Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 3211
Topicen sier alt. Edit: ikke en dritt egentlig :P

Kjøpte en PS3, vinter 07-08 som nå plutselig har kveldet.. Har lest litt om at det kan være prosessoren som har røket på div. nettsider, men er ikke sikker. Den skrur seg på, av 1 sekund etterpå hvor den så begynner å blinke rødt.

Uansett, kan jeg stikke ned på Elkjøp og klage på kjøpet, uten kvittering ? Lurer på om jeg regga meg der oppe med navn osv. Skal skamlete etter kvitteringen ikveld tenkte jeg, men har noen hatt lignende problem eller juridiske innpspill så jeg kunne ihvertfall fått den på reperasjon.

Var tidlig ute, da det fantes 40 og 60. Jeg har 40 GB hvis det skulle ha noe betydning.
Sist endret av Hundre_Kroner; 10. juni 2010 kl. 19:04.
Når du kjøper elektriske artikler på Elkjøp pleier de å registrere personalia til den som handler. Ta deg en tur ned der, tviler på at det er noe problem. Når det gjelder gjelder garanti, har du jo ikke garanti lengre, men du har fortsatt reklamasjonsrett...
Du nevner Spaceworld i topic og Ekjøp i innlegget ditt
Sitat av Hundre_Kroner Vis innlegg
Uansett, kan jeg stikke ned på Elkjøp og klage på kjøpet, uten kvittering ?
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig kan du det. Elkjøp vil bare fortelle deg at neste gang burde du faktisk handle på Ekjøp, og ikke spaceworld

Edit: Hvis du kjøpte ps3 på elkjøp er den mest sannsynlig registrert, hvis du gir meg navn osv kan jeg godt sjekke for deg, jobber på elkjøp. i så fall, send selvgølgelig over pm og ikke her
Sist endret av olli408; 10. juni 2010 kl. 19:09.
Spaceworld eller Elkjøp?

Du har krav på to års reklamasjon i Norge, men også 5 års garanti etter visse premisser. Hvis varen skal kunne holde mer enn to år, har du krav på 5 års garanti. Se §27, andre ledd i fkjl. (http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html) Ellers kan du også henvise til mobildommen hvis de nekter.

Ekjøp har som de andre skrevet registrert kjøpet, så du kan spørre om en kvittering. Kan også informerere deg om at hvis du ønsker å få reparert den MÅ du skaffe kvittering, så hvis du kjøpte den på Spaceworld kan det blir problematisk. Sony er nemlig veldig strenge når det kommer til kvittering.
Sist endret av bendiks; 10. juni 2010 kl. 19:10.
Sorry folkens, mente Spaceworld. Ikke Elkjøp !
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Hvis du husker nokså nøyaktig tidspunktet maskinen din ble kjøpt på så kan det være du er heldig og at butikken er behjelpelige med å fremskaffe en kvittering. Det varierer litt om de registrerer den på navn, men du kan jo høre med dem. Tar ikke mange minuttene for dem å sjekke opp i det. Det er viktig at du går til akkurat samme butikk som den du kjøpte den i.
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
Sitat av olli408 Vis innlegg
Selvfølgelig kan du det. Elkjøp vil bare fortelle deg at neste gang burde du faktisk handle på Ekjøp, og ikke spaceworld

Edit: Hvis du kjøpte ps3 på elkjøp er den mest sannsynlig registrert, hvis du gir meg navn osv kan jeg godt sjekke for deg, jobber på elkjøp. i så fall, send selvgølgelig over pm og ikke her
Vis hele sitatet...
Det er ikke noen selvfølge, jeg jobber selv på Elkjøp med service&logistikk =)
Greia er at vi ikke tar inn noe uten kvittering (ihvertfall ikke på gjøvik) for da vil som regel ikke verkstedet ta den inn med tanke på at den kan være stjålet etc Har du kvittering fra en kamerat sin ps3 uansett hvor han kjøpte den er det derimot nada problem (men det hørte du ikke fra meg shh)

hvor jobber du forresten olli408? =)
Sist endret av Gig; 10. juni 2010 kl. 19:44. Grunn: mjau
Har snakket med spaceworld, sjekka at den var registrert på meg, så var bare å komme med den med legitimasjon så skulle dem skulle sende den på rep. Da vet vi at Spaceworld er bedre enn Elkjøp på Gjøvik
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
Den var registert på deg. så da får du uansett kvittering og kan sende den. hadde den ikke vært regga tror jeg nok de og hadde sagt det samme som meg du kan spørre dem i morren
bare sånn fyi: regner med at de fleste betaler en såpass "dyr" ting som en konsoll med kort nå for tiden, en bankutskrift som viser dato/beløp funker bra det også om man ikke finner kvitteringen.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Strengt tatt ikke, siden det ikke er annet enn en kvittering på et salg. Kvitteringen må spesifisere hvilken vare det var snakk om. Det finnes dog tilfeller hvor enkelte serviceverksteder godtar det, men bare på goodwill.
Sitat av Gig Vis innlegg
Det er ikke noen selvfølge, jeg jobber selv på Elkjøp med service&logistikk =)
Greia er at vi ikke tar inn noe uten kvittering (ihvertfall ikke på gjøvik) for da vil som regel ikke verkstedet ta den inn med tanke på at den kan være stjålet etc Har du kvittering fra en kamerat sin ps3 uansett hvor han kjøpte den er det derimot nada problem (men det hørte du ikke fra meg shh)

hvor jobber du forresten olli408? =)
Vis hele sitatet...
Hehe, jeg mente at han selvfølgelig kunne ta turen til Elkjøp og teste, men at han mest sannsynlig ikke kommer særlig langt uten kvittering fra Elkjøp Mulig det kom litt dårlig frem hva jeg mente.

Jeg jobber på Elkjøp Megastore Lørenskog, på software/entertainment.
Sist endret av olli408; 11. juni 2010 kl. 00:20.
Sitat av olli408 Vis innlegg
Hehe, jeg mente at han selvfølgelig kunne ta turen til Elkjøp og teste, men at han mest sannsynlig ikke kommer særlig langt uten kvittering fra Elkjøp Mulig det kom litt dårlig frem hva jeg mente.

Jeg jobber på Elkjøp Megastore Lørenskog, på software/entertainment.
Vis hele sitatet...
Trodde strengt talt at Elkjøp satset mer på service en dette, i et så tøft market.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Garanti er ikke noe du har krav på. Garanti er en tjeneste som leverandøren av produktet tilbyr deg. Vanligvis 1 år. Reklamasjonsrett, derimot. Er en lovpålagt ordning. Denne sier f.eks når det gjelder datamaskiner, at du kan reklamere opptil 5 år etter kjøp, om varen kunne forventes å vare lenger enn den gjorde. Les på forbrukerkjøpsloven.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Sitat av olli408 Vis innlegg
Hehe, jeg mente at han selvfølgelig kunne ta turen til Elkjøp og teste, men at han mest sannsynlig ikke kommer særlig langt uten kvittering fra Elkjøp Mulig det kom litt dårlig frem hva jeg mente.

Jeg jobber på Elkjøp Megastore Lørenskog, på software/entertainment.
Vis hele sitatet...
Nå er det vel egentlig ikke noe krav til kvittering ved reklamasjoner i Norge, så dere kan i utgangspunktet ikke nekte noen kun basert på at de ikke har kvittering.

De kan kreve at bevis på at varen er kjøpt der, men det kan forsåvidt gjøres i form av kontoutskrift.

Om jeg ikke husker heeelt feil så tror jeg faktisk det, i følge loven, skal være tilstrekkelig med vitner på at varen ble kjøpt der.
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
Sitat av Acidous Vis innlegg
Nå er det vel egentlig ikke noe krav til kvittering ved reklamasjoner i Norge, så dere kan i utgangspunktet ikke nekte noen kun basert på at de ikke har kvittering.
Vis hele sitatet...
Det er ikke vi i Elkjøp (eller andre større kjeder) som nekter reklamasjon uten kvittering, det er verkstedene og fabrikkene som krever det mtp at varen kan være f.eks tjuvegods. En annen ting er at på kvitteringen står kjøpsdato, det er fra denne dato at garantien begynner å gjelde, uten den kan man altså ikke vite om varen fortsatt har garanti/reklamasjon.
En annen ting er at kjøpsprisen står der (den kan variere fra uke til uke) så hvis du får kreditert en vare og får pengene tilbake så ser vi hva kunden faktisk skal ha, istede for at kunden får penger som samsvarer med dagens pris, noe som vil være markant mye mindre enn for 1-5 år siden.

Dette har ingenting med hvor lite serviceinnstilt kjeden er, folk får som oftest mer service enn dem har krav på, men Kari og Ola nordmann begynner å bli i overkant bortskjemte syns jeg ihvertfall, det skal legges til at jeg har fått mye skryt til varehussjefen pga at jeg ofte strekker meg litt lenger enn andre har gjort for kunden, men uten kvittering er det ikke en pøkk vi får gjort pga verksteder og fabrikker.

Ser jeg referer ofte til "vi" osv, nå snakker ikke jeg for hele Elkjøp konsernet, men om den praksis vi generelt skal ha.
Sist endret av Gig; 12. juni 2010 kl. 19:00. Grunn: jeg er ikke alle i elkjøp ;)
Er litt kjipt dette med kvittering, men egentlig forståelig.
Jeg har en 40 GB PS3 jeg fikk i gave i 2007 som også har tatt kvelden. Maskinen er kjøpt på EB av madammen. Hun betalte den selvfølgelig kontant så jeg ikke skulle se ut fra nettbank hva hun hadde kjøpt :-(
Så nå står jeg der uten en dritt. Hverken butikken eller Nordisk Film vil hjelpe uten kvittering. Og det nærmeste jeg kommer et kjøpsbevis er samboerens uttak på kr 5000,- i minibank på det senteret maskinen er kjøpt. Så mitt siste håp er at noen har en kvittering liggende å slenge som de ikke har bruk for.
Hadde vært kjekt om de kunne registrert dyr elektronikk på Serienr. da spesielt spillkonsoller er en typisk gave å gi
Sist endret av Taarzan; 13. juni 2010 kl. 11:33. Grunn: glemt
Butikker kan IKKE kreve kvittering, så lenge kjøperen kan påvise at varen er kjøpt i butikken reklamasjonen er rettet mot og når varen er kjøpt.

Kilde: http://forbrukerportalen.no/faq/kvittering2
Sitat av svaagan Vis innlegg
Butikker kan IKKE kreve kvittering, så lenge kjøperen kan påvise at varen er kjøpt i butikken reklamasjonen er rettet mot og når varen er kjøpt.

Kilde: http://forbrukerportalen.no/faq/kvittering2
Vis hele sitatet...
Er ikke veldig lett å påvise dersom varen er kjøpt kontant og du ikke har kvittering. Så registrering av Serienr er tingen. Når alle maskinene har et unikt nr skulle jo det være en enkel sak.
Hvis du husker dato og tidspunkt for kjøpet, kan du jo høre om butikken har deg på overvåkningsfilm for å påvise kjøpet... verd forsøket hvertfall
Har kontaktet butikken og gitt dem dato og klokkeslett, men ingen hjelp å få. Virker som om det går på viljen til butikken :-(
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Skader ikke å gå til neste Spaceworld butikk å prøve, evt Gamezone eller andre spillbutikker
Har du snakket med en selger eller daglig leder? Mine erfaringer med reklamasjon og selgere er veldig dårlige, de er veldig snare til å krangle. Prøv heller å snakk med daglig leder hvis du ikke allerede har gjort det. De er som regel mer behjelpelige, i tillegg til at de er opptatt av butikkens omdømme.
Ja det er helt umulig å snakke med en selger på elkjøp. Har så mye dårlig erfaring med de 19-20 åringene på elkjøp som ikke vet hva de prater om, og nærmest starter en krangel pga det. Jeg fikk meg derimot en hyggelig overraskelse på elprice med sjefen der. For et hyggelig utfall det ble av en lang sak : )

Lørenskog megastore og gjøvik elkjøp er de 2 stedene jeg har fått desidert mest villedende info.
Sitat av Bendikfa Vis innlegg
Du har krav på to års reklamasjon i Norge, men også 5 års garanti etter visse premisser. Hvis varen skal kunne holde mer enn to år, har du krav på 5 års garanti. Se §27, andre ledd i fkjl. (http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html) Ellers kan du også henvise til mobildommen hvis de nekter.
Vis hele sitatet...
Til å ha tatt deg tid til å sjekke/henvise til lovverket så bommer du stort på terminologien. Forbrukerkjøpsloven i Norge gir forbrukere 2 eller 5 års reklamasjonsfrist. 2 år er standard på alt som selges og om varen er men til å være vesentlig lenger så er det 5 år som gjelder.

Garanti derimot er ikke noe man har krav på. Man kan fint kjøpe en gjenstand til flere tusen uten at man får garanti. Men, dersom selger, forhandler eller produsent reklamerer med garanti så er de pålagt i henhold til markedsføringsloven å tilby bedre rettigheter via garantien enn hva forbrukerkjøpsloven gir. Hvor lenge garantien varer og vilkårene for denne er derimot helt opp til garantigiver(2 uker, 1 år eller 20 år osv).
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
Sitat av svaagan Vis innlegg
Butikker kan IKKE kreve kvittering, så lenge kjøperen kan påvise at varen er kjøpt i butikken reklamasjonen er rettet mot og når varen er kjøpt.

Kilde: http://forbrukerportalen.no/faq/kvittering2
Vis hele sitatet...
ja eneste måten er bankkvittering med det nøyaktige beløpet som maskinen kostet i butikken på den tiden den ble kjøpt, samt at det samsvarer med salg den aktuelle dagen, da går det uten kvittering, uten det kan du bare glemme det..