Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3059
Hei, jeg har blitt inspiret av flere på forumet til å lage en plastbrebner for produkjson av god sprit. Apparatet funker og alkoholen renner ned på siden. Spørsmålet mitt er:
Når vet jeg når jeg skal ta ut varmekolben? Hvor lenge kan den stå før jeg burde vurdere å stoppe og fylle oppi mer sats?
har du sterk sats så prøv etter halve satsen er kokt bort og finn ut hva du liker derfra. da er som regel det meste separert, og kjører du videre får du omtrent bare illesmakende vann (mine erfaringer, apparat sto alltid kaldt).
Trådstarter
6 0
Sitat av Munted Artist Vis innlegg
har du sterk sats så prøv etter halve satsen er kokt bort og finn ut hva du liker derfra. da er som regel det meste separert, og kjører du videre får du omtrent bare illesmakende vann (mine erfaringer, apparat sto alltid kaldt).
Vis hele sitatet...
Okei, jeg fikk føre at 35-40 prosent var det du kunne forvente med plastbrenner, men jeg har latt min stå ute for sikkerhets og kjølinggrunner og jeg har fått 0,8L på 16 timer omtrent da jeg smakte på det var jeg 100% sikker på at det var nærmere 50-55%.

Er det noe fare med metanol når det kommer til plastbrenner? Kommer jeg til å bli blind etter 3 klunker?
Uvaksinert 👍
Metanol? Hva har du i satsen? Umulig å få metanol (tresprit) ut av en sats, helt umulig, uansett hvordan den brennes. Det er en myte.
Sist endret av daffe; 24. januar 2020 kl. 19:03.
Trådstarter
6 0
Sitat av daffe Vis innlegg
Metanol? Hva har du i satsen? Umulig å få metanol (tresprit) ut av en sats, helt umulig, uansett hvordan den brennes. Det er en myte.
Vis hele sitatet...
Turbogjør fra Europris destilert med plastbrenner.

Har du erfaring med plastbrenner?
Sitat av himkok1 Vis innlegg
Turbogjør fra Europris destilert med plastbrenner.

Har du erfaring med plastbrenner?
Vis hele sitatet...
trenger ikke tenke på metanol du, ei "sikkerheten" ved å ha den ute da plastisen er idiotsikker (du ville kanskje fått en blå stikkflamme om du forsiktig åpna lokket med en tent lighter ved siden av).

det vil komme bittelitt metanol, men det er så lite at du finner mer i øl/vin osv. bare destiller hele bøtta og det du har da kan drikkes, men anbefaler godt langt kullfilter.

men, jo kaldere du klarer la plastisen stå jo sterkere sprit får du ut.
føler ikke det er vertdt bruke den midt på sommeren engang da den må stå i fryser e.l for bra resultat, så bruk kulda for alt den er verdt og spar opp til gjennom sommeren :P
Anonym bruker
"Overtalt Geit"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
http://www.amazingstill.com/no/Plastbrenneren.pdf

Denne brukte jeg en gang jeg tenkte jeg skulle prøve meg på plastbrenner. Resultatet ble flere liter med vodka på 40% som ikke var til å skille ifra polvodka. Trikset, tror jeg er å være helt heisenberg på nøyaktighet og renslighet.
Sist endret av Relevant; 25. januar 2020 kl. 17:33.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
http://www.amazingstill.com/no/Plastbrenneren.pdf

Denne brukte jeg en gang jeg tenkte jeg skulle prøve meg på plastbrenner. Resultatet ble flere liter med vodka på 40% som ikke var til å skille ifra polvodka. Trikset, tror jeg er å være helt heisenberg på nøyaktighet og renslighet.
Vis hele sitatet...
trenger bare være nøye på renslighet rundt satsen, etter den er brent så steriliserer den det meste

men mange små triks for å forbedre plastisen også, som isolert innerbøtte og så kaldt som mulig utafor, la bøtta stå litt på skrå så kondens lettere renner ned el evt bytte lokket med en metall-bolle, osv osv.

men husk å blande ned spriten til 40-45% før filtrering i kull, skal man ha sterkere (60+) og god med plastis må man redestillere etter filtrering.
Uvaksinert 👍
Sitat av Munted Artist Vis innlegg
det vil komme bittelitt metanol
Vis hele sitatet...
Hvordan er det mulig? Må man ikke ha korn eller frukt i for å klare å få ut metanol. Er vel ingen ting i sukker som kan bli til metanol. Så hjemmebrent på sats av sukker og gjær er vel egentlig umulig å få til å bli metanol. Moonshine som lages på mer enn bare sukker og gjær har en liten andel metanol.
Sitat av daffe Vis innlegg
Hvordan er det mulig? Må man ikke ha korn eller frukt i for å klare å få ut metanol. Er vel ingen ting i sukker som kan bli til metanol. Så hjemmebrent på sats av sukker og gjær er vel egentlig umulig å få til å bli metanol. Moonshine som lages på mer enn bare sukker og gjær har en liten andel metanol.
Vis hele sitatet...
ikke sikker på kjemien bak dette, og ja om man gjærer stivelse el pektiner el no så får man masse metanol mener jeg huske, men under enhver gjæring dannes det en god del mer enn bare co2 og etanol, som igjen er grunnen til at folk tar cuts/filtrerer osv.

som sagt tidligere er dette så lite at man ikke trenger tenke på det, spes om man bare brenner til eget bruk på plastis.
Anonym bruker
"Lettet Klappmyss"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva er bedre av plast og spiral? Forsøkte å google hjemmebrent og fant flere tråder blant annet på dette forum og alt jeg fant var gamle tråder med linker som ikke virker og bilder og tegninger var borte i de trådene jeg fant. Er det noen som kjenner forskjellene og kan forklare? Fant en side som har noe som heter lensmanns lille bok og de nevner også spiral men tegninger til spiral virker ikke fordi link er død. Den siden sier spiral gir bedre sprit men ikke noe om årsaken til dette eller hva en bør velge. Kostnad er ikke viktig. Spiral eller plast hva bør velges og hvorfor? Blir helt sikkert også å bruke aktivt kull til rensing. Er den ene typen bedre egnet om en bor på hybel, i forhold til lukt og strømforbruk?

Hvor mye 45% sprit vil jeg få av 20 liter sterk sats på laget med sukker og turbo pure gjær? Vil det være forskjell på mengden sprit om jeg velger plast eller spiral? Hva kan jeg gjøre for best kvalitet? Hjelper det å koke vannet som brukes til sats med sukker slik de koker øl de som brygger øl? Ser at kald temperatur er bra. Men hva regnes som kaldt? 10 grader? 5 grader eller 15 grader eller 20 grader?
Anonym bruker
"Lettet Klappmyss"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Om jeg lager 10 liter 45% sprit. Kan jeg bruke deler av spriten til å lage whisky, candy shot, baileys og rusbrus? Noen gode oppskrifter? Må være ferdig til bruk til påske. Fant irish likør essens på europris og tyrker shot. Irish essens kan sikkert brukes eller kan man lage baileys helt fra bunnen av med blank sprit? Tyrker shot var noe brunt i bunnen av flasken så da tror jeg den blir svak. Vet at noen har laget tyrker shot uten essens men finner ikke oppskrift. Ble fortalt jeg kan kjøpe kapp av wisky tønner og helle blank sprit over men finner ikke noen her som selger det. Sett hos rørlegger og på europris. De har flytende essenser men folk sier kapp gir bedre og mer ekte smak av shisky. Finnes det rusbrus essens og kan man lage det med soda stream?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva er bedre av plast og spiral? Forsøkte å google hjemmebrent og fant flere tråder blant annet på dette forum og alt jeg fant var gamle tråder med linker som ikke virker og bilder og tegninger var borte i de trådene jeg fant. Er det noen som kjenner forskjellene og kan forklare? Fant en side som har noe som heter lensmanns lille bok og de nevner også spiral men tegninger til spiral virker ikke fordi link er død. Den siden sier spiral gir bedre sprit men ikke noe om årsaken til dette eller hva en bør velge. Kostnad er ikke viktig. Spiral eller plast hva bør velges og hvorfor? Blir helt sikkert også å bruke aktivt kull til rensing. Er den ene typen bedre egnet om en bor på hybel, i forhold til lukt og strømforbruk?

Hvor mye 45% sprit vil jeg få av 20 liter sterk sats på laget med sukker og turbo pure gjær? Vil det være forskjell på mengden sprit om jeg velger plast eller spiral? Hva kan jeg gjøre for best kvalitet? Hjelper det å koke vannet som brukes til sats med sukker slik de koker øl de som brygger øl? Ser at kald temperatur er bra. Men hva regnes som kaldt? 10 grader? 5 grader eller 15 grader eller 20 grader?
Vis hele sitatet...
spiral er mer likt et tradisjonelt apparat, normalt en 30l vindunk med 3-2000w varmeelement. navnet kommer fra spiralen som kommer fra bøttelokket, bare et 2-5m+ kobberrør bøyd ned som en spiral, luftkjølt vanligvis.

spiralen gir mulighet for cuts og 96%, men må passes på og vil gi lukt.
plastisen er bare å koble i og glemme i noen dager og man trenger ikke tenke på spritdamp osv, men % avhenger av hvor kaldt det står, og det går sakte, men lukter heller ikkeno.

du vil også kunne strippe mer alkohol fra satsen med spiral.

ang temps for plastisen så er ikke detta en fasit (bare ca tall fra toppen av huet av egen erfaring), men med sterk sats (18-20%) så ca
5 grader - 50-70%
10 grader - 40-60%
15 grader - 30-50%
20 grader - 20-40%

hvor mye du får av en sats du beskriver er nesten like mye uansett apparat, men det er mer svinn med plastis.
hvis du regner med 1/4 svinn så er du innafor, så 20l 18% sats ca 5-6l med 45%.
Anonym bruker
"Lettet Klappmyss"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Blir plastbrenner. Setter sats i kveld. 5 grader da må jeg plassere alt sammen i fryseboksen. Er det farlig i forhold til damp fra sprit om plastbrenner står lukket inne i en tett fryseboks? Vet det finnes en temperaturstyring til frysere som gjør at en kan styre temperaturen også over null grader. Ingen fare for å ødelegge fryser? Leier møblert og den tilhører utleier men står i gangen min og det er kun jeg som bruker både gangen og fryseren. Skal vann og sukker kokes opp og kjøles ned igjen før gjær tilsettes eller bare røre ut sukker i kaldt vann og tilsette gjær? Så på youtube at de laget gjærstart men det var for øl. Bør en gjøre det for sats også?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Blir plastbrenner. Setter sats i kveld. 5 grader da må jeg plassere alt sammen i fryseboksen. Er det farlig i forhold til damp fra sprit om plastbrenner står lukket inne i en tett fryseboks? Vet det finnes en temperaturstyring til frysere som gjør at en kan styre temperaturen også over null grader. Ingen fare for å ødelegge fryser? Leier møblert og den tilhører utleier men står i gangen min og det er kun jeg som bruker både gangen og fryseren. Skal vann og sukker kokes opp og kjøles ned igjen før gjær tilsettes eller bare røre ut sukker i kaldt vann og tilsette gjær? Så på youtube at de laget gjærstart men det var for øl. Bør en gjøre det for sats også?
Vis hele sitatet...
eneste du må tenke på ved å plassere plastis i fryseren (eller hvor som helst der det er skikkelig kaldt) er at plastisen er tett (fungerer bare om den er tett) og volumet inni vil ekspandere littegrann når dyppvarmeren har varma opp satsen, så sjekk dunken når den har varma seg i tilfelle du må feste lokket igjen el slippe ut litt luft.
..også ikke ha noe antent i hånda når du åpner bøtta så er du helt safe for brann/eksplosjon osv.

ang fryseren så må du passe på den blir tett også for å slippe at du bygger opp et isfjell inni der, men ca 15 grader så bør u få fin drikkesprit uten å surre med fryser osv, men opp til deg.

satsen kan du sette som du vil egentlig, bare pass på at sukker er rørt ut og temp på satsen er under 30 når du tilsetter gjær.

selv koker jeg opp ca 7-8l vann og heller det over 10kg sukker i en 30l vindunk og rører ut sukkeret og 1dl sitronjuice (ikke nødvendig, bare for å endre ph litt for gjæra) så kaldt vann til jeg når 30l og da er temp vanligvis nedi 20-30 et sted og klar for gjær som jeg bare strør på overflaten av satsen.
la det være ca 20-21 grader i satsen til gjærlåsen har slutta helt og boble og sett satsen kaldt i 1-1.5 uke så har den klarnet seg selv også, og hele den prosessen tar ca 4 uker.