Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1901
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Det er nå lansert en firmware som gjør det mulig for deg å flashe din NEC 2100A eller 2500A -brenner til den nye modellen, 2510A, som blant annet inneholder støtte for DL (dual layer) -brenning.

Det er en splitter ny firmware som er ute, og dermed på ingen måte sikker - derfor er det naturlig at garantien ryker hvis du benytter deg av en slik hacked firmware. Folk rapporterer om gode tider og billige brennere som brenner dual layer media uten problemer, men det fortelles også om brennere som ikke vil oppføre seg hvis de ikke får være master (uten slave) på IDE-kabelen, korrupte dvd-plater og en dvdrom som spytter ut cd-trayen.

Det spekuleres på om de forskjellige brennerne faktisk er identiske - men solgt under forskjellig navn med forskjellig firmware. NEC på sin side nekter selvsagt for slike påstander og sier at selv om enkelte brennere kanskje vil fungere så er det fysiske forskjeller som gjør flesteparten ubrukelige.

Forhåpentligvis er det bare firmwaren som enda er noe buggy, og vi kan vente oss en ny og forbedret firmware i løpet av de neste ukene. På den annen side er det mulig NEC har rett og brennerne faktisk ikke er fysisk like, noe som kan gjøre det verre å få vekk eventuelle småfeil som det går rykter om.

Jeg anbefaler folk å vente litt før de tar i bruk en eventuel firmware, dette er en rimelig ny hack og det fins derfor ikke så mye tilbakemelding en kan stole på. Kanskje funker det, kanskje ikke - mer følger så snart jeg har testet firmwaren på min NEC ND2500A-brenner.

Kilder og mer info:
http://slashdot.org/articles/04/05/1...id=185&tid=198
http://www.cdrinfo.com/forum/tm.asp?...2&mpage=1&key=
http://forum.rpc1.org/viewtopic.php?...r=asc&&start=0
http://www.golem.de/0405/31325.html
http://tdb.rpc1.org/#ND2510A - the all mighty firmware
Sist endret av Tias; 18. mai 2004 kl. 20:49.
kreativ nerd
devotio's Avatar
dersom det ikke funker vil det vel funke dersom man har en backup av den gamle firmware'en?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Trådstarter Crew
Jadda, de fleste får fint til å flashe firmwaren tilbake til den gamle, men det er de som sier at de ikke får flashet tilbake. Hvis ikke noe går galt under flashingen da, eller hvis du flasher med feil firmware - da kan det nemlig hende at romen blir litt verre å få til, akkurat samme opplegget som en feilflashing av bios fører til.
Sinnsykt digg hvis dette funker ass! har selv en 2500A. men er det kommet DVD brenne cder med dual layer støtte enda? Vet egentlig ikke hvordan dette funker jeg
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Trådstarter Crew
Media er mulig å få tak i, men det er dyrt og vanskelig å skaffe.
Jeg venter med å prøve det på brenneren min, har ikke behov for å kunne brenne dual layer-disker enda.
hm, dette høres veldig usansynlig ut. Jeg er ganske sikker på at dual brennere benytter en ganske annen hardware. Det blir jo en helt annen måte å brenne plata på.
Er dette noe lignende at du liksom kunne fordoble harddisken din?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Trådstarter Crew
Neeei, det blir ikke det samme. Tingen er at mange produsenter lager ting veldig eller helt like fordi det er lettest å gjøre ting slik, for så å gjøre små forandringer som å sette en fast multiplier eller legge til en spesifikk firmware.

Et eksempel; en produsent lager en prosessor. Produsenten gir ut en hel serie av prosessorer, alle lagd helt likt, der de som takler høyest hastighet blir merket som en viss hastighet og deretter solgt for en skyhøy penge. De som derimot ikke takler hastigheten like greit blir solgt som billigere modeller. Det kan du se hos alle presossorprodusentene. Et annet triks de gjør er å selge modellene som er delvis defekt, f.eks. en pentium prosessor der cachen er delvis defekt, dvs. noe av den funker, blir solgt som celeron med en brøkdel av cachen som en pentium prosessor blir solgt med.

Det samme er tilfelle blant mange andre produkter, sannsynligvis også her.

NEC sier at de flashede brennerne kan få problemer da de ikke nødvendigvis har like finkalibrert laser som 2510A har, men det virker som dette ikke stemmer i praksis.

*Vente på DL media*
Si ifra hvordan det går når du får tak i DL dvd'er da!!

Venter i spenning
Opprinnelig postet av Tias
Neeei, det blir ikke det samme. Tingen er at mange produsenter lager ting veldig eller helt like fordi det er lettest å gjøre ting slik, for så å gjøre små forandringer som å sette en fast multiplier eller legge til en spesifikk firmware.

Et eksempel; en produsent lager en prosessor. Produsenten gir ut en hel serie av prosessorer, alle lagd helt likt, der de som takler høyest hastighet blir merket som en viss hastighet og deretter solgt for en skyhøy penge. De som derimot ikke takler hastigheten like greit blir solgt som billigere modeller. Det kan du se hos alle presossorprodusentene. Et annet triks de gjør er å selge modellene som er delvis defekt, f.eks. en pentium prosessor der cachen er delvis defekt, dvs. noe av den funker, blir solgt som celeron med en brøkdel av cachen som en pentium prosessor blir solgt med.

Det samme er tilfelle blant mange andre produkter, sannsynligvis også her.

NEC sier at de flashede brennerne kan få problemer da de ikke nødvendigvis har like finkalibrert laser som 2510A har, men det virker som dette ikke stemmer i praksis.

*Vente på DL media*
Vis hele sitatet...
Radeon 9800SE er ett godt eksempel på det. Som default har den 4 pipelines, men med en liten modifisert *.sys så kan du åpne 4 ekstra og doble minnebåndbredden, og gjøre det om til ett Radeon 9800Pro (om du ikke er uheldig og de siste 4 pipelines'ene er ødelagde.)
Noen som har testa? eller sett noen tester en eller annen plass?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Trådstarter Crew
Jeg postet link til test allerede i første post. Prøver selv snart, men må få fatt i en floppydrive først. Venter og ser litt ann, håper på en ny og forbedret firmware...
fant også denne tråden på hw.no.

Følger med i spenning, hørte noe om dette for en stund siden, men det så ikke ut som de ble noe resultater av det. Nå ser det derimot mer lovende ut.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Trådstarter Crew
Ah, flott.

Herrie har nå (vel, i går) lansert en ny firmware basert på en HP 520n firmware (OEM 2500A drive, men med nyere firmware enn NEC 2500A). Den burde gi bedre resultater.

http://forum.rpc1.org/viewtopic.php?t=25904
stashmyip.com
73 0
Det ser jo ut til at ihvertfall Nec 2100 er identisk med 2510 i følge FCC iallfall.

Er usikker på hvilken brenne 2100 er, men er vel en tidligere modell.


https://gullfoss2.fcc.gov/prod/oet/f...ive_or_pdf=pdf
Ingen som har testet enda?
Er jo ikke noe poeng i teste om man ikke har dual-layer media, noe jeg tviler på at noen har tilgjengelig. Venter heller til det blir mer utbredt, så kanskje det kommer bedre firmwares også.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Trådstarter Crew
Nå har Herrie lansert en firmware basert på 2510As orginale firmware. Du finner den her.

En annen nyhet er at Komplett.no har lagt til dual layer media i shoppen sin. Selv om diskene ikke er på lager per i dag så antar jeg at de kommer etter hvert. De er riktignok enda litt i dyreste laget: kr 865,- for 5(!) disker. Du finner de her.

Jeg prøver meg på en flash nå. Siden jeg ikke har floppydrive så må jeg ty til windows 98se cd og cdrw, men forhåpentligvis går det greit.

Update til de som bryr seg:
Flashingen gikk fint. Får naturlig nok ikke testet med DL media, men prøver meg på en vanlig DVD+R nå. Jeg brukte siste firmware, altså 2510As orginale firmware som er modifisert til 2500A.

Update nr2:
Det gikk smertefritt. Brenneren ser ut til å være i god form.
Sist endret av Tias; 3. juni 2004 kl. 14:51.