Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3329
Hei!

Jeg ønsker å høre litt tips og triks fra noen her som er erfarne. Jeg har lyst til å lære meg hacking og programmering. Det finnes så alt for mange nettsider som handler om det her, så jeg håper noen har noen tips til nettsider/nettbøker som passer nybegynnere. Man kan si jeg trenger en skikkelig innføring.

Jeg gjør ikke dette fordi jeg vil finne ut facebookpassordet til en kompis, eller hacke et usselt lite spill. Så dere som akkurat har lastet ned Wireshark trenger ikke å tro du kan lære meg noe. Jeg vil lære dette ordentlig.
Av bøker kan jeg anbefale Hacking: The art of exploitation og Gray Hat Hacking.

Ikke nødvendigvis det letteste lesestoffet men du kommer deg igjennom det hvis du vil.
Hvordan hacke
Programmering, anbefaler deg å starte med det letteste for å få en forståelse i hvordan programmering fungerer, som altså er PHP (For meg var det det letteste)
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av TaterKjell Vis innlegg
Hei!

Jeg ønsker å høre litt tips og triks fra noen her som er erfarne. Jeg har lyst til å lære meg hacking og programmering. Det finnes så alt for mange nettsider som handler om det her, så jeg håper noen har noen tips til nettsider/nettbøker som passer nybegynnere. Man kan si jeg trenger en skikkelig innføring.

Jeg gjør ikke dette fordi jeg vil finne ut facebookpassordet til en kompis, eller hacke et usselt lite spill. Så dere som akkurat har lastet ned Wireshark trenger ikke å tro du kan lære meg noe. Jeg vil lære dette ordentlig.
Vis hele sitatet...
Tja, du kan starte med forståelse for datamaskiner. Jeg personlig valgte og lese meg opp emnevis, jeg startet med HW/SW (boka CODE) så ren hardware (Computer organization and Architecture), så operativsystem (operating system concepts), jeg er nå på nettverksstruktur, så skal jeg senere over til diverse andre bøker.

Dette er kanskje den harde måten og gjøre det på, men du ender opp med en del forståelse.


EDIT: Jeg har såklart lært meg progspråk i mellomtiden, men har fokusert litt på hvordan ett progspråk er oppbygget, ikke på ett spesifikt ett. (Men Perl, Java og C(++) er de jeg har sett mest på)
Sist endret av Freddy_fred5; 24. juni 2013 kl. 18:39.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Du sier lite om hva slags type hacking du vil lære.

Vil du drive med Reverse Engineering (Cracke spill / programmer, finne sikkerhetshull i programmer, analysere interne algoritmer, analysere filformater), infiltrere nettverk, drive med defacing eller lage malware / botnets?

Avhengig av hva du vil drive med er det forskjellige områder du bør lese deg opp på. Du kan jo prøve en slags, jack of all trades (master of none), men det vil nok ta lengre tid.
man kan vel si at det er flere "sjangre" innenfor datasikkerhet.

Nettverksbasert hacking, database innbrudd, programmere trojanere/stealere/etc og lista er lang.

kan anbefale hackforums.net som har en del gode tråder med guider/forklaringer på hvordan ting fungerer. det er mange medlemmer og så spør du om noe vil du få en den innspill om.

IT/datasikkerhet et et veldig bredt felt. men hva vil du hacke? eller vil du lære datasikkerhet på et generelt plan?
Sist endret av WhiteHat; 7. juli 2013 kl. 19:57.
Lær deg nettverk struktur, og lek deg med Kali-Linux (Backtrack).
Mange fine tutorials på bl.a HF som har hjulpet meg en hel del
You don't learn to hack, you hack to learn. Er nok det beste rådet jeg kan gi. Dette gjelder programmering også. Du må praktisere!

Sett opp en testlab enten med fysiske maskiner om du har det, eller en virtualisert lab med Virtualbox eller vmware player. Installer Windows XP på en maskin, og Kali Linux på en annen. Så prøver du å hacke deg inn på XP-maskina fra Kali-maskina med f.eks. Metasploit framework.

Finnes lassevis med stoff der ute om du gidder søke litt. Finnes også en del stoff på hackforums.net. Det finnes også spesielle Linux-distroer du kan installere som er laget for å bli hacket, f.eks. Metasploitable, Kioptrix, Webgoat, Hackademic eller pWnOS.
Beste er vell egentlig å prøve seg rundt.

En ting jeg har lært er:

For å være en god hacker, må man ha god kunnskap innen programmering.

For å være en god programmerer, må man ha god kunnskap innen hacking.

Det jeg mener med dette er om du foreksempel skal sette opp en sikker tjeneste, må du lære deg å tenke som en hacker, for å tette de smutthulene du måtte ha.

Det går og andre veien, du må tenke som en programmerer for å klare å trenge igjennom tjenesta til noen..
Hacking handler om å utnytte sårbarheter i systemer. For å gjøre dette må du kunne se sårbarheter i blant annet kode til systemer, og utnytte det. Det krever at du skal ha god kompetanse innenfor en rekke programmeringsspråk, og se det systemutvikleren nødvendigvis ikke er klar over. Det kan kreve opp til flere år med kompetanse innenfor programmering.