Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  0 533
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Hei!

Bakgrunn:
Jeg jobber med et prosjekt som omhandler søk etter informasjon eller bilder med bilde som input (CBIR). I praksis betyr dette at vi har en Oracle database som har en mengde bilder med tilhørende informasjon lagret, og så sender vi inn bilder og bruker Oracles bildesøkalgoritme for å finne bilder som ligner bildet vi sendte inn.

Dette fungerer sånn halvveis OK, og vi har utviklet flere prototyper av både mobilklient og nettsider som benytter seg av teknologien. Jeg jobber med mobilapplikasjonen, og tanken er at man skal kunne bruke mobiltelefonen til å ta bilder av bygninger i Bergen, sende bildet til serveren og få tilbake informasjon om bygningen (historie, m.m), andre bilder osv.

Spørsmålet:
For å gjøre søkene mer presise så kan det være hensiktsmessig å fjerne unødvendig støy. Derfor har jeg fått i oppgave å bruke Nokia 5800s touchscreen og stylus til å markere bygninger (el.lign.) av interesse på bilder tatt med kameraet.

Under følger en rask tegning for å demonstrere.

Før:
http://bulmeurt.uib.no:8080/tempimages/tmp_img_-531578558.jpg

Etter:
http://bulmeurt.uib.no:8080/tempimages/tmp_img_-652697568.jpg

I bilde nummer to er deler av bildet, huset, "markert" ved å tegne rundt. Her er det brukt en firkant, men det må være rom for frihåndsmarkering. Tanken er at jeg skal kutte ut det som er innenfor det markerte området og tegne det til et nytt canvas, for så å bruke dette resuerte bildet til å søke med, men jeg vet ikke helt hvordan jeg bør gå frem for å oppnå dette.

Jeg tenker at jeg bare kan finne xMin, yMin, xMax og yMax, og på den måten klippe ut en perfekt firkant vha. Canvas sine innebygde metoder. Men da blir frihånd-markeringen litt meningsløs.

En annen tanke jeg har er at jeg kan gå gjennom alle pixlene og sjekke om de er innenfor markerte pixler (disse kan jeg lagre i en array eller lignende), men det høres veldig tungvindt ut.

Så spørsmålet mitt er altså: er det noen som har erfaring med å KLIPPE et område (som ikke nødvendigvis er en firkant) med J2ME, eventuelt vet hvordan man bør gå frem for å lage noe slikt?