Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 439
Jeg kjøpte en 1TB LaCie harddisk før jul her en gang, og jeg husker vi prøvde å kjøre den hos en kompis, uten å legge noe innpå den. Nå har jeg børstet støv av den igjen, men klarer ikke å bruke den her på min egen maskin. Gikk inn på LaCie.com og lastet ned Quick Install Guide, og der står det at det bare er til å starte Setup Assistant. Problemet er at jeg har ingen slik fil.

Jeg søker og leser videre, og finner ut følgende:
As it usually isn't possible to run the setup assistant a second time, the drive must be repartitioned manually. The most consistent method to do this is to treat the failure as if it corrupted the disk, and reformat using your operating system's disk tools.
Vis hele sitatet...
Dette har jeg aldri gjort før, men heldigvis er det en link rett under dette. "I need help reformatting disk". Da kommer jeg til en oppskrift som jeg følger til punkt og prikke. Etter et par andre punkter, skal man visst avslutte med å skrive nuller over hele disken. Den prosessen holder jeg nå på med, og tar visst omtrent 7 timer.

Jeg håper jo dette funker, men jeg har lyst på en liten forklaring her. Hvordan kan det å skrive nuller over hele disken hjelpe meg med å få en opprinnelig fil tilbake? Her rister min logiske sans på hodet. Og dersom dette ikke funker, hva annet kan jeg gjøre?

Takk for svar
Du får ikke tilbake filen. Setup Assistant er sannsynligvis bare et wizard-program som spør om du skal lagre store filer (ja: ntfs, nei: fat), etc for så å partisjonere/formatere disken for deg. Nå gjør du denne jobben manuelt og disken bør dukke opp i min datamaskin eller diskbehandling etterpå.
Når du skriver over hele disken med nuller slettes absolutt alt som er på disken. Du kan selvfølgelig avbryte overskrivingen, men siden du allerede har startet prosessen er det veldig liten sjangse for at du noensinne ser filene dine igjen. Neste gang du opplever at en disk ikke vises i windows bør du prøve å åpne diskbehandling (disk management) og gi den en stasjonsbokstav manuelt.