Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2749
Hei på i helga hadde jeg problemer med program på min pc. Kontaktet derfor support senter tidlig mandags morgen. Tenkte egentlig bare å spørre om hjelp da tar gjerne lang tid og få svar. Jeg fikk umiddelbart snakke med en tekniker via chat.
Jeg nevnte at jeg er dårlig på pc.
Uansett personen jeg snakket med foreslo at ha han kunne fikse det for meg på kort tid ved at jeg ga ham tilgang til mitt skrivebord.
Jeg sa ja til dette og skrev inn en kode jeg ble gitt via chat.

Jeg angrer meg så på at jeg sa ja til dette. Vet ikke helt hvorfor jeg gjorde det heller var vel det at er både trøtt og stresset. Samt at det hørtes så lettvint ut fikset i en fei.

Uansett nå kan jeg ikke fri meg fra og tenke at han kan ha kopiert alle bilder og tekstdokument og perosnlige videoer på denne korte stunden..
Kan ha gjort det?
Jeg har også mail adresse hadde lukket faner og slikt noe men ikke logget av.. kan ha kopiert sett eller lest personlige mail?

Usj anger som en hund altså. skikkelig sint på meg selv kunne jo ha fjernet videoer og slikt og tatt kontakt igjen dagen etter eller enda lettere insistert via chat på at han heller forklarte hva jeg skulle gjøre!

Og jeg kan jo enda virkelig lite om pcer.
Håper folk her kan komme med noen ærlige svar.
Sist endret av elinor; 17. juli 2013 kl. 14:33.
Title of titles
bamsegutt's Avatar
Hvilket supportsenter var det snakk om? Om de er seriøse så tviler jeg på de har stjålet noe.
Hvilket program brukte du for å dele skrivebord?

Med tanke på at det er et support senter som dere mest sannsynlig da har avtale med (?) så vil jeg ikke tro at teknikeren drev med noen ulumskheter. Du kunne vel se hva han gjorde i sanntid på pc'n din?
Ja, han kan ha kopiert alt.
Og nei, han har garantert ikke gjort det.

Når man jobber med slikt dagen lang er innholdet på andre sine PCer fullstendig uinteressant. Ingen gidder bruke timesvis på å gå gjennom tilfeldige greier.

Er spørsmål du kan stille deg selv er jo om du er viktig nok, eller sitter på sensitiv nok informasjon til at det er verdt å risikere jobb, straffer og diverse for.
Trådstarter
6 0
Sitat av svaart Vis innlegg
Hvilket program brukte du for å dele skrivebord?

Med tanke på at det er et support senter som dere mest sannsynlig da har avtale med (?) så vil jeg ikke tro at teknikeren drev med noen ulumskheter. Du kunne vel se hva han gjorde i sanntid på pc'n din?
Vis hele sitatet...
jeg har windows 8 og jeg så jo for det meste musepekeren beveget seg ja. Særlig i begynnelsen men på slutten var det jo en stund jeg ikke så den.
Rakk rett og slett ikke og lese alt som kom opp av beskjeder heller..

Hvis teknikeren hadde gått inn på bilder ville jeg da sett det?

Hvor fort kan en egentlig kopiere filer når en styrer en pc via tastatur?
Sitat av elinor Vis innlegg
jeg har windows 8 og jeg så jo for det meste musepekeren beveget seg ja. Særlig i begynnelsen men på slutten var det jo en stund jeg ikke så den.
Rakk rett og slett ikke og lese alt som kom opp av beskjeder heller..

Hvis teknikeren hadde gått inn på bilder ville jeg da sett det?

Hvor fort kan en egentlig kopiere filer når en styrer en pc via tastatur?
Vis hele sitatet...
Hvilken support brukte du? Er vel det som teller her, som sagt tidligere vil seriøse folk som gjør dette mange ganger om dagen ikke bry seg om filene dine.
Høres ut for meg at du delte skrivebordet i sanntid og da kunne se hva som foregikk på din skjerm.

Du ser da alt teknikeren gjør og du ville sett det om han gikk inn på bildene dine om du fulgte med
Som goophy sier, om dette var et seriøst supportsenter så kunne han nok ha kopiert ting fra maskinen din - men han har nok ikke gjort det. Hvorfor skulle han? Hvilken interesse har han av å lese dine epost og kopiere bildene dine? Du må huske at om han ble oppdaget i å gjøre noe slikt ville han mistet jobben samt fått en streng straff (som nevnt over her) - og er du en person han ville risikert dette for?

Grunnen til at support foreslår å løse problemet på denne måten er at det er mye mye lettere enn å forklare hva folk skal gjøre. Når jeg jobbet på telefon-support kunne jeg ofte bruke 30 minutter på de kundene som ville gjøre alt selv om ville ha forklaringer - mens jeg kunne ha løst samme problem på noen få minutter om jeg fikk styre maskinen selv. Og i support-jobber handler det ofte om å få unna flest mulig kunder på kortest mulig tid. Å snoke ukjente mennesker sin pc er totalt uinteressant.
Sist endret av etse; 17. juli 2013 kl. 14:49.
Trådstarter
6 0
Sitat av svaart Vis innlegg
Høres ut for meg at du delte skrivebordet i sanntid og da kunne se hva som foregikk på din skjerm.

Du ser da alt teknikeren gjør og du ville sett det om han gikk inn på bildene dine om du fulgte med
Vis hele sitatet...
Ja jo men er redd for at han skal ha kopiert det.
måtte også restarte pcen og godta endringer på min hardisk.

Hva om bare kopierte alt!

og sitter og ser på det nå
Sitat av elinor Vis innlegg
Hva om bare kopierte alt!
Vis hele sitatet...
Med mindre du har veldig stor nettforbindelse så vil slik kopiering ta tid. Hvis det bare er snakk om bilder så er det ikke store datamengder, men med tanke på at han ikke har tid til å lete og plukke hva han skulle ha lastet ned, er alternativet at han kopierte ALT. En standard Windows-installasjon er på typisk 20GB-ish. I tillegg kommer programmer, dokumenter og filer. På en 100mbit linje kan du teoretisk overføre 12,5MB per sekund. Dette vil si at det ville tatt over 26 min å kopiere 20GB.

Min konklusjon? Det er forsvinnende lite sannsynlig at han tok med seg noe han ikke skulle hatt.
Du svarer jo på alt annet enn spørsmålene som blir gitt... Hvilket support-senter/firma?
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Om selskapet er trinnet over en pakistaner som skrev en lapp for hånd og hang den opp i ett handlesenter så er sannsynligheten for at han har kopiert noe omtrent null.
Trådstarter
6 0
Sitat av Goophy Vis innlegg
Ja, han kan ha kopiert alt.
Og nei, han har garantert ikke gjort det.

Når man jobber med slikt dagen lang er innholdet på andre sine PCer fullstendig uinteressant. Ingen gidder bruke timesvis på å gå gjennom tilfeldige greier.

Er spørsmål du kan stille deg selv er jo om du er viktig nok, eller sitter på sensitiv nok informasjon til at det er verdt å risikere jobb, straffer og diverse for.
Vis hele sitatet...
Ja det var jo det jeg tenkte da når jeg tillot dette.
Er et seriøst senter ja. Norton.


Jeg har veldig mye viktig på min pc jeg mer enn jeg tenkte over der og da.

Men det kunne jo ikke teknikeren vite..
For jeg fremsto jo bare som en dum og minst like kjedelig som alle andre.
Og det er ikke særlig hensiktsmessig og kopiere masse fra 100 vis av pcer og gå gjennom dette i håp om og finne noe som interesserer en. Særlig ikke når firmaet kan oppdage det!
Siden du velger å ignorere alle oppfølgingsspørsmål som er stillt her, så kan vi kun svare på generelt grunnlag, og det svaret kommer du ikke til å like:

Ja, hvis du gav tilgang han i teorien ha kopiert alt du noen gang har produsert av personsensitiv informasjon i digital form. Det eksisterer også haugevis med sikkerhetshull hvem som helst kan utnytte til enhver tid for å gjøre dette UTEN din eksplisitte tillatelse.

Hvis du vil vite sannsynligheten for at dette har skjedd når du fikk hjelp MÅ du svare på enkle spørsmål som er stillt her (f.eks. "hvem var dette?", "hvilken programvare ble brukt under denne fjernhjelpen" "hvilken opplastningshastighet har du ifra din internettleverandør og hvor mye data kan han potensielt ha kopiert?").

Edit: Norton bruker vel fortsatt LogMe In Rescue, og da er det veldig begrenset hva han kunne gjort bak kulissene. Samt at Norton 99.999999% ikke ville risikert sitt rykte på å gjøre slike ulumskheter.
Sist endret av bashfoo; 17. juli 2013 kl. 15:11.
Om det er Norton er det et såpass seriøst selskap at du ikke skal bekymre deg om noe som helst.
Trådstarter
6 0
Sitat av etse Vis innlegg
Å snoke ukjente mennesker sin pc er totalt uinteressant.
Vis hele sitatet...
Sikker på det?



Å kopiere tekstfiler går vel veldig fort?

Hvordan vet en forresten at ikke enda snoker på pcen. Eller at han logger seg ut når han skulle?
Se innlegget mitt over. Norton er et seriøst selskap. Ingenting er stjålet eller kopiert.

Du har ingenting å bekymre deg for.
Sist endret av svaart; 17. juli 2013 kl. 15:11.
Sitat av elinor Vis innlegg
Sikker på det?



Å kopiere tekstfiler går vel veldig fort?

Hvordan vet en forresten at ikke enda snoker på pcen. Eller at han logger seg ut når han skulle?
Vis hele sitatet...
Om du er så paranoid burde du bare skru av all elektronikk og flytte ut i skogen

Ingen seriøse supportfirmaer gidder snoke på kundedata remote, rett og slett fordi risikoen for å bli tatt er latterlig mye høyere enn potensiell gevinst.

Du får bare håpe du aldri blir nødt til å levere inn laptopen din for reparasjon ...
Trådstarter
6 0
Takk for svar dere
Jeg tror jeg kan ta det helt med ro
har jobbet en liten periode for symantec (norton) og der brukte de pcanywhere som fjernstyring og den har begrensning på hvor mye den kan overføre av filer, er dessuten ganske strengt med hva teknikere gjør der da de logger alt som skjer på alle pcer i firma, så det er ingen der som gidder og risikere jobben sin for og kopiere innholdet til en random kunde
Alle som har holdt på med å fikse datamaskiner for fremmede over lengre tid mister helt interessen for å snoke i andres filer. Det er to ting som er viktig; løse problemet slik at man får tullingen bort og lønnen man får.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Jeg gjør fjernstyring via jobben, aldri snoket i noen filer, på tross av at mange lar e-posten stå oppe når jeg kobler til, det bryr meg rett og slett ikke at Ola Normann må huske å komme på møte kl. 9 i morgen. Og hva skulle jeg kopiere bilder og slikt før? Hvorfor vil jeg se bilder av familien Normann på ferie? Jeg kjenner da ikke de.
Sitat av elinor Vis innlegg
Ja jo men er redd for at han skal ha kopiert det.
måtte også restarte pcen og godta endringer på min hardisk.

Hva om bare kopierte alt!

og sitter og ser på det nå
Vis hele sitatet...
hva i alledager har du på dataen som du er livredd for?