Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 881
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Det ble kanskje en smule for lang topic, men jeg får altså en feilmelding når jeg prøver å boote nyinnstalerte Gentoo linux (ja, jeg endte opp på Gentoo) på min hatede HP ze4400 laptop. Den går som følger:
VFS: Cannot open root device "dev/hda1" or unknonw-block(0,0) Please append a correct "root=" boot option Kernel panic: VFS: Unable to mount root fs on unknown-block(0,0)
Vis hele sitatet...
Noen som har ide om hva som er feil?

Min grub.conf fil ser slik ut:
default 0
timeout 30

title=Gentoo Linux 2.6.4
root (hd0,0)
kernel (hd0,0)/boot/kernel-2.6.4 root=dev/hda1 vga=792 acpi=on nolapic
Vis hele sitatet...
Ser ut som om grub ikke henviser til riktig partisjon. Sikker på at ting er som det er i config-filen?
Du må ha med "boot=/dev/hda" helt øverst i grub.conf, hvis jeg ikke husker helt feil.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Trådstarter Crew
Det var en jævla skrivefeil! Jeg skulle jo selvsagt skrive kernel "(hd0,0)/boot/kernel-2.6.4 root=/dev/hda1 vga=792 acpi=on nolapic", altså /dev/hda1 og ikke dev/hda1 som jeg opprinnelig hadde skrevet. Takk for gode tips.
Det kan hende at du trenger en initrd (initialization ram disk) hvis rot ligger på ext3, reiserFS eller lignende. Desverre har jeg ikke rota meg til å installere 2.6 (for lat til å rekonfigurere LIDS) enda så det kan hende at disse filsystemene er støttet i 2.6.
Har du husket å kompilere kjerna med hardisk support i kjerna, altså ikke modul?
Sjekk om du har støtte for VFS i kjerna.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Trådstarter Crew
Uff da, ser ikke ut som jeg fikk skikkelig frem at jeg hadde løst det. Problemet var altså en skrivefeil i grub.conf, jeg glemte en / i "/dev/hda1"

Takk for gode tips uansett