Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 4259
Hei,

Jeg har en halvgenial idé til app.

Jeg kan programmeringen som skal til for å realisere funksjonaliteten appen bygger på, men jeg aner ikke hvordan man lager en app og i alle fall ikke hvordan man tjener penger på den.

Et problem er jo at det å forklare konseptet til noen som kan dette gjør det til fair game for vedkommende å gå sin egen vei med hele greien. Det er like lett å finne noen som kan "min del" som det er å finne noen som kan lage en app. Her er det altså ideen som er verdien, ikke kompetansen det krever å realisere den.

Jeg er nysgjerrig på hvor mye atrbeid som kreves for å teste ut et app-konsept? Konseptet baserer seg på å bruke kamera til å ta noen bilder, som så analyserer med OpenCV. Deretter prosesseres resultatene som statistikk, som igjen må fremstilles for brukeren.

Ideen er på ingne måte ordentlig genial, så det er ikke noe problem for meg å dele med kjente brukere her inne om de lover å ikke være drittsekk.

Det jeg spør om er oppsummert:

1) Hvor utfordrende dette høres ut?
2) Hvor omfattende prosess det å kommersialisere en beta-app er?
3) Hvordan funker det med Android vs Apple?
4.1) Er det noen som har erfaring med å integere bildebehandling i app?
4.2) Er det noen som har erfaring med å integrere forhåndstrente nevrale nettverk i app?
5) Er det enklere å laste opp bildene til en server som står for 4.1 og 4.2 offboard enn å integrere det i selve appen?
Vil tro du kan gjøre alt det er i Unity, men det får du finne ut av selv, da Unity egentlig er en spilldesing-platform. Men du har muligheten for å skrive c++ eller c# og så fikser Unity resten for deg og bygger appen for winows, macos, android,iphone,xbox,ps4 osv osv.
Et forslag kunne vært å gjøre bildebehandling på en server. La appen sende bildene til en server som gjør alt arbeidet.

Ang. Apple vs Android. Du kan få mye gratis der om du bruker react-native. React-native kan bygges til både Android og iOS
Nevrale nettverk og OpenCV er rimelig heavy greier, både på lagringsplass, minne og prosessering. Jeg kan ikke tenke meg at det er spesielt lurt å kjøre dette rett på mobilen. App-oppdateringene vil bli ekstremt store også. Det blir i tillegg rimelig enkelt for en konkurrent å stjele modellen/nettverket og så jobbe videre med de som utgangspunkt, og så slå deg på målstreken ved å lansere en bedre app. Det sistnevnte skjer hele tiden, hvor noen har en god ide, men ikke klarer å komme over alle kneikene før noen har kopiert de. For app-utviklingen, så er veien til suksess en bra utførelse, ikke ideen alene.

Hvis du skal kjøre dette på en ekstern server, så vil det også koste deg en del penger for å evaluere input til modellen. Hver kjøring vil også ha svært lang ventetid hvis du skal starte opp prosessen på nytt hver gang, så du må ha alt "varmet opp" kontinuerlig, og dette blir fort veldig dyrt med sky-prosessering. Det blir også nødvendig å ta stilling til hvordan du skal behandle bildene som kommer inn. For alt du vet, så kan det hende at folk sender inn alt i fra ulovlig materiale til forkledde bildefiler ment til å kverke diskplassen din.

Angående kommersialisering, så er det mange måter å gjøre dette på, og det kommer veldig an på hva slags app det er. Hvis tanken er at brukerne skal laste inn et par bilder per dag, kan du ta "betalt" for dette via å se på reklamer, eventuelt at premium-brukere får et visst antall gratis oppslag per dag. Du må nesten finne ut hva det koster deg i prosesseringskostnader for ~1000 visninger, og så passe på at dette blir dekket inn med grei margin.
Sist endret av Dyret; 30. januar 2020 kl. 09:30.
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Vil tro du kan gjøre alt det er i Unity, men det får du finne ut av selv, da Unity egentlig er en spilldesing-platform. Men du har muligheten for å skrive c++ eller c# og så fikser Unity resten for deg og bygger appen for winows, macos, android,iphone,xbox,ps4 osv osv.
Vis hele sitatet...
Brukt unity en del, faktisk. Det er jævlig bra greier, er det prototype sluttbrukergrensesnitt ble utviklet I av tredjepart når jeg kjøpte det. Var også den mest brukte plattformen under mastergraden.

Når du sier det så sikret jeg jo faktisk rettigheter til kildekoden ved leveransen, det burde ikke Være noe problem å skrive om det de gjorde! Så da er vi jo mye lenger avgårde, unity til UI - men er ikke det ganske tungt? Klarer en annenrangs telefon å kjpre en slik applikasjon?

Et spørsmål er jo om det hadde vårt mulig å selge et produkt med funksjonaliteten integrert heller enn en applikasjon, men det forutsetter vel at det hele er så smart som jeg følte det var når jeg kom på det.

Tror egentlig ikke det var særlig genialt overhodet

Sitat av Dyret Vis innlegg
Nevrale nettverk og OpenCV er rimelig heavy greier, både på lagringsplass, minne og prosessering. Jeg kan ikke tenke meg at det er spesielt lurt å kjøre dette rett på mobilen. App-oppdateringene vil bli ekstremt store også. Det blir i tillegg rimelig enkelt for en konkurrent å stjele modellen/nettverket og så jobbe videre med de som utgangspunkt, og så slå deg på målstreken ved å lansere en bedre app. Det sistnevnte skjer hele tiden, hvor noen har en god ide, men ikke klarer å komme over alle kneikene før noen har kopiert de. For app-utviklingen, så er veien til suksess en bra utførelse, ikke ideen alene.

Hvis du skal kjøre dette på en ekstern server, så vil det også koste deg en del penger for å evaluere input til modellen. Hver kjøring vil også ha svært lang ventetid hvis du skal starte opp prosessen på nytt hver gang, så du må ha alt "varmet opp" kontinuerlig, og dette blir fort veldig dyrt med sky-prosessering. Det blir også nødvendig å ta stilling til hvordan du skal behandle bildene som kommer inn. For alt du vet, så kan det hende at folk sender inn alt i fra ulovlig materiale til forkledde bildefiler ment til å kverke diskplassen din.

Angående kommersialisering, så er det mange måter å gjøre dette på, og det kommer veldig an på hva slags app det er. Hvis tanken er at brukerne skal laste inn et par bilder per dag, kan du ta "betalt" for dette via å se på reklamer, eventuelt at premium-brukere får et visst antall gratis oppslag per dag. Du må nesten finne ut hva det koster deg i prosesseringskostnader for ~1000 visninger, og så passe på at dette blir dekket inn med grei margin.
Vis hele sitatet...
Mye innsikt her, takk!

Vi driter I alle fall I AI delen, må jo få på plass treningsdata og sånn, dette skulle liksom være en minimums effort endevaour.

Men trenger man egentlig hele openCV? Kan man ikke bare skrive light Wright hardcode av kun nødvendig funksjonalitet? Altså I teorien trenger man jo bare å hente ut pixelverdier I en matrise, er det enkelt eller stress å gjøre uten openn?
Sist endret av Tøffetom; 30. januar 2020 kl. 11:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
All the way up
som nevnt så kan du sette opp en mobil-tillpasset nettside fremfor en app.

Satt opp flere bilde-prosseserings tjeneste i python med Flask.

Det KAN gå smertefritt, avhengig av tyngden på neuralnett/prossesering.

Neuralnetene trenger
ikke nødvendigvis å være så sinnsykt heavy for minne- så lenge du ikke skal ha mange kjørende i paralell. Hvis brukeren ikke trenger umiddelbar respons fra server, kan du lage et kø-system fremfor å ha mange neuralnet modeller kjørende i parallell.

Vanskelig å si uten noen konkrete detaljer om hva nettet evnt skal gjøre, men skjønner at du ikke er så gira på å dele ideen
Sist endret av semis; 30. januar 2020 kl. 12:34.
Sitat av semis Vis innlegg
som nevnt så kan du sette opp en mobil-tillpasset nettside fremfor en app.

Satt opp flere bilde-prosseserings tjeneste i python med Flask.

Det KAN gå smertefritt, avhengig av tyngden på neuralnett/prossesering.

Neuralnetene trenger
ikke nødvendigvis å være så sinnsykt heavy for minne- så lenge du ikke skal ha mange kjørende i paralell. Hvis brukeren ikke trenger umiddelbar respons fra server, kan du lage et kø-system fremfor å ha mange neuralnet modeller kjørende i parallell.

Vanskelig å si uten noen konkrete detaljer om hva nettet evnt skal gjøre, men skjønner at du ikke er så gira på å dele ideen
Vis hele sitatet...
Jo tror egetntlig det er ufarlig å dele, den er ikke på langt nær så genialt som jeg følte der og da (shocker).

Med det sagt så tror jeg det er reelt potensiale om den bearbeides litt. REkker det ikke nå, men skal ta og tenke litt på det og se hva jeg kan dele - så tar jeg det når jeg får tid. Dette er naturligvis ikke på toppen av prioriteringslisten min.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Brukt unity en del, faktisk. Det er jævlig bra greier, er det prototype sluttbrukergrensesnitt ble utviklet I av tredjepart når jeg kjøpte det. Var også den mest brukte plattformen under mastergraden.

Når du sier det så sikret jeg jo faktisk rettigheter til kildekoden ved leveransen, det burde ikke Være noe problem å skrive om det de gjorde! Så da er vi jo mye lenger avgårde, unity til UI - men er ikke det ganske tungt? Klarer en annenrangs telefon å kjpre en slik applikasjon?

Et spørsmål er jo om det hadde vårt mulig å selge et produkt med funksjonaliteten integrert heller enn en applikasjon, men det forutsetter vel at det hele er så smart som jeg følte det var når jeg kom på det.

Tror egentlig ikke det var særlig genialt overhodet



Mye innsikt her, takk!

Vi driter I alle fall I AI delen, må jo få på plass treningsdata og sånn, dette skulle liksom være en minimums effort endevaour.

Men trenger man egentlig hele openCV? Kan man ikke bare skrive light Wright hardcode av kun nødvendig funksjonalitet? Altså I teorien trenger man jo bare å hente ut pixelverdier I en matrise, er det enkelt eller stress å gjøre uten openn?
Vis hele sitatet...
Unity er ekstremt kraftig, ja. Jeg kan laste inn en spillscene jeg har lagd i Sketchup, og i løpet av timer har jeg et profesjonelt resultat.

Problemet er at jeg ikke har tid til å utvikle spill. Eneste måten jeg vil ha nok tid til å utvikle spill er hvis jeg får AAP fra NAV eller noe.