Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3137
Hei.
jeg har i dag vært ute med min bestefar og øvelseskjørt lastebil ( c ce)
først var jeg i tvil og gikk in på statens-vegvesen og tok en kjapp titt over denne siden: http://www.vegvesen.no/Forerkort/For...oring/Lastebil

ledsager skal være fylt 25 og hat lappen samenhengene 5 år
+ elev skal ha trafikalt grunnkurs og være fylt 17 år
i "skole sammenheng"


der etter kom jeg fram til at dette var lov"tut og kjør" ...

men i etterkant så leste jeg litt mere nøye og det jeg lurer på er : dersom du er elev i yrkessjåførdirektiv 2003/59/EF

er det f,eks "Vidregående Skole 2 året (vg2)" Transport og logistikk eller
(vg3)på en direkte kjøre skole..f,eks Notodden som vi skal til ?

eller hvordan er det, litt viktig for meg dette etter som jeg elsker og jobbe og være med gutta i firmaet.

håper på seriøst svar som kan bekreftes lovlig eller ikke
du kan henvende deg til en trafikkskole. men hvis du går en linje som sier at du trenger lastebillappen ordner skolen
linjer man trenger den
annleggsmekaniker
tungbil
transport
sikkert noen fler

sånn som jeg tolker det så har ikke dette vært i "skole sammenheng" å derfor ikke lovlig
"Øko-Terrorist"
Dette er Lovlig så lenge du har førerkort klasse B, og så lenge som du sier din bestefar har hatt førerkort C/CE sammenhengende i over 5 år. Det avsnittet du snakker om sier bare at dersom du går på videregående på en av de linjene, trenger du ikke førerkort klasse B for å øvelseskjøre klasse C.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
For å øvelseskjøre klasse C og CE må du enten

A) ha førerkort klasse B (personbil). Dette må du ha med deg når du øvelseskjører.

eller

B) gå på en skole som tilbyr førerkort klasse C eller CE i undervisninga, som nevnt av xavi0n.

Felles for begge alternativene er at ledsager på være over 25 og hatt førerkort i klassen C eller CE i minst fem år sammenhengende.
ok så, hvis jeg har skjønt det riktig så har jeg lov.
pga.: jeg går vg 2 Transport og logistikk.får også lappen på lastebil med og uten henger + truck +adr+ bli lappen på skolen.

Hvor får du dette fra?
må bare være helt sikker, Siden det siste jeg trenger er utsettelse =)

Takker for svar så langt.
▼ ... flere år senere ... ▼
Ekspert på påstander
Hijacker den litt med tanke på eventuelle endringer. Jobber for et firma og får muligens tilbud å ta lastebil lappen, kan jeg øvelseskjøre med en kollega på jobben? De har hatt lappen over sammenhengene 5 år og er over 25 år. Vet at det er krav å sette på L bak på lastebilen, men er det andre krav?
Ser jo nesten riktig ut det, ta med kjøre og hviletid på vedkommende.

https://www.vegvesen.no/forerkort/ta...ring/lastebil/
Ekspert på påstander
Sitat av Dough Vis innlegg
Ser jo nesten riktig ut det, ta med kjøre og hviletid på vedkommende.

https://www.vegvesen.no/forerkort/ta...ring/lastebil/
Vis hele sitatet...
Flott. De er veldig nøye på kjøretid og hviletid, så det blir ikke noe problem.