Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2853
Når jeg gikk på ungdomskolen så var det et stort skille mellom de som valgte å fokusere på skolen, og de som slapp seg mer løs og utforsket de mulighetene dem hadde til å eksperimentere med rus og og andre ulovligheter ettersom de hadde blitt eldre og antakeligvis hadde fått infridd mer frihet hos foreldrene sine. Merkelig nok kunne du lett se forskjell på dem ved å se på hvem som kjørte moped, og ikke (???). Hm.

Ungdomskolen var unnagjort og videregående utdanning sto for tur. De skoleflinke og skole<b>fokuserte</b> valgte stort sett almennfaglig utdannelse, men her var det ikke noe klart skille mellom de som drakk og festet mer på ungsomskolen, og de som ikke gjorde det, men det var altså noen almennfaglig-rettede skoler som hadde høyere søkertall av den ene typen ovenfor den andre.

I dag ser jeg at de som enten var mer fokuserrt på skole og pysjamasparty (av boller-og-brus typen) på ungdomskolen har begynt å slå seg mer løs i senere alder. Noen av dem har det virekelig skutt fart i! Det er lett å si at de ikke fikk "drukket fra seg" i tidlig alder, og nå ser gleden i å feste og sosialisere seg, og det er også lett å se hvor godt dette stemmer. Alkohol (og festing) ser ut til å være en fase alle skal gjennom, på lik linje med puberteten så kommer den en gang, tidlig eller sent. Er ikke dette rart? Jeg ser brilleslangene fra ungdomskolen legge statusen på facebook "litt redusert etter helgens student-*whatever*, fett på samfunnet" mens de jeg kjenner som tidligerere festdeltakere fra ungdomskolen ofte har litt mer i gaten "hyttetur på tjøme var knall, terassen din er blitt kjempefin Lise!".

Hvem andre opplever dette? For øyeblikket uteksamineres jeg ved en høyskole etter en bachelorgrad på 4 år (inkl forkurs) og disse sene festdeltakerne are still going at it! Jeg dømmer ingen her, men synes det er veldig interessant å se hvordan tidligere klassekamerater og elever utvikler seg forskjellig opp gjennom årene kun basert på hvor mye alkohol dem drakk på ungdomskolen.

Hvem er enig?!
Jeg er helt enig i det du sier, tankegangen er jo ikke fremmed heller.
Det jeg lurer litt på er hvor mange av de som startet for tidlig som endte opp med å misbruke/ikke klarer seg i samfunnet nå.
Kanskje de som var fokuserte i ungdommen drikker mer nå fordi de allerede har sikret framtiden sin?
Enig mange av vennene mine fester fra seg nå.. er ganske ferdig med deg selv siden jeg også starta tidelig
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Jeg er helt enig i det du sier, tankegangen er jo ikke fremmed heller.
Det jeg lurer litt på er hvor mange av de som startet for tidlig som endte opp med å misbruke/ikke klarer seg i samfunnet nå.
Kanskje de som var fokuserte i ungdommen drikker mer nå fordi de allerede har sikret framtiden sin?
Vis hele sitatet...
Det er et visst antall av dem som også ser ut til å takle voksenlivet værre fordi dem bare eskalerte ut i en verden av rus (fikk derfor aldri se "voksen"livet). Antakeligvis fordi dem var for unge til å vurdere alvorlighetsgraden i det dem drev med på ungdomskolen. Sånn sett er det sunnere å vente til å ruse seg til man er eldre og har bedre kontroll, men er det ikke greit å ha blitt ferdig med denne perioden når man har viktigere bi-aktiviteter?
Sist endret av meitemark; 6. mars 2022 kl. 03:03.
Rekkehus, 2.5 barn, stasjonsvogn og en hund går ikke bra sammen m misbruk nei, men for all del, ikke skjær alle under en kam.
Mange klarer det problemfritt også.
Det har vel lite å si om noen fester fra seg senere enn andre? Jeg synes det er mer kritisk at man "rettferdiggjør" alkoholbruk hos mindreårige med at de fester fra seg tidligere. At rusmidler (alkohol og øvrige) midler skader kroppen er ingenting nytt, og jeg vil påstå det er bedre å feste fra seg senere. Rett og slett fordi når du er 13-16 utvikler kroppen seg utrolig mye, så vel som at man skal lære mye på skolen, og rusmidler kan svekke kroppens utvikling.

Jeg går kun på VGS selv, men jeg kan faktisk se forskjell på de som begynte tidligere å røyke og drikke enn andre. De har jevnt over dårligere karakterer, så jeg ser det på en annen måte enn deg. De som begynte senere med rusmidler kommer inn på studiene de selv vil, mens de "voksne" som begynte tidlig må ta restplasser/annen rangs studier. Kanskje det er mer verdt å være mer voksen på facebook noen år senere, hva vet vel jeg..
Var glad i å drikke når jeg var 15 og opptill 17 år. Etter det har jeg blitt lei og innsett at festing og drikking er bare tull.
Personlig merker jeg at de som var HELT avholds på ungdomsskolen faktisk drikker mer enn det jeg (føler) jeg gjør. Så må vel, si meg ganske enig i at de fleste mennesker er noen svin på alkoholen...

EDIT:
Sitat av Muradi Vis innlegg
Var glad i å drikke når jeg var 15 og opptill 17 år. Etter det har jeg blitt lei og innsett at festing og drikking er bare tull.
Vis hele sitatet...
Merker at jeg er ganske lei selv, og har ikke festet på ganske lenge nå, før var det hver helg. Kan jo godt hende det bare er en periode hvor man ser på alkohol på en helt annen måte - men sånn som jeg ser det nå, så er alkohol æsjæsj.
Sist endret av torri; 25. april 2011 kl. 02:09.
Hammerheart GG
Halmstad's Avatar
Er nå 19, men drakk mye i 14-15 års alderen.. da kunne jeg drikke meg full hver gang jeg drakk, men nå blir jeg ikke full lengre. (har heller ikke så lyst til å bli det tbh)
Blir jeg først full så kaster jeg bare opp
-Men det kan ha noe med att jeg foretrekker midler.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Det har vel lite å si om noen fester fra seg senere enn andre? Jeg synes det er mer kritisk at man "rettferdiggjør" alkoholbruk hos mindreårige med at de fester fra seg tidligere. At rusmidler (alkohol og øvrige) midler skader kroppen er ingenting nytt, og jeg vil påstå det er bedre å feste fra seg senere. Rett og slett fordi når du er 13-16 utvikler kroppen seg utrolig mye, så vel som at man skal lære mye på skolen, og rusmidler kan svekke kroppens utvikling.

Jeg går kun på VGS selv, men jeg kan faktisk se forskjell på de som begynte tidligere å røyke og drikke enn andre. De har jevnt over dårligere karakterer, så jeg ser det på en annen måte enn deg. De som begynte senere med rusmidler kommer inn på studiene de selv vil, mens de "voksne" som begynte tidlig må ta restplasser/annen rangs studier. Kanskje det er mer verdt å være mer voksen på facebook noen år senere, hva vet vel jeg..
Vis hele sitatet...
Prøver på ingen måte å rettferdiggjøre tidlig alkoholmisbruk. Som du nevner, i likhet med meg, er det fler som har ødelagt sjansene sine for et suksessivt studieliv fordi at drikking i en utviklende alder hvor man var for ung til å forstå konsekvensene gjorde at dem "havnet utpå" og aldri kom ordentlig tilbake igjen. Det er dog ikke dette utfallet jeg studerer her, men det er fortsatt representativt i de tilfellene hvor de etterhvert ser ut til å klare seg bedre etterhvert. "Puberteten" varer lengre for noen enn den gjør for andre.

Jeg tror ikke du skjønner poenget i innlegget mitt. Hvorvidt det er mest skadelig å drikke tidligere eller senere er ikke interessant for meg, men jeg må innrømme at det skle litt ut der i andre posten. Jeg synes bare det er fascinerende å se på at, uavhengig av hvor lurt det er, alle skal gjennom en fase med alkohol og festing. Tidlig eller sent, akkurat som puberteten.
wanna-b -> Temaet er en klassiker, selv i biblen ble det omtalt, da som følger De første skal bli de siste.

Kjenner meg igjen i: tidligerere festdeltakere fra ungdomskolen.
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Rekkehus, 2.5 barn, stasjonsvogn og en hund går ikke bra sammen m misbruk nei, men for all del, ikke skjær alle under en kam.
Mange klarer det problemfritt også.
Vis hele sitatet...
Takk.
Man skal ikke ta alle under denne kammen nei.
Sist endret av meitemark; 6. mars 2022 kl. 03:03.
Jeg er litt enig i temaet du tar opp, men jeg tror nok ikke at generaliseringen her stemmer helt. Jeg har også sett fenomenet men ikke på langt nær at "de flese" som ikke drakk før er harde på flaska nå.

Men grunnen til en del av dette, er mye som du sier at de som begynner tidlig. Har en tendens til å falle utenfor undervisningen av forskjellige grunner. Og ender da opp med å gå yrkesfaglig. Noe som gjør at de får en tidligere start på voksen livet med fast jobb og en god del ansvar. Mens de som "følger regelene" og venter til de er ca 18 og russetiden med drikkingen, ender da opp med å ha kommet i et bedre akademisk miljø. Og følger sine venner til Universitet eller høyskole. Og i norge så er det en ganske stor del av sosialiseringen på høyere utdanning nettopp drikking.

Så mens da de som var skole flinke før sitter og drikker på student kroa, så sitter tømreren hjemme med kone og barn.
Og naturlignok blir rollene byttet. Men som sagt dette gjelder nok ikke veldig mange men tror nok de fleste har sett dette fenomenet ja.
Jeg trodde alle studenter festet verre, uavhengig av festeshistorie på ungdomsskolen?
Sitat av fxxked Vis innlegg
wanna-b -> Temaet er en klassiker, selv i biblen ble det omtalt, da som følger De første skal bli de siste.
Vis hele sitatet...
Artig, det visste jeg ikke!

Sitat av Ezzi Vis innlegg
Jeg er litt enig i temaet du tar opp, men jeg tror nok ikke at generaliseringen her stemmer helt. Jeg har også sett fenomenet men ikke på langt nær at "de flese" som ikke drakk før er harde på flaska nå.

Men grunnen til en del av dette, er mye som du sier at de som begynner tidlig. Har en tendens til å falle utenfor undervisningen av forskjellige grunner. Og ender da opp med å gå yrkesfaglig. Noe som gjør at de får en tidligere start på voksen livet med fast jobb og en god del ansvar. Mens de som "følger regelene" og venter til de er ca 18 og russetiden med drikkingen, ender da opp med å ha kommet i et bedre akademisk miljø. Og følger sine venner til Universitet eller høyskole. Og i norge så er det en ganske stor del av sosialiseringen på høyere utdanning nettopp drikking.

Så mens da de som var skole flinke før sitter og drikker på student kroa, så sitter tømreren hjemme med kone og barn.
Og naturlignok blir rollene byttet. Men som sagt dette gjelder nok ikke veldig mange men tror nok de fleste har sett dette fenomenet ja.
Vis hele sitatet...
Nå skal det sies at poenget mitt var nok en gang ikke å vise til at tidlig-drikkende vokser opp fortere. Du kan godt si jeg generaliserer ved å plassere i båsene tidlig-/seintdrikkende. Men det er altså dere som har begynt å diskutere konsekvensene rundt de forskjellige valgene, og jeg synes også det er et morsomt tema!

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Jeg trodde alle studenter festet verre, uavhengig av festeshistorie på ungdomsskolen?
Vis hele sitatet...
Det er veldig avhengig av hvilken skole og hvilke studier du velger.. Og så klart avhengig av deg selv. Jeg kjenner alle typer, men på ingeniørutdanningen i Oslo, spesielt der jeg går er det stort sett elektrikere som vil ha høyere utdanning og bedre betalte jobber. Høyskolen i Oslo er heller ikke spesielt godt kjent for noe bra studentmiljø da det er mange pendlere og "natives" med andre vennekretser der, sett i forhold til NTNU hvor de fleste er tilflyttere til Norges største studentlandsby. Kroa på skolen vår kan være veldig livlig, men opplever at de fleste er der for å "ta en pils", ikke for å "drikke".