Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1477
Trenger et relativt raskt svar på hva som er den foretrukne formen for foretak dersom to likeverdige partnere skal drive noe som i utgangspunktet fungerer som et enkeltmannsforetak?

Er det komplisert å gå fra et slikt foretak til et aksjeselskap? Eller er det mer eller mindre det samme som å opprette et fra bunn? Vil jo gjerne beholde navnet.
https://www.altinn.no/no/Starte-og-d...selskap-ANSDA/

Var ikke så informativt av meg, kanskje. Har ingen erfaring med det du spør om, men de to formene jeg linker til over er ihvertfall det nærmeste man kommer et ENK for flere personer.

Her står det litt om å gå fra ENK til AS:
http://starte-as.no/skattefri-omdanning-fra-enk-til-as/
Sist endret av mentalmelt; 13. oktober 2015 kl. 08:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
- For to likeverdige partnere er DA (delt ansvar) den mest brukte foretaksformen.
- Det er "kortere vei" mellom DA og AS enn mellom ENK og AS
- Ved overgang ENK / DA til AS er hovedforskjellen i hvilken grad du kan ta med deg f eks underskudd, investeringer etc over i AS-et.
- Kjøp et par timer rådgivning hos en regnskapsfører. Skal koste ca 1300 kr, og sparer deg for mange mulige feilskjær.

Lykke til!
Takk til dere begge. Var DA jeg hadde forstått det som selv, så da blir det det.

Hvordan er det med adressene som skal fylles ut? Er de enkle å endre i ettertid, eller bør det gjøres skikkelig med en gang?
Sist endret av Tøffetom; 13. oktober 2015 kl. 11:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Takk til dere begge. Var DA jeg hadde forstått det som selv, så da blir det det.

Hvordan er det med adressene som skal fylles ut? Er de enkle å endre i ettertid, eller bør det gjøres skikkelig med en gang?
Vis hele sitatet...
Adresser og slikt er enkelt å endre på altinn. Noe knotete interface, men det lar seg gjøre kjapt.