Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 9473
hei, har veldig lyst på en nattkikkert så jeg kan se godt i mørke. Ser at det er mange billige på ebay, vet noen om disse er bra? Noen bra erfaringer?
hvor mange tusen må jeg bruke for å få noe som er fint brukenes?

http://www.ebay.com/itm/Spy-Net-Ultr...item53fc2fd44d

Den koster for eks 333 kroner.
335,- er jo en fin pris. (husk tolltillegg)

Du kan jo se på at det er nesten 5000 stk som har kjøpt dette, og det er 99,8% positive tilbakemeldinger. Ingen vits i å betale flere tusen for noe som fungerer likegreit til noen hundrelapper.
Sist endret av Fuzzybossen; 12. august 2013 kl. 23:28.
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
335,- er jo en fin pris. (husk tolltillegg)

Du kan jo se på at det er nesten 5000 stk som har kjøpt dette, og det er 99,8% positive tilbakemeldinger. Ingen vits i å betale flere tusen for noe som fungerer likegreit til noen hundrelapper.
Vis hele sitatet...
Selgeren har nesten 5000 tilbakemeldinger på alle produktene sine, han har sikkert kun solgt et titalls stykker når resten av tingene han selger ligger på runt 50,-.
Trådstarter
men vil denne fungere bra? kunne jeg for eksempel løpt gjennom en skog den mørkeste natta og sett så mye at jeg ikke hadde "vært redd for å løpe på noe". xD Ser jo at noen koster opp mot 30 tusen da.
Skal du ha nattsynbriller burde du gå for gen 2+ og oppover, 2+ er absolutte minimum.
Dette her må være Gen1 eller noe annet som ikke er klassifisert, og som jeg ikke hadde orket å legge penger i.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Hva Zeldur sa. Du må opp i pris om du skal ha ordentlig nattsyn.
Noe tilsvarende dette finner du nok i en lekebutikk her hjemme. Med andre ord: spar pengene dine. Skal du ha noe som er "helt ok" i gode forhold må du nok ut med minimum 4-5000 kr. Skal du ha noe som begynner å bli "bra" så er det opp i 15-20000 kr klassen.
Har prøvd militæret sine nattbriller, og de er sick. Men demmes briller koster jo fort opp til 50k, noe som mest sannsynlig ikke er i nærheten av din pris klasse.

Poenget er at du kan ikke forvente noe særlig kvalitet for 300kr, når de proffe bruker 50k, hvorfor skal noe til 300kr være i det hele tatt bra? Bare sånn at det er sagt, dybdesynet er borte så og si, det tar si tid å venne seg til nattsynnsbriller
50k er litt å ta it, men de er dyre, her er de USA bruker for tiden så vidt jeg veit (psv-14) dette er da monokulære-briller. Du har nettsiden dems her. Eller ligger de på ebay og amazon.
De som jeg snakket med (Militær folk) sa at det kunne koste opp til 50,000kr, det kom an på om dem kjøpte i store mengder, og med et eller to "kikkerter"
Kikkerten du ser på fungerer sikkert til en viss grad. Men hvis du aldri har brukt en monokkel som Forsvaret har vil du sikkert bli imponert. En slik brille som du ser på vil gjøre at du mister dybdeperspektiv, ting du tror er 30 cm unna kan fort være 2 meter unna.
Problemet med disse billig kikkertene er at lysbrikkene er av meget lav kvalitet, du vil se konturer av terreng og omgivelser i et veldig "kornete" perspektiv.
Monoklene vi hadde da jeg jobbet i TMBN kostet 76000 pr stk, og hver soldat har 2. Da man vanligvis går med kun en på øyet og den andre er montert på våpenet. Kan forøvrig melde om at bildekvaliteten på disse er helt sinnsyk.
Sitat av Furyon Vis innlegg
De som jeg snakket med (Militær folk) sa at det kunne koste opp til 50,000kr, det kom an på om dem kjøpte i store mengder, og med et eller to "kikkerter"
Vis hele sitatet...
Ja, de med to kikkerter er dyrest opptil 50k faktisk, men hvis han klarer seg uten dybde syn så kan han få de ned i 10-15k. Vil også nevne at Gen. 3 er ulovlig å ha for privat personer i Norge, men Gen. 2 og 1 er fortsatt tillat.
Hvorfor er gen. 3 ulovlig for privatpersoner?
Aner faktisk ikke, men er sikkert på grunn av at de er omtrent dobbelt så bra som Gen. 2 etc.
Leste litt rundt, og det er av samme grunner som multispektral kamuflasje ikke er lov, siden da mister forsvaret litt av overtaket mot sivilbefolkningen/kriminelle.
Sist endret av Ekvivokk; 14. august 2013 kl. 15:02.
Som zlagther sier går det mye på at Forsvaret og andre offentlige instanser skal ha det råeste utstyret. De TMBN og andre proffavdelinger har er derimot gen 4.
Annen ting jeg kan tenke meg at det går på er det infrarøde lyset nattoptikken bruker, ikke er helt bra... Dette blir derimot bare synsing.
Jeg tror jeg kjøpte en gen. 2 nattkikkert på Ebay... Eller, Amazon var det.

Den var... ikke bra. Eller, den fungerer og den gjør det den skal - men det er omtrent som å se gjennom en skitten kikkert om natta. Man ser omriss av hva som er rundt deg, men det er IKKE som du ser på film - hvor det ser ut som du går rundt om dagen, bare at alt er grønt. Ting er litt blurry og veldig dunkelt. Så ikke ha for store forventninger.
Test av varen. Her tester de forskjellige modusene som Thermal, nightvision osv. Og du får se hvordan kvaliteten er siden de filmer med nightvisionen.
Sitat av Stormen Vis innlegg
Jeg tror jeg kjøpte en gen. 2 nattkikkert på Ebay... Eller, Amazon var det.

Den var... ikke bra. Eller, den fungerer og den gjør det den skal - men det er omtrent som å se gjennom en skitten kikkert om natta. Man ser omriss av hva som er rundt deg, men det er IKKE som du ser på film - hvor det ser ut som du går rundt om dagen, bare at alt er grønt. Ting er litt blurry og veldig dunkelt. Så ikke ha for store forventninger.
Vis hele sitatet...
Sikker på at det var en ekte gen. 2? Ebay er full av svindlere og knock-off produkter, hvor mye kostet kikkerten?
Sitat av cold Z Vis innlegg
men vil denne fungere bra? kunne jeg for eksempel løpt gjennom en skog den mørkeste natta og sett så mye at jeg ikke hadde "vært redd for å løpe på noe". xD Ser jo at noen koster opp mot 30 tusen da.
Vis hele sitatet...
Selv de beste til forsvaret fungerer ikke i den mørkeste natta, det må være litt lys tilstede. Er det helt mørkt må innebygd eller ekstern IR-lykt brukes. Med IR-lykt mister du litt poenget av at andre ikke skal se deg, derfor er Termisk optikk fint å ha, vertfall i en militær sammenheng.
Jeg tipper Billigdriten ikke forsterker lyset, men viser kun IR-lys i tillegg. Bare å fjerne IR-filteret på et kamera så har du det.
Sist endret av henrikxt; 14. august 2013 kl. 17:11.
Sitat av zlagther Vis innlegg
Sikker på at det var en ekte gen. 2? Ebay er full av svindlere og knock-off produkter, hvor mye kostet kikkerten?
Vis hele sitatet...
Hmm, det var et kjent merke.. Jeg leste kjempemange tester før jeg kjøpte, husker jeg.. Hmm... Hva betalte jeg igjen a? 2400 kr cirka? Kjøpte fra en stor merchant på Amazon, så tror ikke det var scam..
Sitat av henrikxt Vis innlegg
Selv de beste til forsvaret fungerer ikke i den mørkeste natta, det må være litt lys tilstede. Er det helt mørkt må innebygd eller ekstern IR-lykt brukes. Med IR-lykt mister du litt poenget av at andre ikke skal se deg, derfor er Termisk optikk fint å ha, vertfall i en militær sammenheng.
Jeg tipper Billigdriten ikke forsterker lyset, men viser kun IR-lys i tillegg. Bare å fjerne IR-filteret på et kamera så har du det.
Vis hele sitatet...
Ir lykter er ikke synlig for øyet.

Kilde1
''Since infrared light is invisible to the naked eye, it is possible to shine an IR flashlight in the darkness without being detected.''

Kilde2
''Active-infrared night vision : the camera illuminates the scene at infrared wavelengths invisible to the human eye. Despite a dark back-lit scene, active-infrared night vision delivers identifying details, as seen on the display monitor.''

Derfor kan man ha en slik montert på et våpen for eksempel, for å lyse opp mer .
Sist endret av ZELDUR; 14. august 2013 kl. 18:32.
Sitat av Stormen Vis innlegg
Hmm, det var et kjent merke.. Jeg leste kjempemange tester før jeg kjøpte, husker jeg.. Hmm... Hva betalte jeg igjen a? 2400 kr cirka? Kjøpte fra en stor merchant på Amazon, så tror ikke det var scam..
Vis hele sitatet...
Merkelig, siden gen. 2 kikkertene ligger på 10k++, men det kommer jo ann på kvaliteten på varene etc. så kan nok hende at du fikk en av billig modellene.
Sitat av henrikxt Vis innlegg
Selv de beste til forsvaret fungerer ikke i den mørkeste natta, det må være litt lys tilstede. Er det helt mørkt må innebygd eller ekstern IR-lykt brukes. Med IR-lykt mister du litt poenget av at andre ikke skal se deg, derfor er Termisk optikk fint å ha, vertfall i en militær sammenheng.
Jeg tipper Billigdriten ikke forsterker lyset, men viser kun IR-lys i tillegg. Bare å fjerne IR-filteret på et kamera så har du det.
Vis hele sitatet...
Termisk optikk, det kan man værtfall bare drømme om som privatperson. Vi hadde 1 termisk-kikkert i laget vårt, hva prisen på disse er aner jeg ikke, men troppsjefen min påsto at disse kostet nesten 1 million. De som lager optikken til CV90 var de som laget denne kikkerten.