiths venner, johovas vitner eller pinsemenigheten. Da kommer kommentarene fort som feks "Jamen Frank feirer ikke bursdag eller jul. Haha. Han er rar.". Lærerne jeg hadde på skolen var jo blodrøde kommunister(no offense til de som er det her) som gjerne holdt med de som trakasserte de kristne, enn å beskytte de.

For du av alle er vel enig om at det skal være like uakseptabelt å være kjip mot en kristen, som en muslim, som en mørkhudet, som en lyshudet, right?
Sist endret av Superspurv; 18. november 2022 kl. 11:58.
Mener du alvorlig talt at du som superkristen har:

1. Vært redd for at ateister skal angripe deg med vold uprovosert?
2. Vært redd for at det motsatte kjønn skal voldta deg?

Dette var en gedigen mann som tidligere har utsatt egen ansatt for vold på byen, som tok tak i en kvinne på byen uprovosert imens han spydde ut seg rasistiske og hatefulle ytringer imens han ropte "SHUT THE FUCK UP". Og på toppen av det hele så er hele baren tilsynelatende full av voksne mennesker som ikke har tenkt å gripe inn uansett hva fyren finner på, fordi han er rik og berømt komiker..

Jeg tviler noe enormt på at du har vært i nærheten av noe sånt i det norske samfunn, uansett hvor superkristen du påberoper deg å ha vært.
Sist endret av bashfoo; 18. november 2022 kl. 12:08.
Sitat av robhol Vis innlegg
*pi kom med et poeng som jeg ikke har sett noen besvare:

Dere som tåler Antonsen-episoden så inderlig vel - hva for slags kunnskap har dere om grov hets, sjikane, trakassering, mobbing, trusler, villet ekskludering ol.?

Vet dere egentlig hva slikt kan gjøre med en person, for så vidt enten den personen "trenger å ta seg sammen" eller ikke?

Har dere en standard på mental hudtykkelse og hvilke gjerninger som er hvor alvorlig?

Har dere vært offentlige personer eller samfunnsdebattanter rundt betente temaer i årevis selv og blitt utsatt for disse tingene?

Annen erfaring med å ha vært "minoritet" i en eller annen sammenliknbar sammenheng?

Eller skal alle bare tåle alt uansett, unntatt at media rapporterer om grove rasistiske episoder med kjendiser på byen?
Vis hele sitatet...
Det der er dårlig stil, du kan ikke kneble noens meninger bare fordi de har et annet utgangspunkt.

Hvordan skal du i det hele tatt definere "sammenlignbar sammenheng"? Hva som er føles som hets for noen er en bagatell for andre.
Tjukke folk blir systematisk diskriminert i klesbransjen, blinde opplever diskriminering, enkeltindivider som i utgangspunktet er en majoritet kan bli diskriminert og ekskludert innad i feks religiøse grupper, lave menn blir oftere avvist i datingmarkedet, suksessfulle kvinner blir hetset over en lav sko, narkomane blir diskriminert over hele linja.

Diskriminering og hets kan du finne i alle samfunnslag, så jeg synes ikke du skal begynne å sette de forskjellige situasjonene opp mot hverandre på den måten.

Det finnes ingen fasit for hva som skal tolereres, men jeg mener det må ligge litt mer systematisk hets/diskriminering til grunn før det skal bli en straffesak i rettsapparatet.
I dette konkrete tilfellet så ville det feks vært om Atle hadde fortsatt hetsen på sms dagen etter, eller at han gjorde det samme med alle som var mørkhudede der den dagen.

Det er litt forskjell på å bruke hele fritiden din på å sende rasistiske meldinger til alle mørkhudede du ser og det å drite seg ut noen ganger. Jeg synes også det må være litt større takhøyde i den type settinger hvor episoden utspilte seg, ikke at det skal tolereres men Atle burde feks blitt utestengt fra baren som reaksjon.
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Mener du alvorlig talt at du som superkristen har:

1. Vært redd for at ateister skal angripe deg med vold uprovosert?
2. Vært redd for at det motsatte kjønn skal voldta deg?

Jeg tviler noe enormt på at du har vært i nærheten av noe sånt i det norske samfunn, uansett hvor superkristen du påberoper deg å ha vært.
Vis hele sitatet...
Antar at du refererer til meg her. Det er forskjell på å være superkristen, og være barn av en superkristen. Selv du forstår det, eller?

1. Ble det ikke avklart her av robhol at vold kan like godt være psykisk. Å bli angrepet verbalt går vel da under vold, eller blander jeg definisjoner her(?). Men det var noen folk på ungdomsskolen jeg var litt redd for i perioder ja.

2. Uhm.. nå ble jeg litt satt ut her. Jeg kan vel kanskje svare for hunkjønnene av de jeg vet om: Skjørt og fletter holder voldtekstmenn unna.

Men jeg kan vel kanskje brette ut for deg slik at du slipper å misforstå meg i framtiden. Jeg er troende men er ikke aktiv i noen menighet per dags dato.
Sist endret av Superspurv; 18. november 2022 kl. 12:25.
Hvis du i det hele tatt mener at du har vært i nærheten, så er du faktisk rar.
Personlig føler jeg "superkristne" opplever mye større respekt enn f.eks muslimer. Norge er jo i bunn og grunn et kristent land og nærmest alle jeg kjenner konfirmerte seg i kirka (Rett utafor Oslo, ikke noe kristen bygd). Selvfølgelig vil du finne noen gjøker her og der som skal kommentere alt dem ikke forstår, og uansett hvem det treffer gjør det vondt og kan skape traumer hos offeret.

Det er aldri greit å være kjipe mot noen, men du tror vel ikke at du som en kristen hvit mann (antar du er hvit om du er super kristen fra Norge, correct me if wrong) har opplevd i nærheten av de samme utfordringene og hetsen som en muslimsk mørkhudet dame med hijab?

FYI en av mine kompiser var sønn av super kristne, var selv super troende og en del av menighet men var fortsatt en av de mest populære guttene på ungdomsskolen og starten av videregående. Han selv "forsvant" litt fordi han tok avstand fra hva vi drev med, som vi åpenbart respekterte. Om du kan si at du noen gang har sett en situasjon der en muslimsk mørkhudet jente med hijab har vært den mest populære jenta på trinnet, så vil jeg gjerne høre.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Jeg kan nevne at jeg er oppvokst i et relativt konservativ kristen menighet, så jeg har opplevd alt av det du nevner der i min barndom, spesielt på barneskolen og ungdomsskolen.

Men det har liksom alltid vært greit av samfunnet (og kanskje spesielt ateister) og være ganske kjipe mot kristne (barn!).

Hvor mange her har ikke hatt en i klassen som enten har vært medlem av smiths venner, johovas vitner eller pinsemenigheten. Da kommer kommentarene fort som feks "Jamen Frank feirer ikke bursdag eller jul. Haha. Han er rar.". Lærerne jeg hadde på skolen var jo blodrøde kommunister(no offense til de som er det her) som gjerne holdt med de som trakasserte de kristne, enn å beskytte de.

For du av alle er vel enig om at det skal være like uakseptabelt å være kjip mot en kristen, som en muslim, som en mørkhudet, som en lyshudet, right?
Vis hele sitatet...
Her? Nei, slett ikke. I andre land der kristendommen ikke er "dominant" historisk og kulturelt (selv om vi heldigvis er mer sekulære nå) kunne jeg sett poenget. Det er selvfølgelig ikke riktig å være kjip mot noen, hele poenget er at hvor kjip en handling er kommer an på hvordan man ellers ligger an. Hvis jeg var kjip mot deg fordi du er kristen, og kristendom i tillegg hadde vært en utsatt religion (for eksempel fordi vi var i, f.eks. Iran), så ville det vært enda verre. Det betyr innlysende ikke at det er greit her, det betyr bare at ingen liker folk som sparker nedover.

Hvis du mener at du har vært hetset tilsvarende Ali, så synes jeg først av alt synd på deg - ingen bør ha opplevd noe som gir det inntrykket. Når det er sagt, og jeg mener dette i beste hensikt: jeg tviler ikke på at du har hatt det røft, men jeg tviler sterkt på sammenlikningen forøvrig.

De fleste opplever ett eller annet ukult fra noen andre i oppveksten, mange nok til å utvikle varige skader. Å skille seg ut i barndommen er ikke lett på noen måte. Det vet jeg like godt som noen annen som har vokst opp som etnisk norsk guttunge i Norge (Hva vi ellers er uenige og ikke om, kan du være jævlig sikker på dét. )

Når man derimot blir et mål for hets, hat og trusler, fra voksne menn som sitter relativt trygt i livet, grov rasistisk sjikane i offentligheten over lengre tid... så er det ikke sammenliknbart, i det hele tatt.

Sitat av Rosander Vis innlegg
Det der er dårlig stil, du kan ikke kneble noens meninger bare fordi de har et annet utgangspunkt.
Vis hele sitatet...
Hva, hvor?

Det jeg sier er at folk som insisterer på å synse godt kan vite litt om saken først - for eksempel i motsetning til å hoppe rett til knee-jerk forsvar av noen som akkurat har opptrådt grundig uforsvarlig.
Kunnskap om hva man snakker om i en diskusjon er gjerne en god ting, Alis opplevelse og betraktninger er uunnværlig bakgrunnsinfo i denne saken, enten man liker det eller ikke.

Det er ikke knebling på noen som helst måte, det vet du forhåpentligvis veldig godt.

Sitat av Rosander Vis innlegg
Hvordan skal du i det hele tatt definere "sammenlignbar sammenheng"? Hva som er føles som hets for noen er en bagatell for andre. Tjukke folk blir systematisk diskriminert i klesbransjen, blinde opplever diskriminering, enkeltindivider som i utgangspunktet er en majoritet kan bli diskriminert og ekskludert innad i feks religiøse grupper, lave menn blir oftere avvist i datingmarkedet, suksessfulle kvinner blir hetset over en lav sko, narkomane blir diskriminert over hele linja.

Diskriminering og hets kan du finne i alle samfunnslag, så jeg synes ikke du skal begynne å sette de forskjellige situasjonene opp mot hverandre på den måten.
Vis hele sitatet...
Uenig. Hets er ikke hets; det er forskjellige grader av det, og de ulike samfunnslagene har uansett ikke de samme årsakene, holdningene eller maktdynamikkene som ligger bak.
Derfor er heller ikke hetsen, eller effekten dens, den samme. Forskjellene er ganske viktige, faktisk, og derfor må ting sammenliknes.

Antonsen- og Hulsker-saken er for eksempel mer sammenliknbare med hverandre enn med Antonsen- og Cappelen-saken. Akkurat som shitty opplevelser i barndommen er mer sammenliknbare med hverandre enn med rasistisk hets.

Sitat av Rosander Vis innlegg
Det finnes ingen fasit for hva som skal tolereres, men jeg mener det må ligge litt mer systematisk hets/diskriminering til grunn før det skal bli en straffesak i rettsapparatet.
I dette konkrete tilfellet så ville det feks vært om Atle hadde fortsatt hetsen på sms dagen etter, eller at han gjorde det samme med alle som var mørkhudede der den dagen.

Det er litt forskjell på å bruke hele fritiden din på å sende rasistiske meldinger til alle mørkhudede du ser og det å drite seg ut noen ganger. Jeg synes også det må være litt større takhøyde i den type settinger hvor episoden utspilte seg, ikke at det skal tolereres men Atle burde feks blitt utestengt fra baren som reaksjon.
Vis hele sitatet...
Jeg sier ikke at jeg har en fast definisjon, og egentlig tror jeg vi er enige om mye av dette: man kan ikke vite hvordan andre takler ting. Greia er at i min bok er det en grunn til å vise mer hensyn. Jeg skjønner faktisk ikke hvordan det er mulig å få noen annen konklusjon.

Man kan ikke vite hvordan andre har det, særlig ikke om man aldri har vært borti en tilsvarende situasjon.

Det er nøyaktig derfor jeg synes det gir en ubehagelig bismak at folk sitter her og synser om at "dette er ting man får tåle" enten direkte eller via "det burde vært lov". For jeg ser det fortsatt ikke.
Det jeg ser er en empatimangel som får meg til å virke som Mr. Rogers, og det er formodentlig ikke en bra ting.
Sist endret av robhol; 18. november 2022 kl. 13:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det var aldri meningen å sette fokus på noe annet. Poenget mitt er at det finnes kristne minoriteter (også i Norge) som kan bli utsatt for hets, krenkelser osv. Jeg valgte å bruke meg selv som eksempel. Selvom noen perioder kan virke subjektivt tøffe, så kom jeg meg gjennom det. Alder kan jo selvsagt også ha litt å si (Det forventes kanskje ikke like mye av 15 åringer som godt voksne).
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Det var aldri meningen å sette fokus på noe annet. Poenget mitt er at det finnes kristne minoriteter (også i Norge) som kan bli utsatt for hets, krenkelser osv. Jeg valgte å bruke meg selv som eksempel. Selvom noen perioder kan virke subjektivt tøffe, så kom jeg meg gjennom det. Alder kan jo selvsagt også ha litt å si (Det forventes kanskje ikke like mye av 15 åringer som godt voksne).
Vis hele sitatet...
For å ha nevnt det, tror jeg jeg skjønner hvor du kommer fra og ikke mener "noe vondt" eller noe. Det er bare at erfaringsgrunnlaget mitt ikke omfatter religion, ditt ikke omfatter f.eks. seksualitet, og ingen av dem omfatter noe annet enn å være en hvit dude. Det gjør enkelte situasjoner vanskeligere å empatisere(?) med, og jeg betrakter det som en slags "svakhet" (i evnen til å forstå en gitt situasjon fra offerets perspektiv) som man prøver å kompensere for, hvis det gir mening.
Sist endret av robhol; 18. november 2022 kl. 14:43.
Alkohol får deg vanligvis ikke til å si ting du ikke mener eller tenkte, så basert på infoen som er kommet fram i media så tviler jeg på at dette var noe forsøk på spøk. Tror heller at dette er meninger han har til dagligdags, men som kun kommer ut når han er ruspåvirket.

Min erfaring med rusmidler er at man da som oftest sier ting som man innerst inne også mener. Alkohol får deg ikke til å si ting du ikke mener eller tenkte i gjerningsøyeblikket.

Men det verste i denne saken var nok at ingen grep inn og tok den fornærmede i selvforsvar.
Sist endret av einsteindragon; 18. november 2022 kl. 16:00.
Hei, du er altfor *smart*! til å være her blant oss dumme full-feite hvitinger. var det kanskje ment l i t t sånn også eller er det 2000% feil så se til å få kappet av hodet på denne grusomme person AA. for her vi alle sitter med maskingeværet klart å plaffe ned alt og alle.
med 40 cm takhøyde. koselig det blir framover.

kunne kanskje samtidig plassert ut noe opptaksutstyr på shoppingsenter. mye fint å høre på arabisk om eldre rødmussede nordmenn..
men det er vel ikke lov å nevne her, bedre å skyte seg i beinet og holde kjeft.

next station : tanke-politi
Sist endret av random_120937; 18. november 2022 kl. 16:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av emenasalism Vis innlegg
Hei, du er altfor *smart*! til å være her blant oss dumme full-feite hvitinger. var det kanskje ment l i t t sånn også eller er det 2000% feil så se til å få kappet av hodet på denne grusomme person AA. for her vi alle sitter med maskingeværet klart å plaffe ned alt og alle.
med 40 cm takhøyde. koselig det blir framover.

kunne kanskje samtidig plassert ut noe opptaksutstyr på shoppingsenter. mye fint å høre på arabisk om eldre rødmussede nordmenn..
men det er vel ikke lov å nevne her, bedre å skyte seg i beinet og holde kjeft.

next station : tanke-politi
Vis hele sitatet...
Du kler av oss alle og ser verden slik den er, ekte og ufiltrert.
Vel, jeg synes det er ufint og det er det.

Det jeg synes er så gale matias her er at hele forbanna verden skal inkluderes. Jeg er helt sikker på at AA og fornærmede kunne gjort opp detta på et voksent vis.
Sitat av Toreokjeks Vis innlegg
Vel, jeg synes det er ufint og det er det.

Det jeg synes er så gale matias her er at hele forbanna verden skal inkluderes.
Vis hele sitatet...
Problemet eksisterer fordi hele forbanna verden ikke blander seg. Det satt en hel gjeng voksne mannfolk og så en svær 50-åring gjentatte ganger gripe tak i ei 24 år gammal jente og skrike truende og nedverdigene ting til henne og ikke én jævla en av dem sa noe som helst, ikke engang da han henvender seg direkte til dem og spør om de ikke er enig.

Dette er ikke unntaket, det er regelen. Jeg har både sett og opplevd åpenbar trakassering utallige ganger, og jeg har aldri opplevd at en annen mann griper inn. At venninna protesterer betyr jo ingenting, det er ikke hennes anerkjennelse han trenger. Hadde vi hatt en kultur der folk tar ansvar når de har muligheten så hadde det vært unødvendig å gå til media, og det hadde sannsynligvis aldri skjedd i utgangspunktet.

Full eller ikke, typer som Antonsen vet godt hva de slipper unna med på byen, det har de alltid gjort. At de ikke lenger slipper unna med det i ettertid er en god begynnelse, men det skulle ikke være nødvendig.
Og ikke glem at Atle Antonsen sparket en ansatt fordi han "tok en annen ansatt på kneet" (noe retten konkluderte meg ikke skjedde og Atle Antonsen og Golden tapte rettsaken så det smalt).. Ironien har ingen ende..
Sitat av *pi Vis innlegg
Problemet eksisterer fordi hele forbanna verden ikke blander seg. Det satt en hel gjeng voksne mannfolk og så en svær 50-åring gjentatte ganger gripe tak i ei 24 år gammal jente og skrike truende og nedverdigene ting til henne og ikke én jævla en av dem sa noe som helst, ikke engang da han henvender seg direkte til dem og spør om de ikke er enig.

Dette er ikke unntaket, det er regelen. Jeg har både sett og opplevd åpenbar trakassering utallige ganger, og jeg har aldri opplevd at en annen mann griper inn. At venninna protesterer betyr jo ingenting, det er ikke hennes anerkjennelse han trenger. Hadde vi hatt en kultur der folk tar ansvar når de har muligheten så hadde det vært unødvendig å gå til media, og det hadde sannsynligvis aldri skjedd i utgangspunktet.

Full eller ikke, typer som Antonsen vet godt hva de slipper unna med på byen, det har de alltid gjort. At de ikke lenger slipper unna med det i ettertid er en god begynnelse, men det skulle ikke være nødvendig.
Vis hele sitatet...
Joda, jeg er enig i at dem som var involvert burde sagt noe og bør gjerne gjøre det også. Nesten så jeg synes det burde vært rettet en refs mot disse også, om det er slik at ingen tok affære.

Jeg tenkte mer på media og SoMe som hardcore pusher den cancle-culture agendaen bare for å få clicks mot navnet sitt.
Og der var saken henlagt.. Og jeg som håpte at Carew og Antonsen skulle få dele celle..