Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 5910
Hei!
Når kan man kalle noen en narkoman?

Om man har en god jobb, eget hus, familie og alt ellers er bra uten om at man ruser seg på hasj hver dag.
Kan man da kalles en narkoman?
Hvor går grensen mellom en bruker og narkoman?
Med fare for å høres litt krass ut... : hvorfor lage en problemstilling ut av det ?
Hvem skal kalle hvem narkoman? Og hvorfor?
Narkotika er en juridisk betegnelse, etter min mening.
Jeg er syk, får en utrolig symptomdemping av thc/cbd, røyker mange gram hver dag. Er jeg narkoman?
Godt Nyttår
Etter min mening så er man en narkoman når rusmidler blir et problem. Man er avhengig, bruker opp alt av penger på det, forhold med familie blir ødelagt. Altså rett og slett det at man velger rusen fremfor alt annet.
halfagram : Så etter din definisjon så er jeg narkoman. Fordi jeg ikke får medisin på resept, men må betale for den selv.
Velger lett "rusen" som du kaller det fremfor å være så syk at det meste blir et problem.
Bare så det er sagt sykdomm kom lenge før "rus".
Det jeg egentlig vil si er at når det kommer til dette temaet er gråsonene mange og de flyter over hverandre.
Definisjon på narkoman: Narkomani er en tilstand som foreligger når bruken av et middel går ut over et individs fysiske og/eller psykiske helse og sosiale tilpasning. Av Verdens helseorganisasjon (WHO) er narkomani definert som en tilstand som psykisk og av og til fysisk er en følge av et samvirke mellom en levende organisme og et medikament.

Kilde: https://sml.snl.no/narkoman
Sitat av trikom420 Vis innlegg
halfagram : Så etter din definisjon så er jeg narkoman. Fordi jeg ikke får medisin på resept, men må betale for den selv.
Velger lett "rusen" som du kaller det fremfor å være så syk at det meste blir et problem.
Bare så det er sagt sykdomm kom lenge før "rus".
Det jeg egentlig vil si er at når det kommer til dette temaet er gråsonene mange og de flyter over hverandre.
Vis hele sitatet...
Om du er narkoman eller ikke er opp til deg selv å bestemme synes jeg når du bare bruker weed. Trenger du weed for å stå opp eller sovne om natta. Eller for å gå i sosiale settinger kan det være et problem. Om ca 1/10 blir av avhengig av hasj, betyr det nødvendigvis ikke at det er problem.
Virker på meg som mange som røyker mye går i en slags boble og gir hasjen mange slags medisinke effekter for å rettferdigjøre sin bruk/missbruk. Sier ikke at det er slik for deg. Om det er det som gir deg livsgnisten og du funker i samfunnet, klarer å holde deg i jobb etc. Ser jeg ingen problem med det.

Narkoman er forøvrig et stigmatisert og dårlig ord. Bruker eller missbruker av stoff høres bedre ut i mine øyne.
En litt irrelevant problemstilling. Hvis du skal vurdere om din egen eller andres rusbruk er forsvarlig så bør du heller vurdere hvordan det innvirker på egen og andres livskvalitet og hvilken risiko det innebærer. Ikke om du/de kvalifiserer til en bestemt definisjon i ordboka.
Med en gang de er avenging av nark.

Det er narkis man kan unngaa
Denne tråden har mye interessant lesing, anbefaler å ta en titt der. Jeg vet det har vært noen andre slike tråder også, men fant bare denne i farten.
Vel det spørs helt på hvilke folk du møter på, for noen er man narkis bare man har røyket en joint, for andre er man narkis om man går på piller, andre igjen mener når man tar sprøyter.
Ikke at det svarer direkte på spørsmålet ditt, men jeg har likevel lyst å komme med et lite innspill:

Begrepet "narkoman" er utdatert. Slik jeg oppfatter det er det et ord som først og fremst brukes for å stigmatisere/snakke nedsettende om noen istedet for at det er "objektivt" og deskriptivt. Begrepet narkoman assosieres lett med (det også utdaterte begrepet) "narkotika", og da blir det lett sånn at man tenker at en narkoman er en som har brukt narkotika. Men så svart-hvitt er det selvsagt ikke.

Jeg synes man heller burde bruke begrepet "rusmisbruker" - det er både mer beskrivende og mindre ladet. En rusmisbruker er en som misbruker rus. Hvor grensen for misbruk går er en annen diskusjon.
Man er narkis når man har utviklet en avhengighet til et narkotisk stoff.
Definisjonen på en narkoman virker å være uhyre subjektiv.

Begrepet "narkoman" er noe som av naive, redde streitinger alt for ofte slenges urettferdig etter alle som har et forhold til rus.
Personlig vil jeg helst avstå å slenge merkelapper på mennesker i det hele tatt, men en narkoman i mine øyne er et menneske som mer eller mindre lever for rusen, som lar rusen kommer først og lar rusen styre livet sitt uten å ha så mye å si selv.
Et regelrett grusomt liv er synonymt med å være narkoman hos meg.

Har du et genuint smil rundt munnen som er basert på ekte, grunnsolide verdier kan du ruse deg herfra og til månen hver eneste dag og fortsatt få et aksepterende nikk og et lurt smil fra meg, any day!
Sist endret av SpiritLion; 6. januar 2017 kl. 14:11. Grunn: skriveleif
Synes spørsmålet blir litt som "når er noen en krøpøing? Når kan man begynne å kalle noen en krøpøing?" En narkoman er et veldig negativt, og dømmende begrep i Norge for de som er avhengige av stoffer står oppført på narkotikalisten dersom de får tak i dette ulovlig. De et avhengige av ett narkotisk stoff. De trenger hjelp ikke større klassifisering, større skille fra resten av samfunnet. Noen føler seg jo som utskudd og det er jo gjerne de som også blir det. Liker derfor ikke ordet narkoman.
Med en gang drugs påvirker livet ditt i negativ retning uten at du klarer å ordne opp i det fordi du ikke har kontroll.
Da kan du stemple deg selv som narkoman.
Gjelder mye mer enn narkomani, f.eks spiseforstyrrelser, spilleavhengighet, alkoholisme etc.
Enkelt, når man er avhengig av rusmidler eller narkotiske stoffer og ikke kan gå uten. Akkurat som nymfomane er avhengig av sex. Kleptomane, pyromane osv. Manier.

Vi vet eks. med sikkerhet at det er mange rusmisbrukere aka. narkomane i helsevesenet.

Når det er sagt, all avhengighet er sykdom og kan behandles.

PS.
Jeg uttaler meg ikke som lege når jeg gir slike råd.
Sist endret av Carnivore; 7. januar 2017 kl. 13:08.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Carnivore Vis innlegg
Enkelt, når man er avhengig av rusmidler eller narkotiske stoffer og ikke kan gå uten. Akkurat som nymfomane er avhengig av sex. Kleptomane, pyromane osv. Manier.
Vis hele sitatet...
Problemet med den definisjonen er om du legg til grunn fysisk eller psykisk avhengighet, og korleis du definerer at du ikkje kan gå uten.

Kutter du massiv alkoholbruk over natta får det store fysiske konsekvenser, og kan potensielt vere dødeleg. Kutter du massiv hasjbruk over natta kan det vere kjipt, men det får ikkje samme fysiske konsekvensane.

Så du har strengt tatt flytta definisjonsproblemet til 'avhengighet'.

Eg haller mot at det ikkje finst enkle definisjoner som funker overalt, og at det er kontekstavhengig. T.d. kan du vere narkoman om du er avhengig av opiater - og samtidig ikkje narkoman om du er like avhengig - men terminal kreftpasient.
Kropp og psyke henger sammen. Mental sykdom forårsakes ikke bare fordi man har noen vonde følelser. Veldig ofte er årsaken hormonell og kjemisk ubalanse, langvarig feilernæring, langvarig fysisk sykdom etc. som skaper "mentale sykdommer". Eks. kan man få varig hjerneskade av å ikke behandle depresjon, ergo er den mentale lidelsen "depresjon" i aller største grad fysisk.

Men ja, abstinenser har absolutt en fysisk rot/konsekvens.

Alt som skaper en avhengighetsgrad man selv ikke klarer å ha kontroll over ift. rusmidler kan benevnes under narkomani/rusmisbruker. Men dette gjelder jo også andre substanser med andre ord/benevnelser.
Sist endret av Carnivore; 7. januar 2017 kl. 13:22.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Carnivore Vis innlegg
Alt som skaper en avhengighetsgrad man selv ikke klarer å ha kontroll over ift. rusmidler kan benevnes under narkomani/rusmisbruker. Men dette gjelder jo også andre substanser med andre ord/benevnelser.
Vis hele sitatet...
Nei, eg vil ikkje påstå at ein terminal kreftpasient som tar hestedoser med opiater som ville gjort herda heroinister misunnelege er hverken narkomane eller rusmisbrukere. Kontekst er i så måte avgjerande. Droger har bivirkninger, og avhengigheit er ei bivirkning. Om den er verdt det kjem åpenbart an på situasjonen.

Det er heilt problemet med slike definisjoner: dei vert fort relativt lite brukbare, med mindre ein kjenner kontekst.
Godt innspill!

Jeg har jo selv vært til smertelindringsbehandling hvor jeg fikk morfin over en lengre periode. Selv om man blir avhengig er man jo ikke en narkoman. Så man kan jo forsåvidt da skille det på når man får det som medisinsk hjelp av helsepersonell.

Veldig godt poeng!
Sist endret av Carnivore; 7. januar 2017 kl. 13:30.