Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 5602
Crimea River
Alec's Avatar
Hei,

Er det noen som har blitt tatt rusprøver på for jobb ute på oljeplattformer og vet hva de tester for?

Er det trygt å rulle på MDMA f.eks?


Og er det tilfeldige tester som tas eller blir alle testet?
Har jobbet på plattform (jobber fremdeles) i 7år. Har aldri blitt testet for rusmidler, heller ikke alkohol.

De tester heller ikke for rusmidler under helsesjekken vært andre år.

Her finner du retningslinjene for rusmiddeltesting:
http://www.norskoljeoggass.no/Global...deltesting.pdf
Crimea River
Alec's Avatar
Trådstarter
Takk for svar.
Det er for ordens skyld ikke snakk om å ta noe med, men bruk mens man er hjemme i en periode!
Det kommer an på hvem som er oppdragsgiver. ConocoPhillips, f.eks., er etter sigende ganske rå på å teste personellet som reiser ut til deres installasjoner. Nå har jeg vært mer eksponert for servicedelen av bransjen, dog, så jeg vet ikke om det er like strenge med sine egne ansatte.
MDMA hadde slått ut som amfetamin på en rutinesjekk. Ikke tiden til å tulle med rusmidler nå, kneika for å få fyken er lavere nå enn før.

Med den økende mediadekning etc på dette området gjør at det vil bli sjekket mer og ha kontroller oftere...
Har hørt om en i nyere tid som ble tatt i kontrollen på heliport og fikk sparken på dagen.
Har ikke erfaring med plattform, men på båt er det ikke uvanlig å bli testet. De fleste rederi leier inn eget selskap som utfører dette.
Har selv blitt testet, og da var det promille å urinprøve, men var en slik hurtigtest. Tester man positivt er det rett på land for blodprøve.
Har aldri opplevd dette, reiser du offshore sjekker de om du tar med deg piller.

Men det er jo bare å stappe ned i underbuksa i en liten plastpose om du vil ta med noe, de tar jo ikke balletak på deg i sikkerhetskontrollen.

Hadde noen piller åpent på lugaren, jeg tror stuepiken så dette og tok en pille til prøve. Men det var bare en vanlig smertestillende / beroligende, så jeg hørte ikke noe mer... men de følger med og tar prøver om de ser noe.

Dessuten finnes ikke en pille som kan hjelpe deg i arbeidslivet og gjøre det smartere

De følger NØYE med hva du foretar deg, har du unormal oppførsel eller du ser rar ut vil de sende deg til medic med en gang. Så dette er IKKE stedet å tulle med sånt. En annen ting er om du vil risikere jobben din for noe så dumt i disse tider med oppsigelser?

De tar aldri prøve med mindre de har veldig god mistanke, som om du har tydelige symptomer flere av dine medarbeidere klager over.
Sist endret av Tekniker2; 17. oktober 2015 kl. 18:55.
MDMA går jo ut av pisset etter max 4 dager ellerno, så det burde ikke være noe problem å ta det så lenge det ikke er uka før du reiser ut.
Sitat av monoxide Vis innlegg
MDMA hadde slått ut som amfetamin på en rutinesjekk. Ikke tiden til å tulle med rusmidler nå, kneika for å få fyken er lavere nå enn før.

Med den økende mediadekning etc på dette området gjør at det vil bli sjekket mer og ha kontroller oftere...
Har hørt om en i nyere tid som ble tatt i kontrollen på heliport og fikk sparken på dagen.
Vis hele sitatet...
Hva er det du sier for noe? at MDMA hadde slått ut som amfetamin på en rutinesjekk??? FEIL! Jeg tar sånne hurtigtester ganske ofte og der er MDMA en egen kategori. Og dette er standard tester, tviler på at de evt bruker mindre omfattende tester for oljeplattformer etc. Men hvorfor sier du at det hadde slått ut som amfetamin?? Når dette er noe du UMULIG kan vite - fordi det IKKE er sant. Villede folk på den måten a gitt!
Digital nomade
trippy's Avatar
Sitat av kingkongofF Vis innlegg
Hva er det du sier for noe? at MDMA hadde slått ut som amfetamin på en rutinesjekk??? FEIL! Jeg tar sånne hurtigtester ganske ofte og der er MDMA en egen kategori. Og dette er standard tester, tviler på at de evt bruker mindre omfattende tester for oljeplattformer etc. Men hvorfor sier du at det hadde slått ut som amfetamin?? Når dette er noe du UMULIG kan vite - fordi det IKKE er sant. Villede folk på den måten a gitt!
Vis hele sitatet...
Voldsomt så sinna du var da? Kanskje gjøre litt research før du eksploderer? Ikke alle som bruker 10-panel test (de testene med egen MDMA katagori), på 5-panel test kommer du til å slå ut positiv på amfetamin etter MDMA bruk. https://www.erowid.org/chemicals/mdm..._testing.shtml
Sitat av trippy Vis innlegg
Voldsomt så sinna du var da? Kanskje gjøre litt research før du eksploderer? Ikke alle som bruker 10-panel test (de testene med egen MDMA katagori), på 5-panel test kommer du til å slå ut positiv på amfetamin etter MDMA bruk. https://www.erowid.org/chemicals/mdm..._testing.shtml
Vis hele sitatet...
Greit den tar jeg.. MEN langt ifra sikkert at de bruker 5-panel test, så at det -vil slå ut på amfetamin- er like lite sannhet.
▼ ... flere år senere ... ▼
Anonym bruker
"Fortvilet Finnhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei. Beklager å bringe opp en så gammel tråd igjen. Fant gode svar her, men er fortsatt litt nyskjerrig på om det er vanlig om de tester for rusmidler på

Jeg drikker veldig sjeldent, men jeg bruker cannabis 1-2 ganger i uka, da i helgene. Dette er jo ofte nok til at en prøve ville slått ut så vidt jeg vet (og tør å gamble på). Jeg har ikke noe problem med å stanse bruken inntil en prøve er tatt og blitt negativ, men hvis jeg for eksempel er noen uker på og noen uker av skulle jeg gjerne hatt muligheten til å røyke litt i de ukene jeg er av uten at det skal påvirke de ukene jeg er på.

Noen som kan komme med noen erfaringer, eller har noen gode svar? Tusen takk.
Vel, hvem som helst kan bli testet ved mistanke. Mistenker de at du er ruset, enten det er på heliport eller på jobb, så blir du testet. Sannsynligheten for at du vekker mistanke når du røyker 1-2 ganger i uken får du avgjøre selv.

Videre er det noen operatørselskaper som etter sigende tar rutinesjekker. Dette vet jeg ikke om stemmer, men jeg vet at Statoil gjennom fagforeningene har blitt enige om å ikke gjøre dette.

Han ene over her sier at helsesjekken man må ta hvert 2. år ikke sjekker for rusmidler. Dette vet jeg med 100% sikkerhet at er feil. Kanskje det kommer an på hvor man tar det, men de har en liste med sjekker de skal foreta, og på den listen står hurtigtest av rusmidler. Jeg har tatt mine helsesjekker på to forskjellige steder, og begge de to testet for rusmidler. Hvor vanlig det er vet jeg ikke, men i utgangspunktet er dette noe alle skal gjøre.
Equinor har nå fått tillatelse til å bruke Dräger DrugTest® 5000 ved mistanke om rus (før var det bare pissing/blodprøve).
Sitat av hotline Vis innlegg
Equinor har nå fått tillatelse til å bruke Dräger DrugTest® 5000 ved mistanke om rus (før var det bare pissing/blodprøve).
Vis hele sitatet...
Ved mistanke, ja. Såvidt meg bekjent har de fortsatt samme avtalen mht. tilfeldige tester. Avtalen var ihvertfall gjeldende for et par år siden, men tar forbehold om at det kan ha endret seg de siste årene (selv om jeg tviler litt på det).
Anonym bruker
"Uenig Hork"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei. Beklager å bringe opp en så gammel tråd igjen. Fant gode svar her, men er fortsatt litt nyskjerrig på om det er vanlig om de tester for rusmidler på

Jeg drikker veldig sjeldent, men jeg bruker cannabis 1-2 ganger i uka, da i helgene. Dette er jo ofte nok til at en prøve ville slått ut så vidt jeg vet (og tør å gamble på). Jeg har ikke noe problem med å stanse bruken inntil en prøve er tatt og blitt negativ, men hvis jeg for eksempel er noen uker på og noen uker av skulle jeg gjerne hatt muligheten til å røyke litt i de ukene jeg er av uten at det skal påvirke de ukene jeg er på.

Noen som kan komme med noen erfaringer, eller har noen gode svar? Tusen takk.
Vis hele sitatet...
Noe av årsaken til at jeg sluttet å jobbe på båt er at jeg liker å ta meg en blås i ny og ne. Spesielt når man kommer hjem etter noen uker på sjøen.

Uten at jeg turte å grave for mye er en positiv prøve en positiv prøve. Det har ingenting å si om du gjorde dette på fritiden, for du har brukt narkotika, og det er ikke lovlig. Jeg turte kun å røyke de første 1-2 dagene når jeg var hjemme, slik at det hadde gått ut før jeg gikk på igjen.

Blir man tatt er det fyken straks, får ingen ekstra sjanse.
Jobbet for et kjent firma der urinprøver var mye brukt.

Hvordan firmaet ditt håndterer det kan ikke jeg svare for, men vil anta at å teste positivt vil medføre fyken.

Det avhenger selvsagt av turnusen, men hvis jeg var deg ville jeg holdt meg til å røyke kun første og muligens andre dagen. Da burde det være relativt kjapt ute når du ikke har toleranse fra før.
Anonym bruker
"Flirende Sirene"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hørt om mange som har mistet jobben når dem har jobbet på båt pga rutinesjekk som har slått ut på cannabis. Reglene er vell det samme på plattform og skip når det gjelder rus. Blir du tatt står det mest sannsynelig i kontrakten at du mister jobben. HAr dog vært tilfeller der de har gått i retten og fått jobben tilbake. Jeg vil tro att det tryggeste er å røyke første delen av friperioden og så bruke resten på å bli clean.
Anonym bruker
"Fortvilet Finnhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Takk for svar. Tror jeg bare får legge røyken på hylla til det passer seg bedre. For eksempel en sommerferie. Kommer sikkert ikke til å være i dette yrket for resten av livet mitt, så litt må man jo ofre.
Vet om en som jobbet på nordsjøen i flere år før han sluttet, tror han ble bortvist. Og han røkte ekstremt mye, tror det var oppførselen som var avgjørende her.
Aldri blitt testet på helsesjekken eller offshore - men bagasjen har blitt «tape-testet» på heliporten to ganger, og har vært på rigger hvor det har blitt testet personale på vei ut hvis det har vært fest på land dagen før. Men da vet jeg ikke hva de har testet, har ikke blitt det selv, men tror det bare har vært alko. Rigger på klassing (inne til kai for reparasjon osv) har hatt narkobikkjer ombord. Har ellers kun hørt om folk som har vært åpenbart rusa som har blitt sendt i land. Og nei, cateringen tar ikke med piller til test.