Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3579
Hei,
har lett litt, og synes ikke å finne svar på dette spesifikt.

Det jeg lurer på er altså: Kjæresten min er i Australia. Hun har tatt med seg telefonen sin, i den sitter et Chess sim-kort (sjakk matt). Hva koster det meg å sende henne SMS? Vet at det er gratis for henne å motta.

Kanskje grunnen til at jeg ikke finner denne informasjonen er fordi det er OPPLAGT at det koster det samme som å sende til et australsk tlf nummer?
Det koster deg vanlig operatørpris??
Innlands operatørpris? Så det er ingen ekstrautgifter for noen av partene når man sender sms rundt halve kloden? Vet at det koster for henne å sende hjem, så klart.
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
Dette er et meget vanlig spørsmål, uten at jeg skjønner hvorfor folk skal gjøre dette så vanskelig :P
Det fungerer som følger:

Hvis du befinner deg i norge og sender sms/ringer til et norsk nummer betaler du kun vanlig operatørstakst.
Aka vanlig SMS-takst eller ringekostnad.
Du betaler fra ditt norske abb. til mottakerens norske.
Deretter betaler den som har tatt med seg telefonen "transportkostnaden" for dette fra Norge til der den måtte befinne seg.
Derfor kan det fort skje at et kontantkort kanskje ikke er heldigst hvis man er i Australia, idet dette fort kan bli dyrt.
Hehe, JEG prøver hvertfall ikke å gjøre det vanskelig, skulle ønske det var lettere å forstå

Men kan noen da forklare meg hvorfor det er gratis å motta sms til utlandet, når det koster vanlig norsk->norsk takst for avsender?
Deretter betaler den som har tatt med seg telefonen "transportkostnaden" for dette fra Norge til der den måtte befinne seg.
Vis hele sitatet...
Ingen som gjør det i nevnte tilfelle...
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Men kan noen da forklare meg hvorfor det er gratis å motta sms til utlandet, når det koster vanlig norsk->norsk takst for avsender?
Vis hele sitatet...
Hadde det kostet noe å motta SMS hadde du nok blitt litt sur hvis jeg sendte deg noen tusen meldinger mens du var på ferie.
MMS koster det derimot penger å åpne i utlandet.

Hvis ikke jeg husker helt feil så kostet det penger for mottaker ved SMS i utlandet for haugevis av år siden, før noen kom på at det ble for dumt å betale for noe det var ufrivillig å motta.
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
Sitat av luni Vis innlegg
Hvis ikke jeg husker helt feil så kostet det penger for mottaker ved SMS i utlandet for haugevis av år siden, før noen kom på at det ble for dumt å betale for noe det var ufrivillig å motta.
Vis hele sitatet...
Dette kommer litt an på hvor man er og hvilke avtaler din operatør har med andre
Dette er nok ikke noe å krangle på engang.

Å ringe fra norsk operatør til norsk operatør koster like mye uansett om mottaker er innenfør +47 eller ikke.

Å ringe fra norsk operatør til utendlandsk operatør må sjekkes med spesifikk operatør.

Å motta samtaler med norsk operatør koster ingenting om man er i norge, men egne priser er oppgitt dersom man er utenfor +47.

Å sende SMS har egne priser per operatør, innenfor og utenfor +47.

Å motta SMS koster ingenting uansett om man er innenfor eller utenfor +47.

Å sende og motta data kommer med egne priser hos hver enkelt operatør.
Sist endret av waf; 13. juli 2012 kl. 10:02.
Kjæresten din bor vel ikke 100 meter under bakken vel ? Hun har tillgang til nett, du får sende henne meldinger på face så slipper du å betale en dritt
Wait... Det koster penger og motta meldinger fra norge når du selv er i utlandet. (Ihvertfall telenor)

Edit: så feil, glem det
Sist endret av SanderKulen; 13. juli 2012 kl. 12:25.
Sitat av Srbija Vis innlegg
Kjæresten din bor vel ikke 100 meter under bakken vel ? Hun har tillgang til nett, du får sende henne meldinger på face så slipper du å betale en dritt
Vis hele sitatet...
Greit hvis du og hun er på gratis WLAN, men ellers betaler man for databruken. Facebook oppdateringer, inklusive meldinger, kan lett koste litt for henne, så mindre praktisk hvis hun har slått av dataroaming pga kostnader.

Hvis hun derimot skaffer seg et lokalt abonnement for å spare penger, koster det deg mer å sende til et Australsk nummer.
Henta frå Chess sine sider. Her står alle prisar med dei ulike operatørane, så då skulle det være greitt å finne ut kva dei ulike tinga kostar.

Utgående samtaler fra Australia med operatør H3G

Startpris 0,00 kr per samtale
Ringe lokalt 5,84 kr per minutt
Ringe til Norge 11,68 kr per minutt
Sende SMS 3,75 kr per melding
Sende MMS* 6,20 kr per melding
Videotelefoni GSM-pris kr per minutt
Dataoverføring 112 kr per MB
Takseringsintervall tale pr påbegynt minutt
Takseringsintervall GPRS Pr 10 kb
Minimumsforbruk GPRS Pr 10 kb
Mottak av samtaler i Australia med operatør H3G

Startpris - Chess 0,00 kr per samtale
Motta samtale - Chess 4,99 kr per minutt
Motta SMS 0,00 kr per melding
Motta MMS* 2,50 kr per melding
Takseringsintervall tale Pr påbegynt minutt
Utgående samtaler fra Australia med operatør Optus

Startpris 0,00 kr per samtale
Ringe lokalt 5,18 kr per minutt
Ringe til Norge 17,74 kr per minutt
Sende SMS 3,75 kr per melding
Sende MMS* 6,20 kr per melding
Videotelefoni GSM-pris kr per minutt
Dataoverføring 112 kr per MB
Takseringsintervall tale pr påbegynt minutt
Takseringsintervall GPRS Pr 10 kb
Minimumsforbruk GPRS Pr 10 kb
Mottak av samtaler i Australia med operatør Optus

Startpris - Chess 0,00 kr per samtale
Motta samtale - Chess 4,99 kr per minutt
Motta SMS 0,00 kr per melding
Motta MMS* 2,50 kr per melding
Takseringsintervall tale Pr påbegynt minutt
Utgående samtaler fra Australia med operatør Telstra

Startpris 0,00 kr per samtale
Ringe lokalt 3,79 kr per minutt
Ringe til Norge 3,79 kr per minutt
Sende SMS 3,75 kr per melding
Sende MMS* 6,20 kr per melding
Videotelefoni GSM-pris kr per minutt
Dataoverføring 112 kr per MB
Takseringsintervall tale pr påbegynt minutt
Takseringsintervall GPRS Pr 10 kb
Minimumsforbruk GPRS Pr 10 kb
Mottak av samtaler i Australia med operatør Telstra

Startpris - Chess 0,00 kr per samtale
Motta samtale - Chess 4,99 kr per minutt
Motta SMS 0,00 kr per melding
Motta MMS* 2,50 kr per melding
Takseringsintervall tale Pr påbegynt minutt
Utgående samtaler fra Australia med operatør Vodafone

Startpris 0,00 kr per samtale
Ringe lokalt 5,16 kr per minutt
Ringe til Norge 8,96 kr per minutt
Sende SMS 3,75 kr per melding
Sende MMS* 6,20 kr per melding
Videotelefoni GSM-pris kr per minutt
Dataoverføring 112 kr per MB
Takseringsintervall tale pr påbegynt minutt
Takseringsintervall GPRS Pr 10 kb
Minimumsforbruk GPRS Pr 10 kb
Mottak av samtaler i Australia med operatør Vodafone

Startpris - Chess 0,00 kr per samtale
Motta samtale - Chess 4,99 kr per minutt
Motta SMS 0,00 kr per melding
Motta MMS* 2,50 kr per melding
Takseringsintervall tale Pr påbegynt minutt
*I tillegg blir du belastet for den datatrafikk i MB som MMS-meldingen krever for å bli distribuert.

Utgående samtaler - Viser Chess sine priser for å ringe i utlandet og hjem til Norge og for å ringe lokalt i det landet du er i.

Mottak av samtaler - Viser hva du blir belastet av Chess for å motta samtaler når du er i utlandet.

HVA ER LOKAL AVGIFT? Lokal avgift på MOTTAK av samtaler når du er i utlandet, ilegges av operatøren du ringer med i det landet du besøker. Samtaledata oversender den lokale operatøren til Chess, som viderefakturer avgiften uten prispåslag.

For all trafikk i utlandet tas det forbehold om prisendringer og manglende prisinformasjon fra utenlandske operatører, valutasvingninger og trykkfeil. Alle samtaler prises ut fra gjeldende betingelser og valuttakurs på det tidspunkt når samtalen ble gjort. Prisinformasjonen på Chess.no er veiledende, og vil kunne avvike fra faktisk pris bl.a. fordi prisene ikke justeres kontinuelig for endringer i valuttakurser og/eller andre overnevnte faktorer.

Alle priser er inkludert mva.
Ja, der står det jo ingenting om det jeg lurte på, men har jo forsåvidt fått svar her. (det er klart jeg leste gjennom prislisten på abonnementet hennes før hun reiste)