Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 4017
Hei,

for 1 år siden kjøpte jeg en brukt bil, 2005 modell.

denne betalte jeg 30 000kr for.

for et par dager si la jeg og en annen merke til en del rust i kanalene, noe som vil si at bilen min ikke vil bli godkjent til neste eu kontroll som er i slutten av dette året. jeg forsto det slik at reparasjon av kanalen er svært dyrt noe som ikke er verdt å gjøre på denne bilen da den er noe gammel.

Har jeg noe mulighet til å ta kontakt meg selger å heve kjøpet eller eventuelt få et par kroner tilbake? eller er jeg altfor seint ute?

på kontrakten så ble bilen ikke solgt "som den er" og jeg ble heller ikke fortalt om denne rusten når eg kjøpte bilen.

Leste på Finn.no at en har reklamasjonrett på 2 år fra privatpersoner og 5 år fra forhandlere.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Joda, du har reklamasjonsrett, men reklamasjonretten står i stil med det du betalte. Du kjøpte 15 år gammal bil for 30k. Du forventer ikkje allverden då, og rust på såpass gammal bil er ikkje unormalt. Du har og ei viss undersøkelsesplikt når du kjøper.Kort sagt kan du ikkje forvente at så gammal bil til den prisen ikkje har feil og slitasje.
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Joda, du har reklamasjonsrett, men reklamasjonretten står i stil med det du betalte. Du kjøpte 15 år gammal bil for 30k. Du forventer ikkje allverden då, og rust på såpass gammal bil er ikkje unormalt. Du har og ei viss undersøkelsesplikt når du kjøper.Kort sagt kan du ikkje forvente at så gammal bil til den prisen ikkje har feil og slitasje.
Vis hele sitatet...

Så jeg bør bare droppe å kontakte selger?

bør heller bare selge bilen som reparasjonsobjekt å eventuelt kjøpe ny?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Naturen Vis innlegg
Så jeg bør bare droppe å kontakte selger?

bør heller bare selge bilen som reparasjonsobjekt å eventuelt kjøpe ny?
Vis hele sitatet...
Om eg hadde kjøpt 15 år gammal bil til den prisen hadde eg ikkje sett på rust som reklamasjon, med mindre selger eksplisitt sa at det ikkje var rust på den.
Hva med å ta den på EU før du tar konklusjoner?
En gammel bil, «solgt som den er» for et år siden til den summen? Ikke kontakt selger, det er waste of time.
Mange bilder blir vel vraket før de blir 15 år, nettopp pga rust.

Ble ikke fortalt om denne rusten? Hallo, undersøkte du ikke bilen før du kjøpte? Tror du bruktbilselgere er dønn ærlige? Han håpet vel at du ikke undersøkte bilen under, og fikk rett.
Som sagt av dough, må du nesten ha den på kontroll og ikke ta sorgene på forskudd. Eventuelt legg ut et bilde. Er det hull i kanalen? Hvis ikke, kanskje det går an å pusse vekk rusten og kline på noe svart hammerite så varer den i 10 år til. Antakelig ikke, men...
På ett år,kan rust utvikle seg mye. Særlig om bilen blir kjørt i mye veisalt,og den kanskje ikke blir vasket så godt. Om du ikke har lagt merke til det på ett år,har du en dårlig sak dessverre. Er det gjennomrustet,slik at det er hull?