Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 2897
Nå har jeg bodd i Mexico i 3 måneder, og har merket forskjeller på holdninger til rusmidler i forhold til Norge.

Nesten alle vennene mine her driver med rusmidler, men ingen virker noe forstyrret eller ødelagt i det hele tatt.
I Norge kjente jeg noen gutter som røyket hasj ofte til å bo i Norge, men jeg tror ikke det var hver dag en gang. Og hele den gjengen med gutter i 19-20 års alderen virker skikkelig sløve alltid, selv om de ikke er fjerne. Sånne man ikke vil ha med til foreldrene sine.
På den andre siden har en av mine bestevenninner her i Mexico akkurat fylt 16 år, hun røyker pot hver dag (har gjort det i mer enn ett år), og i helgene blir det ofte ectasy, vet også at hun har prøvd LSD, kokain, special K, sniffe lim en gang ++. Og hun er helt klar i hodet. Det går kanskje ikke suupert på skolen, men tror hun hadde klart det lett hvis hun hadde giddet litt mer.

Jeg lurer på om noen har noen formeninger om dette, er det mentalt? I Norge er det jo så mange som gjør det å røyke hasj til noe veldig stort, mens her nede er det bare "..åja." Eller har det noe med det at hasj virker sterkere enn gress? Eller er det bare tilfeldig?
Jeg tror det har veldig mye med holdningene til folket å gjøre. De har jo alltid vært mer liberal nede i Mexico og de landene der. Mens her i Norge forbinder vi hasj med sløve personer som kanskje gjør det dårlig på skolen og i det hele tatt kanskje ikke "passer helt inn" i resten av samfunnet.

Det blir som med de første gangene du drikker alkohol. Du vet ikke hvordan du skal oppføre deg, men du gjør på en måte det du har sett andre gjør når de har vært på fylla. Hvis du skjønner tankegangen min...
Men utrolig synd at folk skal påvirkes såpass mye hvis det ca kun er mentalt.. Litt som placebo, man gjør det man tror er forventet av en. Hvis man tror man drikker sprit, men egentlig drikker noe alkoholfritt. Haha, hvis du skjønner tankegangen min

Kunne ønske Norge hadde noen av Mexicos holdninger.
Uten at jeg vet noe sikkert, så tror jeg det er veldig stor forskjell på ruskulturen i Norge og i Marokko. Desverre, så kjenner jeg til alt for mange hasjrøykere som BARE vil sitte i sofaen og se på tv, helt i sin egen verden, mens de pumper i seg bongtrekk etter bongtrekk dag inn og dag ut. Mens i marokko ser jeg for meg at man heller tar en joint til dine daglige plikter, istedenfor og røyke seg vekk fra pliktene sine. Hvis du skjønner hva jeg mener.

Boo-Boo, forstår godt hva du mener når du prater om fylla, og jeg tror det er samme greia når man ser på cannabis å. Det er vell hva du gjør det til selv. Det er lett og lure sin egen hjerne, spesielt når man er omtåka av hasjrøyk.


Edit: Sorry, mexico mente jeg, ikke marokko!
Sist endret av Quetzalcoatl; 1. desember 2008 kl. 04:26.
Mange i Norge som "vil være bønnehue" også tror jeg. Gjør seg latere enn det de i utgangspunktet var, også blir det "permanent".

Kjenner meg igjen akkurat slik du beskriver folka dine i Mexico. Gikk bra på skolen selv om jeg nesten ikke leste til prøver. Var kun skev og fulgte med i timen også fikk jeg 5 som regel når det var prøve i stoffet, var ikke så mye værre enn det:P. Startet også tidlig med å teste ut diverse stoffer og er over den prøve ut forskjellige ting perioden. Endte opp med å røyke hver dag og sleit/sliter litt med cola til tider. xtc tar jeg veldig sjeldent, men tror selv at det er bra for meg å ta det en sjelden gang og da er det det (ikke hvis man ser på fakta, men for meg som menneske) Viktig for meg å få en overdose av lykke noen få ganger i året slik at jeg kan leve lenge på det.

Også det at hun er "helt klar i hodet" kan ha noe med hennes unge alder å gjøre? Skal litt til for å se sliten ut som 16. åring? Kjenner flere som ser litt sånn der ut nå, men ingen som så slik ut på ungdomskolen, eller jo kansje et par man kunne se antydninger på og det er de som er slitne nå også...
Jeg mener miljøet har alt å si.
Det er nok noe i det med holdninger, men har endel med virkestoffene i hasj vs. pot.
Vet at på hasj blir man mye sløvere og mer "deprimert" enn på pot. Det vet vel alle som har brukt begge deler..
Men på den andre siden, alle har forskjellige opplevelser på stoff.

Har selv vært endel i søramerika, og vet det er helt anderledes der..
Kan ha endel med solen og gjøre også! Merker det at jeg er mye gladere og mer aktiv på sommeren, selv om jeg røyker hele året
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
TheLizarding er inne på noe her mener jeg:

Forskjellen er ikke i hasj og pot men strainsene de kommer fra.
Det er en Sativa vs Indica sak: Den ene blir man "høy" og noen ganger rastløs av fordi den har mye THC men lite CBD. Indica blir man "stein" og sløv av fordi den har et veldig likt forhold av både THC og CBD.

Forsøk med testpersoner viser at ren THC gir en rastløs og ofte nervøs/paranoid tilstand, mens kombinasjonen av THC og CBD gir en sløv og knisete tilstand.
Jeg tror neppe at forskjellige strains får folk til å oppføre seg annerledes nyktre. I mine øyne er det stort sett holdninger. De som ser mest stereotypisk stoner ut gjør det stort sett for images skyld. Kameratene mine som røyker er aktive og har en god utdannelse, men vet at i mange vennekretser så virker det som folk føler at de har en rolle å fylle som fordommene mot hasj har satt.
Sist endret av Slaktern; 2. desember 2008 kl. 11:59.
Jeg tror ikke det har nå mye med forkjellen på hasj og gress. Dodecha var inne på forskjellen mellom strains, som selvfølgelig påvirker effekten man får men Mexico har en helt annen kultur enn Norge. Det er et helt anderledes land på andre siden av jordkloden.
Som andre har nevt så tror jeg at holdningene Mexicanere har til cannabis er veldig anderledes enn i Norge, som igjen påvirker effekten på dem som bruker det.
Holdninger kan/vil påvirke mentalt!
Støtter helt klart strains teorien selv om det nok er endel andre faktorer som spiller inn.

Det er STOR forskjell på sativa og indica i effekt, og er man stein hver dag er det klart at en blir langtidspåvirket på to forskjellige måter om man er "kake" eller "høy" hele tida.

Nå er det ganske vanskelig å skille disse to strainsene da det meste er blandinger, men de som har røyka mye kjenner gjerne hva som er høyt på sativa og hva som er høyt på indica (% gener). Mye av hasjen i Norge er veldig Indica dominert (tung stein), men blandt pot'en er det litt av hvert. Vært borti sativa-hasj også men det hører til skjeldenhetene.

Jeg merket godt forskjell på meg selv også om jeg røyka et hekto sativa i løpet av en mnd eller så og så et hekto indica neste mnd. Indica fremprovoserer slapphet, apati, giddalaushet, mens Sativa heller fremprovoserer paranoia. Selvfølgelig veldig individuelt hvor mye dette påvirker en, men at de har forskjellige "tendenser" er ganske klart etter min oppfattning.

Jeg er og har alltid vært mest glad i hasj, og det kommer av at det er denne rolige steine effekten jeg har vært ute etter. (Må ikke forveksles med "helt-ødelagt-effekten" man ofte får av tørrokk) Sativa er jo morro det også, men etter et par uker med det ble det ofte innhandling av litt Indica for å få roa ned litt. Det optimale for meg om jeg skulle fortsatt med all-day-every-day røyking ville vært sativa på dagen og indica på kvelden, selv om det nok hadde vært endel dager jeg gikk rett på indicaen.
Sist endret av DeMenT; 2. desember 2008 kl. 18:46.
Sitat av DeMenT Vis innlegg
Vært borti sativa-hasj også men det hører til skjeldenhetene.
Vis hele sitatet...
Faller over dette stadig jeg. Mitt favorittcannabis produkter er hasj som gjør deg høy- Altså sativa strains med mye THC og mindre CBN.
Det der skyldes vel ene og alene holdningen til de norske venna dine. Jeg har røyket hasj regelmessig om ikke hver dag i snart 5 år. Jeg er ikke sløv, driver å gjør mattematikk på fritiden når jeg kjeder meg og skal begynne å studere nå i januar.
Sist endret av Deci; 2. desember 2008 kl. 20:21.
Folk er jo generelt mye mer sprudlende og livsglade i Mexico enn her i Norge. Norske stonere har ofte en slapp og "tøff" stil som på sett og vis gjenspeiler holdningene til hele det norske folk. At vennene dine i Mexico virker mer oppegående enn vennene dine her har nok mer med måten de takler livet generelt på enn måten de takler akkurat cannabis på.

Det er naturligvis forskjell på både produktene, inntaksmetodene og inntaksmengdene våre, men at også mexicanere får svekket hukommelse og blir generelt noe sløvere av daglig cannabisrøyking er det ingen tvil om imo.
Tror nok at det ganske mange faktorer som spiller inn her. En voksen person i fast arbeid og med noenlunde faste daglige rutiner, tror jeg kan takle moderat daglig inntak. Med det mener jeg at han vil kunne være istand til å utføre sitt daglige virke uten større problemer. Men faktorer som type arbeid, personlighet osv. spiller selvsagt inn her også.

En ungdomsskole elev f.eks. tror jeg tar mye mer skade av fast hasjrøyking. Da er man midt i en ganske viktig periode i personlighetsutvikling, man lærer seg selv og kjenne på en ny måte og man knytter endel nye sosiale bånd. Regelmessig hasjrøyking i denne perioden tror jeg kan være svært psykisk skadelig for mange. Det nedsetter også læringsevnen og hukommelsen.

Poenget mitt er vel at en ferdig utviklet personlighet tar mindre skade av hasj enn en som er under utvikling. Vet ikke dette sikkert, men jeg har inntrykk av at folk som begynner å røyke hasj i voksen alder takler dette meget bedre enn sine unge "kollegaer".

Personlig har jeg erfart at hvis jeg røyker daglig over en lengre periode, er jeg adskillig mindre på "hugget" i jobben enn jeg ville vært uten. Jeg kan selvsagt bare snakke for meg selv, men jeg tror ikke jeg er helt på jordet med den erfaringen. Og det skal sies at jeg har en jobb som krever at jeg hele tiden må knytte nye relasjoner. Det er ikke noe jeg takler spesielt bra i de periodene jeg røyker mye.

Så jeg sier meg enig med Mentalmelt og slutter meg til konklusjonen om at Mexicanere også vil bli sløvere av konstant hasjrøyking.

Ble vel litt off topic dette her, men jeg fikk litt skrivekløe...
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Folk er jo generelt mye mer sprudlende og livsglade i Mexico enn her i Norge. Norske stonere har ofte en slapp og "tøff" stil som på sett og vis gjenspeiler holdningene til hele det norske folk. At vennene dine i Mexico virker mer oppegående enn vennene dine her har nok mer med måten de takler livet generelt på enn måten de takler akkurat cannabis på.
Vis hele sitatet...
Det er nok en av de viktigste faktorene, om ikke den viktigste, i dette tilfellet vil jeg også tro. Det er jo ikke som at de bare har Sativa i Mexico heller, men at de to typene av cannabis har såpass forskjellige evner at de vil påvirke ens utvikling på litt forskjellige måter (selvsagt ganske like i forhold til å være nykter) om man røyker mye mer av den ene, det tror jeg. Selv om dette aldri hadde noe med det opprinnelige temaet å gjøre..
For min del kan jeg får forskjellig effekt av samme type hasj, utfra hva jeg gjør når jeg røyker. Setter jeg meg i sofaen og røyker blir jeg garantert sløv, men om jeg foreksempel er i aktivitet blir jeg ikke "sofasløv" men mer "høy"
Det man får kjøpt i Norge er for det meste veldig indica-dominert hasj. Andre steder i verden går det ofte i mer sativa-dominert weed, som gir en mer oppløftende rus.

Men jeg tror ikke dette er grunnen til forskjellen, jeg tror det heller er en effekt av hvordan folk bruker cannabis. I Norge ser vi på cannabis som 'narkotika', og har det for oss at det dermed kun er for å slappe av og feste med.
I Mexico ser de vel på cannabis mer på måten vi ser på kaffe, og bruken blir mer som vi bruker kaffe. Mer casual, men mindre mengder av gangen, ettersom det er mer et 'tilskudd' enn et rusmiddel.
Sorry, det ble mye synsing.

Men det er ihvertfall ikke sånn at alle som røyker er sløve jævler heller. Folk av alle typer røyker, de fleste er ikke stereotype stonere.
edit: men folk som ser ut som stonere er ofte det da
Sist endret av snixz; 6. desember 2008 kl. 19:25.
Det Dodecha sa, men et viktig tillegg er at THC som gjør deg oppesen blir ved lagring over tid omgjort til CBD som virker på kroppen å gjør deg sløv, så har det gjerne noe med den sjenerelle holdninga til folk i kaldere land.
Sitat av Lucif3r Vis innlegg
Det Dodecha sa, men et viktig tillegg er at THC som gjør deg oppesen blir ved lagring over tid omgjort til CBD som virker på kroppen å gjør deg sløv, så har det gjerne noe med den sjenerelle holdninga til folk i kaldere land.
Vis hele sitatet...
For noe tull. Hvor har du dette fra? Hvorvidt cannabisen inneholder mye THC eller CBD kommer ann på hva slags planter som ble brukt i produksjon. Ikke om den er blitt lagra lenge eller ikke.
Det er riktig som du sier Sinister at det i første omgang avhenger av strain. Hovedsakelig hvorvidt det er en Indica eller en Sativa, eller i hvilken grad det er en blanding av de to.

Men det er også sant at THC ved lagring over lengre tid degraderes til blant annet CBN og CBD. Dette skjer med weed som lagres over lengre tid, og det skjer også med hasj.

Så det at hasj gjør deg mer stein enn høy er faktisk ikke kun fordi hasj stort sett produseres på Indica-planter, det har også med degradering av THC å gjøre =)
Haha, der får jeg igjen for å være kjepphøy og rask på avtrekkeren. Lucif3r, håper du godtar mine unnskyldninger. Tar stadig feil når jeg tror jeg er fullt utlært. Sjekka til og med kort på nettet før jeg postet. Takk for at du har supplert min viten.
Sist endret av Sinister; 8. desember 2008 kl. 04:25.
Jeg ville berre påpeke at dette varierer veldig fra individ til individ. Somme har høgere tolleranse og somme tåler mer rusmiddler over lang tid uten å bli merkbart sløvere. Det har også med at i mexico har de nok valget mellom Sativa og Indica. Her i Norge er det veldig mye Indica. Og Sativa er vertfall en sjelden vare hvor jeg bur.
Sitat av puffman Vis innlegg
Faller over dette stadig jeg. Mitt favorittcannabis produkter er hasj som gjør deg høy- Altså sativa strains med mye THC og mindre CBN.
Vis hele sitatet...
95% av ALL hasj du har kjøpt, røyka og sett i ditt liv er laget av C. Sativa. All hasj i marokko f.eks. lages av sativa planter og ikke indica.

Når det gjelder hvorfor folk blir sløvere av hasj i norge enn utenlands er det pga den gjennomsnittelige fantastisk dårlige kvaliteten man får her hvor mestparten av THC har forandret isomer og tilogmed blitt nedbrutt til cannabinolet CBN

ex
"Cannabinol (CBN) is the primary product of THC degradation, and there is usually little of it in a fresh plant. CBN content increases as THC degrades in storage, and with exposure to light and air. It is only mildly psychoactive. Its affinity to the CB2 receptor is higher than for the CB1 receptor.[9]"

har lite med verken strains eller hvilken art du røyker. Pot og slikt kan man få med isomer som delta 6 og delta 9 THC, disse isomerne finner du sjeldent i maskinpresset hasj, avogtil i håndlaget hasj som f.eks. sorting.
Sitat av gb78 Vis innlegg
95% av ALL hasj du har kjøpt, røyka og sett i ditt liv er laget av C. Sativa. All hasj i marokko f.eks. lages av sativa planter og ikke indica.
Vis hele sitatet...
Hva får deg til og kunne påstå noe sånt? Min gartner har både indica og sativa strains. Og derfor både indica og sativa kif. Mener du kanskje det at 95% av hasjen som kommer INN i Norge er indica? Det kan godt hende, for indica planter tar kortest tid fra frø til høst, så disse plantene blir mest brukt i masseprodusering av hasjplater.
jeg mener all kommersiell hasj, ikke hva du og kompisen laga selv har ingenting og si her, det er ikke en fjert i havet uansett, er laget av Sativa,IKKE indica ,i fjellene i marokko vokser ikke mye indica

les boka hashish av robert clarke.
Sist endret av Dodecha; 8. desember 2008 kl. 16:40. Grunn: Fjernet sms forkortelser
Kanskje du ikke burde si dette da. "95% av ALL hasj du har kjøpt, røyka og sett i ditt liv..."

Den boka er forresten lest. Flott bok!
Sist endret av Quetzalcoatl; 8. desember 2008 kl. 16:36.
vel det er et ekstremt mindretall som har dyrka så mye hasj selv at det utgjør mer enn 5 % av totalforbruket i sitt liv, ett par utvalgte hippier som av prinsipp aldri kjøper hasj eller noe i den duren. har du røyka 100 gram hasj i ditt liv tviler jeg sterkt på at du produserte over 5 av de grammene selv.
Sist endret av gb78; 8. desember 2008 kl. 16:38.
Nå henger jeg ikke helt med. Det er da mange kresne hasjrøykere som nekter og røyke dårlig shit. De dyrker som oftest selv, eller kjøper hos en kompis som dyrker. Jeg kjenner veldig mange av de, og de aller fleste av de ville heller latt være og røyke noe, enn og røyke tullhasj. Jeg skjønner ikke helt hvordan vi kom inn på dette emnet da, men ble litt provosert når du skal begynne og fortelle meg hvor mye prosent av hasjen jeg røyker som er indica, og hvor mange prosent som er sativa. Det eneste jeg sa var at mitt favoritt cannabisprodukt var sativa kif presset til hasj. Får jeg lov til og ha dette som mitt favoritt produkt, eller må du si meg imot?
Jeg har da aldri sagt noe imot ditt valg av røyk, men du sier du røyker sativa strains med mye thc og lite cannibinol (CBN), cbn kommer uansett ikke før lagring, ingenting som heter strains med lite cbn, cannabinoder ja men ikke cannabinoler, to forskjellige ting, og når det gjelder thc så har du ikke skjønt det heller, det har noe med ekstrakt ratio og filtrering og gjøre mer enn strains,. du kan få akkurat like sterk hasj på en strain som produserer 4% thc som 8% thc, bare at du trenger mindre buds for og lage 1 gram fra den med høyere thc. så kommer det hvor mye du klarer og og skille krystallene fra hverandre og fra plantematerialle.
Sist endret av Dodecha; 8. desember 2008 kl. 17:05. Grunn: Fjernet drittprat
Sorry, det er CBD jeg mener. Virkestoffet som får deg til og føle deg slapp og "stein", ikke CBN.

Jeg er klar over at man kan få like sterk hasj av en plante med 10% thc, som en plate med 20%. Men med plante 1 (10%thc) vil du måtte trenge dobbelt så mye pot for og lage en 10er potent hasj, enn du ville trenge med plante 2(20%thc)



---
CBD (Cannabidiol) increases some of the effects of THC and decreases other effects of THC. High levels of THC and low levels of CBD contribute to a strong, clear headed, more energetic high.

Cannabis that has a high level of both THC and CBD will produce a strong head-stone that feels almost dreamlike. Cannabis that has low levels of THC and high levels of CBD produces more of a buzz or stoned feeling. The mind feels dull and the body feels tired.

CBN (Cannabinol) is produced as THC ages and breaks down, this process is known as oxidization. High levels of CBN tend to make the user feel messed up rather than high.

CBN levels can be kept to a minimum by storing cannabis products in a dark, cool, airtight environment. Marijuana should be dry prior to storage, and may have to be dried again after being stored somewhere that is humid.