Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  72 5091
Sitat av Atle
Nei... en bil er et norsk ord
en data er et tulleord noen har funnet på

Det blir det samme som å si "en kjøre" i bilsammenheng
Vis hele sitatet...
Ordet 'bil' kommer fra den eldre formen 'automobil', fra gresk auto- «selv» og latin mobil «bevegelig», sier Wikipedia (og jeg er rimelig sikker på at det er sant).

År 2200: Ordet 'Data' kommer ifra den eldre formen 'datamaskin', en maskin som kunne ta imot og behandle informasjon i data-form.

- Ser ikke hvordan det ene er mer et tulleord enn det andre.
Det er jo ikke bare ungdommer som kaller PC-er "data". De fleste voksne menneskene jeg kjenner kaller PC-en til tider "data", og det tror jeg de aller fleste gjør. Så jeg ser ingen grunn til å irritere seg over at noen kaller det "data i stede for PC når alle vet hva de mener.
MINST 12år
tore-'s Avatar
Hallo, det er heter jo ikke maskinen. Det er jo maskinen på bordet, det du ser på lissom, og boksen på gulvet!

(Fra en blondine på tv engang)
På en presentasjon om kjøreopplæring jeg var på i dag sto det at vi kunne ta den teoretiske prøven "ved hjelp av data." Er ikke det opplagt? Hvordan skulle vi greid det uten noen data?! :P
Nå synest jeg diskusjonen har holdt på for lenge, kan vi bare godta at ordet 'data' blir brukt feil, men at det kommer til å fortsette sånn med mindre vi oppretter 'organisasjonen mot misbruk av ord' og kjemper aktivt for dette?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Trådstarter Crew
The Freak: Haha, er det mulig. Sikker på at det er en legal bedrift du roter deg bort i?

zipp: De eneste voksne jeg har vært borti som referer til PC som "data" er personer uten kompetanse innen fagfeltet. Det er dårlig at folk på et IT-forum ikke klarer å lære seg riktig terminologi.

Edit: Redigert for å gjøre det mindre støtende.
Sist endret av Tias; 30. mai 2007 kl. 21:26.
Tias har et poeng, men å si at data er feil, blir å overdrive litt. Dere kan være så konservative dere vil, men dere må godta at språket får nye ord. Skal slå litt til på den døde hesten og oppsumere:

DATA - forkortet versjon av DATAMASKIN (substantiv+substantiv)
MOBIL - kort for mobiltelefon (adj+subst)
bil - kort for automobil (adj+adj)

Å skrive DATA blir feil, det er jeg enig i, men å bruke det muntlig er ikke så gale. Er verre med de som sier harddisken.
Sist endret av bobbo; 30. mai 2007 kl. 21:24.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Trådstarter Crew
Mobil er også substantiv for bevegelig statue. Men data ER feil
Sitat av Tias
The Freak: Haha, er det mulig. Sikker på at det er en legal bedrift du roter deg bort i?
Vis hele sitatet...
Det var en kar som informerte litt om kjøreskole-tilbudene, og litt sånt. Han var antagelig lærer på en kjøreskole.

Ganske sikkert på at det var ordentlige greier ja, for det var i forbindelse med Statens Veivesen. "Det er ikke hver dag du får spille spørsmål til en kjørelærer uten å betale."
"Det heter ikke PC, det heter Mac!!"

(og ja, jeg synes personer som mener dette er irriterende)
Sist endret av bxc; 30. mai 2007 kl. 22:28.
Mac er da også PC...
dere snakker ganske mye om ordbøker, men har noen av dere slått opp ordet PC i en norsk ordbok?

Edit: er enig med trådstarter om at det er feil bruk av ordet, men nesten alle vet at det er en datamaskin når du sier data
Sist endret av shoot_me; 30. mai 2007 kl. 23:25.
PC el. pc m1 (eng. fork. for personal computer) personlig datamaskin, se personlig

Noen som vet hvilke online-ordbøker som er "offisielle"?
denne http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html fra norsk språkråds hjemmeside skal være offisiell
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Trådstarter Crew
www.ordnett.no er også veldig fin, om enn kommersiell.
slik jeg ser det så er problemet med bruken av ordet data om datamaskiner at de som gjør det faktisk ikke vet hva ordet data egentlig betyr. de vet ikke hva data er for noe. de tror at data=datamaskin og ingenting annet. de vet ikke at en datamaskin faktisk er en maskin som behandler data, de tror bare at datamaskin er et rart ord som betyr tv med tastatur tilkoblet som man kan spille cs på, å lage piczohjemmesider på.

og det kan gjerne føre til misforståelser. neste generasjon kommer til å mangle begrepet data.
Sist endret av bo1e; 31. mai 2007 kl. 10:07.
For å være helt ærlig bryr jeg meg fint lite om hva definisjonen på "data" er.. Data er slang, akkurat som Mobil - er dette egentlig noe å kverrulere over? For min del kan folk få kalle datamaskinene sine for vindusvaskere - hvorfor bryr du deg Tias?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Trådstarter Crew
Coldfire: Fordi det er _feil_. Sånn som jeg ser det er det noe folk som ikke vet bedre som kaller datamaskiner for data, og hvis man ikke vet hva data er - hvordan kan man da leve i et samfunn der databehandling og IT får større og større betydning for hver dag som går? Lever man hele livet på en bondegård uten IT, der det eneste man vet om PC'er er at de har en på det lokale biblioteket så greit nok, da kan jeg forstå det. Men at personer på et IT-forum som gjerne bruker datamaskiner til databehandling flere timer hver dag IKKE vet hva data er; det blir for dumt.

Det blir som å kalle en motorsykkel for motor, eller jagerfly for jager. Men naturligvis, folk skal få kalle hva de vil for hva de vil for min del, men det høres jo usansynlig teit ut når man snakker med noen som vet hva data er for noe.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Vet det begynner og bli en litt gammel tråd, men har et kort spm. til deg Tias.
Du rakker altså ned på underforumet "Datamaskiner" og "Annet om datamaskiner"?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Christian
Vet det begynner og bli en litt gammel tråd, men har et kort spm. til deg Tias.
Du rakker altså ned på underforumet "Datamaskiner" og "Annet om datamaskiner"?
Vis hele sitatet...
Nei. Datamaskin er heilt korrekt ord for å beskrive ei maskin som behandler data. Altså rakker han ikkje ned på dei foruma, ettersom dei ikkje bryt med det han påpeiker.
Jagerfly BLIR kalt for jagere i enkelte sammenhenger. Men jeg støtter deg forsåvidt, men er mange andre språklige problemer som er mye større.
Orddelingsfeil er vel et mye større problem enn dette, imo.
Se for dere 2 tråder på forumet:

Problemer med data

Problemer med dataen min

Selv om begge inneholder det samme, så er det forskjell på hva jeg vil forvente at tråden inneholder. man kan kvirrulere så mye man vil om at bruk av data som datamaskin/PC er feil, men så kommer det an på hvordan setningen er satt sammen.

(gidder ikke å snakke om subjektiv og objekt og verbal, ettersom jeg ikke fulgte så godt med i de timene vi hadde om det på ungdomskolen)

Dere forstår sikkert poenget mitt