Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4108 1010782
http://www.hobbydrivhus.no/index.php...i=37&startrow=
tror dere at dette holder til vekstfasen i 4ukers tid? da untatt dekselet på toppen.
Nei. De vokser ut av en slik boks etter en 2-3uker. Forøverig er det helt feil måte å gro cannabis på... Sats på enkeltpotter du.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av frø Vis innlegg
noen som har erfaring med å bruke egenprodusert strøm? typ solkraft og vindkraft.
Vis hele sitatet...
Solkraft er bare å glemme, du får ikke nok strøm til 400W HPS lamper, som en liten pekepinn koster det nesten 4000 kroner for et panel som produserer skarve 55W i normale forhold.

Vindkraft blir mer realistisk, men du må ha en relativt stor vindmølle til å få nok strøm, ikke noe du bare kan sette opp selv.
Men, har du tilgang til en elv så er det veldig effektivt. Du trenger bare gå til innkjøp av en (veldig dyr) turbin så er du i gang :P
Sitat av moret Vis innlegg
Nei. De vokser ut av en slik boks etter en 2-3uker. Forøverig er det helt feil måte å gro cannabis på... Sats på enkeltpotter du.
Vis hele sitatet...
Takk tenkte kun i start fasen ja, til de evnt er sterke til et ute-prosjekt. Men om de ikke suger til seg vannet så blir det jo dårlig deal.

edit: funker forresten autovanning? de man får kjøpt på plantasjen å putter i jorda f.eks.

Om man bytter fra lysstoffrør til 90w led. Hvor lang avstand skal det være fra plantene da? hørt man ikke trenger å justere høyde da?
http://s10.postimg.org/8642asofd/image.jpg
blitz
http://s7.postimg.org/q1a2bq5uj/image.jpg

Ser dette greit ut?

9 stk Ruderalis Sagarmatha Stuporsonic Auto, under 400w HPS, 40cm fra apicalen.
Disse skal ut.

2stk Barney's 8 Ball Kush indica dominert, under 90w UFO LED +1 stk Stuporsonic for å teste UFO vs HPS.

8 Ball kush er jeg usikker på hva jeg skal gjøre med da dem ikke er auto å var egentlig bare noe ekstra frø som fulgte med.

Dem er akkurat 2 uker gamle fra frø. Tenkte å ha dem inne et par uker til.
Må vel mulig plante dem over til noe større etterhvert.

Kommentarer?

Kan legge til at de har stått under lysstoffrør fram til nå.
bortsett fra at du har tenkt til å kjøre 9stk under èn HPS så ser det bra ut. Det går jo fint enda, men om en 2-3uker så må du nok gasse på med en til.
Takk for raskt svar Jeg har 2stk 400w til liggandes. Men jeg håpa på at det holder med 1 ca 2-3 ukers tid til. De skal jo ut uansett, vil bare øke kjangsen for å overleve. Kan jeg prøve meg på litt LST etter en 1-2 uker til? eller blir det bare surr med uteplanter?

Jeg er også spent på å se resultat på ufo vs hps, selvom ufoen tilsvarer ca 200w bare da.
Sist endret av canttouchthis; 21. juni 2013 kl. 18:19.
Lst er sikkert ikke så dumt. Og ja, regner med at det skal gå an å kjøre det om en 2uker.
Sitat av moret Vis innlegg
Lst er sikkert ikke så dumt. Og ja, regner med at det skal gå an å kjøre det om en 2uker.
Vis hele sitatet...
Takk skal komme med en oppdatering da.
Holder det med disse pottene i 2 uker til da?
Sist endret av canttouchthis; 21. juni 2013 kl. 18:46.
Det tror jeg nok ikke under en 400watter så tenker jeg en uke kanskje.. Det går sykt fort når det først kommer, og det skjer som regel på uke 3 etter min erfaring.
http://s23.postimg.org/9mq50gj7v/syk.jpg

Dette har hent med 8 ball kush under 90w ufoen. Har jeg den for nærme? heva den litt nettop. Bladene krøller seg oppover, imens det påbegynte blad-settet under henger ned.. Fant ikke helt ut hva dette var

edit': magnesiummangel?
Sitat av canttouchthis Vis innlegg
http://s23.postimg.org/9mq50gj7v/syk.jpg

Dette har hent med 8 ball kush under 90w ufoen. Har jeg den for nærme? heva den litt nettop. Bladene krøller seg oppover, imens det påbegynte blad-settet under henger ned.. Fant ikke helt ut hva dette var

edit': magnesiummangel?
Vis hele sitatet...
Når det er så tidlig i plantens liv, så er det vanskelig å si, det kan også være noe så enkelt som overvanning, det beste tipset jeg har er å potte den om i en større potte, det er litt risky å begynne å gi planten næring så tidlig
Jeg tror det er temperatur, den er for nærme lampen. Skaff deg et hygrometer også så du kan sjekke lufttemperatur.

Næringsmangel er vel uvanlig så tidlig? Det eneste tilfellet jeg har lest om er at planten trekker næring fra bladene for å lage røtter, men dette retter seg visst opp av seg selv, og skal ikke behandles med næringsløsning. Jeg trodde også at dette bare gjaldt stiklinger, men kan jo hende det gjelder fra frø også.

Jeg ville ventet med å potte om.
Sist endret av Taurean; 22. juni 2013 kl. 15:54.
Okay, handlet og gjort litt research her.. Vannet her jeg bor er veldig hardt (pH 8.4). Har reist rundt i akvariebutikker men de har ikke pH- bare +. Hva kan jeg gjøre for å få dette ned? starte å sanke regnvann? furunåler i jorda?

Tempen er litt varm, det er ca 33c. Denne vil gå ned med tid! satt inn AC.
luftfuktigheten ligger på 34% så jeg har satt inn en skål med klut.

Også hørt at blåleire er fint å blande inn i jorda, inneholder mye mineraler.. stemmer dette?

Skal måle pH i jorda når jeg kommer tilbake fra ferie.

Takk så mye for svar alle sammen!

Kjøpte også magnesium sulfas i tilfelle.

Edit: Det er ikke overvanning, det har jeg vært ekstremt nøye med.
Sitat av Taurean Vis innlegg

Jeg ville ventet med å potte om.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det?
Har nå handla waterlife 6.5 buffer i en akvariebutikk, så nå burde det være ute av verden ihvertfall.
Sto 1 teskje til 100L vann, men jeg måtte ha en toppa teskje til 10L vann.. snakker om hardt springvann .
Sist endret av canttouchthis; 22. juni 2013 kl. 17:04.
Sitat av Zarathustra Vis innlegg
Hvorfor det?
Vis hele sitatet...
Fordi planta er liten og skjør enda, med lite røtter. Er det feil å tenke sånn?
Sitat av Taurean Vis innlegg
Fordi planta er liten og skjør enda, med lite røtter. Er det feil å tenke sånn?
Vis hele sitatet...
Vel, når jeg en gang holdt på med dette og jeg omplanten frøene/stiklingene til større potter vannet jeg alltid den mindre potta godt sånn at når jeg tok planten ut ble all jorda med til neste potte, da blir ikke røttene verken skadet eller i det hele tatt påvirket, og etter en dag eller tre ble alltid plantene mye lykkeligere, så bedre ut og hele prosessen tok seg opp noen hakk, røtter vokser alltid til bunnen og kantene først og jobber ut i fra det den har, vel slik jeg opplevde det i allefall

Eneste grunnen som jeg kan se til at man starter i så små potter som på bildet over er hvis man har dårlig med plass, noe jeg kanskje tok for gitt at han over hadde nok av Men for all del, det er en kritisk fase for planten, og det å fikse noe som ikke er ødelagt er jo tåpelig

Sitat av canttouchthis Vis innlegg
Har nå handla waterlife 6.5 buffer i en akvariebutikk, så nå burde det være ute av verden ihvertfall.
Sto 1 teskje til 100L vann, men jeg måtte ha en toppa teskje til 10L vann.. snakker om hardt springvann .
Vis hele sitatet...
Husk å sjekke det samme vannet om noen timer, kan hende det tar litt tid før PH'en endrer seg, så vær forsiktig med å bruke 10 ganger anbefalt oppskrift
Sist endret av Zarathustra; 22. juni 2013 kl. 19:42.
Leste at autoflowering strains har godt av å få disponert 50/50 av det blå og røde spekteret i en 20/4 light cycle.
Vil det funke bra å kjøpe 2 slike da? Det utgjør til sammen 19000 lumens, og burde være nok til rundt 3-5 autoplanter?
Tenker da å mekke NLs fra nirvanashop.
Sist endret av Knäppgök; 23. juni 2013 kl. 14:35.
Jeg bruker for det meste 400 hps med dual spectrum, altså 50/50.. Bruker et dr120 telt og det står på 20/4..

Spørs helt på hvor stor plass du skal bruke og potte str.. Blir små planter med 250 cfl, men det kan gjøres med div teknikker
Sist endret av Defman; 23. juni 2013 kl. 17:25.
Nyttig informasjon i potte-diskusjoner:
https://norcan.org/ipb/page/index.ph...otting-101-r45
Skal sjekke røttene når jeg kommer hjem.

Noen som har formeninger om blåleire i mediumet da? hørt det skal være godt med mineraler i det.
Da har jeg bestillt denne http://www.designbelysning.no/vekstl...reflektor.html

vil den gjøre jobben? trenger jeg en pære for vekst og en for blomstring?Har også godt til innkjøp av 5 store potter, blomsterjord, kattesand,lecakuler og en rull hvit plastikk jeg tenkte og ha på golvet. (veggene er hvite) Fins det en norsk side jeg kan bestille næringen jeg trenger?
Har 200 Ak47 frø jeg har liggende som jeg kjøpte for 5-6 år tilbake. Vil kvaliteten på planten bli lavere ettersom de er så gamle eller blir har det ikke noe å si så lenge de kommer til å spire? Dette er første gang jeg prøver å gro
Sitat av thamasta Vis innlegg
Da har jeg bestillt denne http://www.designbelysning.no/vekstl...reflektor.html

vil den gjøre jobben? trenger jeg en pære for vekst og en for blomstring?Har også godt til innkjøp av 5 store potter, blomsterjord, kattesand,lecakuler og en rull hvit plastikk jeg tenkte og ha på golvet. (veggene er hvite) Fins det en norsk side jeg kan bestille næringen jeg trenger?
Har 200 Ak47 frø jeg har liggende som jeg kjøpte for 5-6 år tilbake. Vil kvaliteten på planten bli lavere ettersom de er så gamle eller blir har det ikke noe å si så lenge de kommer til å spire? Dette er første gang jeg prøver å gro
Vis hele sitatet...
Den skal holde den der.
Du trenger ikke 1pære for hvert stadie, men du vil få en del større vekst i veg-stadiet med en MH-pære. Personlig bruker jeg bare èn pære hele syklusen. En 400w HPS trøkker ut nok lys uansett liksom.
Om du vil blande inn kattesand så sjekk at den faktisk ikke inneholder noe som kan fucke med plantene dine. Jeg vet at noen bruker kattesand i jordblandingen, men det er som regel en "naturlig" type.
Næring får du feks her: http://weedshop.no/dyrkeutstyr-gjdsel-c-25_39.html
Hva anbefaler dere å dyrke i? Hydroponics eller geoponics? Hydroponics virker litt vanskeligere, samt dyrere med alt utstyret man må kjøpe inn.

Skal visstnok få raskere og større yield, men er vel muligens ikke nødvendig for et lite setup ?
Sist endret av Knäppgök; 26. juni 2013 kl. 12:28.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Er du ute etter mye ferdig produkt (om du ikke er en komplett idiot) er hydrophonics veien å gå, jord (eller geoponics som du så ekstravagant kaller det), er lettere for en nybegynner og vil gi mye bedre smak og aroma på produktet.

Jord er også billigere i første omgang.
Hvor lønner det seg å egentlig handle kullfilter og utsugsvifte? ser designbelysning har en 500cm3+ vifte.. er ikke det litt overkill for et ikea skap på 60x180ish?
Det er et interessant tema, for jeg er også undrende.

Eksempel: Et skap har mål H 1,80m x L 1,00 x B 0,60 = 1,08m3

For oss som har lest litt vet at luften i et dyrkeskap bør skiftes ut minst hvert 5.minutt, helst litt bedre hvis det er mye lukt eller sterkt luktende strains.

1,08m3 x 12 (5 minutter x 12 = 60 minutter\1 time) = 12,96m3

Viften må minimum flytte 12,96 kubikk i timen. Men de svakeste viftene så vidt jeg kan se flytter jo brått over ti ganger mer enn dette! Hvordan kan man finne vifter som har riktig kapasitet? Noen som vet?

http://shop.textalk.se/se/article.ph...586&art=795595
Sist endret av Taurean; 26. juni 2013 kl. 23:28.
Har samme skap som eksempelet ditt der.
Så det vil holde med denne her da? Håper på å få ned temperaturen noen grader.
http://www.professionalgrow.se/sv/ve...lfilter-300m3h (med den oppgraderte med timer)
Det vil uansett bli et stort problem da jeg skal ha 1 400w MH og 1 400w HPS der inne.
Satser på et fint scrog oppsett til slutt som jeg skal holde dere oppdatert med.

Gode løsninger på å få ned temperatur? vifter og atter vifter? Da vil jeg jo igjen slite med luftfuktighet.. hmm..
Har dessverre ikke erfaring med det. Hva med cooltubes? De stopper litt av lyset, jeg skulle gjerne likt å vite akkurat hvor mange prosent av lyset de stenger vekk.
det har jeg faktisk lest et sted, skal prøve å finne ut hvor. Veit ikke om det passer da jeg kjøpte de brukt.

Men er det noen her som har prøvd en kombinasjon av HPS og MH i vegg?
http://www.youtube.com/watch?v=1DtoK...q-Q7dW5Vi1VX4Q
ser ut som han her har det.
Sitat av canttouchthis Vis innlegg
det har jeg faktisk lest et sted, skal prøve å finne ut hvor. Veit ikke om det passer da jeg kjøpte de brukt.

Men er det noen her som har prøvd en kombinasjon av HPS og MH i vegg?
http://www.youtube.com/watch?v=1DtoK...q-Q7dW5Vi1VX4Q
ser ut som han her har det.
Vis hele sitatet...
Jeg har prøvd de fleste kombinasjoner av de fleste pærer.. Og med mindre du skal kjøre 3 lamper, sånn at du kan bruke 2 HPS og 1 MH så fikk jeg det beste resultatet med SON T AGRO pære(r) dette er pærer som er 430 watt istedet for 400 watt. De ekstra 30 wattene til å gi et mer blått lys, og AGRO er jo selvfølgelig lagd for nettop planter.


"SON AGRO 430 Watt HPS Lamps
A 30% increase over standard high pressure sodium in the blue region
of the spectrum to enhance natural plant growth"

Man kan selvfølgelig bruke denne pæren med en 400 watt ballast
Hva mente du med 3 lamper? 1hps med son t agro pære og 1 uten, også den siste med mh pære? jeg har 3 lamper på 400w, og 1 ufo led. Men er ikke det litt mye med 3 lamper da? Eller har jeg misforstått helt nå? kjører men da en lyssyklus som bytter på da eller?
tenkte å bruke ufo led'n til morplante etterhvert.

edit:
Handleliste fra professionalgrow

2 Kruka 11L
2 Krukunderlägg till 11L kruka
1 Airpot 6L
1 Perlit 1L
1 BioBizz Start Paket.
1 Luftfuktare 6L tank
1 Co2-tabletter
2 Diamond Mylar 100 x 125 cm
1 PH jord tester för 8st tester.
1 PH-kalibrering 7,01 20 ml
1 Insugskit VKO100
1 Lampa 400w GIB MH (växtfasen)
1 Lampa 400w GIB HPS, Blom.
1 Nutriculture pH test card 4.01-10-01
1 Ventilationskit TT125 + PrimaKlima 480m3/h
Uppgradering av fläkt? Välj här: Fläkt TT125 med inbyggd digital fläktkontroller + 4m sensor
1

Summa SEK 3 483,90

Gleder meg ja!
Noen endringer jeg burde gjort? de hadde dessverre ikke de pærene du prata om Zarathustra
Sitat av canttouchthis Vis innlegg
Hvor lønner det seg å egentlig handle kullfilter og utsugsvifte? ser designbelysning har en 500cm3+ vifte.. er ikke det litt overkill for et ikea skap på 60x180ish?
Vis hele sitatet...
Jeg bestilte nettopp dette kittet fra ebay.
Sist endret av Knäppgök; 28. juni 2013 kl. 21:25.
Sitat av canttouchthis Vis innlegg
Hva mente du med 3 lamper? 1hps med son t agro pære og 1 uten, også den siste med mh pære? jeg har 3 lamper på 400w, og 1 ufo led. Men er ikke det litt mye med 3 lamper da? Eller har jeg misforstått helt nå? kjører men da en lyssyklus som bytter på da eller?
tenkte å bruke ufo led'n til morplante etterhvert.
Vis hele sitatet...
Det er jo litt vanskelig for meg å vite hvilket oppsett du har og hvilken metode du hadde planlagt å bruke, men jeg skal prøve å forklare litt enklere enn forrige innlegg

Når man dyrker fra frø/stiklinger og ikke har tenkt å hverken ha en SoG (sea of green) eller LST (low stress training), er det en tommelregel på en lampe pr. 9 potter på ca. 10 liter, eller 1x1 meter om du vil pr. lampe, det er mange som bruker en 400 watt HPS til 6 planter og det er mange som bruker en 600 watt HPS til 9 plotter på ca. 10 liter (1x1 meter).
Så du kan regne en 400-600 watt lampe pr. 9 potter.. Altså skal du ha 18 potter så bruker du to 400-600 watt lamper, og da helst med disse SON T AGRO pærene som jeg snakket om i forrige post, da trenger du ikke bytte pære(r) mellom fasene.

Skal du derimot kjøre et oppsett med 27 planter, så ville jeg anbefalt å bruke 3 lamper mellom 400 til 600 watt og da ville jeg hatt to lamper med SON T AGRO (HPS) på hver siden og en lampe (MH) i midten av plantene..Her trenger du heller ikke bytte pærer mellom fasene, selv om plantene bruker mest av det blå lyset i spektere i vekstfasen og mest av det gule/rød i blomstringsfasen så bruker plantene alle fargene i løpet av begge fasene, eneste fargen planten ikke bruker er grønn og det er nettopp derfor plantene er grønn

Jeg regnet med at du ikke skulle overskride 9 potter og derfor foreslå jeg en 400-600 watt lampe med SON T AGRO Ikke en dum ide å bruke ufoen til morplanter og stiklinger forresten

LST


SoG
Sist endret av Zarathustra; 28. juni 2013 kl. 23:05.
På det "LST"-bildet, altså Low Stress Training, hvordan er det mulig å få så mye ut av èn plante?? Stammen er jo tjukk som et stålrør
Sitat av Taurean Vis innlegg
På det "LST"-bildet, altså Low Stress Training, hvordan er det mulig å få så mye ut av èn plante?? Stammen er jo tjukk som et stålrør
Vis hele sitatet...
Hehe ja det ser veldig imponerende ut om man ikke har gjort det selv, og skulle det være av interesse så kan jeg gjerne forklare hvordan jeg gjorde det i den tiden jeg testet ut denne teknikken. Men for nå forklarer jeg det kort.



Som du kan se på bilde er det snakk om å "strekke" planten ved hjelp av enten netting eller tau av et slag slik at den ikke bare vokser oppover, men fyller et større areale. Skal man gjøre dette må man for det første ha store potter, type 20-40 liter. Det vanligste er nok å bruke tråd og lage små hull i kanten av potten for å kunne holde planten nede.

Det er sånn at det øverste skuddet på cannabis planten produserer hormoner som kalles Auxiner, disse hormonene vil alltid være "konsentrert" i det øverste skuddet som vokser. Poenget med LST er å fordele disse Auxinene sånn at også skuddene under det øverste skuddet skal bli like "prioritert" som det øverste.

Så når da man bruker tråd eller netting til å tvingen det/de øverste skuddet/skuddene på planten til å havne under andre mindre skudd vil disse hormonene fordeles på det/de skuddene som nå er blitt høyest. Resultatet av dette er at istedet for at man har et dominerende skudd øverst og mindre skudd under, så fordeler hormonene seg på det/de skuddet/skuddene som er like høye. Man får nesten det samme resultatet av å "toppe" en plante.

(Det å "toppe" en plante betyr enkelt og greit at man klipper av det øverste dominerende skuddet, slik at de skuddene under skal vokse, og med "topping" så gjør man dette 1-6 ganger i løpet av vekstfasen alt etter plassen man har.)

Når det er sagt så er det et par andre ting jeg vil dele mens vi er i gang.. En av de største grunnene til at LST brukes mye i blandt annet statene er fordi der øker straffen etter antall planter du blir tatt med, mengde spiller også en rolle på straffen, men i motsetning til Norge har som sagt også antall planter noe å si for straffen om du blir tatt..

Jeg nevner dette fordi selv om det ser imponerende ut (og tro meg når jeg sier jeg har hatt stammer som måtte sages når de skulle høstes) er det ikke lønnsomt... Det å "trimme" en plante gjør at bare vekstfasen tar opptil 2 måneder lengre enn om du bare hadde latt den gro med et dominerende skudd, men det tar også enormt mye plass.

Det å dyrke cannabis med LST er utrolig gøy om man har dyrking som en hobby, og jeg lagde i min tid en rimelig fet bonzai av en av plantene mine, det var utrolig underholdende og det ble rett å slett nydelig å se på, men de aller fleste som dyrker er ute etter røykings, desverre...

Derfor vil jeg også si at når man dyrker (for røykings) må man nesten tenker over tid, strømforbruk og gram pr. m2.. Jeg har høstet over kiloen på en plante, men på den tiden og plassen den planten trengte for å komme i mål kunne jeg kjørt to fulle runder med 12 planter og dermed høstet 1,5 kilo.. Så det er nok for spesielt interesserte og steder hvor antall planter vil påvirke evt. straff dette brukes mest..

Forresten, sikkert også i land som Nederland hvor du kan ha 1-5 planter "lovlig" Håper dette var svar på spørsmålet ditt
Zarathustra, du har noen ville greier på gang
Det er en fryd for øyet å se/lese om dine dyrke-erfaringer. Jeg har kjørt LST og screen selv, men den planten der: gawd damn! For et vakkert arbeid.
Èn dag...

Jeg kjenner det klør godt i fingrene nå, må se og få ferien overstått så jeg kan fyre opp lampen igjen.
Sitat av moret Vis innlegg
Zarathustra, du har noen ville greier på gang
Det er en fryd for øyet å se/lese om dine dyrke-erfaringer. Jeg har kjørt LST og screen selv, men den planten der: gawd damn! For et vakkert arbeid.
Èn dag...

Jeg kjenner det klør godt i fingrene nå, må se og få ferien overstått så jeg kan fyre opp lampen igjen.
Vis hele sitatet...
Hehe takk for det, jeg har ikke hatt noen prosjekter på gang de siste årene....desverre. Har hatt litt andre ting å legge energien min i kan man si, men jeg er veldig enig med deg, det klør i fingrene, faktisk så savner jeg dyrkingen MYE mer en jeg savner røyken

Jeg tror en av de store grunnen til at jeg har fått de resultatene jeg har fått, er at jeg stort sett har hatt enormt med plass der hvor jeg har bodd og det har gitt meg sjansen til å prøve ut veldig mange teknikker, næringer, pærer, jordblandinger mm. Det er så mye man kan lære av bøker og annet lesestoff, men øvelse gjør mester som de sier

Bildet av LST planten en uke før blomst:


Budporn noen?


Hvor jeg fikk "opplæring"
Kjempebra info om auxiner Zarathustra

Har selv brukt lst mye på planter som strekker seg i blomst, alltid brukt lst over topping, mindre stress for plantene.. Utrolig morsomt å se plantene bli bindt ned, og dagen etter er de oppe igjen like sterke

Have a great weekend!
Sitat av Zarathustra Vis innlegg
Det er jo litt vanskelig for meg å vite hvilket oppsett du har og hvilken metode du hadde planlagt å bruke, men jeg skal prøve å forklare litt enklere enn forrige innlegg

Når man dyrker fra frø/stiklinger og ikke har tenkt å hverken ha en SoG (sea of green) eller LST (low stress training), er det en tommelregel på en lampe pr. 9 potter på ca. 10 liter, eller 1x1 meter om du vil pr. lampe, det er mange som bruker en 400 watt HPS til 6 planter og det er mange som bruker en 600 watt HPS til 9 plotter på ca. 10 liter (1x1 meter).
Så du kan regne en 400-600 watt lampe pr. 9 potter.. Altså skal du ha 18 potter så bruker du to 400-600 watt lamper, og da helst med disse SON T AGRO pærene som jeg snakket om i forrige post, da trenger du ikke bytte pære(r) mellom fasene.

Skal du derimot kjøre et oppsett med 27 planter, så ville jeg anbefalt å bruke 3 lamper mellom 400 til 600 watt og da ville jeg hatt to lamper med SON T AGRO (HPS) på hver siden og en lampe (MH) i midten av plantene..Her trenger du heller ikke bytte pærer mellom fasene, selv om plantene bruker mest av det blå lyset i spektere i vekstfasen og mest av det gule/rød i blomstringsfasen så bruker plantene alle fargene i løpet av begge fasene, eneste fargen planten ikke bruker er grønn og det er nettopp derfor plantene er grønn

Jeg regnet med at du ikke skulle overskride 9 potter og derfor foreslå jeg en 400-600 watt lampe med SON T AGRO Ikke en dum ide å bruke ufoen til morplanter og stiklinger forresten
Vis hele sitatet...
Takk takk planen var å kjøre LST så Scrog eller BOG, men siden jeg ikke aner kjønn engang på barney's så blir det nok en helt regular LST grow
Har også fått bytta til en MH pære og satt opp kullfilter og utsugsvifte og "litt mylar"

har starta en grojournal her: https://norcan.org/ipb/topic/25080-e...s-gro-journal/

men når det kommer til topping.. hvor skal jeg kutte? er den blå FIM?
http://s16.postimg.org/uq0chr9sl/image.jpg

Skal få ut luftfuktern så har skaffa meg noen t stykker og noen tjukke kompressor slanger, så tenkte jeg skulle ha det slik som på bilde. Men veit ikke helt høyden på den eller innsugsvifta? noen meninger?
http://s23.postimg.org/gg0ig1iaz/image.jpg

Plantasjen Hagejord pH 6.0 blanda med 20% grov sand og 10% perlite, hvordan tror dere det fungerer som medium?
Sist endret av canttouchthis; 30. juni 2013 kl. 17:23.
Ble kanskje en FIM det her eller? eller kanskje ingenting? skulle jeg tatt ved noden under?
http://s16.postimg.org/ddpw233o5/image.jpg
Sist endret av canttouchthis; 30. juni 2013 kl. 20:20.
Sitat av canttouchthis Vis innlegg
Ble kanskje en FIM det her eller? eller kanskje ingenting? skulle jeg tatt ved noden under?
Vis hele sitatet...
Neida, blir bra det der. No worries.

Men, sånn egentlig ville jeg ventet med å toppe planten så du kunne tatt den en node høyere opp.
Bra jeg leste det NÅ da etter jeg gikk berserk på denne her

http://s15.postimg.org/scs0dmjl7/image.jpg
Rett over 3de bladsett.
http://s18.postimg.org/suplgx5cp/image.jpg
Var kanskje litt mye det eller?
Ehm. Ja...
Altså, det er nok ikke noe stress, men jeg ser på alle forum og guider at man anbefaler å ta det over bladsett nummer 4.

Forøvrig ser planten din litt sliten ut på bildet der; den har alt den trenger av jord, vann og avstand til lampe?
Nei dessverre ikke enda, jorden er plantejord fra plantasjen med leca. Har kjøpt inn hagejord med pH 6.0 og litt mer magnesium. Tenkte da å kjøre 70% av denne, 15% perlite og 15% grov sand. Hva tror dere om det?

Avstand er 40cm.

Snart ferdig med dyrkeskapet, da skal de få 100% oppmerksomhet å starte gjødsling i nye potter

Dagens oppdatering:
http://s22.postimg.org/6rh1p7wf5/image.jpg
http://s22.postimg.org/bv8bdf7j5/image.jpg
http://s21.postimg.org/nl4diwsjr/image.jpg
http://s14.postimg.org/xpkutovpd/image.jpg

Neste på lista:
Ordne opp i det elektriske
Stifte fast litt mylar i morskapet og hovedskapet
Finne en annen og bedre løsning på vannfuktern annet en teip! samt enklere påfyllingmetode
Plante ut og potte om!
Vurdere om jeg skal splitte opp slangen til luftfuktern å ha et inntak på den andre siden av hovedskapet som på bilde.
Montere fester til mindre sirkulasjonsvifter.
Æsj har nå lest viktigheten i blått spektrum i pærer.. tenkte jeg skulle kjøre på 2x hps og 1x mh vertikalt med wing-reflector med cooltube på pærene i blomstringsfasen på neste seriøse prosjekt, (føler det har gått for mye tid på skap og alt annet lesing til at jeg har fått tid på fokus på planten, så mulig 2x barney's stryker med..) Meen ser nå ut til jeg eller bare kjøper en skikkelig hps pære med blått spekter som anbefalt her å kjører kun 1x hps. Ihvertfall i starten til jeg får meg større telt og mer kapital.

gjort litt updates og endringer i groskapet som jeg tenkte jeg skulle poste i morra. Om folk egentlig er interissert i en minigrologg inni her da?
High presure sodium (høyttrykksnatrium) - pærer har rødt og gult lys som passer til blomst. Metallhalogen er til vekst.

Ikke glem vifter.
Sist endret av Taurean; 2. juli 2013 kl. 07:14.
Sitat av Taurean Vis innlegg
High presure sodium (høyttrykksnatrium) - pærer har rødt og gult lys som passer til blomst. Metallhalogen er til vekst.

Ikke glem vifter.
Vis hele sitatet...
Son-t agro-pærene funker til vekst også uansett om det er hps...
Sitat av moret Vis innlegg
Son-t agro-pærene funker til vekst også uansett om det er hps...
Vis hele sitatet...
Hvis 30% av lyset dens er blått, og plantene bruker mer eller mindre 100% blått i vekst, hvorfor miste 70% effekt? Eller tar planten til seg litt rødt og gult også i vekst?