Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1806
Jeg kjøpte meg en mid-tier pc for 4-5 år siden. Merker nå at den begynner å dra på årene, og den sliter veldig med de nyere spillene.
Det er primært skjermkortet som er bottlenecken, og dette jeg planlegger å bytte ut.
Jeg har sett på ASUS Radeon RX 480 og lurer da på om noen har forslag til ett bedre alternativ, eller har noe annet fornuftig å komme med
Og holder det med 500W strømforsyning?

Jeg tenker da at neste gang jeg får problemer med ytelse, må jeg eventuelt bytte både CPU og skjermkortet samtidig da de ligger ca likt på ytelse.


Dette er specsa jeg har nå:
Strøm: 500W PSU
RAM: DDR3 1600MHz 8GB
CPU: i5-3570K 3.4GHz
HK: GA-Z77MX-D3H, Socket-1155
Skjermkort: Radeon HD 7850 2GB
Sist endret av SkjermkortHjelp; 25. juli 2016 kl. 14:40.
Se etter gtx 970 på tilbud. Ofte billigere og raskere enn rx 480
Kjør på med rx480 med tredjeparts kjøler som kommer meget snart. Er mye mer fremtisdsrettet enn et 970 med tanke på dx12\vulkan.
Er gtx 1060 et alternativ? Litt usikker på hvordan ytelsen er kontra rx480.
1060 er vel litt mer strømgjerrig å noen % raskere, men også noe dyrere.
Bakdelen er mest at 1060 ikke støtter SLI.
Med rx480 kan du oppgradere med et ekstra kort i crossfire om du vil oppgradere senere.

Sapphire RX480 Nitro 4gb

for 1080p trenger du strengt tatt ikke 8gb versjonen som er ca 500 kr dyrere.
Sist endret av WinterStone; 25. juli 2016 kl. 17:02.
Tusen takk for respons!
gtx 1060 er nok ikke ett alternativ da jeg prøver å holde meg godt under 3000,-

RX480 4gb virket bra! Samtidig som at man har støtten for crossfire! Ser ut som det blir dette, når den kommer inn på lager om ett par uker
Hadde uten tvil gått for dette. https://www.komplett.no/product/8951...force-gtx-1060

AMD har tapt skjermkort løpet for lengst.
Hmm. Ser også at de har fler forskjellige modeller av både RX 480 og GTX 1060.
Hva er egentlig forskjellen på for eksempel
Sapphire Radeon RX 480
Sapphire Radeon RX 480 NITRO+ (Som er litt billigere)

Leste også at de skulle komme ny versjon av RX480 også, er dette noe som er verdt å vente på?
Hadde lagt fra meg 480x. Kortet ble hypet opp i skyene, men når først benchmarks kom så var det ikke så veldig mye å skryte av. 1060 derimot er helt sykt mye ytelse for prisen. Nvidia har også mye bedre driver support.
Sist endret av tennbrikket; 26. juli 2016 kl. 11:26.
Sitat av tennbrikket Vis innlegg
Hadde lagt fra meg 480x. Kortet ble hypet opp i skyene, men når først benchmarks kom så var det ikke så veldig mye å skryte av. 1060 derimot er helt sykt mye ytelse for prisen. Nvidia har også mye bedre driver support.
Vis hele sitatet...
Fra kommentarene å dømme virker du som tidenes fanboy, spesielt når du sier AMD har tapt hele skjermkort slager. Noe de absolutt ikke har..


Har lest videre på nettet, både diskusjoner og tester og virker som det blir RX480 Nitro. Den har litt lavere ytelse (5-10%). Noe som er greit for meg da jeg skal ha kortet lenger enn bare ett par år, og 480 blir faktisk optimalisert med tiden igjennom driver updates, og med tiden går den fort til å lede med 5-10% ytelse. Dx12 er også en bonus.
Å ha støtte for Crossfire gjør også at jeg kan ha kortet enda lenger, samt oppgradere billigere når tiden kommer.
Sist endret av SkjermkortHjelp; 26. juli 2016 kl. 12:02.
Sitat av SkjermkortHjelp Vis innlegg
Fra kommentarene å dømme virker du som tidenes fanboy, spesielt når du sier AMD har tapt hele skjermkort slager. Noe de absolutt ikke har..


Har lest videre på nettet, både diskusjoner og tester og virker som det blir RX480 Nitro. Den har litt lavere ytelse (5-10%). Noe som er greit for meg da jeg skal ha kortet lenger enn bare ett par år, og 480 blir faktisk optimalisert med tiden igjennom driver updates, og med tiden går den fort til å lede med 5-10% ytelse. Dx12 er også en bonus.
Å ha støtte for Crossfire gjør også at jeg kan ha kortet enda lenger, samt oppgradere billigere når tiden kommer.
Vis hele sitatet...
Har selv hatt flere AMD kort igjennom tidene. Kjøpte ikke noe annet enn AMD kort før. Men nå i det siste har dessverre nvidia trekt ett ganske så mye lengre strå. Men hvorfor du gidder å lage en forumtråder der du spør om hville skjermkort du skal kjøpe da du tydeligvis har gjort deg en mening. Ta deg tid til å lese igjennom benchmarks av 1060. Du har tydeligvis lite peiling på skjermkort hvis du tror det å kjøre crossfire er en drøm. Kjører selv nvidia gtx 780 i slikt og det er ett helvete hvis du ikke spiller store titler. Har også hatt noe av den samme erfaringen med crossfireX for noen år tilbake.
Sitat av tennbrikket Vis innlegg
Har selv hatt flere AMD kort igjennom tidene. Kjøpte ikke noe annet enn AMD kort før. Men nå i det siste har dessverre nvidia trekt ett ganske så mye lengre strå. Men hvorfor du gidder å lage en forumtråder der du spør om hville skjermkort du skal kjøpe da du tydeligvis har gjort deg en mening. Ta deg tid til å lese igjennom benchmarks av 1060. Du har tydeligvis lite peiling på skjermkort hvis du tror det å kjøre crossfire er en drøm. Kjører selv nvidia gtx 780 i slikt og det er ett helvete hvis du ikke spiller store titler. Har også hatt noe av den samme erfaringen med crossfireX for noen år tilbake.
Vis hele sitatet...
At jeg har gjort meg en mening er vell fordi jeg har hatt tre alternativer, der jeg valgte en bedre modell enn jeg originalt foreslo. Og det siste alternativet ikke passer til meg?

Tingen var vell at jeg hadde ett forslag, spurte om noen hadde alternativer, og fikk to forslag. Ett forslag jeg personlig syntes var ett dårligere alternativ til mitt bruk. Og ett jeg valgte? Ser ikke problemet.
Det forslaget koster litt mer og scorer litt høyere på benchmarks for øyeblikket. Men det vil også ende opp med å ha dårligere ytelse på benchmarks iløpet av 1-2år siden 480 faktisk forbedres. Samtidig som man har muligheten til crossfire.
Sist endret av SkjermkortHjelp; 26. juli 2016 kl. 13:04.
Sitat av SkjermkortHjelp Vis innlegg
At jeg har gjort meg en mening er vell fordi jeg har hatt tre alternativer, der jeg valgte en bedre modell enn jeg originalt foreslo. Og det siste alternativet ikke passer til meg?

Tingen var vell at jeg hadde ett forslag, spurte om noen hadde alternativer, og fikk to forslag. Ett forslag jeg personlig syntes var ett dårligere alternativ til mitt bruk. Og ett jeg valgte? Ser ikke problemet.
Det forslaget koster litt mer og scorer litt høyere på benchmarks for øyeblikket. Men det vil også ende opp med å ha dårligere ytelse på benchmarks iløpet av 1-2år siden 480 faktisk forbedres. Samtidig som man har muligheten til crossfire.
Vis hele sitatet...
Så du mener att 1060 ikke forbedres med tiden? Du har noen meget usakelig utsagn. Greit nok att 480x støtter crossfire, men å kjøre crossfire eller sli er mer for å knuse tall.

http://www.tek.no/artikler/test-nvid...ition/349564/8
Sitat av tennbrikket Vis innlegg
Så du mener att 1060 ikke forbedres med tiden? Du har noen meget usakelig utsagn. Greit nok att 480x støtter crossfire, men å kjøre crossfire eller sli er mer for å knuse tall.

http://www.tek.no/artikler/test-nvid...ition/349564/8
Vis hele sitatet...
Av alt jeg har lest har jeg hørt mange ganger om at GX480 forbedres mye med tiden. Har på den andre siden aldri hørt noen nevne om en betraktelig forbedring på 1060.

Har ingen erfaring med Crossfire eller SLI, men tenker dette er en god løsning den dagen 480 ikke holder lenger.
Har for øvrig heller aldri sagt jeg kan noen ting om skjermkort. Alt jeg kommer med er ting jeg har lest mens jeg undersøkt dette.

Noe av det jeg har lest om
Sist endret av SkjermkortHjelp; 26. juli 2016 kl. 13:30.
AMD har vel bevist igjen og igjen at de henter ut mye mer fra kortene sine med driver oppdateringer enn Nvidia over tid.
For ordens skyld skal det sies at jeg kjører 1070 selv, bare for at folk ikke skal beskylde meg for å være noe annet en ganske så nøytral i saken.
For all del, 1060 er et knakandes bra kort det, men det er noe dyrere å null oppgraderingspotensial. De aller fleste AAA titlene støtter crossfire\sli tross alt.
Vil ikke tro at det kommer til å forandre seg.
DX12 og Vulkan henter ut det som er å hente fra RX 480. At AMD har hatt elendig DX11 og OpenGL-drivere som har medført at kortene ikke har blitt fullt utnyttet er ikke akkurat noe kvalitetstegn. At tidligere generasjoner har "blitt bedre med tiden" er kun fordi driverene har vært dårlige i utgangspunktet. Med Vulkan og DX12 fikk alle kortene til AMD seg en fin boost og får utnyttet hardwaren sin. Driverproblemet som har holdt kortene kraftig tilbake er med andre ord på vei bort nå som DX12 kommer, og det er lite som tilsier at RX 480 vil forbedre seg nevneverdig i framtiden, bortsett fra på DX11-titler der AMDs drivere fortsatt henger bak.

Spør du meg virker 1060 som et bedre kort. Bedre ytelse i både DX11 og DX12. Eneste fordelen jeg ser med å gå AMD er dersom man ønsker å kjøpe seg FreeSync-skjerm i nær framtid.
Sitat av danielsk Vis innlegg
Spør du meg virker 1060 som et bedre kort. Bedre ytelse i både DX11 og DX12. Eneste fordelen jeg ser med å gå AMD er dersom man ønsker å kjøpe seg FreeSync-skjerm i nær framtid.
Vis hele sitatet...
Det er nok bedre som et frittstående kort, men som tidligere sagt av andre, så støtter det ikke SLI. Har også sett på tester at RX480 CrossFire puster GTX1080 i nakken.
Sitat av raze Vis innlegg
Det er nok bedre som et frittstående kort, men som tidligere sagt av andre, så støtter det ikke SLI. Har også sett på tester at RX480 CrossFire puster GTX1080 i nakken.
Vis hele sitatet...
Crossfire/SLI-støtte er så dårlig nå til dags at det kan ikke sammenlignes. Du kan bruke det i det krympende utvalg av nye titler, og scalingen er veldig variabel. I de fleste tilfeller vil scalingen fra kort nr 2 være ganske dårlig. I tillegg introduserer det en hel rekke nye problemer som blant annet stuttering. SLI/Crossfire er glorifisert, det beste er alltid å kjøpe ett kort som funker for ditt bruksområde, og så oppgradere til ett nytt kort når behovet melder seg.

At 2x RX 480 kan nærme seg en stock GTX 1080 i veldig godt optimaliserte spill er nok en best case, men et overclocket 1070 klarer også fint å komme opp i ytelsen til et stock GTX 1080. Så da ender man opp med å bruke nesten 6000 kr på 2 kort som i best case matcher en overclocket 1070 og i de fleste tilfeller yter langt under, når man heller kunne kjøpt 1 stk 1070 for 4390,-. Jeg ser ærlig talt ikke poenget.
Når han vil ha et kort under 3000.- er uansett et rx480 det beste valget. Det kan vel egentlig ikke diskuteres engang. Da tenker jeg selvfølgelig ikke referanse 480, som forøvrig har fått bra kritikk stort sett over hele fjøla.

Om han ville lagt mere penger i ett kort hadde jeg anbefalt et 1070 da jeg er meget fornøyd med mitt 1070.
1060 derimot.. nei. Ikke nevneverdig raskere enn referanse 480. 5% pluss minus. Tredjeparts 480 med customkjøler kan man anta er raskere og stillere og legger seg på 1060 nivå, fortsatt med lavere pris.