Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2402
Halloen folkens.
Jeg har brukt nok av LSD nå, men føler meg så usikker når folk kaller det for rus.

Min oppfatning av LSD-effekten er at det fungerer som et psykisk hjelpemiddel på en måte. Det kan ikke sammenlignes med hasj, heroin, amfetamin osv., da man får en rusfølelse, en behagelig kroppsfølelse, en behagelig følelse i hodet.

Dette opplever jeg ikke på LSD. Det gir meg hverken en god følelse i hodet eller kroppen, det bare gjør at jeg reflekterer over ting, opplever hallusinasjoner og lignende. Noen vil kanskje kalle det å være ruset, men jeg føler ikke at det faller under den definisjonen. Litt vanskelig å forklare egentlig...

Kjør diskusjon.
Hvem har sagt at rus ikke kan være positivt utover å føle seg bra der og da?
Selvfølgelig er en LSD trip en rus.

LSD kan være veldig terapeutisk og oppvekkende, men det kan også være purt rekreasjonelt, har hatt mang en tripp full av ren underholding, latter, velbehag mentalt og fysisk osv. Absolutt en rus i alle forstander av ordet, mener nå jeg.

Føler det er mange 'psykonauter' som fort faller inn i "LSD er ikke et rusmiddel det er et verktøy" på samme måte som mange stoners sier "Det er ikke et rusmiddel det er bare en plante". Om dette er for å distansere seg fra andre rusmidler på en måte, og heve seg over det/rettferdiggjøre egen bruk av spesifikke rusmider er dog et interessant spørsmål
Sist endret av Lyra; 4. juli 2018 kl. 22:31.
Lsd er definitivt en rus, ja man kan sikkert få en form for terapeutisk effekt på det. Men det er definitivt en rus, det påvirker nervesystemet og sansene dine, derfor er det rus. Og si noe annet er bare å lure seg selv.
Noe av det jeg liker best med LSD er den stimulerende og euforiske følelsen, mye det samme som den stimulerende effekten speed gir, men med en psykadelisk vri på det. Jeg har utelukkende brukt LSD som et rusmiddel, på lik linje som jeg har brukt Heroin som rusmiddel og ikke mot fysisk smerte. Jeg har også brukt mikrodosering av LSD isteden for speed med positivt resultat.
"Rus, tilstand av endret bevissthet og fysisk tilstand som inntrer etter inntak av rusmidler, oftest alkohol. I overført betydning brukes ordet også om eksaltert åndelig tilstand. Krysskulturelle studier viser en påtagelig variasjon i hvordan ulike folkegrupper oppfører seg når de er i rus. Dette tyder på at opplevelse og fysisk tilstand i stor grad er et resultat av kulturell læring" - Norsk leksikon.

Er ikke så veldig mye å diskutere egentlig, men folk kan vel ha en mening om hva som menes med å være "ruset" om jeg drikker en 0.33l øl, eller tar en mikrodose med LSD - så mener ikke jeg at jeg er ruset, men fra en subjektiv side, uansett hvor liten mengde jeg har tatt så er jeg vel "ruset" om man går etter boka
Sist endret av Marriese; 4. juli 2018 kl. 22:47. Grunn: Skriveleif
Jeg blir definitivt rusa i kroppen og hodet på lsd
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg vet ikke hvilke doseringer du har tatt men jeg har definitivt følt meg påvirket under LSD, nok til at jeg aldri hadde funnet på å kjøre bil e.l.

Bodyloaden er ikke så tung som på psilocybin-holdig sopp men den er definitivt der, sammen med den sære følelsen av at man ikke helt kjenner om noe er bløtt eller ikke, varmt eller ikke.
Balansen er heller ikke på stell, jeg har prøvd både sykling og skateboard under påvirkning av LSD og det er definitivt ikke lett å holde konsentrasjonen når det oppstår en malstrøm i asfalten du står på.
Periodevis kan det bli ganske energisk og euforisk følelse i kroppen, det er vel det som gjør psykedelika så annerledes fra endel rusmidler: opplevelsen endres konstant og måten du føler deg på er forskjellig fra øyeblikk til øyeblill.
"spør for en venn"
kmsc's Avatar
Veldig vanskelig å si, det å definere rus er ikke alltid så lett. Lsd etterligner mye fra en psykose, selvom de ikke helt kan sammenlignes så er det en del felles. Er man ruset under en psykose? Er man ruset ved ekstrem søvnmangel, er man ruset under søvnparalyse og dyp meditasjon?

Det jeg mener er sikkert er at ved dypere psykedelika opplever man en tilstand som er unik fra noe tradisjonelt rusmiddel, klart at man føler jeg annerledes i både kropp og sinn på feks lsd, men jeg mener man er lettere påvirket ved normale doseringer.
Jeg vil helt klart hevde at LSD gir en slags rus, men ikke en rus i den betydning de fleste legger i begrepet. En LSD-rus kan bedre beskrives som en eksaltert eller endret bevissthetstilstand, men igjen er dette er begrep som og så kan omfatte ganske mye - akkurat på samme måte som en LSD-trip kun kan beskrives ut fra et subjektivt ståsted selv om enkelte trekk er like fra person til person. I min mening trenger heller ikke rus være et utelukkende negativt begrep, men i et vår kultur har det seg jo seg gjerne slik at folk forbinder ordet rus med noe negativt selv om enkelte typer rus også kan være konstruktive og karakterbyggende. Alt koker egentlig ned til hvordan man benytter seg av et rusmiddel. Enten kan man misbruke det eller bruke det som et nyttig verktøy.
Sist endret av shining96; 5. juli 2018 kl. 17:23.