Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  109 34141
Jeg liker tanken. Da skulle jeg levd det enkle liv og bare kost meg hver dag. Jeg har ikke så høyt forbruk, så det tror jeg hadde gått bra.
Er i mot borgerlønn.. En tåpelig ide.. De fattige vil få mindre.. Det vil bli større økonomiske forskjeller..

Sitat av Gigolo Vis innlegg
Full sosial støtte er jo 6000

.
Vis hele sitatet...
Det er i livsopphold.. Sosialen dekker også husleie og strøm.. Så i realiteten får mere penger
Sist endret av Notoneofthem; 7. desember 2015 kl. 18:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Er i mot borgerlønn.. En tåpelig ide.. De fattige vil få mindre.. Det vil bli større økonomiske forskjeller..
Vis hele sitatet...
Gratulerer med dagens mest velformulerte meininger.
-Kvifor vil fattige få mindre? Det er ikkje gitt at Noreg vil legge seg på finsk nivå, eller at det ikkje vil finnast supplement for særtilfeller. Poenget med borgarløn er er å fjerne svært mange av dei behovsprøvde støtteordningene, noko som vil spare adminsitrasjon.
-Kvifor vil dei økonomiske skilnadane auke?

Du kaster ut to påstandar, uten snev av argumentasjon.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Gratulerer med dagens mest velformulerte meininger.
-Kvifor vil fattige få mindre? Det er ikkje gitt at Noreg vil legge seg på finsk nivå, eller at det ikkje vil finnast supplement for særtilfeller. Poenget med borgarløn er er å fjerne svært mange av dei behovsprøvde støtteordningene, noko som vil spare adminsitrasjon.
-Kvifor vil dei økonomiske skilnadane auke?

Du kaster ut to påstandar, uten snev av argumentasjon.
Vis hele sitatet...
Tenkte mest på om de la seg på finsk nivå.. Tviler uansett at de fattige tjener på det.. Mye penger som skal ut og som regel må de svakeste lide.. Er nesten sikker på at de svakeste taper på det

Og hvis alle får borger lønn oppå sin vanlig lønn mens de fattige kun får borgerlønn.. Så stiger vel forskjellen ganske bra..
Sist endret av Notoneofthem; 7. desember 2015 kl. 19:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Tenkte mest på om de la seg på finsk nivå.. Tviler uansett at de fattige tjener på det.. Mye penger som skal ut og som regel må de svakeste lide.. Er nesten sikker på at de svakeste taper på det

Og hvis alle får borger lønn oppå sin vanlig lønn mens de fattige kun får borgerlønn.. Så stiger vel forskjellen ganske bra..
Vis hele sitatet...
Til det første avsnittet, så argumenterer du ikkje for det. Du konstanterer at det er slik. Det er jo nettopp det eg kommenterte i forrige innlegg! Og som grunnlag for at dei ikkje taper på det, så bør ein jo legge satsen slik at de i hovudsak vil dekke opp for eit grovt snitt av dei ytingane folk får, med tillegg for t.d. ungar.

Og borgarlønn vil nok i praksis ikkje verte i tillegg til vanleg lønn. Finansieringa må komme frå ein plass, så det er naturleg å anta at det generelle skattenivået vil auke tilsvarande borgerlønna. Så siste avsnittet ditt er ein gedigen stråmann som vitner om at du ikkje har gidda å settje deg inn i premissa.
De få stedene det har vært borgerlønn, har det vel vært etter hva jeg husker kr til alle borgerne og det er vel også det som er borgerlønn eller en minstelønn til alle landets borgere., så klart hvis det kun kunne blitt gitt til de som trenger det så er det noe helt annet og at feks alene foreldre ikke taper på det
Sist endret av Notoneofthem; 7. desember 2015 kl. 19:28.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
De få stedene det har vært borgerlønn, har det vel vært etter hva jeg husker kr til alle borgerne og det er vel også det som er borgerlønn eller en minstelønn til alle landets borgere., så klart hvis det kun kunne blitt gitt til de som trenger det så er det noe helt annet og at feks alene foreldre ikke taper på det
Vis hele sitatet...
Las du det eg skreiv? Du konstruerer jo ein ny stråmann.

For det første er borgerlønn diverre svært lite utprøvd i praksis. For det andre er det som sagt tanken at det ikkje skal vere behovsprøvd, men at alle får det. For dei som har lønnsinntekt vil imidlertid skatten måtte auke, for å finansiere ordninga.

Å tilpasse det til t.d. foreldre er jo rimeleg trivielt - gi ungane ei redusert borgarlønn, utbetalt til foreldra. Strengt tatt har vi jo ein variant av det allereie, gjennom barnetrygda.

Men før du skriv meir, så ver så snill å bruke ti minutter på å settje deg inn i temaet, for innlegga dine er ein serie litt uinteressante påstander, som i stor grad er stråmenn.
Men tror at vil resultere i at flere havner utenfor samfunnet.. Hvorfor skal feks innvandrere lære seg godt norsk og menge seg med etnisk norske.. Når de uansett for kr for å gjøre absolutt ingenting? Tiltakene vi har i dag som feks aktivitets krav.. Er jo veldig gode
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Men tror at vil resultere i at flere havner utenfor samfunnet.. Hvorfor skal feks innvandrere lære seg godt norsk og menge seg med etnisk norske.. Når de uansett for kr for å gjøre absolutt ingenting? Tiltakene vi har i dag som feks aktivitets krav.. Er jo veldig gode
Vis hele sitatet...
Ja, klart vi kan konstruere vikårlege tankemonstre og argumentere mot dei, eller vi kan forsøke å komme med innspel til korleis ei ordning bør vere for å unngå problema som kan komme.

Du ignorerer og at norskopplæring faktisk er lovpålagt, og eit vilkår for å få permanent opphaldstillatelse. Du har med andre ord ikkje noko val om du vil delta eller ikkje - du må, om du vil ha permanent opphaldstillatelse.
Det økonomiske systemet er jo slik at det er avhengig av at folk bruker penger og konsumerer for at samfunnet skal gå rundt(slik jeg har forstått det).

Hvis ting fortsetter å utvikle seg i den retningen legger det et enormt press på fattige som kanskje ikke har råd til å være med å spise lunsj ute eller å ha barna sine med på fotballaget. Disse blir da stengt ute fra sosiale arenaer som de ellers ville kunne være del av hvis systemet ikke var så konsumdrevet. Da mener jeg borgerlønn er riktig.
Sist endret av bocca; 8. desember 2015 kl. 13:48.