Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3184
hei

her er en sak jeg gjerne skulle ha litt hjelp med .

en mann , for all enkelhets skyld så kaller vi han Ola D
Ola D er i slutten av 40 årene , huslån, billån, og forbrukslån oppover ørene. Det sier seg selv at Ola D sliter med å betale alt.
Summen av gjeld er som følger
Huslån : 4.500.000
Billån: ca 320.000
forbukslån/idiotlån: 3.800.000
Ola D har innsett galskapen , og er iferd med å søke om tvungen gjeldsordning , og det er her han støter på en sak.
Ola D er som de fleste 40 åringer , lite utdanning , men meget god jobb , og dertil lønn (80-100 k /mnd)
Ved en tvungen gjeldsordning vil hele lønnen bli regnet inn, men dette vil ikke Ola D.
Det han vil gjøre er å skifte tariff til en lavere klasse , så sette differansen til side.
Han har snakket med arbeidsgiver om dette , men siden arbeidsgiver er betydelig offentlig press (utenforstående sak) så kan ikke arbeidsgiver råde til noe , men om Ola D kommer med en levedyktig 5 år plan , vil arbeidsgiver rette seg etter denne(underforstått, arbeidsgiver tar ingen ansvar for noe som skjer som følge av Ola D sin plan )
Ola D hadde en god plan , men så kom det for dagen at den planen han hadde ikke var mulig å gjennomføre .
Ola D er gift i Norge , 3 barn og hus/bil/hytte osv ... og har ingen planer om å forandre det.
Hva skal Ola D gjøre for å senke den offentlige inntekten i gjeldsperioden?

Tar imot konstruktive kommentarer om saken , de som mener dette er egoistisk og selvsentrert kan ta seg håndfast i ....
Er ikke mindre enn uke siden forrige innlegg om å prøve seg på noe tilsvarende.

https://freak.no/forum/showthread.php?t=316550

Det er en grunn til at det ikke kom frem noen enkel løsning der. Det kom derimot flere grunner til hvorfor det ikke er så enkelt ei heller lurt. Du lurer bare deg selv med dette.
Trådstarter
4 0
joda, ser det , skal være forsiktig med å bite over mer enn en kan tygge.
Spørs hva kona sier , hun var "rastløs " allerede før denne møkka kom opp :-)
Huslån : 4.500.000
Billån: ca 320.000
forbukslån/idiotlån: 3.800.000

Total gjeld 8.620 000
Vis hele sitatet...
Du har 8.6 mill i lån og ca 1 mill i inntekt. Hva tjener fruen? Med bolig, bil og hytte så må en vel kunne si at dere lever per idag et luksusliv over evne. Og du har ikke lært noen ting, du skal i gjeldsordning men ønsker å snike, sno og snyte kreditorer slik at du kan fortsette å å leve luksusliv. Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal si. Kjenner jeg blir veldig provosert. Du tar grep for å rydde opp men er ikke villig til å ta konsekvensen av luksuslivet og gjøre som normalt vil være i din situasjon. Du må rett og slett senke standarden og akseptere lavere standard helt til kreditorene har fått sitt. Selg bolig, hytte og bil og skaff deg rimelig bolig, skrotbil til billig penge el til nød en billig brukt el-bil om du må ha bil for at hverdagen skal gå rundt, eller gjør som andre med dårlig råd. Reis kollektivt.

Du har trekt maks kreditt overalt for å leve hardt, og nå ønsker du å snike deg unna oppgjøret. Det er rimelig døvt. Og at du ber om hjelp til å uthule en sikkerhetsventil som gjeldsordning er bør være en tankevekker for deg. Du trenger å endre tankegang.

Ok, du har gjort som mange andre, levd hardere enn du burde. Helt greit vi gjør feil alle mann. Men stå for dine feil og forsøk å gjør opp for deg. Du tjener jo rundt million i året og kan betale greit ned. Og fruen har sikkert også inntekt slik at om dere er villig å gå ned i levestandard i 5 år så har dere fått betalt tilbake svært mye. Og om dere selger det som selges kan nå og går ned i standard og størrelse så bruker du gjeldsordningen slik den er ment å brukes.

Du må huske på at om du blir tatt for juks så mister du retten til gjeldsordning og du får antakelig aldri gjort opp når du da får inkasso på alt og du sikkert får 10-15% rente på all gjeld. Og om fruen er rastløs nå, tenk hva hun sier om du kommer hjem og forteller at du er blitt tatt og alt går på tvangsauksjon og dere står uten bolig og med kun gjeld?

Med så høy total gjeld så har du sikkert temmelig mye gjeld til hver kreditor, og de kommer til å følge gode med på hva som skjer feks med inntekten din i ligningstallene. Går inntekten plutselig kraftig ned? Hvorfor det? Noe juks og bedrag på gang? Namsmannen vil holde et øye med deg og en håndfull inkassoselskaper vil følge med på hva som skjer med deg, din økonomi alt egentlig alt rundt deg.
Sist endret av _abc_; 1. april 2020 kl. 23:40.
Trådstarter
4 0
_abc_, jeg skal ikke si at du IKKE har truffet spikeren på hode.
Jeg har levd fort og hardt , og hadde det ikke vært for kona mi , så hadde jeg mest sannsynlig ligget 6 fot under på en eller annet drittplass i Asia eller Russland, og jeg vil gjerne holde meg inne med henne så lenge jeg kan. Men som en normalt oppegående nordmann så PRØVER jeg å søke utveier som KAN gjøre det enklere for meg. Når dette er sagt, så er denne situasjonen min , og min feil alene og jeg har ingen problemer med å ta resultatet head on.
Vanligvis så setter jeg en grense når vi kommer til den mørkere side av "gråsonen", men jeg holder dørene "åpne" så lenge jeg ikke går på akkord med mine verdier.
At dette provoserer er jeg klar over, men jeg må tenke på min kone og mine barn som IKKE fortjener den møkka jeg har kjørt inn på dem.
DERFOR ser jeg etter "kreative" løsninger , provoserende eller ikke .
Selg hytta, selg bilen og skaff en billigere en. Behold huset. Få din kone til å hjelpe deg økonomisk. På den måten kan dere løse dette problemet og få det til å gå rundt. Du har ikke krav på å leve i enorm luksus, så du må rett og slett nedgradere din materielle standing.
Ærlig, du sier du ikke har problemer med å møte dette head on, men innrømmer at du ser etter måter å svindle kreditorene dine. Hvordan henger dette sammen? At familien din ikke fortjener dette skulle du jo tenkt på for mange svinger siden, men det hjelper ikke mye nå. Dette er jo fin feil, ikke kreditorene sin, det eneste du kan forsvare å gjøre nå er og være en mann barna dine kan se opp til, og gjøre opp for deg, eneste jeg vil si.

Du har vel også fått med deg at i tillegg til dette er økonomien i en helt vanvittig sårbar situasjon, ingen vet helt hvordan ting ser ut når vi kommer gjennom til den andre siden.. Jeg hadde ikke ønsket å gå inn i den nye verden med slikt på samvittigheten. Dette burde være enkelt, hva har verst konsekvenser? Gjøre opp, eller bli tatt for dette?

Masse lykke til. Jeg skjønner det ser svart ut nå, men ærlighet og et genuint ønske og ikke minst vilje til og få dette ute av verden kommer en langt med
Nuvel. Men for å bedre forstå hvor vrient dere sitter i det vil det hjelpe om du sier hva kona drar inn per måned så vi har både samlet gjeld og inntekt. Her må det være mulig å få til noe. Om hun har 100% stilling så har dere vel samlet ca 1.1-1.5 mill i samlet inntekt?

Mange er i alvorlig koronaknipe nå, og mange har bedrifter de har finansiert ved feks sikkerhet i bolig. Det blir mange som blir boligløse i tiden fremover og det vil drive prisene nedover tror jeg. Spesielt om vi skal holde oss hjemme kanskje ennå lengre enn over påske. Bedrifter vil konke, permitterte vil miste jobber og det vil bli rift om de jobbene som blir igjen. Mange vil bli skeptiske til å ta store boliglån, og svært mane vil ikke klare å få finansiering for å kjøpe bolig. Som drar ned prisene. Hvor langvarig nedturen på boligmarkedet blir vet vi ikke. Det kan være snakk om 1-2 år eller kanskje et helt tiår?

Mitt råd er å selge det som selges kan nå før folk flest har skjønt alvoret av situasjonen rundt oss. Boliger er blitt solgt raskt selv siden krisen traff oss, så det omsettes fortsatt boliger som går for takst eller over. Selg kjapt og kvitt det med hytten også. Du kan sikkert få langt mer for dette nå, enn du gjør ett år fram i tid når alt er kommet igang med gjeldsordningen. Såfremt du ikke har fått avtalen i stand ennå, og den ikke er gyldig ennå så selg nå og bruk hele salgssummen til kreditorene. Både hytte og bolig. 5 år uten hytte er ingen krise. Og faller boligprisene kraftig så kan det være at du slipper å kjøpe bolig når prisene er på toppen neste gang. Mtp på størrelsen på boliglånet så vil jeg si at boligen må vekk. Så raskt som mulig slik at dere får mest mulig for boligen. Det er også mulig at fram i tid så vil kreditorer eller namsmann kreve salg av bolig uansett for å du skal få gjeldsordning. Så selg nå mens prisene er ok og det forsatt er grei fart i boligmarkedet.

Det er også slik at ca halvveis i gjeldsordning så kan man få aksept for å kjøpe bolig såfremt man har holdt sin sti ren og ikke er tatt for snusk og snik. Det vil da være snakk om bolig med husbankfinansiering, samt kommunalt lån - er det startlån det kalles? Som foreldre vil dere nok få aksept for det. Og dere kan være i ny eiet bolig om 2.5 år fra nå. Med lav gjeld, akseptable avdrag og kanskje vil dere da også sette mer pris på nøktern bolig for da eier dere den tross alt selv og får være med på neste boligprisoppgang.

Samme går for bil. Lån på 320 000 på bilen og ca 25 % EK så er det vel en relativt ny og kostbar bil du kjører. Selg bilen nå. Ikke la namsmann eller kreditorer ta bilen til tvangssalg. Det vil du få lav pris på og det er også masse kostnader forbundet med tvangssalg som de trekker fra salgssummen så det blir lav sum som går til den som har gitt deg billån.

Framfor å tenke på hvordan du skal opprettholde en livsstil du vet ikke er bærekraftig eller hvordan du skal snike og sno deg for å få klemt ut noen kroner ekstra bør du heller forsøke på å finne de mest fornuftige løsningene nå som sikrer at dere kommer på rett spor og igjen blir en del av de i samfunnet som eier egen bolig som er med på verdistigningen. Dere kommer dit i løpet av 2-3 år og dere vil igjen få egen bolig, men da kan du ikke føkke opp å bli tatt for å snike nå når du skal i gjeldsordning.

Og husk, ikke fall for fristelsen til å bruke noe av salgssum på forbuk eller å snike unna. Alt du gjør av økonomiske disposisjoner fremover vil være med på å avgjøre om du får gjeldsordning eller ei. Gjeldsordning er en fantastisk mulighet der du får anledning til å "rette opp at feila fra igår". Bruk den muligheten og gjør de rette tingene nå.

Om kona blir med videre eller ei vet ingen av oss, kanskje ikke hun selv engang. Men kuker du til denne gjeldsordningen fordi du blir grisk og grådig og mister den og må betale hver minste krone til all gjeld er betalt da tenker jeg kona helt sikkert blir lei. Er hun ikke fornuftig nok til å skjønne at dere må gjøre ting korrekt nå slik at dere ikke blir tatt i snusk så må du kanskje vurdere å se om en pause kanskje er på sin plass. Ikke la kona drive deg til å gjøre feil valg nå. Dere har barn også. Og ting vil bli bedre.
Sist endret av _abc_; 2. april 2020 kl. 02:02.
Sitat av Blue Moon Vis innlegg
Men som en normalt oppegående nordmann så PRØVER jeg å søke utveier som KAN gjøre det enklere for meg.
Vis hele sitatet...
Normalt oppegående nordmenn er ikke i din situasjon. De gjør opp forbruksgjeld fortløpende. Dette argumentet er bare en syltynn, desperat rettferdigjøring av egne handlinger. Selv de tafatte idiotene av noen sofaslitere på luxusfellen når deg ikke engang halvveis opp til ankelen. De har kapitulert når forbruksgjelda var en 1/10 av det du har prestert å pådratt deg. Hva er det som ligger bak her, noe mer enn å bare leve over evne er det jo helt åpentbart.

Etter å ha vært gjennom gjeldsordning så gidder jeg ikke bli provosert av dette, jeg føler derimot med dine pårørende som er påtvunget denne dysfunksjonelle dritten. Utifra min erfarin her så tror jeg du trenger hjelp med betraktelelig mye mer enn det økonomiske.
Sist endret av Dough; 2. april 2020 kl. 02:00.
Svært mange havner i gjeldsskvis og jeg tror ikke det er grunnlag for at si at de som har for høy gjeld ikke er normalt oppegående. Kan ramme mange. Og ofte blir det litt som med andre synder. At når de først ser det går gale veien så forsøker å de demme opp, kanskje med kredittkortlån for å få betalt noe som er på vei til inkasso. Også blir det også gjeld med veldig høy rente.

Om det hjelper på katastrofefølelsen så er du vel statisk sett midt i den største gruppen av de som sliter økonomisk. Høyere inntekt og 40+. Veldig mange andre i din alder er i samme situasjon. Men det er løsbart om du bare gjør det rette tingene og gjør de tingene i forståelse med namsmann og kreditorer.
Sist endret av _abc_; 2. april 2020 kl. 02:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Svært mange havner i gjeldsskvis og jeg tror ikke det er grunnlag for at si at de som har for høy gjeld ikke er normalt oppegående. Kan ramme mange. Og ofte blir det litt som med andre synder. At når de først ser det går gale veien så forsøker å de demme opp, kanskje med kredittkortlån for å få betalt noe som er på vei til inkasso. Også blir det også gjeld med veldig høy rente.
Vis hele sitatet...
Er ikke bare snakk om høy gjeld her, det er en helt ekstrem forbruksgjeld av det sjeldne slaget. Du får ikke 3.8mill i forsbruksgjeld uten å være særdeles kreativ. Det er en grunn til at det er snakk om tvungen gjeldsordning her, dess fortere det synker inn hos TS dess bedre.
Ja det er jo faktisk ekstremt, ha nesten ha like høy andel forbukslån som boliglån når boliglånet alt utgjør 5 ganger inntekt. Men det hjelper ikke med selvpining, bondeanger og å grave seg ned over hva som alt er gjort. Nå må fokus være å rydde opp. Og det må ryddes i både økonomi, levesett, dyre vaner og det som sviver i den øverste skuffen. For framover vil det bli trangt og det vil kreve disiplin og en tanke og et ønske om faktisk gjøre opp for å komme i mål. Men mer enn det kreves det heller ikke. Og det er svært mange nordmenn som lever på langt mindre disponible penger per måned enn det trådstarter vil gjøre de neste årene. Så det kommer til å gå helt greit.

Videre så blir det viktig å få solgt det som er mulig å få solgt nå til en så høy pris som mulig. Fram i tid vil prisene falle, og boligprisfall på feks 20% eller kanskje 30% vil utgjøre dramtisk forskjell i dekning til kreditor ved salg. Og skulle det bli tvangssalg i tillegg så vil dekning til kreditor bli ennå mindre pga lavere forventet pris ved tvangssalg, masse gebyrer og avgifter etc som spiser av salgssummen.

Om en ser litt stort på det utover seg selv og sin levestandard så er er det vel slik nå at at det blir viktig for alle kreditorer å få inn mest mulig av utstående penger, også ting som er gått til inkasso eller som forfaller til inkasso, slik at det også ligger litt samfunnsdugnad i å få gjort opp mest mulig av gjelden nå. For det er mange der ute som også sliter nå, og flere skal det bli i tiden fremover. Og med lavere omsetning og mindre netto blir oppgjør av forfalte krav virkelig viktig for kreditorer.
Netopp..

Jeg ville tru at med all usikkert i vente ville det være en ekstra stor bonus å se til helvete å komme i gang med gjeldsordning fort som F. For dette blir enklere med tiden. Så her kan man kaste bort verdifull tid med å spekulere i kreative løsninger eller bare å brette opp erma å sette i gang.