Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 891
Hei.
Jeg fikk i oppgave av en venninne å lære meg sangen Call Me Maybe som topper Spotify-lista nå. Synes den var fengende jeg, så jeg aksepterte utfordringen.

For å komme i gang så søkte jeg på YouTube etter andres pianocovre av låten, men jeg fant ingenting jeg likte. Endte da opp med å søke på Google, og brukte dette akkordskjemaet. Prøvde da å lage mitt eget arrangement ut fra dette, og sånn fort og gæli ble det slik som dette. Trenger ikke å høre om alle spillefeilene, det er bare en testversjon jeg tok 5 min etter at jeg lærte sangen, slik at jeg skal kunne få feedback på arrangementet.

Jeg synes det høres helt OK ut. Fint og greit og sånn passe. Rett og slett helt OK.

Men så kom jeg over denne versjonen. Denne synes jeg var helt fantastisk. Hun bruker også en helt annen akkord-progresjon. Jeg ser hun spiller C der jeg spiller G f.eks. Du hører bassen er helt annerledes (og sykt mye bedre). Og når man sammenligner med originalen, så hører man at "kc89"s versjon faktisk stemmer sykt bra. Rett og slett dritbra, og jeg vil gjerne lære noe à la det samme.

Men merker gehøret svikter meg nå, og jeg klarer heller ikke finne et akkordskjema som matcher dette. Så det jeg håper dere kan hjelpe meg med, er altså å gi meg hint til hvordan jeg kan forbedre arrangementet. Enten det er å bare kommentere min versjon og si hva du synes, eller å hjelpe meg å finne ut hva slags akkorder de "egentlig" bruker her. Enten ved å bruke deres musikalske evner og skrive selv, eller å henvise meg til noen Google-treff e.l. ...

Det hadde jeg satt veldig stor pris på.

Tusen takk til dere som gidder å høre og gi respons!
Så vidt jeg hører så er det nesten bare veksling mellom C og G. Tonika-Dominant. Så spill de akkordene og inkorperer melodien og skift når du hører det passer.

Den første du linker til er jo ikke riktig!

Leste jo ikke hele posten. Skal prøve å se om jeg blir noe klokere av den video du viser til
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
Det høres (og ser) ut som akkordene er C, G, C og D. En ting jeg la merke til i begge versjonene deres er at markeringene i refrenget er helt fraværende. Eller, rettere sagt, du mangler dem og i coverversjonen du linket til blir de borte under sustainpedalen.

Uten variasjon i akkorder, rytmer og dynamikk blir det dessverre utrolig kjedelig å høre på.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Så vidt jeg hører så er det nesten bare veksling mellom C og G. Tonika-Dominant. Så spill de akkordene og inkorperer melodien og skift når du hører det passer.

Den første du linker til er jo ikke riktig!
Vis hele sitatet...
Akkordskjemaet? Nei, hvis du hørte min versjon på Soundcloud så spiller jeg bare etter det akkordskjemaet. Dvs, jeg spiller G-Em-Cmaj7-D5. Synes det høres fint ut jeg altså, men jeg er helt enig - det er jo ikke sånn sangen er!?

Men de andre videoen jeg har sett på YouTube er stort sett enig i den akkordprogresjonen. G-Em-C-D. Og jeg er rett og slett ikke i stand til å korrigere det noe særlig, annet enn at jeg hører det er feil... Du mener altså at det bare er C og G hele veien?

Takker for svar begge to
Prøv heller å lag noe med mer variasjon i, som Takub sier. Et vers med rene akkorder, et annet med sekundet og kvinten i høyre, også tar du tersen i oktaver i venstrehånda med en funky rytme. Kanskje sekundet først, også tersen å kvinten, så kvinten, med sekund og ters etterpå. F.eks på en G: G - H D - D (i oktaven nedenfor) - GH, mens du spiller en lett melodi ovenfor. Bare noen ideer, besifring har aldri vært min ting. Ikke kreativitet heller for den saks skyld.
Intro: G

Vers: C - G - C - D

Bro: C - G/D - C -G/D (av slutter med å slå ann akkorden (G,D,G) -> (A,A)-> (B,B) og så refreng

Refreng: Her spiller han oktaver i bassen og basslinja går slik:
C - G - D - E - C (sjekk ut hvordan rytme han bruker via videon)
akkordene som ligger over er. C og D. Så G og E i bassen er bare "gjennomgangstoner" de ligger jo i akkorden C så de passer.

Så refreng er basically C - D men litt krydder i Bassen.

Dette er altså akkorden som blir spilt i filmen du linker til. I tillegg så spiller han melodien i høyre hånda, uten den blir det litt kjedelig
Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
Prøv heller å lag noe med mer variasjon i, som Takub sier. Et vers med rene akkorder, et annet med sekundet og kvinten i høyre, også tar du tersen i oktaver i venstrehånda med en funky rytme. Kanskje sekundet først, også tersen å kvinten, så kvinten, med sekund og ters etterpå. F.eks på en G: G - H D - D (i oktaven nedenfor) - GH, mens du spiller en lett melodi ovenfor. Bare noen ideer, besifring har aldri vært min ting. Ikke kreativitet heller for den saks skyld.
Vis hele sitatet...
Jeg er heller ingen pianospiller, så resultatet blir selvsagt deretter... Og jeg må nok google litt sekund og ters osv, for der har jeg tydeligvis misforstått... Men det eksempelet du skriver, skjønte jeg i alle fall, og er med på tanken. Skal prøve det Takk for tips!

Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Intro: G

Vers: C - G - C - D

Bro: C - G/D - C -G/D (av slutter med å slå ann akkorden (G,D,G) -> (A,A)-> (B,B) og så refreng

Refreng: Her spiller han oktaver i bassen og basslinja går slik:
C - G - D - E - C (sjekk ut hvordan rytme han bruker via videon)
akkordene som ligger over er. C og D. Så G og E i bassen er bare "gjennomgangstoner" de ligger jo i akkorden C så de passer.

Så refreng er basically C - D men litt krydder i Bassen.
Vis hele sitatet...
Helt fantastisk, det var et innlegg som dette jeg drømte om da jeg postet tråden. Tusen hjertelig :-)
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Jeg er heller ingen pianospiller, så resultatet blir selvsagt deretter... Og jeg må nok google litt sekund og ters osv, for der har jeg tydeligvis misforstått... Men det eksempelet du skriver, skjønte jeg i alle fall, og er med på tanken. Skal prøve det Takk for tips!
Vis hele sitatet...
Haha, jeg spiller piano da. Men holder meg som oftest til stykker som Gnossienne, Requiem for a dream og andre stykker jeg syns er fine å høre på. Går lite i akkorder, det er morsomt om du får noe med litt umphf i da.
Sist endret av TheGloryHole; 8. mai 2012 kl. 23:37.
Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
Haha, jeg spiller piano da. Men holder meg som oftest til stykker som Gnossienne, Requiem for a dream og andre stykker jeg syns er fine å høre på. Går lite i akkorder, det er morsomt om du får noe med litt umphf i da.
Vis hele sitatet...
Ah, beklager, var ikke sånn ment.. Mente at det gjør ikke noe om du ikke har topp kreativitet eller besifring, for jeg er uansett ikke noe pianist Skjønte jo at du spiller piano!
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Jeg er heller ingen pianospiller, så resultatet blir selvsagt deretter... Og jeg må nok google litt sekund og ters osv, for der har jeg tydeligvis misforstått... Men det eksempelet du skriver, skjønte jeg i alle fall, og er med på tanken. Skal prøve det Takk for tips!


Helt fantastisk, det var et innlegg som dette jeg drømte om da jeg postet tråden. Tusen hjertelig :-)
Vis hele sitatet...
Jeg synes du spilte fint, du er flinkere på besifringspill en f.eks meg

Bare hyggelig, men er ikke helt sikker på at det alt er riktig, ta det med en liten klype salt, feks på refrenget så er jeg ikke helt sikker på hvilke akkorder hun spiller, Basslinja hører jeg jo. Men melodien går nesten utelukkende på akkord-tonen til G/G9/Gsus4. Så kanskje det er C-G/D på refrenget.

Men så lenge du spiller melodien i høyrehånda så går det nok fint!
Sist endret av Sneipen92; 8. mai 2012 kl. 23:40.
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
Prøv heller å lag noe med mer variasjon i, som Takub sier. Et vers med rene akkorder, et annet med sekundet og kvinten i høyre, også tar du tersen i oktaver i venstrehånda med en funky rytme. Kanskje sekundet først, også tersen å kvinten, så kvinten, med sekund og ters etterpå. F.eks på en G: G - H D - D (i oktaven nedenfor) - GH, mens du spiller en lett melodi ovenfor. Bare noen ideer, besifring har aldri vært min ting. Ikke kreativitet heller for den saks skyld.
Vis hele sitatet...
Her tror jeg jaggu meg du har blandet sekund med grunntone.
Sitat av Takub Vis innlegg
Her tror jeg jaggu meg du har blandet sekund med grunntone.
Vis hele sitatet...
Mulig, men det låter som regel veldig kult med sekund, eller none som det visstnok heter. Add9 akkorder er fine!
Sitat av Takub Vis innlegg
Her tror jeg jaggu meg du har blandet sekund med grunntone.
Vis hele sitatet...
Jeg gjorde det ja! Merket det dessverre for sent, men sendte han en melding om det for litt siden. Skylder på søvnløs natt.
Jeg er så badass at jeg sto opp fra sengen for å gå opp og spille piano nå, jeg! Kan melde om at det høres meget bra ut! Mangler selvsagt mye på rytme og slikt, men lagde et helt enkelt arrangement med akkordene Sneipen92 listet opp (og variasjonen GloryHole foreslo, bl.a.), og det høres så mye bedre ut. Gleder meg til å øve videre på det :-)
Sist endret av Realist1; 9. mai 2012 kl. 00:01.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Jeg er så badass at jeg sto opp fra sengen for å gå opp og spille piano nå, jeg! Kan melde om at det høres meget bra ut! Mangler selvsagt mye på rytme og slikt, men lagde et helt enkelt arrangement med akkordene Sneipen92 listet opp, og det høres så mye bedre ut. Gleder meg til å øve videre på det :-)
Vis hele sitatet...
Jeg er så badass at jeg drar med meg keyboardet i senga å spiller der! Det er hardcore det.

Da ser det jo ut som du klarer utfordringa med glans!

Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Mulig, men det låter som regel veldig kult med sekund, eller none som det visstnok heter. Add9 akkorder er fine!
Vis hele sitatet...
Ingenting er som litt dissonans.