Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3459
Hei.
Har prøvd å søke litt rundt på nettet, men finner ikke konkret svar så håper noen her har peiling.

Jeg jobber på en arbeidsplass som er i drift hver dag hele året rundt. Det vil si at vi som jobber der kan ha opptil seks dagers uker.

Nå var jeg syk onsdag forrige uke. Fridagen min den uken var torsdagen, slik at jeg benyttet meg altså av egenmelding for onsdagen. I følge lederen min må jeg da også bruke egenmelding for torsdagen, selv om dette er min fridag. Vet at det fungerer sånn i forbindelse med helger, altså egenmelding både en fredag og en mandag, da går lørdag og søndag også under egenmeldingsdagene.

Er det riktig? Syns det er helt merkelig at jeg skal måtte ha en egenmelding for en dag jeg i utgangspunktet har fri, selvom jeg uheldigvis var syk dagen før fridagen? Skjønner liksom ikke helt tanken bak det.
Tror faktisk sjefen din har rett der altså.
Sist endret av entropi; 20. oktober 2016 kl. 11:22.
Stemmer det sjefen sier. Du har egenmeldingsperioder du kan bruke a 3 dager(?). Planlagt fridager går av egenmeldingsdagene. Er andre regler om dere er Ia-bedrift, men er ganske sikker på at fridager da også teller som en egenmeldingsdag.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Det stemmer at egenmeldinger gjelder også fridager og helger, som flere sier her. Men om du skaffer deg sykemelding, kan du få tilbake fridagen.

Millymini: iA-bedrifter mener jeg fortsatt har samme regel rundt ferier/helger og egenmeldinger, men man kan ha egenmelding i åtte sammenhengende dager i stedet for tre.
Sist endret av Gusto; 20. oktober 2016 kl. 14:33.
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Dette er helt riktig. Tar du egenmelding en onsdag, vil denne telle som fem dager. Altså vil både lørdag, og søndag medregnes. Om du da var tilbake på jobb fredag, vil både onsdag og torsdag telle. Du har altså brukt opp én periode. Du har fire perioder pr 12 måneder, og disse kan være på inntil tre dager.

Hvorfor det? Dette fordi det ikke skal lønne seg å være "syk" før planlagt fri, for å få lengre fri. Her står alt annet lurer på: http://www.nhoservice.no/article.php?articleID=274. Når det gjelder IA-bedrifter har de egne regler.
OK, så når jeg da valgte å presse meg selv på jobb på tirsdag, fordi jeg tenkte det var bedre for arbeidsgiver at jeg holdt ut den dagen og heller brukte en jobbdag og en fridag på å bli frisk, framfor to arbeidsdager, så var det null mening det da. Jaja, lønner seg tydeligvis ikke å prøve å komme seg på jobb da.
Om du har intelligent lederskap og forklarer det som du nå gjorde så skal du se at de tar med i betraktning hvordan du gjorde det og sette en stjerne i boken til deg. En intelligent leder kan å verdsette en ansatt som gir litt for bedriften og jobben sin =)
Sitat av Gusto Vis innlegg
Det stemmer at egenmeldinger gjelder også fridager og helger, som flere sier her. Men om du skaffer deg sykemelding, kan du få tilbake fridagen.

Millymini: iA-bedrifter mener jeg fortsatt har samme regel rundt ferier/helger og egenmeldinger, men man kan ha egenmelding i åtte sammenhengende dager i stedet for tre.
Vis hele sitatet...
Litt Off rolig: Grunnen til at jeg ble usikker, var fordi keg havnet i en "diskusjon" i dag på jobb (vi er Ia-bedrift), hvor kollegaen mente vi måtte få sykemelding på dag 4, mens jeg mente man kun får en telefon fra sjefen om alt er greit på dag 4.. har kun skjedd meg en gang på 5 år at jeg har trengt lenger sykeperiode enn 3 dager :-)
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Sitat av Lurerpå123 Vis innlegg
OK, så når jeg da valgte å presse meg selv på jobb på tirsdag, fordi jeg tenkte det var bedre for arbeidsgiver at jeg holdt ut den dagen og heller brukte en jobbdag og en fridag på å bli frisk, framfor to arbeidsdager, så var det null mening det da. Jaja, lønner seg tydeligvis ikke å prøve å komme seg på jobb da.
Vis hele sitatet...
Voldsomt til offersituasjon du er i da? Du som har stått på så hardt, og vært litt syk i to-tre dager. Du burde jo egentlig få egen plakett ved hovedinngangen. Eller? Hvis du var syk på fridagen din, så var du jo syk. Skal da altså arbeidsgiver lide for dette ved å gi deg en ny fridag? Er det hva du mener? Han har jo allerede hatt deg for halv maskin i en dag, og borte en annen. Men du får full lønn for begge dager uansett.

Du har i alle tilfeller brukt opp én av dine fire egenmeldingsperioder. Når disse overlapper med fridager, så teller fridagene med. Med andre ord kan du de neste tolv månedene, være syk tre ganger til, uten behov for sykemelding.
Om du er borte fra jobb og benytter egenmelding, så teller dette som 3 dager, uavhengig om du er borte 1, 2 eller 3 dager. (1 periode)
Som nevnt over, så har man 4 perioder per år å benytte seg av.

Totalt idiotisk, men det eneste som er lovlig så fremt man ikke er en IA bedrift.
I IA-bedrift har du 24 enkeltdager eller tre ganger 8 dager. Er du syk én dag bruker du egenmelding for én dag, da har du 23 enkeltdager igjen eller to ganger 8 dager og 7 enkeltdager igjen. Er du syk utover 8 dager må du ha legeerklæring.
Sist endret av bruisepristine; 20. oktober 2016 kl. 21:20.