Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 5560
Hei,
I kretser som denne - den som er linket til under - hvor det står 100nF på kondensatoren. Er det «skrevet i stein» at den må ha denne verdien eller finnes det andre løsninger?
Jeg har ikke 100nF fremfor meg og vil gjerne teste denne ‘guiden’.

https://www.google.no/amp/s/www.thee...f877a.html/amp
I de fleste apparater folk går rundt med i lommer og bag'er idag så kan du lodde av veldig mange kondensatorer og resistorerer før du i det hele tatt merker det som bruker av dingsebomsen. Når det er sagt, til enklere (og mindre) kretsen er, til mer vil den aktuelle passive komponent ha å si, men prøv deg frem med det du har. Evt. bestill noen kondensatorer fra Elfa (med levering neste virkedag selv om det sendes fra Nederland) hvis du ikke får ønsket resultat.
Jeg greier ikke å finne noen 100 nF kondensator i den linken du viser til. Om den er kritisk, kommer an på hvilken funksjon kondensatoren har. Du vet du kan parallell-koble to 47 nF kondensatorer, eller seriekoble to 220 nF kondensatorer og få (ca) samme resultat?
Hei.
@ivar_oslo takk - det var i nærheten av noe slikt jeg ønsket som svar. Googlet litt rundt, men dette med pic og kondensatorer blir fort «mye»:c1,c2 etc. så dette med % som jeg for øyeblikket leser meg opp for. Takk uansett - skal se på tegningen igjen, kanskje jeg tok feil.