Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1019
Hei!

La meg begynne med å si at jeg omtrent aldri har sett på TV. Mens alt av venner og bekjente som regel sitter benket foran TVen hver dag, har den aldri fristet meg i like stor grad. Det høres kanskje ut som en overdrivelse, men det er sant; jeg ser forsvinnende lite på TV. Den står stort sett alltid avslått. Jeg har kun TV på stuen, og der er jeg nesten aldri heller.

Men! Etter å ha vært på besøk hos noen kompiser med skikkelige kanalpakker, har jeg funnet ut at det er på tide å ta skrittet opp. Et lite problem er at jeg er fullstendig teknisk og TVologisk inkompetent, og trenger å guides gjennom hele prosessen her.

For det første. Jeg har for øyeblikket Canal Digital som leverandør av både TV og internett her hjemme, noe jeg har ergret meg over i lengre tid, både kanalmessig og bredbåndswise, men har manglet ork til å gjøre noe med det. Men nå skal det skje.

Jeg ble tipset om at det er Telenor sine fiber-greier jeg må ha. Jeg går til Telenor.no og finner videre lenken til Fiber og TV over fiber. Siden jeg er flink til å bli snakket trill rundt av selgere, ønsker jeg å spørre litt uavhengig ekspertise om hjelp. Er denne pakken bare gull og grønne skoger? Bare til å slå til, så får man det beste av det beste? Alt fra alle verdener? Fri tilgang til alle sports- og filmkanalene, inkludert TV2 Zebra (F** you, Canal Digital)?

Jeg skal ta en telefon til Telenor snart og høre hva de kan tilby meg. Jeg har allerede bundet meg til to abonnement hos dem (mobiltelefon og mobilt bredbånd) for ganske mange penger i måneden, i tillegg til at hele familien ellers har Telenor på mobilen. Er det rom for forhandlinger her, eller er de generelt beinharde på å ta full pris for samtlige tjenester? Har som sagt lyst på fiber-TV-kanalpakken her, og kunne også tenkt meg å bytte bort fra Canal Digital som bredbåndsleverandør til trådløsnettet her hjemme. Eller blir det da en selvfølge hvis jeg bestiller fiber-TV-pakken fra Telenor?

Hva annet trenger jeg? Jeg ser Telenor tilbyr en bredbåndspatrulje som hjelper til med den elementære delen av jobben til relativt stive priser, men siden jeg foreløpig fremdeles er under 70 år gammel, forbyr stoltheten min meg å betale i dyre dommer for noe alle landets ungdommer (bortsett fra meg selv) klarer å gjøre med to hender på ryggen og bind for øynene. En eller annen boks? Dekoder? Hva er alt dette her tekniske? Hvor mange bokser trenger jeg? Den funksjonen at man kan pause live-sendingene, ligger den i TVen eller i den magiske boksen? Jeg vil i alle fall ha denne funksjonen. Og selvfølgelig opptak osv. Regner med alt dette er standard på alt utstyr nå til dags?

Kabling. Hva trenger jeg for å koble sammen alle duppedittene? Får jeg alt det nødvendige med når jeg kjøper kanalpakken fra Telenor? Bokser og kabler og alt? Jeg har av en eller annen grunn ikke HD-signaler på TV-en min nå, men dette regner jeg med blir en selvfølge hvis jeg går til anskaffelse av dette supre greiene. Er det noe spesielt jeg må huske på for å sikre dette i så fall, eller går det av seg selv?

Jeg vet egentlig ikke hva mer jeg skal spørre om. Jeg må som sagt handle inn alt fra scratch, og på en eller annen måte prøve å snekre det sammen også. Alt av tips til hva jeg skal kjøpe og hvem jeg skal snakke med, tas i mot med stor takk.

Jeg har nå en TV av typen Samsung LE40B557. Er ikke så altfor lenge siden jeg kjøpte den, tror jeg. Kan godt kjøpe ny TV, egentlig. Burde jeg? Eller holder det med den jeg har?

Jeg har, som dere ser, så mange spørsmål. Har dere noen svar?

På forhånd tusen, tusen takk!
Sist endret av Realist1; 23. januar 2013 kl. 02:32.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sitat av Realist1 Vis innlegg

Hva annet trenger jeg? Jeg ser Telenor tilbyr en bredbåndspatrulje som hjelper til med den elementære delen av jobben til relativt stive priser, men siden jeg foreløpig fremdeles er under 70 år gammel, forbyr stoltheten min meg å betale i dyre dommer for noe alle landets ungdommer (bortsett fra meg selv) klarer å gjøre med to hender på ryggen og bind for øynene. En eller annen boks? Dekoder? Hva er alt dette her tekniske? Hvor mange bokser trenger jeg? Den funksjonen at man kan pause live-sendingene, ligger den i TVen eller i den magiske boksen? Jeg vil i alle fall ha denne funksjonen. Og selvfølgelig opptak osv. Regner med alt dette er standard på alt utstyr nå til dags?

Kabling. Hva trenger jeg for å koble sammen alle duppedittene? Får jeg alt det nødvendige med når jeg kjøper kanalpakken fra Telenor? Bokser og kabler og alt? Jeg har av en eller annen grunn ikke HD-signaler på TV-en min nå, men dette regner jeg med blir en selvfølge hvis jeg går til anskaffelse av dette supre greiene. Er det noe spesielt jeg må huske på for å sikre dette i så fall, eller går det av seg selv?

Jeg vet egentlig ikke hva mer jeg skal spørre om. Jeg må som sagt handle inn alt fra scratch, og på en eller annen måte prøve å snekre det sammen også. Alt av tips til hva jeg skal kjøpe og hvem jeg skal snakke med, tas i mot med stor takk.

Jeg har, som dere ser, så mange spørsmål. Har dere noen svar?

På forhånd tusen, tusen takk!
Vis hele sitatet...
Jeg har Telenor fiber i huset, men husker ikke hvilken kanal pakke eller priser så hopper over de spørsmålene.

Hva du trenger for å få fiber i hus er selvsagt å få lagt en fiberkabel inn i huset. Denne må graves inn på tomta di og trekkes inn i huset.
Der blir den koblet til en egen boks, før det går en ledning til routeren.

Deretter må du ha nettverks kabel (Cat5/Cat6) til hvert av rommene du skal ha tv/data i.
Routeren har selvsagt wifi som du kan bruke til pcer/mobiler/padder(osv), men til tven må du ha nettverkskabel.
(En workaround til dette kan kanskje være de sakene du plugger inn i strømnettet?)

Funksjonen med å pause livesendinger og opptak må du ha en pvr dekoder for. Denne er litt dyrere enn den vanlige dekoderen så hvis du skal ha flere tver i hus pleier det som regel å holde at du kun kjøper en og bruker den på det tven du ser mest på.
Du trenger ikke å bytte TV, den du har fungerer helt fint. For noen mndr siden jobbet jeg i et firma som drev med markedsundersøkelser. På TV, så kom som regel Canal Digital ut med lavest score, de utmerket seg alltid med masse problemer. Jeg husker ikke hvordan det var med Telenor, men jeg husker at folk alltid var mest fornøyd med RiksTV og de forskjellige selskapene som leverte Altibox.