Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  76 7236
http://forum.e24.no/forum/article860...8#posting86228

Denne nyheten pryder VG-nett og e24, og sannelig så er det mange som kommenterer som mener at det er synd på han fordi han skaper enorme arbeidsplasser, ålreit type blablabla. Og jeg skriver denne posten i frustrasjon:

En mann, som er mangemilliardær, som pumper inn penger til både høyre og FrP vil nå flytte ut av landet på grunn av skattene som er så enorme i Norge, og da snakker vi om formueskatten. Jeg mener for noen år tilbake at jeg leste et innlegg av DonTomaso til n1ce, at formueskatten ligger på under 1%. I 2007 skattet altså Hagen 10 millioner kr, og han har en formue på 1.6 milliarder kroner, men i følge e24 så ligger mesteparten av verdiene hans i Canica. Han har altså så utrolig mye penger at uansett hvor mye luksus og fett han kjøper, så klarer han ikke nye en brøkdel av det engang. Og for ikke å snakke om døtrene hans som har en formue på nesten tre milliarder kroner hver.

Greit nok, han skaffer arbeidsplasser, og han har sikkert gjort mye for Norge, men tenk hvor mye vi har gjort for han? Våre skattepenger og vår svette og blod har hjulpet mannen til å kunne leve i Norge, verdens beste land. Og jeg tviler sterkt på at Norge er det beste landet på grunn av kapitalistene vi har i landet som har skapt arbeidsplasser. Hva blir det neste? Han drar jo på åra, og kanskje han tar en Fredriksen, bruker våre skattebetalte sykehus når han får diabetes og luksusfeber, og i det han blir reparert, så drar han til Zürich og nyter livet enda mer? Kanskje det er best at han fordufter fra landet vårt, og slipper andre arbeidere til i landet vårt? Vi blir jo kvitt mye søppel av hans forsvinning.

Jeg prøver å forstå hvorfor han misliker skattesystemet, og kan på en måte skjønne tankegangen hans, at han skatter hele 10 milliarder kroner i året, som høres utrolig mye ut i en gjennomsnittlig nordmanns ører, men hvis han kunne brukt "den geniale hjernen hans som har gjort han fortjent til å bli rik" så kunne han laget et enkelt regnestykke, og funnet ut at han faktisk skatter så lite i forhold til formuen hans at han ikke engang merker det.

Nårèn person er god for så mye penger, så kan jeg ikke forstå hvorfor han flytter ut av landet vårt, og at han faktisk får medfølelse. Hva med alle musikerne, som gleder hjertet mitt hundre ganger mer? Fortjener ikke de så mye penger kanskje? (Selvfølgelig er ikke det mulig, men for å sette det litt på spissen). Man trenger ikke så mye penger. FOLKET GJØR!

Jeg vil gjerne høre deres meninger, og jeg veit jeg er veldig bastant på meningene mine nå, og som den lite utdannede personen jeg er så har jeg sikkert feil i mye, men dere skjønner prinsippet jeg prøver å komme frem til? Det fins alenemødre som jobber ræva av seg for å fø barna sine, som blir sjeleglad bare de finner en hundrings på bakken som er nok til å betale barnehageregningen. Så skal vi ha sympati for en så enorm kødd som dette?

http://www.youtube.com/watch?v=E5NcaCXwWJY "Slå ned dom mektiga slå dom rika, for alla er lika, er verden till"
Sist endret av bendiks; 24. juli 2009 kl. 00:53.
Jeg tviler på at det vil bli lagt ned mange arbeidsplasser fordi han flytter til sveits. Den eneste forskjellen vil bli at han personlig ikke lenger skatter til norge, og... hva så? Det er jo ikke akkurat et statsbudsjett vi går glipp av der.
Har ikke satt meg så godt inn i saken, men hvis Hagen hadde bare skattet 10 mill så tror jeg nok ikke han hadde flyttet.

Jeg mener det er et problem at Norge har et skattesystem som "straffer" de rike. De rike skatter mye i forhold til de vanlige og det er bare positivt hvis disse personene blir i Norge.

Se bare på Fredriksen, det hadde vel vært bedre hvis Norge hadde "tjent" 10 mill på han?

Når "alle" de rike flytter til utlandet så tjener ikke Norge noen ting, det er vel bedre at vi beholder alle arbeidsplassene i Norge og kanskje tjener noen mill på dem.

Jeg støtter Hagen og FRP 100% på dette.
trådstarter: Blandet litt med millioner og milliarder?
"2007 skattet altså Hagen 10 millioner kr"
"at han skatter hele 10 milliarder kroner i året"

"Straffer de rike" - Tenker du at vi skal være 100% likestilt på skatteprosentene? at en som tjener 200 000 i året skal skatte nesten 50%, dermed like mye som en som tjener 2 millioner?

Også, er det ikke slik at Norske myndigheter skatter av de som flytter til utlandet selv 10-15 år senere?
Sitat av otimate Vis innlegg
trådstarter: Blandet litt med millioner og milliarder?
"2007 skattet altså Hagen 10 millioner kr"
"at han skatter hele 10 milliarder kroner i året"

"Straffer de rike" - Tenker du at vi skal være 100% likestilt på skatteprosentene? at en som tjener 200 000 i året skal skatte nesten 50%, dermed like mye som en som tjener 2 millioner?

Også, er det ikke slik at Norske myndigheter skatter av de som flytter til utlandet selv 10-15 år senere?
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke sagt noe som helst om at skattesystemet i Norge er rettferdig. Syns det er veldig mye i skattesystemet som vi har i dag som er veldig urettferdig.

Atomet: Joda, men jeg syns det er verdt å diskutere saken når det virker som at så mange faktisk støtter mannen i det han gjør. Tror dette kan påvirke folk negativt?
Sitat av kayo404 Vis innlegg
Se bare på Fredriksen, det hadde vel vært bedre hvis Norge hadde "tjent" 10 mill på han?
Vis hele sitatet...
I god sosialistisk ånd er det bedre å kvitte seg med snylteren enn å tjene 10 mill.
hørte nettopp dette på tv2 nyhetskanalen, og jeg må nesten si: Har du ingen forståelse for hva penger er?
sett deg selv i hagen's sko sikkert dyre og konfortable, men når du går i oslos gater og ser hva man faktisk betaler for så er det veldig lett å se hvorfor folk vil ha pengene sine ut av landet.

kristin halvorsen og resten av den rødgrønne regjeringen gjør det ikke lett for mannen i gata å opparbeide seg en formue man kan skape verdier med. det er jo ikke rart folk selger seg ut av norge. alt overskuddet av pengene for maten vi spiser havner jo allerede i sveits. så jeg skjønner ikke hvorfor du prøver å gjøre hagen til bad guy i dette tilfellet. et eksempel er den norskeste av det norske melkesjokoladen som vi fortsatt tror freia lager, men freia er eid av kraft foods, som er et utenlandsk selskap med eierskap i sveits selvfølgelig. og dette forteller meg at folk føler seg presset til å selge seg ut, eller plassere pengene sine andre steder, fordi Norge AS sløser veldig med penger og hvem vet hvor høye skattene blir når oljen tar slutt.

økonomi er basert på tro. hvis det ikke hadde vært tro inne i bildet hadde penger og visa kort ikke verdt mer en papiret og plastiken som ble brukt til å lage det. og hvis folk mister tro på at det går an å tjene penger i norge så er det et veldig dårlig tegn når det gjelder verdiskapning her i landet.

jeg ser at du føler at det er urettferdig at noen har mye penger imens andre har lite, men det er ganske enkelt å forklare: hvis du jobber for andre mennesker(en sjef) så vil du bare få de pengene som sjefen betaler deg. jobber du for deg selv, så kan du sette deg et mål å jobbe deg mot det. noe hagen har gjort i mange år og med godt hell.

penger får velferdssamfunnet du så høyt verdsetter til å gå rundt. og Hagen har bare gjort det han syns var nødvendig for å overleve i et samfunn der alle trenger penger, men ingen er villig til å ofre tryggheten sin for dem.
Sist endret av skeptfisk; 24. juli 2009 kl. 01:15.
Beklager dårlig formulering Bendikfa, Poenget mitt er at det du kaller å straffe de rike, egentlig er å betale skatt etter evne.
Er greit for en alenemor å slippe å betale like mange % skatt som en skipsreder.
Hvis alenemoren tjener 200 000 og skipsrederen 200 mill, så kan det å skulle betale like mye skatt,prosentvis, drastisk endre levevillkår.DET ville blitt urettferdig.
Hvertfall når det kommer til 10 skitne millioner! Tenk så mye fælt han har blitt lønnet for. Også så store summer som det der.. Tenke seg til å tjene 20mill, hvis ikke mer, i året på å svekke Norge. UFF! Han har sikkert klart å snike seg unna store skattesummer også.

Hva faen, straffer de rike? Regner med at man sitter på toppen og ser ned på alle andre som rik i Norge. Skulle bare mangle at de skattet! Da blir de skitne pengene dems hvertfall brukt til noe godt, og ikke bare forpesting av et ellers så strålende land. En ting vi ikke trenger å bli er mini-USA. Om vi ikke er på god vei allerede da?
Skaper han store arbeidsplasser? Nei, da må jeg si jeg liker småborgelige Arbeider partiets fråtse-veier bedre!

Klarer oss nok fint uten Hagen, kanskje til og med bedre? Er glad den gamle grinebitten av en rasist-jævel flykter landet! Setter kanskje også en liten demper for FrP sin oppslutning. Om han ikke bestemmer seg for å "drive" norge derfra da. Syntes også litt synd på sveits, som må håndtere, unnskyld utrykket, dette rasshølet av en politiker.

Død over hagen ;D
Bendikfa; den straffe de rike delen var til kayo404 :P
jamen yolo da.
luni's Avatar
Kort spørsmål, som ikke er ledende fra min side, jeg har virkelig ikke peiling: Tror dere Hagen hadde klart å tjene seg opp en slik formue i et annet land enn Norge?
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Freiheit: Det er ikke FRP-politikeren Carl I. Hagen det er snakk om. Bra at du tok deg tid til å lese saken I DET HELE TATT før du kommer med meningene dine.

Skjønner ikke greia her. Skal vi ikke la han forlate Norge om han vil det? Han hadde nok lett gjort det i stillhet, hadde media tillatt det. Han søker på ingen måte sympati fra noen, han bare forklarer hvorfor han velger å flytte. Han klager på ingen måte! Det at enkelte her presterer å rakke ned på Hagen fordi ANDRE sympatiserer med han, er bare idiotisk.

Jeg syns han skal få gjøre som han vil. Forøvrig syns jeg det er helt på trynet at en enkeltpersons avgjørelse om å flytte fra landet, skaper debatt i den grad det gjør her. Det er igrunn bare en gyllen sjans for sosialistene til å hetse de rike og deres holdninger.
Sist endret av thomasf; 24. juli 2009 kl. 01:39.
Er jeg helt borte når jeg i utgangspunktet trodde at formueskatt var en av inscentivene staten bruker for å få formuer over i aktiv kapital (altså penger som bygger arbeidsplasser osv)? Selvfølgelig ikke hele grunnen men dette må jo være noe av tanken bak denne skatten.
En arbeidstaker som tjener 200.000kr i året skatter rundt 30%, altså 60.000kr. Økonomien går fint rundt for denne personen. Er det en alenemor det er snakk om, så får barnet gratis barnehageplass, og moren får barnebidrag. Vi "kapitalister" sier ikke at en person som tjener 200.000kr i året skal klare seg på 100.000kr etter skatt, men snarere at en som tjener 2.000.000kr i året skal skatte 600.000kr. Det er en vesentlig forskjell som mange ikke forstår..

Fabianca, for å svare på spørsmålet ditt: ja. Hvorfor skulle han ikke klare det? Det er vel ikke bare i Norge vi spiser mat?

Ontopic: Det er da vel ikke bare formueskatt han irriterer seg over, han skatter vel av inntektene sine og? Formueskatten er bare toppen av isfjellet. Det er hans penger, som han har tjent på en bedrift han selv har bygget opp. Det å si at det er oss kunder som har gjort han rik, og at han er egoistisk som flytter formuen sin for å slippe unna formueskatt er i mine øyne et ugyldig argument, i og med at han bidrar med moms og avgifter på alt han selger. Det er heller ingen som har satt en pistol mot hodet til noen og tvunget dem til å handle på Rimi.
Sist endret av nilsern; 24. juli 2009 kl. 02:16.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
For å kommentere dette kort: Jeg forstår Hagen veldig godt.

Hagen skatter 10 millioner kr privat, men det er absolutt ikke disse "småsmulene" han klager på. Hagen protesterer mot prinsippene som ligger til grunn for skatteleggingen; og uansett hvor rik man måtte være, så kan man ikke tie stille dersom man føler seg utsatt for urettferdighet.

La meg bare kort redegjøre for en av de tingene jeg - og bl. a. Hagen - mener er grovt urettferdig: Formueskatten. Denne skatten har jeg vært en motstander av helt siden jeg jobbet på brygga i Moss og hadde 80.000 kr i årslønn.

Formueskatten er en blodig urettferdig skatt; fordi den i praksis betyr at man blir skattet (som regel minimum) dobbelt. La meg forklare:

Jeg ønsker å starte en bedrift, og jobber som vekter ved siden av studiene. Pengene jeg tjener betaler jeg 25% skatt av, og de resterende 75% investerer jeg i design-firmaet mitt. (skatt nummer 1)

La oss si jeg jobber drithardt, og tjener 1 million kr (i lønn). Av disse pengene (som er et resultat av penger som jeg allerede har skattet av) må jeg da betale 45% inntektsskatt; altså 450.000 kr. Tilbake sitter jeg med 550.000 kr. (skatt nummer 2)

Jeg har disse stående på konto, og SELV om jeg allerede har skattet av pengene, så må jeg betale cirka 1% av disse pengene hvert eneste år jeg eier de. (skatt nummer 3)

Dette har ingenting med selve pengene å gjøre; dette har med prinsippet om at staten først skal skattelegge deg når du tjener penger, og så skal skattelegge deg når du eier pengene etterpå.

Det er nesten ingen land som fortsatt har formueskatt, fordi andre stater har funnet ut at staten tjener MER penger dersom man ikke har formueskatt. Mye av incentivet til å flytte utenlands - slik Hagen nå gjør - forsvinner jo når man ikke lenger blir utsatt for denne typen urettferdighet.

Et annet eksempel i skattepolitikken som jeg mener er feil - og som noen av dere kanskje kjenner dere igjen i - er arveskatten.

La oss si at jeg har hatt mine 550.000 kr på konto i 10 år, og betalt minimum 1% "formueskatt" til staten i løpet av disse årene. Plutselig dør jeg - og barna mine arver da pengene. Da kan de imidlertid ikke ta over pengene skattefritt; neida, da må de betale arveskatt på 20%. Altså: 1 million kr ble til 550.000 kr, så ble 550.000 kr til 500.000 (roughly, over 10 år - ikke medregnet at summen blir mindre for hvert år, og ikke medregnet at jeg har hatt pengene i banken) - og deretter skal staten ha 20% av dette igjen. Ut av den opprinnelige millionen får da barna mine 400.000 kr. (skatt nummer 4)

Hvor er rettferdigheten i det? Staten skattelegger altså de samme pengene hele 3 eller 4 ganger (avhengig av hvordan man regner); først inntekts/utbytteskatt, så formueskatt, så arveskatt.

Desto verre blir f.eks. arveskatten om man arver eiendom; fordi om man arver eiendom, så må man også betale 20% av eiendommens verdi "up front". La oss si du da arver en hytte med en verdi på 10 millioner kr (slik en kamerat av meg gjorde) - så må du betale 2 millioner til staten umiddelbart. Hvem er det som har 2 millioner liggende og "slenge" for å betale staten, når alle pengene som staten er bundet opp i eiendom? Familien til kameraten min endte opp med å selge hytta for å kunne dekke arveskatten.

Nå, bare for å avrunde: Jeg har ingenting i mot å betale skatt. Jeg syntes det er flott; men jeg syntes det er trist og veldig lite effektivt for Norge som samfunn å ha et skattesystem som ikke premierer hardt arbeid. Skattesystemet burde være bygget opp slik at flest mulig mennesker kom seg ut i arbeid, og jobbet hardest mulig for landet sitt, slik at de selv kunne høste de største fruktene. Det må være målet til ethvert velfungerende samfunn.

PS: Jeg googlet ikke den nøyaktige prosentsatsen for f. eks. formueskatten og arveskatten, så det er mulig det er noen småfeil i selve tallene - men det burde ikke være noe vesentlig.
Sist endret av Stormen; 24. juli 2009 kl. 02:37.
http://www.skattelister.no/?do=more&...20Erik%20Hagen

Stein Erik Hagen, 2007
Inntekt Formue Skatt
8454622 1251433474 10042360


Hvis dette får han til å flytte, så good riddance. Kan vi ekspropiere butikkene hans og selge dem til høystbydene også? Kapitalisten i meg hadde blitt glad hvis vi fikk litt reell priskonkurranse på dagligvaremarkedet.

Uansett, hva så veldig mange som har blitt rike glemmer er at det ikke hadde fått til uten samfunstrukturen i Norge. Fagforeningene er veloppførte og samarbeidsvillige (sammenlignet med utlandet), det er ingen ekstra helseforsikringskostnader for bedriftene, byråkratiet er ikke det verste i verden og det er generelt veldig lite korrupsjon.

Mulighetene man får er et resultat av samfundet man lever i, og det koster. Deal with it, eller flytt til et annet land å prøv å start noe der. Kom tilbake når du skjønner hvor bra Norge faktisk er.. og fanden heller, ikke ta pengene du har tjent i Norge, på vårt samfunn, og stikk av til et skatteparadis. Det er fanden meg avskyelig.

Sitat av Stormen Vis innlegg
Formueskatten er en blodig urettferdig skatt; fordi den i praksis betyr at man blir skattet (som regel minimum) dobbelt. La meg forklare:
Vis hele sitatet...
Alle penger blir skattet flere ganger. Jeg betaler skatt på inntekten min, jeg betaler moms når jeg bruker pengene, jeg betaler "egenandel" når jeg bruker det gratis helsevesenet, etc. That's life.
Jeg har disse stående på konto, og SELV om jeg allerede har skattet av pengene, så må jeg betale cirka 1% av disse pengene hvert eneste år jeg eier de. (skatt nummer 3)
Vis hele sitatet...
Men de aller færreste har pengene på konto, og selv på en konto har du avkastning. Penger yngler penger, og denne avkastningen er grunnen til at formueskatten i bunn er rettferdig. Alternativet er nemlig at vi betaler høyere skatt på inntektene våre.

Det er nesten ingen land som fortsatt har formueskatt, fordi andre stater har funnet ut at staten tjener MER penger dersom man ikke har formueskatt. Mye av incentivet til å flytte utenlands - slik Hagen nå gjør - forsvinner jo når man ikke lenger blir utsatt for denne typen urettferdighet.
Vis hele sitatet...
Ja, de fleste andre land har gitt etter for de rike, og sørget for at majoriteten av dem har blitt nullskatte-ytere. Det er fanden meg så perverst at jeg knapt har ord. Bare fordi de aller fleste andre land har politikere uten ryggrad, trenger ikke vi herme dog.

Et annet eksempel i skattepolitikken som jeg mener er feil - og som noen av dere kanskje kjenner dere igjen i - er arveskatten.
Vis hele sitatet...
Å sørge for at små, inkompetente drittunger som aldri har måttet jobbe for noe i livet sitt noensinne sitter på store verdier og styrer skjebnen til mange mennesker er jeg ikke noe spesielt fan av. Jeg er helt enig at arveskatten er feil. Den burde vært på minst 95%. Kapitalismen fungerer mye bedre når pengene ender opp i hendene til kompetente mennesker som må jobbe for å bli rik. La de rike bruke opp pengene, eller gi dem til veldedighet.. det er mye mindre skadelig enn å gi dem til ungene.

Et menneske skal ha like muligheter til å lykkes, eller mislykkes, likegyldig av hvem foreldrene er.
Sist endret av DumDiDum; 24. juli 2009 kl. 02:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Kan vi ekspropiere butikkene hans og selge dem til høystbydene også? Kapitalisten i meg hadde blitt glad hvis vi fikk litt reell priskonkurranse på dagligvaremarkedet.
Vis hele sitatet...
Firmaene til Stein Erik Hagen legger igjen 8-900 millioner kr i skattekroner hvert år. Det at du ønsker å ekspropiere dette, vitner om at du setter janteloven høyere enn økonomisk velvære i Norge.

"Får ikke jeg være rik, så får ikke Hagen være det heller" (bu-hu)

Videre er det faktisk ekstremt stor konkurranse på dagligvaremarkedet, så dette viser jo bare at du ikke er helt inneforstått med hva du snakker om.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
og fanden heller, ikke ta pengene du har tjent i Norge, på vårt samfunn, og stikk av til et skatteparadis. Det er fanden meg avskyelig.
Vis hele sitatet...
Nei, det syntes jeg ikke. Det at Hagen flytter ut, skjer i god kapitalistisk ånd: Han viser det politiske landskapet (politikerne) at de har skapt vilkår som han ikke trives under, og han flytter ut. Det er essensen i et fritt samfunn. Dersom man ikke hadde mulighet til å flytte ut fra et samfunn, så ville det vært et tvangssamfunn - og det er det vel ingen som ønsker? Jeg er så glad for at den rød-grønne regjeringen blir stilt til ansvar for politikken sin på denne måten. Det at rike folk flytter ut, viser at den rød-grønne regjeringen har feilet i sin skattepolitikkk - fordi Norge tjener virkelig mindre penger med denne politikken.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Alle penger blir skattet flere ganger. Jeg betaler skatt på inntekten min, jeg betaler moms når jeg bruker pengene, jeg betaler "egenandel" når jeg bruker det gratis helsevesenet, etc. That's life.
Vis hele sitatet...
Du forstår tydeligvis ikke hva skatt er. Moms er ikke skatt. Egenandelen du betaler når du bruker helsevesenet er ikke skatt. Man skal ikke bli skattet 2 ganger. Det er et urettferdig prinsipp, som jeg mener det er verdt å kjempe mot. Slutt med barnslige utsagn som "that's life". Hvor gammel er du egentlig?

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Ja, de fleste andre land har gitt etter for de rike, og sørget for at majoriteten av dem har blitt nullskatte-ytere. Det er fanden meg så perverst at jeg knapt har ord. Bare fordi de aller fleste andre land har politikere uten ryggrad, trenger ikke vi herme dog.
Vis hele sitatet...
Du misforstår... Man må fokusere på MÅLET her. Er målet at Norge skal tjene mest mulig penger på skatteytere? Ja - det er vi jo til dels enige i? Ok, da må vi fjerne formueskatten - fordi erfaringer fra utlandet viser at LANDET da sitter igjen med mer skattepenger. Du bare rambler, og klarer ikke å fokusere på hva som burde være målet her; nemlig at landet går best mulig.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Å sørge for at små, inkompetente drittunger som aldri har måttet jobbe for noe i livet sitt noensinne sitter på store verdier og styrer skjebnen til mange mennesker er jeg ikke noe spesielt fan av. Jeg er helt enig at arveskatten er feil. Den burde vært på minst 95%.
Vis hele sitatet...
Nei, også her tar du feil. Arveskatten burde ikke vært på 95%. Den burde vært på 0%. Hvor er rettferdigheten at barna skal skatte av det foreldrene har jobbet - og skattet - hele livet for?

For meg virker det som om du resonnerer ut i fra et bittert, sneversynt og jantelov-preget perspektiv - hvor alle som har penger er drittsekker, og ingen egentlig burde ha lov til å ha mer enn 5.000 kr i banken. Det syntes jeg er synd, fordi det hjelper ikke akkurat debatten fremover.
Sist endret av Stormen; 24. juli 2009 kl. 03:37.
Det med fagforeninger, helseforsikring og korrupsjon vet jeg ikke så mye om, så det skal jeg ikke uttale meg om, kanskje du kan gi noen eksempler på dette? Uansett:

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Alle penger blir skattet flere ganger. Jeg betaler skatt på inntekten min, jeg betaler moms når jeg bruker pengene, jeg betaler "egenandel" når jeg bruker det gratis helsevesenet, etc. That's life.
Vis hele sitatet...
Og poenget er? Sånn er livet? Hva hvis jeg ikke ønsker at livet skal være sånn?

Men de aller færreste har pengene på konto, og selv på en konto har du avkastning. Penger yngler penger, og denne avkastningen er grunnen til at formueskatten i bunn er rettferdig. Alternativet er nemlig at vi betaler høyere skatt på inntektene våre.
Vis hele sitatet...
Alternativet er at vi skatter mindre, og staten gir bort mindre. Det er også mange andre aspekter ved lavere skatter, som f.eks. gunstigere å drive business i landet, noe som fører til flere arbeidsplasser/inntekter og mer penger i statskassa, men dette er en annen lang diskusjon jeg har tatt så alt for mange ganger før.


Ja, de fleste andre land har gitt etter for de rike, og sørget for at majoriteten av dem har blitt nullskatte-ytere. Det er fanden meg så perverst at jeg knapt har ord. Bare fordi de aller fleste andre land har politikere uten ryggrad, trenger ikke vi herme dog.
Vis hele sitatet...
Det jeg ser på som pervest, er alle som får penger uten å gjøre seg fortjent til det. For eksempel naboen som jogger opp trappa til leiligheten sin etter at han har parkert den handicap-merket cabrioleten sin.


Å sørge for at små, inkompetente drittunger som aldri har måttet jobbe for noe i livet sitt noensinne sitter på store verdier og styrer skjebnen til mange mennesker er jeg ikke noe spesielt fan av. Jeg er helt enig at arveskatten er feil. Den burde vært på minst 95%. Kapitalismen fungerer mye bedre når pengene ender opp i hendene til kompetente mennesker som må jobbe for å bli rik. La de rike bruke opp pengene, eller gi dem til veldedighet.. det er mye mindre skadelig enn å gi dem til ungene.
Vis hele sitatet...
Hva får deg til å tro at en arving er mindre kompetent enn en som har blitt rik på egen hånd?

Et menneske skal ha like muligheter til å lykkes, eller mislykkes, likegyldig av hvem foreldrene er.
Vis hele sitatet...
Så du mener at det er bedre at en rik mann kaster bort pengene sine på piker, vin og sang, enn at han gir pengene til barna sine? Hvorfor? Dette utsagnet mener jeg er irellevant både fordi cash flow ut i markedet er faktum i begge tilfellene, og fordi de fleste som vokser opp i Norge har mulighet til å ta en solid utdannelse og tjene gode penger.
Sitat av Stormen Vis innlegg
Nei, også her tar du feil. Arveskatten burde ikke vært på 95%. Den burde vært på 0%. Hvor er rettferdigheten at barna skal skatte av det foreldrene har jobbet - og skattet - hele livet for?
Vis hele sitatet...
Først må jeg si at det er veldig interessant å lese hva dere begge skriver. Jeg syns ikke det er ofte at jeg ser folk konfrontere Stormen i diskusjoner, for du er god til å diskutere.

Men må si meg uenig når det kommer til arveavgiften. Jeg vil helst ikke dra dette veldig offtopic, men jeg vil gjerne si en ting til det. Som sosialist, så mener jeg at alle skal bli født med like rettigheter, uansett hudfarge, kjønn eller meninger. Jeg bor i Asker, og opplever hver eneste dag urettferdighet. Kompiser og bekjente som får forskudd på arv og får masse penger inn på kontoen. Kompiser som lever på foreldrene sine, og som har veldig rike foreldre. Jeg er selv ikke gammel nok til å ha opplevd noe særlig med dødsfall blant foreldre, men jeg syns det er utrolig kvalmt at noen skal få muligheten til å gjøre det bedre her i livet fordi foreldrene dine har gjort det bra. Det er to vidt forskjellige personer, og at en gutt som hele livet har levd på Konglungen og fått det han vil ha skal få enda mer penger når foreldrene dør syns jeg er særdeles urettferdig.

På en annen side Stormen, så har du også et godt poeng, og jeg forstår frustrasjonen man får hvis man faktisk mister muligheten til å få det foreldrene har hatt tidligere, som man kanskje alltid har siklet litt etter, men jeg mener at arving gjør alt mer urettferdig. Ser du logikken i det?

Sitat av nilsern Vis innlegg
Så du mener at det er bedre at en rik mann kaster bort pengene sine på piker, vin og sang, enn at han gir pengene til barna sine? Hvorfor? Dette utsagnet mener jeg er irellevant både fordi cash flow ut i markedet er faktum i begge tilfellene, og fordi de fleste som vokser opp i Norge har mulighet til å ta en solid utdannelse og tjene gode penger.
Vis hele sitatet...
Ikke piker, vin og sang men til fellesskapet og samfunnet. Vi vokser opp i Norge med mulighet for solid utdannelse og tjening av gode penger fordi vi har hatt et relativt sosialistisk parti som har bygd opp mye av Norge gjennom tidene. Ville det vært slik hvis det hadde blitt overflod av privatskoler?
Sist endret av bendiks; 24. juli 2009 kl. 03:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Stormen Vis innlegg
Firmaene til Stein Erik Hagen legger igjen 8-900 millioner kr i skattekroner hvert år. Det at du ønsker å ekspropiere dette, vitner om at du setter janteloven høyere enn økonomisk velvære i Norge.

"Får ikke jeg være rik, så får ikke Hagen være det heller" (bu-hu)

Videre er det faktisk ekstremt stor konkurranse på dagligvaremarkedet, så dette viser jo bare at du ikke er helt inneforstått med hva du snakker om.
Vis hele sitatet...
Klarer desverre ikke å finne tall på stående fot, men såvidt jeg husker er avansenivået matvarebutikkene har tatt i Norge mye høyere enn i tilsvarende land. Herregud, bare det faktum flere av norges rikeste menn har tjent pengene sine matvarehandel tilsier hvor latterlig mye penger de har klart å dra ut av det norske samfunnet.

Reitan-gruppen og rimi sitter hver med enormt stor makt på det norske markedet, og har begge i lang tid konsentrert seg om å skvise underleverandører framfor å presse hverandre på pris. Herregud, hvis det var "ekstrem konkurranse" på dagligvaremarkedet så hadde aldri i verden Hagen vært god for 1.2 milliarder kroner!

Nei, det syntes jeg ikke. Det at Hagen flytter ut, skjer i god kapitalistisk ånd: Han viser det politiske landskapet (politikerne) at de har skapt vilkår som han ikke trives under, og han flytter ut. Det er essensen i et fritt samfunn. Dersom man ikke hadde mulighet til å flytte ut fra et samfunn, så ville det vært et tvangssamfunn - og det er det vel ingen som ønsker? Jeg er så glad for at den rød-grønne regjeringen blir stilt til ansvar for politikken sin på denne måten. Det at rike folk flytter ut, viser at den rød-grønne regjeringen har feilet i sin skattepolitikkk - fordi Norge tjener virkelig mindre penger med denne politikken.
Vis hele sitatet...
Rike folk har disproposjonalt mye makt. De har ressurserer til å flytte, er ikke avhengig av å skaffe seg jobb der de flytter til. Rederbeskatningen er jo et veldig godt eksempel på hvordan denne dynamikken fungerer. At Hagen sutrer over den minimale skatten han faktisk må betale, synes jeg er rimelig tragisk.

Uansett, hvis du mener det er etisk riktig å flytte pengene sine til skatteparadis, så er du i utakt med mesteparten av Europa.
Du forstår tydeligvis ikke hva skatt er. Moms er ikke skatt. Egenandelen du betaler når du bruker helsevesenet er ikke skatt. Man skal ikke bli skattet 2 ganger. Det er et urettferdig prinsipp, som jeg mener det er verdt å kjempe mot. Slutt med barnslige utsagn som "that's life". Hvor gammel er du egentlig?
Vis hele sitatet...
Tja, du har fullstendig rett i at moms ikke er definert som skatt. Det er dog kun et definisjonspørsmål. Det er penger som kommer inn i statskassen og går til den felles potten. I en diskusjon om skattepolitikk er avgiftspolitikken definitivt relevant, fordi det er en del av hvordan staten velger å ta inn penger.

Jeg mener seriøst at "that's life" utsagnet. Hagen henger seg opp i detaljer, og makter ikke se det store bildet. Det er kanskje ikke et spesielt sympatisk utsagn, men jeg begynner å bli lei mennesker som klager over hvor ille alt er i Norge. Norge virker.

Du misforstår... Man må fokusere på MÅLET her. Er målet at Norge skal tjene mest mulig penger på skatteytere? Ja - det er vi jo til dels enige i? Ok, da må vi fjerne formueskatten - fordi erfaringer fra utlandet viser at LANDET da sitter igjen med mer skattepenger. Du bare rambler, og klarer ikke å fokusere på hva som burde være målet her; nemlig at landet går best mulig.
Vis hele sitatet...
Nei, målet er ikke at Norge skal tjene mest mulig penger på skatteyterene. Da hadde vi gått etter de minst mobile gruppene, fattigfolk og statlig ansatte.

Målet er at Norge skal ha et skatte og avgifts-nivå som underbygger tjenestenivået vårt, og som har en RETTFERDIG FORDELINGSPROFIL! Rikfolk er desverre særdeles mobile når det gjelder å velge hvor de skatter til, og jeg er særdeles glad for at Norge ikke er med på leken om å fallby hverandre for å trekkke dem til seg. Skal vi skattlegge, kommer nok noen til å være drittsekker å stikke av, men fanden heller.
Nei, også her tar du feil. Arveskatten burde ikke vært på 95%. Den burde vært på 0%. Hvor er rettferdigheten at barna skal skatte av det foreldrene har jobbet - og skattet - hele livet for?
Vis hele sitatet...
Fordi foreldrene er tilfeldig valgt, og fordi penger makt.

Se det fra et fugleperspektiv. En bitteliten prosentandel av ungene i Norge ender automatisk opp med penger og ressurser som gjør at de kan ta store beslutninger som berører levebrødet til et stort antall mennesker.. uten at de noensinne har måttet ta risker, eller lært hvordan livet er uten sikkerhetsnett. Ressursene burde ende opp hos de som er flinke til å betjene penger. Ikke de som hadde flaks.

(ja, jeg er fullstendig klar over at dette er et særdeles radikalt standpunkt, og at det går fullstendig på tvers av folkeopinionen.)

For meg virker det som om du resonnerer ut i fra et bittert, sneversynt og jantelov-preget perspektiv - hvor alle som har penger er drittsekker, og ingen egentlig burde ha lov til å ha mer enn 5.000 kr i banken. Det syntes jeg er synd, fordi det hjelper ikke akkurat debatten fremover.
Vis hele sitatet...
Javel.

For meg virker det som du overdriver proposjonene av formueskatten til det enorme. Det er særdeles lite penger det er snakk om.

Sitat av nilsern Vis innlegg
Hva får deg til å tro at en arving er mindre kompetent enn en som har blitt rik på egen hånd?
Vis hele sitatet...
Fordi det er mange som prøver å bli rike, men veldig mange som ikke klarer. En som har blitt rik på egen hånd har dermed gått igjennom en utvelgelsesprossess. Ja, flaks er endel av denne prosessen, men man har iallefall vist at man evner å gripe mulighetene når de kommer.

Det er grunn til at jeg ikke er blitt rik. Jeg er lat. Det hadde ikke vært rettferdig, eller bra for Norge, om jeg hadde en hel haug med penger.
Så du mener at det er bedre at en rik mann kaster bort pengene sine på piker, vin og sang, enn at han gir pengene til barna sine? Hvorfor? Dette utsagnet mener jeg er irellevant både fordi cash flow ut i markedet er faktum i begge tilfellene, og fordi de fleste som vokser opp i Norge har mulighet til å ta en solid utdannelse og tjene gode penger.
Vis hele sitatet...
Ja, det er definitivt bedre. De aller fleste som blir rike jobber ræva av seg, og har definitivt fortjent å nyte pengene.

Barna dems derimot har ikke gjort seg fortjent til en dritt. Å bli født var ikke spesielt vanskelig.
Sist endret av DumDiDum; 24. juli 2009 kl. 11:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Han har nok penger til å leve som en greve i 1000 år fremover, fortsatt så synes han det er for dyr formueskatt i Norge. Gjerrige kapitalistjævel, fatter ikke hvordan penger er alt i livet til folk.
Hadde "du" vært god for 10,6 miliarder hadde nok også du ville betale minst mulig skatt skal du se.

Man stemmer jo etter hva som blir best ifra ditt eget ståsted (i de fleste tilfeller ihvertfall). arbeider du for minstelønn stemmer du sansynelighvis ikke høyre? am i right?
I like turtles
Alfonzor's Avatar
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Hadde "du" vært god for 10,6 miliarder hadde nok også du ville betale minst mulig skatt skal du se.

Man stemmer jo etter hva som blir best ifra ditt eget ståsted (i de fleste tilfeller ihvertfall). arbeider du for minstelønn stemmer du sansynelighvis ikke høyre? am i right?
Vis hele sitatet...
Kan godt være at de fleste stemmer slik, men jeg synes ikke det vil være riktig. I et samfunn er alle(les: nesten alle) like viktige for at maskinen skal svive. Hvorfor fortjener en kontorrotte mer penger enn en murer? En murer jobber jo mye hardere for lønnen sin(?). Uten vanlige folk hadde ikke folk som Hagen hatt mulighet for å bli så rike!
Sitat av Cheese Vis innlegg
Han har nok penger til å leve som en greve i 1000 år fremover, fortsatt så synes han det er for dyr formueskatt i Norge. Gjerrige kapitalistjævel, fatter ikke hvordan penger er alt i livet til folk.
Vis hele sitatet...
Problemet med både formueskatt og arveavgift er at dette er dobbelt- om ikke trippelbeskatning. Det finnes ikke et snev av rimelighet knyttet til dette. Så jeg har ikke noen problemer med den holdningen. Klart fyren har mye penger, og samfunnet hadde klappet sammen om alle hadde hatt så mye. Men han var vel en av de heldige da.

Skatte- og avgiftssystemet i Norge suger stort, og det gavner bare arbeidsuvillige sosialsnytere.

Jeg betaler selv rett i underkant av 50% skatt. Og på toppen må jeg betale 12-25% MVA på alt jeg kjøper. Det betyr at min bruttoinntekt er redusert med 62-75% i skatt og MVA. Så kan vi begynne å legge på alle særavgifter, NRK-lisens, veiavgift, bompenger, egenandeler, osv.osv.osv (x 1000). Det handler om en samlet beskatning av bruttoinntekt på 70-80% før man sitter igjen med netto kjøpekraft.
Sitat av Alfonzor Vis innlegg
Kan godt være at de fleste stemmer slik, men jeg synes ikke det vil være riktig. I et samfunn er alle(les: nesten alle) like viktige for at maskinen skal svive. Hvorfor fortjener en kontorrotte mer penger enn en murer? En murer jobber jo mye hardere for lønnen sin(?). Uten vanlige folk hadde ikke folk som Hagen hatt mulighet for å bli så rike!
Vis hele sitatet...
Politikk hadde jo vært unødvendig hvis vi mennesker ikke hadde vært egoistiske, skjønner godt at Hagen ikke vil gi bort pengene sine, om han har jobbet hardt for dem eller ikke.

En "kontor rotte" fortjener ikke nødvendighvis å tjene mer enn en murer, men times change. Og det trengs kansje flere "kontor rotter" enn murere i dag. Tilbud og Etterspørsel. En dag synker nok lønna til sivil ingeniørene og skal du se. Så dukker det opp noe nytt som blir lønnet i gull og diamanter
Slottsnarr
Allure's Avatar
Altså, er dere klar over hva en formue er? Formuen er ikke nødvendigvis (og svært sjelden) fyskiske penger. Det er verdier en sitter på, slikt som hus, hytte, bedrift o.l. Derfor må folk ta ut midler av bedriftene sine for å betale formueskatt, midler som kunne bli brukt på oppgraderinger, ekspansasjon og nye arbeidsplasser.

Dersom du ikke eier en bedrift, men likevel har opparbeidet deg en formue ved å betale tilbake lån osv, får du en straffeskatt du ikke har råd til å betale.
Not Penny's boat
argh's Avatar
Formueskatten er hårreisende. Tenk at man må betale flere 100.000,- for at man eier en eiendom og har noen kroner ekstra på kontoen (sikter ikke til Hagen). Det hadde vært greit at man skatten EN GANG, men at de samme regningen kommer på den samme tingen år etter år er RAN etter min mening.

For eksempel hvis man arver et hus/eiendom (av familie), så må man skatte for dette hvert eneste år fremover, og i verste fall tvangsselge for man rett og slett ikke har råd. Si du får et par millioner og velger å sette disse inn på sparekontoen din. Hva skjer neste år igjen? Jo, man må skatte av disse kronene, for man har jo ikke lov til å eie noe eller ha penger tilovers! Hvert eneste år vil du se summen synke og synke..

Rett meg gjerne om jeg tar feil her.
Veldig mange her som er veldig oppgitt over det norske systemet og alt det har med seg virker det som.. men i stedet for å sitte å klage på et forum, hvorfor tar dere ikke konsekvensene av det å flytte? jo nettopp fordi vi sitter å nyter nettopp dette systemet, skole, utdanning, helsevesen osv, alt er gratis. pengene hagen osv skatter blir liksom ikke "brent opp"?? De blir gitt til oss vanlige mennesker i form av skoler, sykehus osv.. synes det er helt topp man skatter etter evne jeg, drypper det litt på oss vanlige også. kunne fort blitt greie klasseskiller med betalingsskoler, sykehus osv..

leste en undersøkelse om mennesker, om man drar et snitt av mennesker ang utdanning, inteligens, utseende osv og sier 50% er over og 50% er under.. så viste det seg at 95% mente de var over nettopp dette snittet... er du så sikker på at du er overlegen andre mennesker og ville greid et så tøft system om ikke staten hjalp deg litt? for min del kan det godt være slik det er, så kan vi "dødelige" få litt igjen av de rike, så blir alle fornøyde.. Men hagen er nettopp et bevis på ordtaket: mye vil ha mer.... for egentlig.. lever han noen reel nød?
I Norge skatter en lønnsmottager flere ganger av de samme pengene:

Arbeidsgiveravgift
Inntektskatt
MVA
og ved enkelte forbruk alkohol eller andre sosiale avgifter

Den reelle skatteprosenten for en lønnsmottaker er langt over 50%

Urettferdigheten ligger ikke i prosentsatsene, men mekanismene som slår inn for forskjellige aktiviteter.
På et eller annet vis burde engasjement i samfunnet stimulere til økt investering i et samfunn( og nå er ikke flere statlige og kommunale arbeidsplasser nødvendigvis en formålstjenelig investering i et samfunn, ) i motsetning til økt stagnering som Hagen sansynligvis mener at det norske skattesystemet stimulerer.

I tillegg vil jeg nevne til dere som tipper, tipp IKKE i eget navn, tipp i familiens navn, da slipper man arveavgift.
Slottsnarr
Allure's Avatar
Sitat av fxxked Vis innlegg
I Norge skatter en lønnsmottager flere ganger av de samme pengene:

Arbeidsgiveravgift
Inntektskatt
MVA
og ved enkelte forbruk alkohol eller andre sosiale avgifter
Vis hele sitatet...
Nå er det faktisk arbeidsgiver som betaler arbeidsgiveravgift, altså en avgift til staten for å holde noen i arbeid. Også en totalt unødvendig avgift, men det er en annen diskusjon
Arbeidsgiver er en totalt unødvendig avgift sier du? hvorfor? hva tror du pengene går til? blir senket i oslofjorden/brent?? Tipper mange synes det er greit med arbeidsgirveravgift den dagen bedriften de jobber i går konkurs og de må søke lønnsgarantifondet for å få igjen resterende lønn osv, sykepenger for sykefravær osv..

Vi lager ikke statsbudsjett i norge med et stipulert overskudd på 100 mill så vi kan brenne de opp.. vi lager det for å gå i null... slik at inntekter blir gitt tilbake til folket i en eller annen form..ingen penger blir liksom "borte"..
jamen yolo da.
luni's Avatar
Må si det er et relativt kraftig virkemiddel i valgkampen. Uavhengig av Hagens personlige intensjoner med flyttingen, så er det et veldig tydelig signal i Frps favør. Ingen hadde skrevet om det dersom jeg flyttet, og jeg kan ikke se for meg at tilhengere av f.eks. Rødt kunne tatt i bruk Hagens teknikk. Alle burde i teorien ha like muligheter til å påvirke politikken ved å stemme eller engasjere seg i et parti, så jeg synes ikke helt om denne måten å gjøre det på.
Sitat av Cheese Vis innlegg
Han har nok penger til å leve som en greve i 1000 år fremover, fortsatt så synes han det er for dyr formueskatt i Norge. Gjerrige kapitalistjævel, fatter ikke hvordan penger er alt i livet til folk.
Vis hele sitatet...
Det er ikke sikkert penger er så viktig for Hagen? Privatpersonen bak det mektige og vellykkede selskapet Rimi kan for alt du vet ha andre verdier enn de verdiene pengene kan skape.
Penger må til for å tjene mere penger. Hvordan ville det tatt seg ut hvis Hagen hadde trukket seg ut, sagt at nå har jeg penger til å leve fett i 1000 år og latt bedriften gått i vasken? Ville han ikke vært en "kapitalistjævel" som ikke bryr seg om alle de ansatte da? En som bare vil frotse til seg mest mulig?
Hagen har arbeidet hardt, bygd et sterkt navn og som følge av det har han høstet stort. Jeg velger å tro at det sluttet å handle om personlig økonomi for lenge siden i hans tilfelle. I økonomiens verden er store pengesummer betegnelsen på suksess. Alle vil vel lykkes? Alle har vel forskjellige oppfatninger av hva det å lykkes angår? Hagen er en av alle..
Helt ok at han kanskje har andre verdier for det han gjør, men da hadde jeg nevnt de i media, ikke klaget over skatten som grunn for at man flytter, for skatt er nettopp penger..
Og der misforstod du poenget seven_up, da poenget til xtoffer var at det ikke hovedsakelig var snakk om penger til hedonistisk privat forbruk men til å reinvestere i de forretningsvirksomhetene som Hagen driver med. Samfunnet vårt tjener stor på mennesker som er villig til å investere.

Selv er jeg litt på gjerdet angående "moraliteten" i denne saken.
hehe, ok, jeg fikk nettopp inntrykk av at man ikke skal dømme hagen siden vi ikke vet hvilke intensjoner han har for å stikke ut av landet.. men da vet jo du det? han skal altså invistere? hvordan vet du egentlig dette? link?

For min del så går det litt ut på det samme om man bruker de selv, eller på eget firma, da dette igjen slår tilbake for å tjene han mer penger, hagen invisterer ikke i bedrifer for å gi bort penger, gjør han evt dette er det for å kunne tjene mer penger, vil jeg tro da..
JA, la oss slakte mannen fordi han har vært flink å startet en bedrift som faktisk har gått i overskudd. La oss irritere oss over alle de gangene alle av oss har handlet på rimi slik at han nå kan ta med seg sine kronasjer og flytte til sveits. Tipper han sitter å ler av oss alle mens han stapper i seg russisk kaviar og drikker champagne.

Hvis det er sant at han skal investere, hvorfor skal han IKKE flytte? Tipper han har betalt mer skatt enn det alle oss på forumet her kommer til å gjøre tilsammen resten av livet vårt. Vi i Norge lever bedre grunnet de som har tjent mye penger, fordi de har betalt mye mere skatt enn det vi har. Slapp helt av, han har nok en rik etterfølger som kommer til å betale like mye skatt som han, slik at vi kan ha god samvittighet over at de rike også har sine dårlige sider.
goillum, tror ikke helt du skjønner den "norske" modellen over skatt osv, det har da ingenting med om han har betalt mer skatt enn alle oss andre på forumet??? Vi skal betale etter EVNE, å han har større evner enn folk flest.

Hvem skal betale for ett hjertesykt barn/utdanning osv av to på uføretrygd, eller stønad til alenemødre osv? skal vi la de seile sin egen sjø, siden vi bare skal betale skatt til oss selv, og når man har betalt det så tenker vi ikke på alle andre??

Man betaler aldri "ferdig" med skatt i norge, det er noe man gjør så lenge man lever, for at alle andre også skal ha det bra.. men for all del, helt topp at han tar konsekvensen av det å stikker!

Og det at vi i norge lever bedre siden han har tjent mye penger??? hvordan får du til dette? om ikke han hadde eksistert, tror du ikke en annen hadde solgt mat? kanskje han til og med hadde valgt å skatte til norge slik som til eksempel eier av rema kjeden gjør?

Derimot vil jeg tippe at noen av de som faktisk tjener i livskvalitet på å bo i norge er nettopp de rike, med lav kriminalitet osv så vil de ha mulighet til å kjøre bil i gata uten å bli hijacket osv.. se på land med store klasseskiller som mexico osv..

men men, nå kaller byen! ha en super helg alle sammens!
Tviler på at Hagen selv har kostet den Norske stat mer enn han har skattet. Tror ikke de som har så mye assests gidder å forholde seg til det Norske helsevesenet eller sende ungene på offentlige skoler uansett. Og ja, formue skatt er unødvendig imo.
mrpro, les over, man skal ikke betale bare til seg selv i norge.. de sterke betaler for de svake i samfunnet.. tror du en alenemor med 3 barn greier å skatte det barna hennes bruker på utdanning osv? barnetrygd? barnehageplass? man får en del stønader i norge om man har kommet litt galt ut i livet.. ikke alle greier å betale for seg selv, derfor trenger de svake hjelp av de med større evner... men men... virker vanskelig å skjønne dette!
Sitat av Allure Vis innlegg
Altså, er dere klar over hva en formue er? Formuen er ikke nødvendigvis (og svært sjelden) fyskiske penger. Det er verdier en sitter på, slikt som hus, hytte, bedrift o.l. Derfor må folk ta ut midler av bedriftene sine for å betale formueskatt, midler som kunne bli brukt på oppgraderinger, ekspansasjon og nye arbeidsplasser.

Dersom du ikke eier en bedrift, men likevel har opparbeidet deg en formue ved å betale tilbake lån osv, får du en straffeskatt du ikke har råd til å betale.
Vis hele sitatet...
Nå ble vel hus og hytte skattet med eiendomskatt og ikke formueskatt, og denne skatten er vel fjernet? Det er vel en grunn til at utrolig mange rike invisterer i eiendom. Jeg synes faktisk eiendomskatt er mer rettferdig enn formueskatt av grunner som er nevnt her, og fordi eiendomskatt forteller mer om hvor rik en person faktisk er. Folk bør få skattet det de bruker til personlige formål, og ikke det de har i et firma til verdiskapning og videreutvikling. Nok et eksempel er firmaer som går i underskudd, og som fortsatt må betale formueskatt fordi firmaet fortsatt kan ha ganske stor verdi --> svært uheldig.
Sitat av seven_up Vis innlegg
mrpro, les over, man skal ikke betale bare til seg selv i norge.. de sterke betaler for de svake i samfunnet.. tror du en alenemor med 3 barn greier å skatte det barna hennes bruker på utdanning osv? barnetrygd? barnehageplass? man får en del stønader i norge om man har kommet litt galt ut i livet.. ikke alle greier å betale for seg selv, derfor trenger de svake hjelp av de med større evner... men men... virker vanskelig å skjønne dette!
Vis hele sitatet...
Det er greit nok det.. Uansett så betyr ikke det at jeg er enig i den Norske skattemodellen.. Selv benytter jeg volvat fremfor fastlege og legevakt til tider da de yter myye bedre service. Samme gjelder skole..
Slottsnarr
Allure's Avatar
Sitat av Skeid Vis innlegg
Nå ble vel hus og hytte skattet med eiendomskatt og ikke formueskatt, og denne skatten er vel fjernet? Det er vel en grunn til at utrolig mange rike invisterer i eiendom. Jeg synes faktisk eiendomskatt er mer rettferdig enn formueskatt av grunner som er nevnt her, og fordi eiendomskatt forteller mer om hvor rik en person faktisk er. Folk bør få skattet det de bruker til personlige formål, og ikke det de har i et firma til verdiskapning og videreutvikling. Nok et eksempel er firmaer som går i underskudd, og som fortsatt må betale formueskatt fordi firmaet fortsatt kan ha ganske stor verdi --> svært uheldig.
Vis hele sitatet...
Nei, faktisk ikke. Formue er også eiendom. Eiendomsskatt finnes enda, noe som vil si at du betaler formueskatt på det du eier, samtidig må du betale skatt av huset. Det skal sies at det er opp til hver enkelt kommune om det skal skattes, og eventuelt hvor mye, men det er fortsatt totalt unødvendig. Hvorfor skal man skatte av eiendom etter man har skattet til kommunen?
Om ikke denne høyrevridde kapitalisten ønsker å bidra til fellesskapet kan han bare komme seg ut av landet. Skulle bare mangle at mengden man bidrar med (skatt) måles etter hva man har og hva man tjener. Hagen synes tydeligvis at han bør skatte på lik linje med Ola Nordmann som har minsteinntekt.
Slottsnarr
Allure's Avatar
Ozzfan, dersom Ole Nordmann og Hagen skatter 30% hver, bidrar vel fortsatt Hagen med en god del mer enn Ola Nordmann til felleskapet? Hvorfor skal ikke de som jobber hardt og tjener mye få beholde pengene? Skal alle sitte igjen med 200 000kr i dette landet? Skal ingen få lov til å ha litt mer penger?
I like turtles
Alfonzor's Avatar
Sitat av Allure Vis innlegg
Ozzfan, dersom Ole Nordmann og Hagen skatter 30% hver, bidrar vel fortsatt Hagen med en god del mer enn Ola Nordmann til felleskapet? Hvorfor skal ikke de som jobber hardt og tjener mye få beholde pengene? Skal alle sitte igjen med 200 000kr i dette landet? Skal ingen få lov til å ha litt mer penger?
Vis hele sitatet...
For det første: Alle tjener ikke 200 000 kr i året.
For det andre: Det er lov å ha litt mer penger, Hagen har _mye_ mer penger!
Vel det er lov å ha mye mer penger også.
I like turtles
Alfonzor's Avatar
Sitat av Tortia Vis innlegg
Vel det er lov å ha mye mer penger også.
Vis hele sitatet...
Har da ikke sagt at det ikke er det(?)
Sitat av Alfonzor Vis innlegg
For det andre: Det er lov å ha litt mer penger, Hagen har _mye_ mer penger!
Vis hele sitatet...

Gjorde meg litt confused. Du sier her det er lov å ha litt mer penger, men hagen har mye mer penger, som om det ikke skulle vært "lov"
I like turtles
Alfonzor's Avatar
Sitat av Tortia Vis innlegg
Gjorde meg litt confused. Du sier her det er lov å ha litt mer penger, men hagen har mye mer penger, som om det ikke skulle vært "lov"
Vis hele sitatet...
Har ikke skrevet noe men. Jeg ville bare si at han dro det altfor langt med å si at det må være lov å ha litt mer penger, da sa jeg at det _er_ lov og at hagen har faktisk mye mer penger, noe som viser at det går an å ha mye penger selv om man betaler skatt