Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1430
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Bob Vis innlegg
Er ikke HE en del av pyroteknikk? Når pyrotekniske effekter brukes i film, brukes det vel litt HE? (tenker ikke på FB-bomb). Og militær pyroteknikk? Det er vel HE det og. Industrielt bruk av pyroteknikk, til spregning av store steiner osv? Rett meg opp hvis jeg tar feil, men jeg har alltid trodd at HE var pyroteknikk. Ang. thermokjemien ved alu ville jeg tørre å påstå, at begge delene ville gjort like store skader uansett, fordi det er snakk om en hånd som holder grep rundt eksplosivet.

Jeg tror ikke jeg vil krangle mer om dette og nå går dette heftig offtopic
Vis hele sitatet...
Er og fylle svartkrutt i ett borrehull pyroteknikk? Nei det er litt mere fjellspregning. Er kolisjonsputer pyroteknikk? haha neida
Filmindustrien bruker da aldri noe HE bortset fra NC, som de ikke detonerer men deflagrerer? Millitæret bruker mye bensin og zinkitt. Har aldri hørt de sløser NM91 på fontener liksom. Og NM91 kan kansje funke som stjærner btw :P

Grunnen til at jeg tror flash ville vært værre? Vell, han holdt jo ikke rundt selve eksplosivet, og viss han hadde gjort det, tror jeg skadene ville vært veldig like, bortsett fra at flashen har gitt heftige brannskader i tillegg. Siden han ikke holdt rett rundt det, så gikk ikke hånda i 1000 biter ellernoe, men var nært nokk, til at om det var flash, ville det gitt heftig brannsår på huden.
AP er entropisk og danner ingen varme. Ingen i værden er hundre 100% på hele dekomponeringa til APAN miksen, men jeg gjetter ganske hardt på at AP'en dekomponerer til aceton damp og Ozon, og vil så reagere med komponentene ifra AN'et. Men vil Ozon brytes ned? Vil det oxydere noe brennbart? Svaret er ja! Det er mere reaktivt enn O2 faktisk.

MEN! AP deflagrerer i friluft? Det fordi det suger til seg oxygen fra lufta, og dekomponerer exotermt. Så da er spørsmålet, om AP detonerer entropisk og restgassene reagerer med restgassene til dekomponert AN, eller om AP'en for direkteinnsprøytning av O fra dekomponerende AN. Uansett så vil det resultere i en exoterm dekomponering, og med andre ord være varmt. Da er den store faktoren i denne saken om han hadde mye AN i forhold til AP i kinaputten sin? Jaja, en ting er sikkert... Man kødder ikke med aluminium! 26,9 gram Al danner 1690 Kj om jeg husker rett? Gidder ikke sjekke, så viss noen ser det faktisk var feil så si ifra :P

I allefall. det er ca 3,6 g Al i 12g flash, og vil alene danne rundt 108 Kj.
Ser ikke for meg at det gir mye energi når kalium og kloret reagerer for og si det sånn.
Men i allefall, 12g OB APAN gir (veldig grovt regnet) over 120 Kj, så amen til det liksom, men det er mest sannsynlig en del mindre enn min grove regning, da jeg ikke regna med "heat of formation" på AP eller NH4NO3 som egentlig er veldig viktig, så de stiller kansje ca likt på varme.
Pluss at det er høy eksplosivt, så oksygen balansert APAN ville vært værre enn flash uansett. Viss trådstarter gidder si hva miksen var så kan vi sikkert lage flere konspirasjonsteorier haha

EDIT:
Sitat av Bjølg Vis innlegg
Har du forresten skallet inn nesa på han som tente på? Det burde du virkelig gjøre.
Vis hele sitatet...
Skalle inn nesa? Viss noen utsetter meg for HE, utsetter jeg dem for HE! : Eller så kan man bare skalle inn nesa på dem.
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Et saftig innlegg det der, Up. Men faktisk så brukes det et høyeksplosivt primær i komersielle squibs.

Lenge siden sist, Big B!
Og jeg synes å ha sett fulmen legge ut komposisjonen over eksplosivet som er brukt i granater som den norske hær bruker nå. Og husker jeg ikke feil var det både HMX og litt TNT og et annet HE som jeg ikke husker. Dette er dog ikke sikkert, kanskje noen kan bekrefte?
Mye som jeg er enig i uansett up, men at HE er pyroteknikk kan jeg ikke se bort ifra og olawaagen, jeg må innrømme at jeg ikke skjønte innlegget ditt?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ruben Vis innlegg
Et saftig innlegg det der, Up. Men faktisk så brukes det et høyeksplosivt primær i komersielle squibs.

Lenge siden sist, Big B!
Vis hele sitatet...
Ja jeg vet det. Men er squibs pyroteknikk? Det er snakk om ett HE sm skal punktere en pose med jukseblod.

Sitat av Bob Vis innlegg
Og jeg synes å ha sett fulmen legge ut komposisjonen over eksplosivet som er brukt i granater som den norske hær bruker nå. Og husker jeg ikke feil var det både HMX og litt TNT og et annet HE som jeg ikke husker. Dette er dog ikke sikkert, kanskje noen kan bekrefte?
Mye som jeg er enig i uansett up, men at HE er pyroteknikk kan jeg ikke se bort ifra og olawaagen, jeg må innrømme at jeg ikke skjønte innlegget ditt?
Vis hele sitatet...
Er granater pyroteknikk? Fylle HE på en ting, ment for og skade mennesker i midt-østen...

Granater blir fylt med litt forskjellig. Mener huske amerikanere bruker noe PETN basert for tida. Og jeg vet norsk militær bruker en del NM91 og annet HMX baserte stoffer, så at de har HMX i granatene for tida kan sikkert stemme.
Granater går vel under militær pyroteknikk. Jeg føler denne tråden går i to deler, den "djammen tragedie tråden " og "er HE pyroteknikk? "

Siterer fra " Encyclopedia of chemical technology, vol. 19, s.490. Uses of military pyortechnics include the folowing: Generation of light, smoke etc. Generation of heat, eg, in incendaries ; ignition. Noen sider senere under "ignition" står: Many methods of initiations are commontly started with a pyrotechnic reaction and rely on primary explosives. Rett under står en tabell over forskjellige "ignition component" (tabell 5). Innholder bla. Trinitrotuolene ++.
Amstrong mix er vel også regnet som pyroteknikk? Det er jo et HE primært eksplosiv.
Dette beviser vel at noe HE er regnet som pyroteknikk
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Folkens; kva som er pyroteknikk og ikkje er en diskusjon om semantikk, som er totalt uviktig. Forskjellige personer har forskjellige meininger om definisjoner.

For all del, fortsett diskusjonen, det er første gang eg splitter en allerede splitta tråd...
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Trådstarter
Sånn ja! Da var tråden bare splitta så det ser ut som en tråd som er lagd helt uten grunnlag eller mening... Niiice...

Ordet: pyroteknikk er selvforklarende.
Pyro = Flamme eller varme
Teknikk sier seg selv.

Så da blir det å bruke flammer på en teknisk måte...

EDIT:
Må også si dette:
http://en.wiktionary.org/wiki/pyrotechnic
(Som refererer hit: http://en.wiktionary.org/wiki/pyrotechny. Der står det: (obsolete) The manufacture and use of gunpowder, bombs etc.)
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Folkens; kva som er pyroteknikk og ikkje er en diskusjon om semantikk, som er totalt uviktig. Forskjellige personer har forskjellige meininger om definisjoner.
Vis hele sitatet...
Helt enig, for meg er det alt som smeller, ryker og ser pent ut.
våre meninger om hva pyroteknikk er i denne tråden jah

Jeg mener at pyroteknikk er som Liquix sa, å bruke flammer på en teknisk måte. Men noen mener at HE ikke er pyroteknikk, men jeg mener at det også kan være det.
Det er jo pyroteknikere som lager effekter i spesielle anledninger som i sola airshow. Da gjorde de en del tøfft med HE.

Men uanz. Det første jeg tenker på når jeg hører ordet pyroteknikk, er fint fyrverkeri