Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1378
Hei.

Jeg sitter med en haug med .ple-filer etter å ha hentet gamle samtalelogger ut fra en gammel PC. Et kjapt Google-søk gir meg info om formatet, og lister også opp drøssevis av filvisningsprogrammer som tilbyr seg å åpne det for meg. Eksempelvis fileviewpro.com med sitt program, eller fileinfo.com sitt program FileViewer. Jeg blir imidlertid litt skeptisk når jeg ser hvor voldsomt de prøver å "selge" programmet sitt, eller at det er mye reklame og annonser blandet inn med den saklige teksten på siden. Jeg lurer rett og slett på om noen her har erfaring med noen slags filvisningsprogrammer, og kan "gå god for" at de funker som de skal uten å gi negative konsekvenser? Jeg sitter forresten på en Mac med OSX, så programmer som kun går til Windows hjelper meg ikke så mye... Selv om det helt sikkert likevel kan nevnes, så flere enn bare meg kan ha nytte av tråden på et senere tidspunkt.

Takk for hjelp!
I tillegg til dette, har jeg en haug med loggfiler lagret som .xml-filer. Mener å huske at jeg pleide å åpne dem i IE på den gamle PCen for mange år siden. Nå, på Macen, åpner jeg dem med Safari. Men jeg registrerer også at det er noen som rett og slett ikke vil åpne seg i det hele tatt. Siden blir bare helt hvit, uten noe som helst form for skrift eller lignende. Har prøvd å forstå hvorfor enkelte loggfiler blir sånn (det gjelder kun et mindretall), men har ikke skjønt særlig mye. Det virker uavhengig av størrelse og dato, for eksempel. Det jeg lurte på om det kunne være, var et eller annet merkelig tegnsett. Det ble jo nemlig brukt helt merkelige tegn fra symbol-kartet som MSN-nick før i tiden, husker jeg. Lurte på om kanskje Safari ikke godtok loggene med enkelte av disse tegnene.

Så tenkte jeg at jeg skulle prøve å litt forskjellige nettlesere først da, før jeg spurte her. Chrome og Firefox er nemlig shadet ut i listen over programmer jeg kan åpne filene med. De åpner rett og slett INGEN av .xml-filene mine (trodde jeg). Ved å tvinge åpning likevel, finner jeg ut at Chrome bare displayer helt hvit side på samtlige .xml-filer, både de som funker i Safari, og de som ikke gjør det. Firefox var overraskende god. Til tross for at den var shadet ut, klarte den å vise de "normalt fungerende" .xml-filene like fint som i Safari, mens den i de "ikke fungerende" .xml-filene viser en feilmelding (hurra!). Den sier følgende:
XML-lesefeil: ikke velformet
Plassering: file:///Users/lalala.xml
Linjenummer 8, kolonne 15794:
Vis hele sitatet...
for deretter å følge opp med verdens lengste kodelinje fra loggfilen. Noe som illustreres ved "kolonne 15794". Disse loggene er jo bare en haug med kode på én linje, kun linjeskift der den faktiske teksten vi sendte hadde linjeskift. Vi var tydeligvis ikke rause med linjeskift selv, for mange av disse loggene er jo bare én lang linje, så lang at TextWrangler ikke klarer å være i NÆRHETEN av å spole så langt bort på linjen som nødvendig...

Spørsmålet er altså i hovedsak om noen kan hjelpe meg å få åpne disse .xml-filene som ikke vil la seg åpne. Hvordan feilsøker jeg videre?

Dette andre med at Chrome ikke vil åpne .xml-filer, er egentlig bare jeg som diskuterer med meg selv, og ikke noe jeg trenger svar på... Teite greier.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Åpne i notepad eller last ned en xml viewer, velg det øverste fra Google og scan den før install så tror jeg du skal være relativt safe.