Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 12162
Keyboard Warrior
Drift's Avatar
Ser mye diskusjon foregår etter skyteepisodene i USA i helgen. Den ene gjerningsmannen postet på forhånd planen sine på 8chan, hvor angrepet ble streamet på Facebook. Amerikanske medier og Reddit er i fyr og flamme. De vil ta ned disse sidene.

Har lurket på 4chan siden 2008. mest på /b/, /v/ og /fit/ men også /pol/ de siste årene. /pol/ (politically incorrect) er et ganske spesielt sted. Har egentlig sett på det hele som en stor "inside joke" hvor idioter av all slags fasonger kommer for å shitposte, noe som kan være ganske underholdende for de involverte. Jeg har shitpostet der ganske mye selv, men nå begynner jeg å bli genuint bekymret over tilstandene der inne.

Har aldri tatt denne typen shitposting seriøst. Nazisme, rasisme og kvinnehat er helt vanlig og sett på som normen. Trodde egentlig dette var et stort "meme" men nå begynner jeg å undre om folk som faktisk er gærne i hodet har kommet å tatt over. Det som begynte som en stor spøk har nå blitt alvor.

Har sittet å browset /pol/ i hele helgen og merker faktisk at jeg blir litt påvirket av det. Ikke at jeg blir full on neo nazi, men at jeg blir mer aggressiv. Disse hatefulle ytringene blir på en måte normaliserte. Gikk på butikken i sted og tok meg selv i å tenke "fucking n%$&%rfaggot" om noen som sto i veien for meg. Går gjennom noe ganske kjipt for øyeblikket, så jeg trekkes litt mot det negative. Det er godt å ikke være alene om å være sint på verden. Jeg kan godt se at folk som har det dårlig kan bli inspirerte av holdningene der inne. Ikke minst de som ikke forstår at folk bare shitposter og tar det seriøst, eller faktisk har de meningene.

Hva tenker dere om sider som disse? Farlig eller harmløst. Synes dere slike sider har livets rett? Hadde vært kult å fått vite freaks meninger om disse sidene siden freak også er litt mer på den edgy siden av spekteret. På /pol/ kan man se hvilket land folk poster fra, ser at det er en del norske folk som poster der inne. Shitposting eller ikke, noen virker ganske mentalt ustabile.
Spørs hvordan man stiller seg til ytringsfriheten, syns det er patetisk å se diskusjonen på twitter hvor sinte amerikanere mener at 8chan er grunnen til masseskytinger, legger man ned 8chan finnes det jo tusenvis av andre platformer man kan spre budskapet sitt på.

Harmløs side, har tatt mer skade av alt som postes på documentingreality men mener alt som ikke bryter direkte med landets lover der siden hostes har livets rett.

Ytringsfriheten er til stadig under angrep i alle vestlige land for tiden, noe man ser gjennom sensur på facebook veldig ofte, man kan ikke forby noens meninger selv om det ikke klinger riktig for deg som person. Ted Kaczynski fikk jo manifestet sitt publisert i bokformat, i tilegg til en hel bok han skrev i fengselet. Etter netflix serien manhunt ble jo disse veldig populære så mange arenaer folk kan bli påvirket på.
Sist endret av bullshit..; 5. august 2019 kl. 23:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tull at det noen gang begynte som en "stor spøk" som alle var med på, det har alltid vært både seriøse og useriøse, vil si at det var mye mer ekstremt i 2014-2015 da gamergate og flyktningskrisen brøt ut enn nå.
Jeg ser ikke på masse-sensuren av enkelte politiske meninger som en positiv utvikling, uansett om folk ser på dem som "farlige".
Om 4chan eller 8chan blir lagt ned vil de alltids finne seg/lage seg et nytt sted de kan fortsette å shitposte. Jeg har i likhet med TS visst om 4chan en god stund selv, men jeg oppfatter ikke alltid at alle shitposter der inne med en ironisk vinkel. Altrightere pleier jo å si at de jo tross alt bare kødder hver gang de blir konfrontert, litt fordi de ønsker å gjøre resten numne til overnevnte shitposting, noe de har klart etter min mening. Men at steder som the chans er internets søppelfylling hersker det likevel ingen tvil om, og hva ytringsfrihet angår er den ikke under angrep fordi Alex Jones osv blir deplatformed eller at hatretorikk blir fjernet. Nå er det så klart mange skyggesider og potensielle bommerter som kan oppstå ved foreksempel Facebooks algoritmer for å fjerne ting men de står helt fritt til å gjøre hva de vil med sine brukere da de er et privat selskap. Internets velsignelse og forbannelse er at all info er tilgjengelig ved et tastetrykk, både fakta og konspirasjonsteoriene og den siste tida har vi sett at spredningen av fake news i verste fall er blitt et demokratisk problem.
Et forum er heldigvis ikke én person, og har man vært inne og lest vet man at det er meninger og perspektiver som spriker i alle kanter. Selv på de mer "ekstreme" sidene.

Du burde kanskje tenke over hva som gjør at du trekkes mot enkelte av disse holdningene hvis du blir bekymret. Eller bare ta en pause for å få litt mer normie-perspektiv på ting en stund.
Keyboard Warrior
Drift's Avatar
Trådstarter
Sitat av frakkn Vis innlegg
Tull at det noen gang begynte som en "stor spøk" som alle var med på, det har alltid vært både seriøse og useriøse, vil si at det var mye mer ekstremt i 2014-2015 da gamergate og flyktningskrisen brøt ut enn nå.
Jeg ser ikke på masse-sensuren av enkelte politiske meninger som en positiv utvikling, uansett om folk ser på dem som "farlige".
Vis hele sitatet...
Mulig du har rett i det. Fra min side har det i alle fall alltid vært shitposting. Føler de fleste er med på leken. Av og til bryter folk karakter og man ser hva som er bak. Sinte og triste mennesker uten mål og mening i livet. Selvfølgelig finnet det også folk som alltid har vært seriøse, men føler de har økt i antall

8chan virker litt mer seriøst enn 4chans /pol/. Har ikke vært mye der inne, men mye guffent, absolutt.

Er veldig enig med dere. Synes sensuren er BS. Trist å se hva som har skjedd med blant annet YouTube. Før var det ganske fritt frem så lenge man holdt seg innenfor loven. Nå kan man nesten ikke si et skjevt ord. Trist.

Ser at Fredrick Brennan (aka Hotwheels) har fått kalde føtter i forhold til 8chan også. Han eier ikke siden lengre, men synes den kan bli stengt. 8ch.net er nede for øyeblikket, vet ikke helt hva som skjer med det. Trodde de skulle få en ny host, var oppe tidligere i dag, men nå er den nede igjen.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg deler OPs oppfatning. Jeg har hengt litt på 4chan av og på i over 10 år, og det har fått en klart mye større andel "politikk" på den tiden, konspirasjonsfreaks fra /pol/ har i mye større grad greid å infisere andre deler, og /b/ slukte hele greia - ikke uforutsigbart - rått. Jeg snakker mest om de mest... ikoniske... brettene her - ikke all kritikken kommer til å treffe alle brett.

Så vidt jeg vet, var en del av greia - særlig på /b/ og /pol/ - at de ga et slags utløp der man kan blåse fra seg litt og ha det morsomt med å være edgy, uten å nødvendigvis mene det man sier alt for mye, der man kunne ta seg lov til å slenge litt dritt uten å engasjere hjernen for mye.

Uttrykket som alltid har beskrevet 4chan slående bra heter seg at "Any community that gets its laughs by pretending to be idiots will eventually be flooded by actual idiots who mistakenly believe that they're in good company." Jeg mener det er logisk at folk så får nok av genuin idioti og faller av, slik at "samfunnet" blir konstant fordummet over lengre tid, og mister humoren i samme slengen - man blir altså dummere, men uten den ironiske distansen. Et blikk på moderne 4chan gir meg null grunn til å tvile på det.

Jeg tror 4chan er potensielt "farlig" for visse mennesker - utsatte, mindre kritiske personer, som ikke har så mye annet å fylle livet med. /pol/ og /b/ er fulle av lettvinte mål å hate: alle ikke-hvite, alle til venstre for Ayn Rand, ikke-heterofile, transpersoner, feminister, jøder, listen fortsetter... for å ha en lettvint unnskyldning for hvorfor livet suger, eller i det minste en avledning fra det.
De kan også framstå som et alternativt slags "community" for de som ikke har så mye annet (eller bare lar seg friste av tabu-faktoren), og der man tillegger seg mer ekstreme synspunkter enn man ellers ville ha drømt om, bare for å passe inn.
En del aktuelle saker blir plutselig ekstremt viktig fordi noen "adopterer" dem som en slags grunn til å leve.
I likhet med andre former for komplett bullshit har de også en tendens til å late som de har monopol på sannhet: alt annet er en del av en konspirasjon, alt annet er ihjeltiet eller løgn.
De færreste lar seg lure av sånt, men for noen stakkars godtroende få er det veldig fristende å få tro at det er alle *andre* som er en idiot, og at man selv har snublet over den ene, ubesudlede sannhet.

Ingenting av dette er nytt, og liknende tendenser ses i "radikalisering" av alle slag.

Du bør være veldig obs på at det aller meste du leser, *spesielt* på 4chan, antakelig er laget for å provosere eller påvirke. Ingen steder er helt nøytrale, men ingen steder har fullt så klar, tydelig og gjennomført slagside som store deler av 4chan har. Å la seg overtale til å skifte synspunkt der ville... ikke vært det første jeg anbefalte. Når det er sagt, kan det godt dukke opp ting som er interessant å debattere.
Sist endret av robhol; 6. august 2019 kl. 00:56.
Jeg er absolutt for full ytringsfrihet. Det gjelder alle meninger, også de jeg ikke liker. Dersom man forbyr en mening vil det bare lede til mer radikalisering idet man får bekreftet forestillingen om å kjempe mot en større sammensvergelse. Ytringsfriheten var det som holdt våre demokratier sammen og er en viktig delkomponent i demokratiet. Nå beveger vi oss i stadig mer autoritær retning, fordi våre samfunn består av parter som verken vil eller kan enes. Radikalisert venstre mot radikalisert høyre, og muslimer mot vestlige. Disse tvinges av myndighetene til å holde en god tone, men under overflaten bobler mishaget.

Sidene 8chan og 4chan kan absolutt ha en forurensende effekt på en hjerne. Det er utrolig mye søppel der. Som noen sa, slik er det med mange sider på nett. Man kan jo prøve å henge på Bestgore hele dagen. På samme tid er disse stedene et slags autistisk kaos hvor utrolig mange gode ideer blir til, blant annet fordi folk kan være anonyme, ærlige, og fordi ytringsfriheten gjelder. Det er altså et toegget sverd slik som mange andre ting her i verden. Det er svært lite som er ufarlig. Det er dog galt å sikre seg mot alle farer og ta bort alt som kan tenkes å være ubehagelig. Da ender man med å bli et ubehjelpelig tamdyr.

Tanken er fri.
Holdningene som florerer og avles der er utvilsomt farlige ja. Det er mange av disse terroristene som har utviklet hatet sitt derfra. Mange nazister, rasister, kvinnehatere, mordere og voldtektsmenn. Det som starter som en "spøk" med en bitter undertone som mange responderer på gir posteren et slags narsisstisk selvbilde i en ellers selvhatende og ofte isolert tilværelse, spøkene og dermed holdningene blir drøyere og drøyere fordi hjernens dopamin nivå øker for hver "like", eller hver respons, hver oppmerksomhet og hjernen blir på den måten belønnet av å skrive stygge og ellers uakseptable ting. På den måten former hjernen disse holdningene og det er ingen tvil om at veldig mange av 4chanerne og rødpillene har fått en helt forvrengt virkelighetsoppfattelse, forvrengt samfunnsbilde og med et allerede dårlig selvbilde er det kun destruksjon av andre mennesker som virker meningsfullt for de på grunn av den måten dopaminnivået i hjernen øker for hver respons og upvote i forumene. En som ellers føler seg mobbet og venneløs kan sitte på forumet å føle seg som en populær konge bare fordi mange responderer på den psyke psyke og drøyere og drøyere "humoren".

Jeg syns ikke man kan si og gjøre hva man vil når det er så skadelig for andre mennesker, og lene seg på "yttringsfriheten". Disse folkene må ties, for de dreper og voldtar og slår mange sikker hundretusenvis av uskyldige i året.
Bare i år har det vært mer enn 200 massedrapsepisoder i USA med hvit gjerningsmann og den røde tråden er faktisk at de a)har høyreekstreme/rasistiske holdninger OG b) har kvinnefiendtlige holdninger og føler seg berettiget til å påføre smerte, voldta eller drepe fordi de ikke får det som de vil. På nettet ser vi at rasehatet ofte avles fra innbilningen om at utlendingene tar damene de selv kunne hatt, deretter jobbene deres osv. Til tross for at de fleste har vært typisk lavutdannet arbeidsløse menn og at grunnen til at andre mennesker/damer ikke tiltrekkes de er fordi de har så fucka holdninger.

Det som er viktig er jo å sette på plass disse folka. Det fins jo egentlig ikke noe morsomt i hverken rasisme, rapejokes og homohat for den saks skyld. Liksom "Å hva kaller man en dørmatte? En flådd n****", "Hva gjør man når dama sovner før dere skal pule? Bruker anledningen til å endelig få stappe den inn i toern (voldta analt)" Okei "haha"???? Det er ikke engang humor. Det er jo bare å tråkke på andre mennesker og være en drittsekk.
Jeg har sett tråder der inne hvor folk gir seg selv og hverandre poeng for hvor mange mørkhudede de spytta på den uka, og tråder hvor folk kommer med tips om drøye måter å skremme damer som går alene på vei hjem fra byen for å ta hevn på damer som sier det kan være skummelt å gå hjem fra byen. Tråder det oppfordres til rasistisk vold, massedrap, voldtekt, grov trakassering og grov seksuell trakassering. Dette er liksom "kult" og "moro". Da har alle oss andre et ansvar til å velge å ikke gasse opp dette greiene, ikke le av og støtte eller spre memer eller jokes som viser skadelige holdninger , ikke bidra med likes og upvotes selvom vi liker mørk humor og syns det kan være tøft at noen drar ting ti ganger lengre, si fra til folk om at "dude det der er ikke greit". Har hatt noen diskusjoner der på å si fra og har fortsatt til gode med å bli møtt med et eneste godt argument eller poeng, for det finnes faktisk ingen unnskyldninger på å spre sånne holdninger, oppfordre til så grusomme handlinger, eller støtte sånne holdninger/handlinger som tar livet av uskyldige folk. Ikke engang ytringsfriheten.

Jeg er helt for sensur og utestenging av disse brukerne. Man blir som man omgås heter det, påvirkningskraften er stor når det farlige dysses ned fordi det pakkes inn i "humor", og påvirkningskraften er stor på et så stort nettsted med også normale folk, for det er ikke sånn at det bare er de typiske taperne i mors kjeller som utvikler dårlige holdninger av å omringes med dårlige holdninger, men også vanlige folk. Det vil alltid finnes muligheter for å oppsøke andre forumer og steder ja, men se for eksempel på de kjente nazistiske forumene, det er minimal aktivitet der og på den måten får de som oppsøker nettverket mindre tilhørighet. Det er denne tilhørigheten som former og driver mennesket. Sørger vi for at skadelige holdninger ikke er akseptert i samfunnet vårt har ikke drittsekkene noe annet valg enn å tilpasse holdningene sine , mest sannsynlig ville de ikke engang utviklet de dårlige holdningene i utgangspunktet, hvertfall ikke i samme grad.

Syns det er bra du tar opp dette Drift og at du erkjenner å merke at du blir forma av det selv. De aller aller færreste ser på seg selv som nazist eller kvinnehater eller farlig for samfunnet, men sannheten er at veldig mange holdninger som veldig mange tillater seg å ha ER farlig for samfunnet bare at man bagatelliserer det fordi man veit at det er ikke en selv som går amok med gønnern på kjøpesenteret eller voldtar mora si fordi man har innbilt seg at hun vil like det siden hun er så gretten hele tida og "trenger pikk". Holdningene som ligger til bunn og tillater en å poste sånne spøker og memes er jo de samme som gjerningsmennene har i bunnen så det ekke til å kimse og ta så lett på og tenke at bare er shitposting og kødd.
Sist endret av cowstore; 6. august 2019 kl. 02:46.
cowstore, har du vært i en militærleir og hørt hvordan de snakker om damer der? Det har jeg. Det var til og med en type der som godtet seg over at en jente på hans videregående hadde blitt voldtatt med en flaske.

Mange generelt har usympatiske holdninger til kvinner, homoer, andre personer, barn, osv. Det har også jeg. Hvem ønsker ikke å skru av et spedbarn som gauler hele tiden på en flytur, for eksempel.

Jeg tror den store nøkkelen ligger i noe Jung sa. "Du kan ikke ha moral uten frihet," løselig oversatt. Jeg tenker mange usympatiske tanker om folk jeg ikke liker, osv, men jeg velger å ikke handle utifra dem. Hvis du tok bort min frihet til å tenke usympatiske tanker, eller ytre dem, så ville jeg ikke bli en moralsk person, jeg ville blitt en robot.

Problemet til de progressive er at de ønsker å programmere mennesker til å være moralske i henhold til deres standarder. Dvs at man aldri skal tenke og ytre noe som bryter med samfunnsstandarden og de utvalgte offerhierarkier, og om man likevel gjør det, blir man utstøtt. Med det tar man bort friheten, så man slutter å være et moralsk menneske. Se på Iran. Der er de fleste umoralske handlinger strengt, strengt forbudt, og har drakoniske avstraffelser. Betyr det at menneskene der blir bedre og mer moralske? Tvert imot, de blir verre, fordi de ikke lenger har frihet. Når du demmer opp for naturlige instinkter og utøvelse, vil disse kreftene bare forøke seg.

Jung hadde evig rett. Vi trenger frihet til å velge og være moralske. Noen ganger trår vi feil. Noen ganger trår vi tragisk feil (se: Forbrytelse og Straff) Det er denne usikkerheten og disse feilstegene som er prisen vi må betale for frihet og en moral som er autentisk i et levd menneskeliv.

Vi kan ikke kontrollere alt. Det må vi leve med, uten å kneble oss selv i alle ledd. Ja, folk sier ubehagelige ting på nettsteder. Dette finnes, og det går aldri bort. På samme måte som menn alltid vil si ubehagelige ting i en militærleir.

Bare i år har det vært mer enn 200 massedrapsepisoder i USA med hvit gjerningsmann [ ... ]
Vis hele sitatet...
Det er sludder og vas og viser hvilken propaganda du er utsatt for.

https://pbs.twimg.com/media/EBOyxt4XUAAp-iP.jpg:large

Dette er hva en viss Arve Kvaløy skriver på facebook om bildet.

Dette bildet gir et litt mer sammensatt inntrykk av såkalte massedrap i USA (drap på fire personer eller flere). Jeg har hatt sterkt inntrykk av at de fleste drap blir begått av sinte hvite unge menn som er høyreekstreme eller rasister eller begge deler.

Det kan se ut som om våre hjemlige media kun omtaler saker som passer til dette fiendebildet og holder tyst om alle de andre sakene. Massedrap er forferdelige hendelser, men jeg kan ikke se annet enn at noen kynisk bruker disse hendelsene til å manipulere vår forståelse av hva som foregår.

NB! Jeg har ikke sjekket alle bildene og kan derfor ikke gå god for at fremstillingen er 100% korrekt. Men jeg har gjort stikkprøver og sammenholdt noen av bildene med bilder av gjerningsmenn i denne oversikten. Så langt har jeg ikke funnet feil i fremstillingen.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...States_in_2019
Sist endret av nso; 6. august 2019 kl. 07:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av cowstore Vis innlegg
Holdningene som florerer og avles der er utvilsomt farlige ja. Det er mange av disse terroristene som har utviklet hatet sitt derfra. Mange nazister, rasister, kvinnehatere, mordere og voldtektsmenn. Det som starter som en "spøk" med en bitter undertone som mange responderer på gir posteren et slags narsisstisk selvbilde i en ellers selvhatende og ofte isolert tilværelse, spøkene og dermed holdningene blir drøyere og drøyere fordi hjernens dopamin nivå øker for hver "like", eller hver respons, hver oppmerksomhet og hjernen blir på den måten belønnet av å skrive stygge og ellers uakseptable ting. På den måten former hjernen disse holdningene og det er ingen tvil om at veldig mange av 4chanerne og rødpillene har fått en helt forvrengt virkelighetsoppfattelse, forvrengt samfunnsbilde og med et allerede dårlig selvbilde er det kun destruksjon av andre mennesker som virker meningsfullt for de på grunn av den måten dopaminnivået i hjernen øker for hver respons og upvote i forumene. En som ellers føler seg mobbet og venneløs kan sitte på forumet å føle seg som en populær konge bare fordi mange responderer på den psyke psyke og drøyere og drøyere "humoren".

Jeg syns ikke man kan si og gjøre hva man vil når det er så skadelig for andre mennesker, og lene seg på "yttringsfriheten". Disse folkene må ties, for de dreper og voldtar og slår mange sikker hundretusenvis av uskyldige i året.
Bare i år har det vært mer enn 200 massedrapsepisoder i USA med hvit gjerningsmann og den røde tråden er faktisk at de a)har høyreekstreme/rasistiske holdninger OG b) har kvinnefiendtlige holdninger og føler seg berettiget til å påføre smerte, voldta eller drepe fordi de ikke får det som de vil. På nettet ser vi at rasehatet ofte avles fra innbilningen om at utlendingene tar damene de selv kunne hatt, deretter jobbene deres osv. Til tross for at de fleste har vært typisk lavutdannet arbeidsløse menn og at grunnen til at andre mennesker/damer ikke tiltrekkes de er fordi de har så fucka holdninger.

Det som er viktig er jo å sette på plass disse folka. Det fins jo egentlig ikke noe morsomt i hverken rasisme, rapejokes og homohat for den saks skyld. Liksom "Å hva kaller man en dørmatte? En flådd n****", "Hva gjør man når dama sovner før dere skal pule? Bruker anledningen til å endelig få stappe den inn i toern (voldta analt)" Okei "haha"???? Det er ikke engang humor. Det er jo bare å tråkke på andre mennesker og være en drittsekk.
Jeg har sett tråder der inne hvor folk gir seg selv og hverandre poeng for hvor mange mørkhudede de spytta på den uka, og tråder hvor folk kommer med tips om drøye måter å skremme damer som går alene på vei hjem fra byen for å ta hevn på damer som sier det kan være skummelt å gå hjem fra byen. Tråder det oppfordres til rasistisk vold, massedrap, voldtekt, grov trakassering og grov seksuell trakassering. Dette er liksom "kult" og "moro". Da har alle oss andre et ansvar til å velge å ikke gasse opp dette greiene, ikke le av og støtte eller spre memer eller jokes som viser skadelige holdninger , ikke bidra med likes og upvotes selvom vi liker mørk humor og syns det kan være tøft at noen drar ting ti ganger lengre, si fra til folk om at "dude det der er ikke greit". Har hatt noen diskusjoner der på å si fra og har fortsatt til gode med å bli møtt med et eneste godt argument eller poeng, for det finnes faktisk ingen unnskyldninger på å spre sånne holdninger, oppfordre til så grusomme handlinger, eller støtte sånne holdninger/handlinger som tar livet av uskyldige folk. Ikke engang ytringsfriheten.

Jeg er helt for sensur og utestenging av disse brukerne. Man blir som man omgås heter det, påvirkningskraften er stor når det farlige dysses ned fordi det pakkes inn i "humor", og påvirkningskraften er stor på et så stort nettsted med også normale folk, for det er ikke sånn at det bare er de typiske taperne i mors kjeller som utvikler dårlige holdninger av å omringes med dårlige holdninger, men også vanlige folk. Det vil alltid finnes muligheter for å oppsøke andre forumer og steder ja, men se for eksempel på de kjente nazistiske forumene, det er minimal aktivitet der og på den måten får de som oppsøker nettverket mindre tilhørighet. Det er denne tilhørigheten som former og driver mennesket. Sørger vi for at skadelige holdninger ikke er akseptert i samfunnet vårt har ikke drittsekkene noe annet valg enn å tilpasse holdningene sine , mest sannsynlig ville de ikke engang utviklet de dårlige holdningene i utgangspunktet, hvertfall ikke i samme grad.

Syns det er bra du tar opp dette Drift og at du erkjenner å merke at du blir forma av det selv. De aller aller færreste ser på seg selv som nazist eller kvinnehater eller farlig for samfunnet, men sannheten er at veldig mange holdninger som veldig mange tillater seg å ha ER farlig for samfunnet bare at man bagatelliserer det fordi man veit at det er ikke en selv som går amok med gønnern på kjøpesenteret eller voldtar mora si fordi man har innbilt seg at hun vil like det siden hun er så gretten hele tida og "trenger pikk". Holdningene som ligger til bunn og tillater en å poste sånne spøker og memes er jo de samme som gjerningsmennene har i bunnen så det ekke til å kimse og ta så lett på og tenke at bare er shitposting og kødd.
Vis hele sitatet...
Bra innlegg! Men du, mer enn 200 masseskytinger og alle med hvit gjerningsmann? Kanskje du burde undersøke den påstanden din litt?
hva skjer med at både Daddy Longneck og Logan Paul er på bildet der
Visst faen. Ser Logan Paul. Her blir man trollet av trollene ...
SANJAR: Ja de har jeg og jeg ber sånne idiotene om å klappe igjen og får dem til å tenke på hvordan det hadde vært om noen snakka sånn om søstra dems, og det er det, men de kan takke seg selv som er med på å spre og akseptere sånn snakk og holdninger. "Locker room talk" er en del av problemet og viser holdningene til folk, allerede der må det tas tak i. Det blir en ganske manneundertrykkende greie å unnskylde så ape-oppførsel og prat med at "gutter er gutter" for ærlig vi kan bedre! Jeg har også tidligere kamerater som har voldtatt, tidligere kamerater som har tilslutta seg nazistiske organisasjoner og valgt å ta avstand fra dem etter å ha prøvd å få dem på rett sport igjen med sannhet og kjærlighet. Disse folka har jo som sagt en forvrengt virkelighetsoppfattelse.
Hva sa du når han du var i leir med godta seg over jenta som hadde blitt voldtatt med en flaske da? Hvis du holdt kjeft, eller jatta med, så er du en del av problemet. Det ser jeg jo allerede at du er, både fordi du skriver her at vi må leve med det og holdningene aldri vil gå bort, da har du jo allerede fraskrevet deg selv ansvar for å kjempe mot disse holdningene, ergo aksepterer du disse holdningene, men jeg har også sett postene dine her inne og du tilhører jo disse gruppene med forvrengt virkelighetsbilde og moral selv så jeg ekke så interessert i å kaste bort tid på å diskutere med en som forsvarer disse skadelige holdningene fordi han selv har dem. Hvis du hadde hatt evnen til å sette deg i skoa til de som de holdningene her går ut over så hadde du hatt en helt annen moral og virkelighetsoppfattelse.

Det er også en ganske vesentlig forskjell på å tenke noe, og det å ytre eller utøve noe hatefullt og skadelig. Selvom jeg syns det er irriterende med babyer som skriker og griner på fly så reiser jeg meg ikke opp og slår ned foreldra og kutter strupen på babyen, eller begynner å voldta andre uskyldige babyer jeg får muligheten til fordi jeg irriterer meg så mye over den babyen på flyet som gråt. Jeg roper heller ikke "hold kjeft jævla dritt baby, skal du ha pikk i munnen så du holder kjeft eller, fy faen så dårlige foreldre de to som har skapt deg er, gå å dø a". Jeg setter meg inn i den andres sko som et medmenneske og forstår at alle babyer gråter og skriker, det er naturlig og ikke noe som jeg tar direkte skade av og derfor ikke noe jeg har rett til å skade andre på grunn av. Det er heller ikke noe som er gjort som en personlig hatagenda mot meg, derfor er det bortkasta å legge sitt hat i det å hate på ungen eller foreldra. Eller dama som ikke gidder å stoppe når vil ha kontakt, eller utlendingen som lukter anderledes foran meg i kassakøen.

Jeg syns også det blir for dumt å prøve å si at man vil at folk skal være moralske etter sine egne standarder, som du kaller det for å prøve å forsvare forkastelige holdninger og handlinger. Yo alle er enige i at drap, vold, voldtekt, hat, trakassering osv er umoralsk. Til og med rasehaterne, kvinnehaterne og homohaterne erkjenner det, så fort det rammer seg selv eller sine egne.

Så har vi statestikken på drapsepisodene da. Det er nok du som må gå mer i dybden her. Det som er registrert som "Mass Shootings" etter kongress definasjonen hvor fler enn 4 personer er døde er et annet tall enn antall episoder. Antall episoder i år er 249 , men også inkludert episoder hvor færre enn 4 døde, men mange alvorlig skadet.
Hva Arve Kvaløy , en erkerasist med flere rasistiske venner snekrer sammen av oppgulp på facebook er ikke noe hverken jeg kan, eller du burde , ta seriøst som kilde.

Av de 114 episodene som står lista på Wikipedia som er masseskyting etter congress definition så er 64 av de med hvit gjerningsmann, 19 med afroamerikansk gjerningsmann, 10 latinoer og 8 av asiatisk opphav.
https://www.statista.com/statistics/...hooter-s-race/
Det er også de med hvit gjerningsmann som har tatt livet av flest og som har vært på grunn av rasistisk ideologi.

73.3% av alle ekstremist hendelser (terror) i 2019 er linket til høyreekstremister.
https://news.sky.com/story/why-are-w...tings-11252808

https://www.gunviolencearchive.org/r.../mass-shooting

https://www.washingtonpost.com/opini...?noredirect=on

https://www.complex.com/life/2019/08...n-days-in-2019
Det er ikke bare i USA rasistisk ideologi er en reell og dødelig trussel for samfunnet.
Vi har hatt en god del store og mindre angrep her i Europa de siste årene også
https://www.nytimes.com/interactive/...istchurch.html


Når det kommer til Connor Betts så er nettet og facebook fullt av innlegg fra de som har gått i klasse og på skole med han, og de skriver at han har hatt "Rape lists" , hit lister, bombetrussel mot skolen. Det påstås at han aldri har blitt mobba, men at han var en fucking creep så ille at han ble kasta ut fra skolen ved et tilfelle fordi han skrev en detaljert oppskrift på hvordan han ville skade alle damene han ikke fikk oppmerksomhet fra. Klassekameratene skriver at det var når de begynte å protestere på holdningene hans at han begynte å kalle seg selv for et mobbeoffer.

Patrick Crusius har posta aktivt på nett rasistiske holdninger og "spøker" om drap og sympati innlegg med andre massedrap på fargede. Begge er nok et eksempel på hvordan holdninger er skadelige og hvorfor det er alles ansvar å sette grenser og stopper for det. Skolen og skoleelevene satt grenser, men på nettet fikk han props.
Dere som ytrer eller støtter skadelige holdninger på nettet, selvom det bare er en "joke" har også et ansvar. (igjen, hva er det som er så morsomt med det egentlig? "Hoho hitler er kul ass det er kjempegøy å slakte uskyldige folk da, hæhæ jeg spytta på en mørkhuda i dag 10 poeng til meg, lols i raped my sister yesterday and you should too if your an incel")
Nok er fuckings nok, se hvordan samfunnet har blitt. Du tolker Jung i vildensky, frihet til å velge betyr ikke frihet til å drepe og hate og skade andre. Du glorifiserer det å være umoralsk som en del av et autentisk levd menneskeliv og det er ikke sånn at man må begå massedrap og gå ned i historiebøkene for å ha levd et autentisk menneskeliv.
Å kalle disse handlingene, og ideologiene og meningene som støtter disse handlingene for "ytringsfrihet" er bare ansvarsfraskrivelse for å være en en moralløs rasist/inset ideology. Og å prøve å legge forskjellige definasjoner av moral på definasjonen av hva som er moralsk galt og ikke er også bare ansvarsfraskrivelse. Alle mennesker er født med et moralsk kompass utenom psykopater, selv psykopater kan lære seg til hva som er rett og galt selvom de ikke føler empatien, så fins det en gruppe moralløse terrorister, og en enda større gruppe, så utbredt at de utøver ubevisst hverdagsrasisme/kvinnehat/homofobi/skadelige holdninger og det er den gruppa som må endre holdningene sine og ta ansvar for hva de er med å spre. Om alle tar ansvar for at egne holdninger ikke er skadelige eller undertrykkende så er det faktisk ikke sånn vi må fortsette å leve med i all tid. Og for å gå tilbake igjen der vi begge startet innlegget, militæret, så er jo seksueltrakassering, mobbing og holdninger noe som blir slått hardere ned på der også etter 2018, og det diskuteres også å få inn et eget moral og grensesettings fag i skolen. Forandring er mulig og ikke minst viktig, men skjønner at det ikke er viktig for sånne som deg som nekter å ta ansvar for egne holdninger og syns det er helt greit at alle holder på med sine skadelige og dødelige holdninger også, du er en del av det problemet resten av oss slår tilbake mot og dere er heldigvis i mindretall. Diskriminering og trakassering er etter loven ulovlig og straffbart, men det er ikke sånn at alt som ikke står i loven er greit heller. Som holdninger. Visse ting er bare ikke greit, og på 4chan er det altfor stor takhøyde så det har blitt en yngle og gro-plass for terrorister, rasister og seksualovergripere. Skjønner godt at tidligere eier ikke gadd å ha en dritt mer med det forumet å gjøre.
Er veldig sent for meg. Kan kanskje komme tilbake senere med et mer uutførlig svar.

Av de 114 episodene som står lista på Wikipedia som er masseskyting etter congress definition så er 64 av de med hvit gjerningsmann, 19 med afroamerikansk gjerningsmann, 10 latinoer og 8 av asiatisk opphav.
Vis hele sitatet...
Er ikke det ganske naturlig med tanke på at hvite fortsatt er majoriteten i landet.

Utifra det du sier vil du vel fordømme Eminem på det sterkeste grunnlag. Han rapper ofte om kvinnehat, voldtekt endog av småjenter og homohat.

Ifølge min skala er Arve Kvaløy temmelig moderat. Han er en av disse konservative kristne assosiert med document. Klarer ikke å akseptere at han er rasist.

Jeg kaller forøvrig meg selv raserealist, idet jeg mener at det er genetiske forskjeller på befolkningsgrupper. Dette gjør meg ikke ond. Eminem er heller ikke ond. Du virker som en temmelig høymoralsk type.

En person jeg kjenner har forresten utgitt et voldspornografisk verk som ligger ute på NB.

https://www.nb.no/nbsok/nb/f446a0830...e38e?lang=no#0

Dette er kunst. Det er tenkning. Det er utøvelse. Men vedkommende blir ikke ond eller et monster av å tenke på disse tingene. Da måtte enhver krimforfatter per ekstensjon stå for drap av unge kvinner.

På samme måte må typene på 4chan få holde på med sitt anarki. Det er sunt å holde på med disse tingene. Stikkordet er Dionysos
Sist endret av Sanjar; 6. august 2019 kl. 06:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Er veldig sent for meg. Kan kanskje komme tilbake senere med et mer uutførlig svar.

Er ikke det ganske naturlig med tanke på at hvite fortsatt er majoriteten i landet.

Utifra det du sier vil du vel fordømme Eminem på det sterkeste grunnlag. Han rapper ofte om kvinnehat, voldtekt endog av småjenter og homohat.

Ifølge min skala er Arve Kvaløy temmelig moderat. Han er en av disse konservative kristne assosiert med document. Klarer ikke å akseptere at han er rasist.

Jeg kaller forøvrig meg selv raserealist, idet jeg mener at det er genetiske forskjeller på befolkningsgrupper. Dette gjør meg ikke ond. Eminem er heller ikke ond. Du virker som en temmelig høymoralsk type.
Vis hele sitatet...
Finner at 60% i USA er hvite , så at hvite står bak 73% av angrepene da er sinnsykt høye tall og stor overvekt.
(Inbefore racist excuse: Husk at USA ikke er et "hvitt land" fra starten av så det er ikke sånn at 40% fæle utlendinger har kommet å invadert og vanna ut white supremacy der og skal overta hele amerika til å bli styrt av brune. Bare 14% av innbyggerne er født utenfor USA, det inkluderer hvite europeere som tilflyttere også)
Syns ikke noe om musikk som glorifiserer/støtter/oppfordrer til/skryter av rasehat, kvinnehat, voldtekt, homofobi eller generell promotering av nedlatende og skadelig menneskesyn nei. Nå er det ikke akuratt selvskryt eller å promotere det som noe kult Eminem driver med. Immortal technique sin kanskje mest kjente låt handler jo også om voldtekt, men ikke som en kul greie han er stolt av eller oppfordrer til men som en korrupt og farlig tankegang på "Djevelens" vei og hvor ille handlinger man kan ende opp med om man lar seg styre av det umoralske og eskalerer handlingene og holdningene sine (fra en 13 åring som solgte weed og sjekka damer til å voldta, banke og på vei til å skyte sin egen mor). Buju Banton sin mest kjente låt handler om homohat og flere konsertvenuer og festivaler har nekta å booke han eller nekta han å fremføre den, for å ta sin del av ansvaret på å stoppe aksept og spredning av menneskefiendtlige holdninger. Nå er det uansett ikke andres musikk som er det vi diskuterer, men hvordan du og jeg og alle har ansvar for våre egne holdninger. Nå dytter du bare ansvaret over på noen andre igjen.

At du kaller Arve Kvaløy for moderat sier sitt om deg.. Det tok meg ikke særlig lang tid å se hvor rasistisk han og vennene hans i kommentarfeltene sine er. "Klarer ikke akseptere at han er rasist"? Nehei... Nekter å stå for at du selv støtter og sprer rasisme kanskje... Ingen rasister kaller seg selv for rasister, kall deg hva du vil, rasebevist, nasjonalist, raserealist. Tydelig hva du er ut fra holdningene du støtter og har, flere av innleggene dine her, youtubekanalen din, de rasistiske nettvennene dine du ser opp til og forsvarer. Man kan også kalle fløte-is for sjokolade is, vanilje is, karamell is for å prøve å utelate fakta om at det er fløte som er hovedingrediensen, men det er fløte-is tvers igjennom fordet. Du behøver ikke svare meg noe mer forresten, er ikke interessert i å diskutere med en dude som har bestemt seg for å stå på den siden du har valgt og velger å være menneskefiendtlig.
Sist endret av cowstore; 6. august 2019 kl. 06:32.
Ja jeg mener det er bæd for psyken og lese og grave i sånne fora for lenge.
Nei jeg mener ikke de burde bænnes. hvis de blir bænnet vil de finne nye fora, og de vil føle sterkere for å fortsette når de ikke føler seg hørt/respektert.

Det virker som du kjenner etter selv og ønsker deg litt bort ifra fora, pga tankene du kommer med, bra, det er litt av meningen med THE DIVERSITY her på kloden; man kjenner etter og resonerer med det som resonerer og forlater resten.

Slike fora må kanskje til for at folk skal kunne stille inn kompasset sitt til hva deres verdier egentlig er.

Du er i gang ser jeg.
Sitat av cowstore Vis innlegg
Jeg har sett tråder der inne hvor folk gir seg selv og hverandre poeng for hvor mange mørkhudede de spytta på den uka,
Vis hele sitatet...
Poeng? Sikker på at det er *chan du snakker om?

Sitat av cowstore Vis innlegg
Jeg er helt for sensur og utestenging av disse brukerne.
Vis hele sitatet...
Brukerne? Chans har ikke "brukere" i samme forstand som tradisjonelle forums. Det å utestenge "brukere" fra chans er lite effektivt. Dessuten kan man koble seg til via tor på de drøyere chansene, som gjør ip-ban meningsløst. Man kan i praksis ikke utestenge folk fra chans. Bans finnes, men er lett å omgås.

Forsøk på å sensorere chans resulterer bare i at de sensorerte flytter til en annen chan. Når 4chan svartelistet gamergate flyttet de sensorerte til 8chan. Om 8chan blir sensorert kommer de sensorerte til å flytte til onionchan. Channet de flytter til blir da overfylt med de sensorerte og den sensorerte meningen blir da normen på channet de flytter til. På den måten fører sensur til at ekkokammer oppstår hvor ekstreme holdninger blir normen. I dagens samfunn fjerner man ikke holdninger ved å sensurere de på internett. Tvert imot.

8chan er mer ekstremt enn 4chan fordi de som var for ekstreme for 4chan flyttet der. Forestill deg nå om de mest ekstreme 8channerene flytter til onionchan. Et chan hvor det ikke engang er regelpålagt å følge loven. Tror du virkelig det vil hjelpe?
Sist endret av ThinkpadX200; 6. august 2019 kl. 12:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Cloudflare som hostet 8chan har droppet de så derfor er siden nede. De må finne ny host om den skal opp igjen.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
En ting å huske på er at selv om det blir større ekkokammerfaktor blir det også mange færre som eksponeres for det nye. Se: da reddit bannet en del avskum-subs og de flyttet til en knock-off ingen har hørt om.
Tror disse nettstedene fungerer som en slags ventil for generell taper-frustrasjon. Hadde vært gøy å sett demografien til brukerne der. Mistenker at de fleste følger det samme, priviligerte tankegodset som har eksistert siden Amerika ble kolonisert; right of the land, osv. Etter min mening helt greit å diskutere dette, frem til dette tankegodset settes ut i verden og begrenser andres frihet eller trygget. Ekkokammet disse sidene opererer i er skummelt, ikke akkurat mye rasjonell diskurs ute og går, noe som jeg tror fort leder til ekstremisme. Jfr. Breivik på document.no. Spør du meg burde samfunnet vernes mot hatefulle ytringer og nedsettende retorikk, spesielt når det gjelder utsatte minoriteter. Det er for eksempel fint mulig å diskutere Islam med mer moderat språkbruk, men det tjener hverken idiotorganisasjoner som PEGIDA, militærindustrikomplekset eller den jevne mediemogul på. Frykt er et kraftig og ekstremt salgbart verktøy. Dette er også en generell trend her til lands, spesielt hos Resett. Mistenker at Trump sine ekstremt banale ytringer er med på å heve temperaturen både på nett og i virkeligheten globalt. Han er den perfekte muppeten til å flytte målpostene for hva som er akseptable ytringer. Tror fremtiden vil se han som den første marionettpresidenten, en med lite nok selvinnsikt til å effektivt bli manipulert av bakenforliggende konservative krefter og dermed opptre som en marionett for disse. Han er ikke noen president, men en spin-doktor, PR-representant eller kanskje bare en godt planlagt avledningsmanøver. Det sier seg selv at mengden spalteplass per døgn er begrenset, og når nazidoktor hentesveis okkuperer minst en fjerdedel er det et spennende tankeeksperiment å se for seg hva det ikke blir plass til.

Ellers er jeg spent på hvem som blir den nye globale "skurken" etter IS. Verdensbildet nå presenteres jo som en eneste lang sivilisasjonskrig, noe som er et komplett feilaktig begrep oppfunnet av politiske rådgivere og konsulenter. I en krig blir folk drept, det kan verken sidestilles med folkevanding (en historisk konstant) eller synkende/økende fødselstall. De som ser det slik kan vel bare lage flere unger? Eller, det blir kanskje vanskelig når omtrent alle ekstremister står planta på utsiden/undersiden av samfunnet. Befolkningssammensetninger har alltid vært i endring, det er først siden 2015 at det å være på flukt eller søke til mer stabile forhold blir sett på som en trussel eller "krig".

Skulle likt å sendt alle som skriker om siviliasjons- eller rasekrig til et virkelig krigsområde.
Absolutt! ER jo ikke de kule gutta som poster rape jokes osv der inne, ikke at man trenger å være kul for å være alright but you probably catch my drift.

At Trump bare er et tomt skall folk langt ute til høyre kan fantasere/projesere sine rasistiske fantasier gjennom tyder det meste på i disse dager, og man merker jo hvordan det politiske klimaet har endra seg etter at sånne som han har kommet på banen. Man lar seg ikke sjokkere lengre og strikken tøyes lengre og lengre og det blir spennende å se hvordan USa og vesten forøvrig lar seg påvirke av det i årene som kommer. Men han er også veldig prinsippløs og handler på ren impuls, og det er mer nærliggende å tenke seg at folk som Mitch McConnell i mye større grad er bærebjelken bak hvordan det republikanske parti er blitt som det er blitt. Han er mye mer taktisk anlagt enn den oransje noen gang kunne ha drømt om å være!

det ville jo forøvrig vært interessant å stereotype chanfolket på samme måte som man har gjort med islamistiske terrorister i alle år fordi selvinnsikten deres ofte ikke er særlig høy. Ok så du poster memes på 4chan/8chan/onionchan? En incel klar for å trekke gønnern å snappe totalt hvert øyeblikk da altså?

EDit: Muslimer, ikke islamistiske terrorister, gikk litt fort i svinga og la merke til det litt for sent.
Sist endret av equimanthorn; 6. august 2019 kl. 15:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Keyboard Warrior
Drift's Avatar
Trådstarter
Jeg kan forstå begge sider her. Som robhol skriver er, spesielt /pol/ og /b/ et slags fristed der man kan tillate seg å være så politisk ukorrekt som man klarer, så lenge man holder seg innenfor loven. Et slikt sted kan være veldig nyttig å ha for å få utløp for frustrasjon og sinne, så lenge det ikke går utover noen andre, og man legger fra seg de holdningene når man går ut i den virkelige verden. Jeg tror det har vært ganske uproblematisk helt til nå. Men jeg kan se hvordan det kan være farlig for enkelte mennesker.

Jeg kan ikke si så mye om cripplechan, men 4chan har definitivt som robhol sier blitt mer politisk. Spesielt etter Trump-muren og alt det der. Flere oldfags (folk som har brukt siden i mange år) jeg har snakket med har forlatt 4chan fordi det har blitt noe de ikke lengre synes er interessant, eller ikke kan stå bak. Forumet består av mennesker fra hele verden som konstant byttes ut hele tiden, det er vanskelig å få til en felles agenda.Som noen skriver lengre oppe spriker meningene i alle retninger, men har alltid oppfattet det som en slags motkultur. 4chan vil alltid plassere seg helt på andre siden av det som er mainstream. De som ikke har samme mening som majoriteten vil bli presset ut over tid.

Majoriteten av 4chan var for en del år siden plassert ganske langt til venstre. Nå som de undertrykte minoritetene har fått mer plass i samfunnet og er likestilte har 4chan bevegd seg helt i den andre retningen. 4chan vil alltid representere de som føler seg som taperne, nå hvite unge menn. Hvorvidt de er undertrykte eller ikke kan jeg ikke si noe om, men de føler det i alle fall sånn.

For meg har 4chan handlet mer on lulz og trolling. Mannen i gata mot "the big corporations," power to the people etc. Mye av det ekstreme språket der inne har jeg oppfattet som en motreaksjon mot "outrage culture" og politisk korrekthet som stadig blir dyttet i trynet vårt dag inn og dag ut. 4chan vil da svare med å bli enda verre for å vise motstand.

Bare noen tanker fra min side, uten noe spesiell sammenheng. Dette er veldig sammensatt og har så mange sider at det er vanskelig å definere det.
Sist endret av Drift; 6. august 2019 kl. 16:25.
Bare kult at du drøfter og det er klart at for en som meg, som i utgangspunktet har så drøy humor som du får det sånn blandt mine aller beste venner kan man i mange sammenhenger rynke på nesa av Outragekulturen, som du sier. den som nå mer har blitt til en slags misforstå med vilje-kultur. Poenget er at når alle de som ikke gjorde dette ironisk kommer på banen samt at spøk og alvor blander seg sammen til en stor støtende meme er det ikke så lulz mer. Han dudebroen fra New Zealand ble ikke radikalisert av mer avanserte ting enn det menigmann kan finne på nett med et enkelt googlesøk og som ville ha vært enig med folk som Milo i stort sett alt for å nevne et vilkårlig eksempel.

De hvite menna som føler seg undertrykte i dag gjør det fordi de nå innser at utovertissen alene ikke er nok for å komme deg lengre opp her i verden hvis du ikke prøver som alle andre. Litt penere sagt, de har selv aldri følt på reell diskriminering i tillegg til at de som føler seg mest undertrykt er jo dudes som ikke har noe som gjør at de skiller seg ut på noen måte. For dem er likestilling undertrykking fordi de rett og slett ikke har perspektiver. De er kanskje nederst på rangstigen men det er ikke fordi de er hvite eller menn men fordi de nekter å tilpasse seg/lytte/erkjenne sine egne begrensninger. Hadde de gjort det i utgangspunktet hadde de ikke sittet på Chans og vært sinte til å begynne med.
Jeg ser humoren i selv de mørkeste tingene. Selvfølgelig er det like mange som blir rumpesår og redd når dem leser typisk 4chan humor.

Mange personer som er redde og trenger å ha det trygt rundt seg. Både rundt seg i det daglige livet og på nett.

Jeg håper det får bli som det er, syns det er dritkult å kunne lese tankene til folk, at noen kan tenke så absurd? Hvordan ender dem opp der liksom? Uansett, syns det er gull!
Sitat av colakork Vis innlegg
Jeg ser humoren i selv de mørkeste tingene. Selvfølgelig er det like mange som blir rumpesår og redd når dem leser typisk 4chan humor.

Mange personer som er redde og trenger å ha det trygt rundt seg. Både rundt seg i det daglige livet og på nett.

Jeg håper det får bli som det er, syns det er dritkult å kunne lese tankene til folk, at noen kan tenke så absurd? Hvordan ender dem opp der liksom? Uansett, syns det er gull!
Vis hele sitatet...
Et ev problemene er vel at der du og helt sikkert mange andre
først og fremst ser underholdningsverdi i usmakeligheter og
drøye ytringer, så er det altså noen som tar disse tingene
seriøst, og bl.a. lar seg overbevise av f.eks. konspirasjonsteorier.
Keyboard Warrior
Drift's Avatar
Trådstarter
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Cloudflare som hostet 8chan har droppet de så derfor er siden nede. De må finne ny host om den skal opp igjen.
Vis hele sitatet...
Ja, det stemmer. Eieren har lagt ut en film der han prater om det på YouTube:

https://www.youtube.com/watch?v=yKPdbEAmWGE

For en snedig karakter. Trodde det var en slags parodi først.

"Hopefully service will be restored shortly. Again my thoughts and prayers are for the victims of violence everywhere."
Sist endret av Drift; 6. august 2019 kl. 20:55.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Cloudflare som hostet 8chan har droppet de så derfor er siden nede. De må finne ny host om den skal opp igjen.
Vis hele sitatet...
CloudFlare hoster ingenting. Det de tilbyr er en tjeneste hvor man som nettstedeier kan sende trafikken til nettstedet igjennom deres nettverk, og da blir trafikken både optimalisert og rensket for angrep.

8chan står dermed fri til å servere nettstedet sitt direkte uten å gå igjennom cloudflares nettverk. Problemet da blir at de nok blir DDoS'ed nedom og hjem, og det vet de.
Keyboard Warrior
Drift's Avatar
Trådstarter
Sitat av nso Vis innlegg
CloudFlare hoster ingenting. Det de tilbyr er en tjeneste hvor man som nettstedeier kan sende trafikken til nettstedet igjennom deres nettverk, og da blir trafikken både optimalisert og rensket for angrep.

8chan står dermed fri til å servere nettstedet sitt direkte uten å gå igjennom cloudflares nettverk. Problemet da blir at de nok blir DDoS'ed nedom og hjem, og det vet de.
Vis hele sitatet...
Ah, riktig. Takk for at du poengterte det, nso. Så det er det som skjer med kiwifarms akkurat nå.
Sitat av nso Vis innlegg
CloudFlare hoster ingenting. Det de tilbyr er en tjeneste hvor man som nettstedeier kan sende trafikken til nettstedet igjennom deres nettverk, og da blir trafikken både optimalisert og rensket for angrep.

8chan står dermed fri til å servere nettstedet sitt direkte uten å gå igjennom cloudflares nettverk. Problemet da blir at de nok blir DDoS'ed nedom og hjem, og det vet de.
Vis hele sitatet...
Det stemmer bedre ja, skummet bare igjennom overskriften og der sto det "Cloudflare has stopped hosting 8chan" men videre i artikkelen så står det jo selvfølgelig at det er sikkerheten som er fjernet slik at det er lettere med DDoS.
Ser 8chan også prøvde seg med Bitmitigate også, etter Cloudflare fjernet fjernet sikkerheten, men de droppet dem like fort.
Sitat av Drift Vis innlegg
Jeg kan forstå begge sider her.
Vis hele sitatet...
Personlig er jeg ikke helt sikker på om motsetningen er så vinkelrett som mange skal ha den til. Etter mitt syn er det ikke primært meningene som er problemet med 4chan, men formatet de serveres i. Det er i alle fall stor forskjell mellom holocaustfornektelsen man finner der og i bøkene til David Irving! Irving er selvsagt en crackpot, men han forsvarer meningene sine så godt han kan og han tror oppriktig at han har historisk belegg for påstandene sine. Og viktigst av alt: Han formulerer de på skapelig vis i bøker og debatt. Det er et format et fritt samfunn må tolerere. Den krasse kritikken han blir møtt med selvfølgelig også noe samfunnet - og Irving selv, for den saks skyld - må tåle, men drapstrusler for meninger? Not so much. Jeg skulle gjerne ha hatt en saklig debatt med 4chan-troll og imøtegått dritten deres med fakta og argumenter. Man trenger ikke å henge der særlig lenge før man ser hvor utopisk det ønsket er. Og hvis saklig debatt er umulig, kan man da egentlig snakke om en innskrenking i ytringsfriheten? Du kan godt fortelle meg at du misliker meg. Det er ikke noe jeg liker å høre, men jeg ville aldri nekte deg å si det. Og du kunne sagt det på mange ulike måter! Du kunne hugget tak i meg på IRC, posta det i et innlegg, sendt meg en PM, eller du kan stalke meg IRL og sende brev i posten. Men jeg ville ikke akseptert at din misnøye med meg som person ble forkynnet via ropert rett i øregangen min eller med en knyttneve i fjeset. Budskapet er greit nok i alle tilfelle, om enn kjipt å motta - men formatet er avgjørende for lovligheten.


Ergo ser jeg heller ikke at denne motsetningen er så prekær som mange skal ha det til. Forekommer det sensur og undertrykking av meninger samfunnet misliker, selv om de ytres på sivilisert vis? Dessverre, ja. Men jeg vil hevde at brorparten av den 'sensuren' enkelte påstår å se er noe ganske annet.
Sist endret av Myoxocephalus; 4. desember 2020 kl. 21:44.
Keyboard Warrior
Drift's Avatar
Trådstarter
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Personlig er jeg ikke helt sikker på om motsetningen er så vinkelrett som mange skal ha den til. Etter mitt syn er det ikke primært meningene som er problemet med 4chan, men formatet de serveres i. Det er i alle fall stor forskjell mellom holocaustfornektelsen man finner i der og i bøkene til David Irving! Irving er selvsagt en crackpot, men han forsvarer meningene sine så godt han kan og han tror oppriktig at han har historisk belegg for påstandene sine. Og viktigst av alt: Han formulerer de på skapelig vis i bøker og debatt. Det er et format et fritt samfunn må tolerere. Den krasse kritikken han blir møtt med selvfølgelig også noe samfunnet - og Irving selv, for den saks skyld - må tåle, men drapstrusler for meninger? Not so much. Jeg skulle gjerne ha hatt en saklig debatt med 4chan-troll og imøtegått dritten deres med fakta og argumenter. Man trenger ikke å henge der særlig lenge før man ser hvor utopisk det ønsket er. Og hvis saklig debatt er umulig, kan man da egentlig snakke om en innskrenking i ytringsfriheten? Du kan godt fortelle meg at du misliker meg. Det er ikke noe jeg liker å høre, men jeg ville aldri nekte deg å si det. Og du kunne sagt det på mange ulike måter! Du kunne hugget tak i meg på IRC, posta det i et innlegg, sendt meg en PM, eller du kan stalke meg IRL og sende brev i posten. Men jeg ville ikke akseptert at din misnøye med meg som person ble forkynnet via ropert rett i øregangen min eller med en knyttneve i fjeset. Budskapet er greit nok i alle tilfelle, om enn kjipt å motta - men formatet er avgjørende for lovligheten.


Ergo ser jeg heller ikke at denne motsetningen er så prekær som mange skal ha det til. Forekommer det sensur og undertrykking av meninger samfunnet misliker, selv om de ytres på sivilisert vis? Dessverre, ja. Men jeg vil hevde at brorparten av den 'sensuren' enkelte påstår å se er noe ganske annet.
Vis hele sitatet...
Vel, ja. Formatet ytringene blir presenterte i er noe grumsete. Men da går du ut i fra at de fleste som skriver der inne faktisk mener det de skriver. Lykke til med å argumentere med et 4chan-troll. Nettopp fordi de er trolls. De fleste mener ikke engang det de selv skriver, derfor kan de heller ikke komme med noen saklige argumenter. Hva er da poenget kan du spørre? Godt spørsmål. For shitz and giggles? Trolling er når man kommer med et utsagn eller en påstand kun for å provosere noen eller skape en reaksjon fra de som leser det for egen underholdning. Hva som er greit å trolle med kan diskuteres, og ja, noen ganger går det kanskje litt vel langt.

Slik jeg ser det er /pol/ en stor drittslengingskonkurranse og "hvem har størst pikk." Ingen har fritak fra kritikk. Det er alle mot alle. Av og til popper det opp f.eks. "Sweden hate thread" og "White people hate thread."

Dette gjelder vel og merke ikke /pol/ men på /b/ står det klart og tydelig; The stories and information posted here are artistic works of fiction and falsehood. Only a fool would take anything posted here as fact.
Har vært en god del på 4chan, sånn 1-2 år på vgs i tillegg til rundt 1 år med av og på nå. Browser ikke /pol/ fordi jeg personlig orker ikke bare lese piss/negativitet.

Har brukt tiden my på /biz/, /adv/ og litt /fit/. Jeg liker at det er 100% anonymt, fordi folk sier hva de faktisk mener, siden de ikke kan bli sporet med navn eller brukernavn. Kan snakke ut om ting, og sikkert mange der som har vært igjennom mye rart. Tror ikke det er sunt å være på 4chan for mye, har hatt en litt dårlig tid på jobb i det siste, tror det er siden jeg her tenkt at jeg er en "wagecuck" som jobber med ikke noe spesiell lønn å skryte av som jeg har vært av /biz/.

De memer også ulike cryptos, og sier f.eks 10K USD (av en coin) or you are not gonna make it. Når mange nok personer "praiser" en coin som faktisk er dritt, kan "mange" gå på en smell med at de bare koster bort alle pengene de eier på en meme.

Tror folk på f.eks /adv/ kan gi noen gode tips, men ikke alltid man må ta alt for god fisk.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Drift Vis innlegg
Vel, ja. Formatet ytringene blir presenterte i er noe grumsete. Men da går du ut i fra at de fleste som skriver der inne faktisk mener det de skriver. Lykke til med å argumentere med et 4chan-troll. Nettopp fordi de er trolls. De fleste mener ikke engang det de selv skriver, derfor kan de heller ikke komme med noen saklige argumenter. Hva er da poenget kan du spørre? Godt spørsmål. For shitz and giggles? Trolling er når man kommer med et utsagn eller en påstand kun for å provosere noen eller skape en reaksjon fra de som leser det for egen underholdning. Hva som er greit å trolle med kan diskuteres, og ja, noen ganger går det kanskje litt vel langt.

Slik jeg ser det er /pol/ en stor drittslengingskonkurranse og "hvem har størst pikk." Ingen har fritak fra kritikk. Det er alle mot alle. Av og til popper det opp f.eks. "Sweden hate thread" og "White people hate thread."

Dette gjelder vel og merke ikke /pol/ men på /b/ står det klart og tydelig; The stories and information posted here are artistic works of fiction and falsehood. Only a fool would take anything posted here as fact.
Vis hele sitatet...
Alternativ tolkning: den billige disclaimeren betyr ikke noe som helst, men er en måte å prøve å halvhjertet fraskrive seg ansvar på. Trollene er ikke nødvendigvis bare der "for the lulz" selv om stedet opprinnelig var sånn - en og annen kan selvsagt fortsatt være det. Det er mye som tyder på at folk tar det på alvor i høyeste grad. Det bringer meg til poeng nummer to, som er at selv om du hadde rett i at folk flest bare kødder (noe jeg ærlig talt tviler ekstremt kraftig på) er det fortsatt alltid minst noen som tar det seriøst: det er praktisk talt garantert, for når man samler nok folk på et sted må man før eller siden ende opp med et par gærninger. De kan, satt på spissen, bli den neste massedrapsmannen som, etter å ha blitt tutet ørene fulle på /pol/ og fått sine psykiske og sosiale problemer fyrt oppunder, ender opp med å plaffe ned homsebarer, ungdomspartilandstreff, osv.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
For meg som ikke bruker 4chan virker det litt som det fungerer sånn her

Deler de syke tankene mine og venter spent på at 4chan skal prise meg, så genialt som innlegget mitt var.
Negativ respons, ja men det var bare humor da - hehehe - mørk humor du ikke forstår deg på din venstrevridde kveler av ytringsfrihet. Jeg mente det jo egentlig ikke.
▼ ... over en uke senere ... ▼
(Har ikke lest hele tråden)
Etter å hørt endeløse diskusjoner og forståsegpåere på radio. Som har gitt gratis reklame for diverse *chan forum. Sitter jeg igjen med tanken om hvordan media er blitt en endeløs sluk av oppmerksomhet der det som trigger folk selger. Jeg kjører taxi deltid, men nå på sommeren fulltid, noe som betyr over 8 timer hver dag med radio. Mitt valg er da p2 siden det ikke er så musikk. (er ikke fan av pop)

I løpet av 4 uker med 8 timer hver dag med nyhetsdekning, har jeg merket at jeg har blitt veldig nihilistisk. Spesielt de siste ukene har det bare vært snakk om to ting, miljø og ekstremisme.

Og jeg merker at jeg selv blir litt ekstrem i holdningene siden, nyhetbildet later som om at vi kommer til å dø i morgen av miljøet, eller ekstremister. Hva er vitsen? Nihalisme er svaret.

Altså dette er satt på spissen men tankeganger er den samme
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Ja, mye ekstreme holdninger og meninger på chan´s, det er det mange andre steder også for eksempel facebook grupper eller lignende.
Jeg synes de burde få holde åpent, heller det en sensur og nulltoleranse, snart kommer vel en amerikansk politiker med en "War on 4chan"-policy. Veldig mye har skjedd siden starten av 4chan, alternativer har blitt åpnet men så lukket igjen. Det du kan si sikkert er at det som finnes på 4chan etter ca 2014-2015 er temmelig tamt og spesielt etter hele styret med Donald Trump i 2016 er det blitt enda tammere. Om du blir skremt av det du leser på 4chan burde du ta en kikk på den nye "chan" som ble åpnet på deepweb for noen måneder siden(etter at 8chan ble lagt ned), lykke til ta med deg en flytevest
Sist endret av Hatebreeder; 21. oktober 2019 kl. 23:09.