Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  48 9726
La meg starte tråden med et par spørsmål:
  • Fører verdens økonomiske-pengebaserte system oss(menneskeheten) på rett vei?
  • Er det på tide med en revolusjon mot dagens demokratiske system styrt av mennesker, for et mer rettferdig system uten noen form for bias?
  • Er det i det hele tatt mulig å innføre et system som zeitgeist bevegelsen og Venus prosjektet står for, eller blir det hele en fjern utopi?

Zeitgeist bevegelsen og Venus prosjektet leker begge med disse tankene og stiller spørsmål ved hvordan verden idag opererer.

Venus prosjektet er en organisasjon som ønsker å realisere drømmesamfunnet til Jacque Fresco. Et samfunn der vi har gått bort ifra dagens økonomiske system til fordel for et ressursbasert økonomisk system. Et samfunn der ressurser er delt ut via et automatisert datasystem, kalt "cybernation".
Noen av målene til Venus prosjektet er blant annet:
-Innse at alt av verdens ressurser er felles arv for alle personer.
-Overskride kunstige grenser som separerer mennesker.
-Erstatte pengebasert nasjonalistisk økonomi med ressursbasert verdensøkonomi.
-Gradvis vokse fra bedrifter og styresmakter.
-Dele og innføre ny teknologi til fordel for alle nasjoner
-Vokse fra nasjonalisme og fordommer gjennom utdanning.
-Eliminere elitisme.
-Komme frem til metodikk ved forskning, istedet for meninger.
-Gi ikke bare nødvendighetene for liv, men også gi utfordringer som stimulerer sinnet, samtidig som vektlegging av individualitet istedet for ensartethet.
Vis hele sitatet...
Det ressursbaserte systemet vil bruke maskiner for å produsere alle varer som mennesker ønsker, bytte ut menneskelig arbeid med maskiner og dermed fjerne det økonomiske aspektet. Grovt forenklet.

Videre vil beslutningsprosessen om større sosiale problemer ikke bli avgjort av mennesker, men heller vil beslutningene komme ved hjelp av den vitenskapelige metode, basert på bæreevnen til jorda, istedenfor å bruke menneskelige meninger.

Mange vil nok få assosiasjoner til 2001: A Space Odyssey, Wall-E og lignende scenarioer, men jeg spør: er et slikt teknokratisk system gjennomførbart? Ville vi mistet noe av det som gjør mennesker til mennesker underveis når alt er styrt av vitenskap og datasystemer? Utopi eller dystopi?
Kjør debatt!
Jeg syntes det er en veldig ambisiøs idè og det blir neppe og skje i det hele tatt. Men syntes dette er noe man burde prøve og få til, kanskje ikke hele idèen, men iallefall litt av den.
Og ja, dagens demokrati er utdatert til de grader. Det trenger en oppdatering.

Hadde likt og se at de målene ble nådd innen 2100, men det er en fjern drøm.
Det kan bli mulig, hvis politikere osv virkelig går inn for det, noe som neppe kommer til å skje dessverre. Har fulgt mye med på Zeitgeist bevegelsen selv, og det er veldig bra fortalt hvordan vi kan forrandre verden vi lever i Jeg håper noe lignende blir virkelig gjort i fremtiden med tanke på hvilken vei vår verden går nå så må man snart gjøre noen drastiske endringer. Men det har de vel en plan for allerede
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Denne tråden bør leve igjen, hva synes freak? Spesielt folk som studerer noe med økonomi eller teknologi. De fleste er vel enige i at det frie markedet har gjort utrolige ting for verden, men at det ikke er perfekt. Kanskje en ressursbasert økonomi er veien å gå?
Har en venn som er beinhard Zeitgeist-fan. Selv synes jeg det er en god idee, ettersom at jeg er en notorisk lathans, men jeg tror det ikke er gjennomførbart pga folk som ikke gidder å gjøre en dritt i det heletatt..
Nå vet jeg ikke noe spesielt om dette, utenom det lille du skriver og jeg skummet gjennom ene linken.
Ut ifra sitatene.
Virker jo som en flott ide, som perperperper sier.
Viss noe slikt skulle fungert ville det krevd mye av oss selv. Jeg tviler sterkt på at det er gjennomførbart, kanskje i en fjern fremtid eller noe veldig dramatisk skjer så skubber kollektiv tenkning (eller hva man kan kalle det, hehe) i en retning som åpner for ett slikt system eller lignende.
Sist endret av sneipen; 26. januar 2012 kl. 00:55.
Det er jo på en måte akkurat som kommunisme og vi vet jo alle at det ikke fungerer.
Noen problemer som jeg kan tenke meg er f.eks. Hvem skal styre over robotene, hvordan sikrer vi at de ikke forsyner seg som de vil? eller Hva skal mennesker gjøre hvis maskiner skal gjøre alt, hvis vi skal bare sitte og chille så er det sløsing av velidg mye god arbeidskraft som ofte kan gjøre mye bedre jobb enn de beste maskiner.
-Erstatte pengebasert nasjonalistisk økonomi med ressursbasert verdensøkonomi.

Et slikt system har jeg aldri fortstått hvorfor noen vil ønske seg. Det begrenser handel av varer til at man kun kan handle ferskvarer, mens penger gir muligheten til å selge en ressurs og bruke pengene senere (med små tap pga. inflasjon, men det er en bedre løsning sum a sumarum).

Det som forbløffer meg mest er at slike organisasjoner påstår å ikke ville ha et styre, men hvem skal sette sammen systemet og vedlikeholde uten at noen styrer? En time eller to med lære om stat og samfunnskontrakten vil få de fleste til å skjønne at et slikt system bryter seg selv ned.

Et annet problem med en slik løsning på verden: hvorfor skal man yte? Hvis elitisme oppheves vil ikke lenger spesielle evner bli fremhevet, ettersom dette vil føre til elitisme, og hva er da poenget med å gjøre noe ekstraordinært? Uten annerkjennelse, og kun betaling i ressurser som er igjen bestemt av en "elite" så vil man ikke ha noe å arbeide for, annet enn å gi familien mat på bordet. Da foretrekker jeg heller dagens system med modifikasjoner.
Sitat av Elemental Vis innlegg
  • Fører verdens økonomiske-pengebaserte system oss(menneskeheten) på rett vei?
Vis hele sitatet...
Det kommer an på hva man definerer som "rett vei". Jeg vil si nei, da den ikke bidrar til demokratisering og sosialisering av økonomien.

Sitat av Elemental Vis innlegg
  • Er det på tide med en revolusjon mot dagens demokratiske system styrt av mennesker, for et mer rettferdig system uten noen form for bias?
Vis hele sitatet...
Vi baserer oss i dag på et fåtallsstyre, ikke et demokrati. Ja, samfunnet vårt innebærer en grad av demokrati, men er på ingen måte demokrati (folkestyre).

Et rettferdig system er jeg for, men jeg ser ikke hvilke mekanismer ZG eller VP legger frem som skal kunne generere dette, uten å måtte selv ty til menneskestyrte hierarkiske strukturer.

[/quote]

Sitat av Elemental Vis innlegg
  • Er det i det hele tatt mulig å innføre et system som zeitgeist bevegelsen og Venus prosjektet står for, eller blir det hele en fjern utopi?
Vis hele sitatet...

Nei, for å kunne gjennomføre noe sånt, må man først kontrollere ressursene. De legger ikke frem noen form for plan, og de presenterer også særdeles svake mekanismer for å generere samfunnet de snakker om.

Jeg setter min lit til sosialistisk teori. Vi må først forstå at vi må samarbeide, og så må vi faktisk samarbeide. Altså skape noe sammen. Fremtiden kommer kanskje uavhengig av vår innsats, men det er vår innsats eller mangel på innsats som vil forme den.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 26. januar 2012 kl. 01:18.
Nå er folk generelt dumme, så jeg vet ikke hvor smart det ville være om man skulle stemme over hver minste ting...
Når det kommer ned til det virker det som om eliten som styrer verden klargjør en økonomisk kollaps. Soros og vennene finansierer okkupasjons-bevegelsen, de privateide sentralbankene har spydd ut penger til den siste papirlappen, og nye kriger er raskt på vei. Vil det si at zeitgeist-bevegelsen prøver å avsløre og gjøre noe med makteliten og det systemet de har bygd rundt seg? Eller kan det være at dette er informasjon som blir sluppet akkurat i tide til at vi endelig kan forstå systemet, og gjøre opprør mot det...som planlagt?

Se på Venusprosjektet. Vi snakker faktisk om en idé som handler om å avgrense 90%+ av naturen, sette mennesker inn i strengt bevoktede byer/biosfærer, maskiner og roboter tar over det meste av jobbingen mennesker før har drivi med og alt skal styres og samordnes fra en sentralisert supercomputer. Come to think of it, dette høres jo ut som et teknokratisk, dystopisk helvete?
Den videoen var ganske fjern i mine øyne. Demonstranter kan ha mye makt visst de virkelig ønsker det, de kan foreks streike noe som ville gitt enorm effekt visst mange nok er med. Vold i demonstrasjoner fører bare til at andre "balanserte" folk tar side med staten i stedet. Opprørene i Egypt var vel ikke så voldelige før de selv ble angrepet og da er det selvforsvar.
Sitat av Mr.Jack Vis innlegg
Property damage - Property destruction

Anbefaler alle å se hele filmen...
Vis hele sitatet...
Og hva skal komme godt ut av dette? Mannen sier jo at vil man bli hørt, så må man bruke vold, det holder ikke å demonstrere. Hva er det for en oppfordring? Slike oppfordringer leder aldri noe godt med seg..

Ei heller er han særlig smart virker det som, han sier jo at i de primitive samfunnene var det ingen kriger o.l. for 2 millioner år? Å påstå mennesker ikke sloss med hverandre iløpet av 2 millioner er ikke engang naivt, det er idiotisk å påstå.
Sosietær maniker
Sitat av Elemental Vis innlegg
  • Er det på tide med en revolusjon mot dagens demokratiske system styrt av mennesker, for et mer rettferdig system uten noen form for bias?
Vis hele sitatet...
Er det fornuftig å reformere et system unnfanget i en tid med slaveri, institusjonalisert religion, adelige privilegier, bred analfabetisme og uten internett? Svaret er utvilsomt ja. Noen vil argumentere med at tilstrekkelig med reformer allerede har funnet sted, men til de vil jeg spørre: Har parlamentarisme, stemmerett for kvinner og arbeidsmiljølover hatt en gunstig effekt for menigmanns frihet? Er det samfunnsmessige reformer vi har å takke for økt levestandard og stor bevegelsesfrihet? Svaret gir seg selv. Reaksjonene på de teknologiske nyvinningene har snarere vært å tukte folkemassene med gulrot og pisk. En AG3 i hvert hus er et tveegget sverd. Vi har fått 60-70% skatt, et næringsliv uten kobling til lokalmiljø og grader i universitet er langt i fra hedersbetegnelser. Stopp en hal, vi har jo velferdsstat. Ja. Hva har de i Uganda? Sakte, men sikkert, har vi blitt fôret, underholdt og doktrinert vekk fra den revolusjonen som var nødt til å komme. Med internett har bevegelsene skutt fart med eksponentiell hastighet, men massenes sene reaksjonstid har kostet oss dyrt. Vi som følger med, har vært vitner til den største overføringen av velstand til private hender i historien. Egypterne hadde pyramidene, vi har Radisson SAS og Tryvannstårnet. Romerne erobret verden med sin organisatoriske teft og tilbød justis og karriere, vi hever renter fra "den tredje verden" uten å gi noe tilbake, (med mindre junk food til øvre middelklasse er noe du er imponert over). Mange anser internett som en menneskerettighet. Etterspørselen er stor. Allikvel er det ikke mer enn 2.1 milliarder brukere. Like mange som har vaskemaskin. I Vesten er vi rundt en milliard tilsammen.

Den kvalme sannheten er så simpel som at, på denne globaliserte festen, er det Vesten, som spiser opp all maten.

Skal vi la livene våre styres av maskiner? Vel, til en viss grad er det hensynsmessig, først og fremst i produksjon, distribusjon og infrastruktur.

I fordeling av godene blir en flat struktur fort urettferdig. En gitarmaker har et mer edelt behov for edelt tre enn møbelsnekkere. Her har jeg ingen svar dessverre, annet enn å gå gjennom tallene når vi har fått en oversikt. Det er langt fram i alle tilfeller.

Er det mulig? Svaret er, igjen, et rungende ja.

Gjødsel gir opp til 25 ganger høyere utbytte på en jordlapp enn middelalderens svedjebruk. Fattigdom er ikke lenger en naturlig konsekvens av tingenes tilstand. Forurensing er et problem, men vi kan definitivt samle opp møkka mer effektivt enn vi har gjort hittil.

En Liquid Fluoride Thorium Reactor vil gi ekstremt billig og ekstremt miljøvennlig energi - etter en, ikke ubetydelig, førstegangs investering.

Hvordan innføre det?

Seriøse straffer for økonomisk terrorisme ville vært en seriøs start.

Sitat av Xasma Vis innlegg
Ei heller er han særlig smart virker det som, han sier jo at i de primitive samfunnene var det ingen kriger o.l. for 2 millioner år? Å påstå mennesker ikke sloss med hverandre iløpet av 2 millioner er ikke engang naivt, det er idiotisk å påstå.
Vis hele sitatet...
Krig mellom nasjoner er forholdsvis nytt.
The End of All
Mooselord's Avatar
13 3
Et mål i et samfunn må jo være at så mange som mulig skal være lykkelige, men når er vi lykkelige? Er det når vi har mange ting? I så fall må vi spørre oss om det er nok resurser her til at alle på jorda kan være lykkelige.
Sosietær maniker
Vi kan starte med å mate verdens barn og dermed redusere befolkningsveksten i samme vending.
Jeg anbefaler alle å se filmen Moving forward, og Zeitgeist Addendum. De er laget av skaperen av Zeitgeist bevegelsen, og de gir svar på noen av visjonene hans, men de er ikke laget av Zeitgeist bevegelse.

Mange synes ideene til Zeitgeistbevegelsen virker fantastiske, men er de noe mer fantastiske enn å det og tro at verden ikke kommer til å gå under hvis vi fortsetter som før?
Sitat av Mr.Jack Vis innlegg
Property damage - Property destruction

Anbefaler alle å se hele filmen...
Vis hele sitatet...
Haha, for en raring. Han sitter der i sine moderne klær med sitt moderne utstyr og mener at vi skal tilbake til en tid da levealderen var mye lavere enn i dag, og alt var et evig slit bare for å overleve.

Slike kan ikke tas seriøst. Ikke bare er han frakoblet fra virkeligheten, men han er en ekstrem dobbeltmoralist.
Kroppsfunksjoner
NoiseMerchant's Avatar
Sitat av El Capitan Vis innlegg
Det er jo på en måte akkurat som kommunisme og vi vet jo alle at det ikke fungerer.
Noen problemer som jeg kan tenke meg er f.eks. Hvem skal styre over robotene, hvordan sikrer vi at de ikke forsyner seg som de vil? eller Hva skal mennesker gjøre hvis maskiner skal gjøre alt, hvis vi skal bare sitte og chille så er det sløsing av velidg mye god arbeidskraft som ofte kan gjøre mye bedre jobb enn de beste maskiner.
Vis hele sitatet...
Hvilken kommunisme refererer du til?
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
En Liquid Fluoride Thorium Reactor vil gi ekstremt billig og ekstremt miljøvennlig energi - etter en, ikke ubetydelig, førstegangs investering.
Vis hele sitatet...
Det er flere problemer jeg ser med denne presentasjonen, men det som får klokkene til å kime høyest er at han kun snakker om mengden thorium, ikke renheten. Jeg antar problemet er det samme er som med silisium som brukes i solcelle paneler. Det finnes utrolige mengder, men energiprosessen for å få den så ren at det kan brukes krever mye energi. Tar jeg feil, så påpek gjerne hvorfor et stoff det har blitt forsket mye på ikke er hovedenergikilden vår, dersom den er så fantastisk.
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Krig mellom nasjoner er forholdsvis nytt.
Vis hele sitatet...
Ja, og det er nasjoner og. Hva vil du frem til? Det er like mye krig når en stamme sloss mot en annen stamme som når stater går mot hverandre. Krig er krig uansett om det er 5 mot 5 eller 5 millioner mot 5 millioner. Så lenge to sider dreper hverandre og tilhører forskjellige samfunn/grupper så er det krig.
Sosietær maniker
Sitat av Xasma Vis innlegg
Det er flere problemer jeg ser med denne presentasjonen, men det som får klokkene til å kime høyest er at han kun snakker om mengden thorium, ikke renheten. Jeg antar problemet er det samme er som med silisium som brukes i solcelle paneler. Det finnes utrolige mengder, men energiprosessen for å få den så ren at det kan brukes krever mye energi. Tar jeg feil, så påpek gjerne hvorfor et stoff det har blitt forsket mye på ikke er hovedenergikilden vår, dersom den er så fantastisk.
Vis hele sitatet...
Fordi det er like lite strategisk som en elektrisk bil. I tillegg er energibransjen dypt "embedded" med MIC i USA. Ingen ubetydelig opponent. Når det kommer til de tekniske aspektene, skal jeg ikke uttale meg for sikkert, men såvidt jeg har forstått er ikke prosessen med foredling en problemstilling etter første gangen, for den kjemiske løsningen som nyttes, kan brukes igjen og igjen.

Sitat av Xasma Vis innlegg
Ja, og det er nasjoner og. Hva vil du frem til? Det er like mye krig når en stamme sloss mot en annen stamme som når stater går mot hverandre. Krig er krig uansett om det er 5 mot 5 eller 5 millioner mot 5 millioner. Så lenge to sider dreper hverandre og tilhører forskjellige samfunn/grupper så er det krig.
Vis hele sitatet...
Det er din tolkning. Når fem individer fra én stamme går i kamp med fem fra en annen, så kaller jeg det tevling. Grekerne, før falanxen, gikk til krig hvert år, men det de holdt på med lignet mer på idrett enn folkemord. Helt siden første verdenskrig har tendensen vært klar. I dag er det de sivile som betaler prisen for krig.
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Fordi det er like lite strategisk som en elektrisk bil. I tillegg er energibransjen dypt "embedded" med MIC i USA. Ingen ubetydelig opponent. Når det kommer til de tekniske aspektene, skal jeg ikke uttale meg for sikkert, men såvidt jeg har forstått er ikke prosessen med foredling en problemstilling etter første gangen, for den kjemiske løsningen som nyttes, kan brukes igjen og igjen.
Vis hele sitatet...
Det er ingen konspirasjon bak hvem som gjorde elbiler "døende". De er i fåtall fordi batteriene som er laget med dagens teknologi trenger sjeldne metaller som er vanskelig å finne rene nok til å brukes i batterier. Skal man fremstille disse til høyere renhet vil det kreve mer energi enn man sparer på å bruke strømmotorer. I tillegg til at folk fikk vite om at strømmen de lader bilen med kan komme fra kullkraftverk (som visstnok er bedre enn olje) og da er ikke gevinsten så utrolig stor som man trodde i starten. Selv vindmøller krever et sjeldent metall i spolen der det dannes elektrisitet, så selv disse må stå i flere år (husker ikke hvor lenge) før de skaper ren energi.

edit: glemte å påpeke... Påstår du samme metallklump kan brukes to ganger? Da bør du se nærmere på Termodynamikkens andre lov.


Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Det er din tolkning. Når fem individer fra én stamme går i kamp med fem fra en annen, så kaller jeg det tevling. Grekerne, før falanxen, gikk til krig hvert år, men det de holdt på med lignet mer på idrett enn folkemord. Helt siden første verdenskrig har tendensen vært klar. I dag er det de sivile som betaler prisen for krig.
Vis hele sitatet...
Kall det hva du vil, men krig hadde de. Hvis du tror drap på sivile har kommet i stor grad etter 1. verdenskrig gidder jeg ikke diskutere det engang. Har du noen gang tenkt på at dagens statistikk blir "overdreven" av mangel på tidligere data? Jeg sier ikke at det gjør det mindre fryktelig at sivile havner i kryssilden, men vold mennesker i mellom har det vært i alle år. At skalaen nå er større pga. globalisering er vel ingen overraskelse?
Sist endret av Xasma; 27. januar 2012 kl. 09:11.
Sosietær maniker
Sitat av Xasma Vis innlegg
Det er ingen konspirasjon bak hvem som gjorde elbiler "døende". De er i fåtall fordi batteriene som er laget med dagens teknologi trenger sjeldne metaller som er vanskelig å finne rene nok til å brukes i batterier. Skal man fremstille disse til høyere renhet vil det kreve mer energi enn man sparer på å bruke strømmotorer. I tillegg til at folk fikk vite om at strømmen de lader bilen med kan komme fra kullkraftverk (som visstnok er bedre enn olje) og da er ikke gevinsten så utrolig stor som man trodde i starten. Selv vindmøller krever et sjeldent metall i spolen der det dannes elektrisitet, så selv disse må stå i flere år (husker ikke hvor lenge) før de skaper ren energi.

edit: glemte å påpeke... Påstår du samme metallklump kan brukes to ganger? Da bør du se nærmere på Termodynamikkens andre lov.
Vis hele sitatet...

Det er fire batter som blir brukt i biler og enda flere potensielle løsninger. Ingen av de er feilfrie, alle er kostbare, men utviklingen går sin gang, selv uten statsstøttet forskning. Tesla Roadster er et godt eksempel på hva man kan få til med dagens teknologi. Ligger på litt over en halv million, så det er ikke så fryktelig gæli for en sportsbil. Tenk hvor vi kunne vært hvis teknologien ble tatt på alvor av de store bilprodusentene. Hvis vi hadde igangsatt LFTR i tillegg, kunne vi spart samfunnet for enorme utgifter. All konvensjonell kraftproduksjon blir gjort overflødige av LFTR. Det er ikke så rart teknologien møter motstand.

Fant et sitat om gjenbruk.

However, when used in a breeder like reactor, unlike uranium-based breeder reactors, thorium requires irradiation and reprocessing before the above-noted advantages of thorium-232 can be realized, which makes thorium fuels initially more expensive than uranium fuels.[14] But experts note that "the second thorium reactor may activate a third thorium reactor. This could continue in a chain of reactors for a millennium if we so choose." - Wiki


Sitat av Xasma Vis innlegg
Kall det hva du vil, men krig hadde de. Hvis du tror drap på sivile har kommet i stor grad etter 1. verdenskrig gidder jeg ikke diskutere det engang. Har du noen gang tenkt på at dagens statistikk blir "overdreven" av mangel på tidligere data? Jeg sier ikke at det gjør det mindre fryktelig at sivile havner i kryssilden, men vold mennesker i mellom har det vært i alle år. At skalaen nå er større pga. globalisering er vel ingen overraskelse?
Vis hele sitatet...
Sier ikke det? Sier at det er tilfelle i dag. Skal vi gjøre noe med det eller akseptere tingenes tilstand fordi det har vært like ille før? Når de klarte seg med 5% på starten av århundret, så er 90% høyt, hva? Teknologi eller ei. Den menneskelige faktor er jo helt ute av ligningen.

Ingen som sier at bestialsk vold er noe nytt. Dsjengis Khan helte sølv i øynene på adelige og brente folk inne. Inkivisisjonen. Heksebrenning. Det er nok av grusomme hendelser i den skrevne historie, men den makabre volden er mest synlig etter at mennesket slo seg til ro med jordbruk. Man hadde brått mer å forsvare enn skinnet. Med hesten og hjulet fikk krigføringen enda en ny dimensjon. De kunne nå dra over lange distanser og ta med rikdom tilbake. Kontrollere større områder. Ri bønder ned i gjørma.

I det arkeologiske materialet er det få tegn på massakre som fant sted før organiserte tempelsamfunn. Datamaterialet er begrenset, men i en tid hvor naturen bød på alt man kunne begjære og hvor spyd og bue (senere sverd og skjold) gjorde ære til en del av ligningen, så er det naturlig å tenke seg at folkemord ikke var like frekvent. Ikke uhørt, men strevsomt og lite belønnende. Vil tro det var mange som var villige til å betale en dyr skatt i stedet. Tvangsgifte kunne forhindre nye invasjoner.

I dag sitter folk på halvannen kilometers avstand og plukker seg mål eller de bruker flyvende festninger og teppebomber hele distrikter. Vi må tenke nytt. Avgjøre konflikter på en mindre kostbar måte. Hvis hele menneskeheten går sammen og blir enige om å støte ut sine egne hvis de bryter menneskerettighetene, så kanskje vi klarer å redusere prisen på den, tilsynelatende, nødvendige geskjeften som er krig.
Sist endret av SleekMinister; 27. januar 2012 kl. 12:31.
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Det er fire batter som blir brukt i biler og enda flere potensielle løsninger. Ingen av de er feilfrie, alle er kostbare, men utviklingen går sin gang, selv uten statsstøttet forskning. Tesla Roadster er et godt eksempel på hva man kan få til med dagens teknologi. Ligger på litt over en halv million, så det er ikke så fryktelig gæli for en sportsbil. Tenk hvor vi kunne vært hvis teknologien ble tatt på alvor av de store bilprodusentene. Hvis vi hadde igangsatt LFTR i tillegg, kunne vi spart samfunnet for enorme utgifter. All konvensjonell kraftproduksjon blir gjort overflødige av LFTR. Det er ikke så rart teknologien møter motstand.

Fant et sitat om gjenbruk.

However, when used in a breeder like reactor, unlike uranium-based breeder reactors, thorium requires irradiation and reprocessing before the above-noted advantages of thorium-232 can be realized, which makes thorium fuels initially more expensive than uranium fuels.[14] But experts note that "the second thorium reactor may activate a third thorium reactor. This could continue in a chain of reactors for a millennium if we so choose." - Wiki
Vis hele sitatet...
Som du sier, det er kostbart, og der har man grunnen til at mange store selskaper kvier seg for å investere i det. Spesielt siden fremgangen innen feltet er så stor, så er det tullete å bruke masse penger og metaller på å lage dagens batterier når man om 20 år kan få batterier som er mye mer effektive, og kanskje utnytter mindre sjeldne metaller. Om noe, så er selskapenes politikk rundt emnet idag en god ting - det sparer reservene for å sløse metallene på batterier som var 1-10 mil når man om noen år kan doble, kanskje mangedoble milene per batteri. Det er teknologi som er i "spedbarnstadiet."

LFTR orker jeg ærligtalt ikke sette meg inn i, ettersom jeg kun har FY2 på baken, og jeg husker ikke alt derfra engang. Men hvis det hadde vært et så utrolig godt marked for denne type produksjon, så kan jeg love deg at med dagens kapitalistiske samfunn så ville noen ha tatt det i bruk.

Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Sier ikke det? Sier at det er tilfelle i dag. Skal vi gjøre noe med det eller akseptere tingenes tilstand fordi det har vært like ille før? Når de klarte seg med 5% på starten av århundret, så er 90% høyt, hva? Teknologi eller ei. Den menneskelige faktor er jo helt ute av ligningen.


I dag sitter folk på halvannen kilometers avstand og plukker seg mål eller de bruker flyvende festninger og teppebomber hele distrikter. Vi må tenke nytt. Avgjøre konflikter på en mindre kostbar måte. Hvis hele menneskeheten går sammen og blir enige om å støte ut sine egne hvis de bryter menneskerettighetene, så kanskje vi klarer å redusere prisen på den, tilsynelatende, nødvendige geskjeften som er krig.
Vis hele sitatet...
At for mange sivile blir drept er jeg enig i, men hvordan Zeitgeist bevegelsen skal ha noen som helst løsning på problemet, det ser jeg ikke. Jeg ser mye svada og halv-dokumenterte fakta når de prater om religion o.l., og det gjør meg da skeptisk når de skal prøve å ta opp sosiale problemer på en seriøs måte. Det er jo ikke slik at dagens system og regjeringer er noe mer interessert i å løse alt med blodige kamper enn før.
Sosietær maniker
Sitat av Xasma Vis innlegg
Som du sier, det er kostbart, og der har man grunnen til at mange store selskaper kvier seg for å investere i det. Spesielt siden fremgangen innen feltet er så stor, så er det tullete å bruke masse penger og metaller på å lage dagens batterier når man om 20 år kan få batterier som er mye mer effektive, og kanskje utnytter mindre sjeldne metaller. Om noe, så er selskapenes politikk rundt emnet idag en god ting - det sparer reservene for å sløse metallene på batterier som var 1-10 mil når man om noen år kan doble, kanskje mangedoble milene per batteri. Det er teknologi som er i "spedbarnstadiet."

LFTR orker jeg ærligtalt ikke sette meg inn i, ettersom jeg kun har FY2 på baken, og jeg husker ikke alt derfra engang. Men hvis det hadde vært et så utrolig godt marked for denne type produksjon, så kan jeg love deg at med dagens kapitalistiske samfunn så ville noen ha tatt det i bruk.
Vis hele sitatet...
Her nærmer vi oss skillelinjen mellom oss. Jeg er ikke interessert i å la samfunnsutvikling være opp til profittjagere. Planøkonomi frister ikke spesielt mye det heller, men noen folkeavstemninger er jo ikke helt bak mål. Dette kunne vært et prosjekt å gå sammen om.

Men, altså, de som produserer energi i dag, har ingenting å tjene på å gi avkall på pengemaskiner. I tillegg er markedet for "Venture Capital", som det så fint heter, veldig gnient i Europa (900 selskaper finansiert fra grunnen i 2007, hvis jeg husker riktig), så jeg blir ikke direkte overrasket over at teknologien ikke er implementert i Vesten. Ofte er det de samme som har penger, som har makt. Som sagt tidligere, er det også enorme politiske aktører i USA, som har stor interesse av å kontrollere energimarkedene. Husker du slagordet til Occupy?

Med unntak av noen prøveprosjekter i Tyskland og USA, som ikke bruker en flytende saltløsning, er det bare India som har investert i Thorium. Kina har også startet et forskningsprosjekt.

Sitat av Xasma Vis innlegg
At for mange sivile blir drept er jeg enig i, men hvordan Zeitgeist bevegelsen skal ha noen som helst løsning på problemet, det ser jeg ikke. Jeg ser mye svada og halv-dokumenterte fakta når de prater om religion o.l., og det gjør meg da skeptisk når de skal prøve å ta opp sosiale problemer på en seriøs måte. Det er jo ikke slik at dagens system og regjeringer er noe mer interessert i å løse alt med blodige kamper enn før.
Vis hele sitatet...
Veldig enig i at Zeitgeist ikke har utnyttet sitt potensiale. Mye av visjonene deres bygger på arbeidet til Jacque Fresco og han er litt vel idealistisk, etter min smak. Har levd med forakt for samfunnet siden ungdommen, så noe annet er vel ikke å forvente. Ikke at jeg selv ville ha mistrivdes i et samfunnn modellert av han, men politisk og økonomisk teft har han ikke.

Spesielt slående er punktet i filmen, hvor de fryser bildet og en kar reiser seg i kinosalen og roper kommunisme. Det intetsigende svaret avslører hvor lite de egentlig har å levere, utover et teknokratisk Utopia. Skal maskiner liksom bestemme hva som er moralskt? Det stopper uansett ikke meg fra å se fornuften i mer automatisering og det hederlige i å strekke seg etter en mer rettferdig omfordeling. Gudene veit at lagersko er en størrelse for trang, for mange. Det eneste som er sikkert, er at næringslivet i dag er vanvittig urettferdig.

Tavla er blank. Vi kan skrive hva vil. Forhåpentligvis får vi en global bevegelse, siden problemene er globale. Folkeavstemning er den endelige prøven. Eksil er en god failsafe for narsissister.
Sist endret av SleekMinister; 27. januar 2012 kl. 18:12.
Noe av det mest interessante ved Venusprosjektet og Zeitgeisbevegelsen er hvordan mange finner at det er for lite realistisk, men alternativene vi har idag, hvor bra går de?
Er Zeitgeist-bevegelsen basert på Zeitgeist-filmen? Hvis det er tilfelle, er denne bevegelsen livsfarlig og bygget på løgn og bedrag.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Er Zeitgeist-bevegelsen basert på Zeitgeist-filmen? Hvis det er tilfelle, er denne bevegelsen livsfarlig og bygget på løgn og bedrag.
Vis hele sitatet...
Filmene er laget av samme person som startet Zeitgeist-bevegelsen. Han har presisert at filmene bare er hans egne meninger. Den første filmen er ikke den beste, og de fleste vil si at den er forskrudd. De to siste filmene, Zeitgeist Addendum, og Moving forward er mye bedre.

Hva synes du er løgn og bedrag da?
ZeitNews. Mye forskjellig.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Xasma Vis innlegg
Kall det hva du vil, men krig hadde de. Hvis du tror drap på sivile har kommet i stor grad etter 1. verdenskrig gidder jeg ikke diskutere det engang. Har du noen gang tenkt på at dagens statistikk blir "overdreven" av mangel på tidligere data? Jeg sier ikke at det gjør det mindre fryktelig at sivile havner i kryssilden, men vold mennesker i mellom har det vært i alle år. At skalaen nå er større pga. globalisering er vel ingen overraskelse?
Vis hele sitatet...
Det er ikke så mye globaliseringen som genererte de store krigene, som statsdannelsene og føydalsamfunnets overgang til pengebasert skatt. Krigens omfang handler i stor grad om hvem som kriger, og for at omfanget skal bli stort nok til å ramme sivilbefolkningen i vesentlig grad, kreves en spesifikk samfunnsstruktur. Tidlige føydalsamfunn var preget av adelen som den militante faktoren (faktiske riddere), og militariseringen av sivilbefolkningen tok ikke ordentlig av før adelen hadde sikret sin plass i samfunnet som vesentlige maktpersoner.
Var en av de første frankerkongene, mener det var Pippin, faren til Karl den Store, som først underkastet seg autoriteten til paven og dermed banet vei for vasallsystemet (og antagelig provoserte fram vikingtiden). Bøndene trengte beskyttelse og teknologi og de adelige trengte rikdom og makt. Uten en uavhengig tredjepart som passet på at tillitsforholdet ble ivaretatt, kunne man ikke holde store nasjoner sammen uten å være på reisefot til enhver tid. På kontinentet hadde de ikke lenger uniforme, hedenske tradisjoner over store områder, så graden av diplomati som en bred nasjonalfølelse krever, var ikke til å oppdrive. Med velsignelse av den Ene Himmelfaders stedfortreder på jorden, ble alt så mye enklere... Rundt år 1000, skøyt det opp Hellig-Olaver rundt om i hele Europa, men, merk, først 200 år etter en muslimsk hær sto noen steinkast unna Paris.
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Var en av de første frankerkongene, mener det var Pippin, faren til Karl den Store, som først underkastet seg autoriteten til paven og dermed banet vei for vasallsystemet (og antagelig provoserte fram vikingtiden). Bøndene trengte beskyttelse og teknologi og de adelige trengte rikdom og makt. Uten en uavhengig tredjepart som passet på at tillitsforholdet ble ivaretatt, kunne man ikke holde store nasjoner sammen uten å være på reisefot til enhver tid. På kontinentet hadde de ikke lenger uniforme, hedenske tradisjoner over store områder, så graden av diplomati som en bred nasjonalfølelse krever, var ikke til å oppdrive. Med velsignelse av den Ene Himmelfaders stedfortreder på jorden, ble alt så mye enklere... Rundt år 1000, skøyt det opp Hellig-Olaver rundt om i hele Europa, men, merk, først 200 år etter en muslimsk hær sto noen steinkast unna Paris.
Vis hele sitatet...
Ja, det er helt åpenbart at kristningen av Europa spilte en stor politisk rolle i statsdannelsene, og dermed også en mer "sofistikert" form for krigføring. Når det er sagt hadde man selvsagt store massakre lenge før den tid, og hedenske folkegrupper innenfor f. eks. keltisk kultur (under den såkalte galloromerske tidsregningen vel å merke) klarte også å mobilisere flere titalls tusen soldater. Samtidig er det ikke tilfeldig at de store fortifiserte byene (oppida) først begynte å poppe opp rundt om i Europa samtidig med romersk ekspansjon nordover og germansk vestover. Så, grunnlaget for krig av en viss størrelse er selvsagt komplekst, og kan utløses av flere faktorer, men jeg vil stå fast på at krigenes hyppighet samt omfavn står i direkte relasjon med samfunnsstruktur (fra mindre til større; jeger-sanker, nomadisk stamme, jordbruksstamme, bysamfunn, bystat, føydalsamfunn (adelsk natio) (kanskje likestilt med tidligere imperier, høyt utviklede bystater og nasjonalstaten)).
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 16. februar 2012 kl. 15:26.
Veldig enig i konklusjonen din. Men når det gjelds gallerne, så hadde de ikke noen sterk nasjonalfølelse som kunne trumfe manglende struktur. Boudica kom noen århundrer for seint. Germanerne fikk en sterk leder i Herman the German, rundt år 0, og ingen romersk hær gikk inn i Teutoburgerskogen etter det.

Men ja, struktur har mye å si. Tenk på at vi ikke har sett noen gigantiske kriger i Afrika. Rwanda var rimelig drøyt og Zimbawe lite bedre, men de er blant unntakene fra de sedvanlige borgerkrigene. Kanskje er det de unaturlige grensene og den sentraliserte infrastrukturen som européerne etterlot seg, som skal ha mest av skylda for all elendigheten vi har sett, men jeg tror korrupsjon og økonomisk krigføring også er viktige brikker. Når hele verden baserer seg på at banker spiller med 10 til 1 i odds, så er det klart at vi får en hel masse tull. Visste du at eneste gangen Jesus brukte vold, var mot pengevekslere? Merkantilismen begynte smått, så tidlig som 1400-tallet, hvis man ikke tar med i beregningen, de italienske bystatenes mangehundreårige hegemonier. Se for deg alle de store øynene til de som hørte på historier om den "Nye Verden" og alt gullet og all den ledige jorda. Var nok mye rusk og rask som fikk sine smålige verdensbilder rettferdiggjort.

I alle tilfeller. Det at en gjennomført organisering er en styrke i krig, er ikke for meg, en god innfallsvinkel i krigsdebatten. Mye å vinne på å ha korte transportlenker, så de økonomiske fordelene i fredstid er enorme. Det blir egentlig en helt annen diskusjon. At 51% av verdens befolkning nå lever i byer, gjør det vel ganske relevant i det store og det hele, men jeg ser ikke noen umiddelbar effekt, på faren for krig, av å desentralisere.

Tror det er mye mer effektivt å vise hvor fåfengt, feig og destruktiv moderne krigføring er. Terrorisme kan bli noe helt annet enn hva det har vært og mens vi fortsetter å oppfordre verdens barn til sadisme, bygger vi ned alle forsvar mot multinasjonale korporasjoner, som ikke har noen geografisk begrenset lojalitet i det hele tatt. Før vi veit ordet av det, så er offentlige fasiliteter som vann, strøm og televerk monopolisert, staten redusert til en fattig gjeldsslave og alle radikale mistenkte til bevist uskyldig.

Kausaliteten er tilstede. Indisier holder vann i norske rettssaler. Hvor er den politiske viljen? Kompartamentalisert ned til et fragment av innsikt her og der, uten konktakt med meningsfeller og ute av stand til å se helheten. Det er ikke noen vanvittig konspirasjonsteori. Samme prinsipp ble brukt i the Manhattan Project. "A need-to-know basis" er blitt gjengs i forvokste korporasjoner over hele verden. Derfor er det imperativt at vi går etter det råtne hjertet i den intellektuelle eliten: Federal Reserve Banking - alle moderne krigers mor. Med rettferdige penger, så er vi i det minste sikret at ikke hederlige folk, uvitende, bidrar til svært alvorlige brudd på menneskerettighetene. Hvem vet, kanskje vi kan få en stabil økonomi også???
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Veldig enig i konklusjonen din. Men når det gjelds gallerne, så hadde de ikke noen sterk nasjonalfølelse som kunne trumfe manglende struktur. Boudica kom noen århundrer for seint. Germanerne fikk en sterk leder i Herman the German, rundt år 0, og ingen romersk hær gikk inn i Teutoburgerskogen etter det.
Vis hele sitatet...
Ja, kelternes fellesskap har jo blitt implementert av oss i moderne tid. Samtidig hadde en sofistikert struktur og avansert propaganda for å danne en felles kultur kun gjort "dem" identiske med den invaderende part - romerne. Vanskelig med det der, når noen først presser på, blir begge parter dratt inn i en sort sirkel - mye lingnende de gamle ættestridene, bare at det her gjelder hele nasjonstater, ikke individuelle familier.

Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Men ja, struktur har mye å si. Tenk på at vi ikke har sett noen gigantiske kriger i Afrika. Rwanda var rimelig drøyt og Zimbawe lite bedre, men de er blant unntakene fra de sedvanlige borgerkrigene. Kanskje er det de unaturlige grensene og den sentraliserte infrastrukturen som européerne etterlot seg, som skal ha mest av skylda for all elendigheten vi har sett, men jeg tror korrupsjon og økonomisk krigføring også er viktige brikker. Når hele verden baserer seg på at banker spiller med 10 til 1 i odds, så er det klart at vi får en hel masse tull. Visste du at eneste gangen Jesus brukte vold, var mot pengevekslere? Merkantilismen begynte smått, så tidlig som 1400-tallet, hvis man ikke tar med i beregningen, de italienske bystatenes mangehundreårige hegemonier. Se for deg alle de store øynene til de som hørte på historier om den "Nye Verden" og alt gullet og all den ledige jorda. Var nok mye rusk og rask som fikk sine smålige verdensbilder rettferdiggjort.
Vis hele sitatet...
Afrikansk samtidshistorie kan jeg ikke uttale meg om, men nasjonstatene oppbygd mangler en volksgeist (som jeg vil påstå er intet mindre enn en avansert propagandamekanisme det tar lang tid og nøye kordinasjon å bygge opp). Selv om jeg er meget negativ til nasjonalistisk ideologi uansett innpakning, ser jeg at det kanskje kan ha en preventiv effekt ovenfor noen former for voldelige konflikter (a là Sovjet sin stabilisering av øst-europeiske minoritetskonflikter). Samtidig blir konfliktene, når de oppstår, desto større.

Sitat av SleekMinister Vis innlegg
I alle tilfeller. Det at en gjennomført organisering er en styrke i krig, er ikke for meg, en god innfallsvinkel i krigsdebatten. Mye å vinne på å ha korte transportlenker, så de økonomiske fordelene i fredstid er enorme. Det blir egentlig en helt annen diskusjon. At 51% av verdens befolkning nå lever i byer, gjør det vel ganske relevant i det store og det hele, men jeg ser ikke noen umiddelbar effekt, på faren for krig, av å desentralisere.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg tror også man må angripe saken annerledes. Første prioritet må bli å besvare det mest åpenbare spørsmål: hvorfor kriger vi? Det er en rekke aspekter ved samfunnet vårt som er direkte tilknyttet svaret på dette spørsmålet. Dette er aspekter det er mulig å forandre, hvis man har viljen til det. Jeg tror egentlig man har det. Desentralisering kan kanskje hemme noen av disse aspektene; viktigst blir kanskje sentralisert og modernisert krigsindustri som en del av et kapitalistisk marked, kombinert med lobbyvirksomhet fra diverse områder.


Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Tror det er mye mer effektivt å vise hvor fåfengt, feig og destruktiv moderne krigføring er. Terrorisme kan bli noe helt annet enn hva det har vært og mens vi fortsetter å oppfordre verdens barn til sadisme, bygger vi ned alle forsvar mot multinasjonale korporasjoner, som ikke har noen geografisk begrenset lojalitet i det hele tatt. Før vi veit ordet av det, så er offentlige fasiliteter som vann, strøm og televerk monopolisert, staten redusert til en fattig gjeldsslave og alle radikale mistenkte til bevist uskyldig.
Vis hele sitatet...
Hehe, status quo i flere land det.

Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Kausaliteten er tilstede. Indisier holder vann i norske rettssaler. Hvor er den politiske viljen? Kompartamentalisert ned til et fragment av innsikt her og der, uten konktakt med meningsfeller og ute av stand til å se helheten. Det er ikke noen vanvittig konspirasjonsteori. Samme prinsipp ble brukt i the Manhattan Project. "A need-to-know basis" er blitt gjengs i forvokste korporasjoner over hele verden. Derfor er det imperativt at vi går etter det råtne hjertet i den intellektuelle eliten: Federal Reserve Banking - alle moderne krigers mor. Med rettferdige penger, så er vi i det minste sikret at ikke hederlige folk, uvitende, bidrar til svært alvorlige brudd på menneskerettighetene. Hvem vet, kanskje vi kan få en stabil økonomi også???
Vis hele sitatet...
Ah, synes ikke man skal slå for mye på bankierne. Som en av de desidert mest mektige samfunnsgruppene bør man være klar over dem, man bør kritisere deres organer og spørresette deres legitimitet, men den overskredende kritikken av sentralbanksystemet gir meg for mange Ron Paul-vibber.
Sitat av EoT Vis innlegg
Ah, synes ikke man skal slå for mye på bankierne. Som en av de desidert mest mektige samfunnsgruppene bør man være klar over dem, man bør kritisere deres organer og spørresette deres legitimitet, men den overskredende kritikken av sentralbanksystemet gir meg for mange Ron Paul-vibber.
Vis hele sitatet...
Hvem var det som skapte finanskrisa da? Hvis vi ikke skal mistenke bankene,hvem skal vi mistenke da? Legemiddelindustrien, internasjonale oljeselskap?
Norskehesten
Alden's Avatar
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Er Zeitgeist-bevegelsen basert på Zeitgeist-filmen? Hvis det er tilfelle, er denne bevegelsen livsfarlig og bygget på løgn og bedrag.
Vis hele sitatet...
Kan du forklare dette nærmere med hva du mener er bygget på løgn og bedrag?
EoT: Skal svare helhetlig i morgen, men den siste der kan jeg bare ikke la stå.

Jeg tror du har misforstått hvor stor makt de egentlig har. Skyggebanksystemet, det som ikke er regulert på noen måte, er der de største verdiene er. Den nominelle verdien på derivatmarkedet var på over 750 trillioner $ sist jeg sjekka. Nominelt. Altså kan alle disse trillionene stå som sikring for utlån og CDS-er uten at det er tatt med i verdiberegningen. Vi kan dermed gange dette beløpet med alt fra halvannen til tre og tredve. Umulig å si. Verdens GDP er på rundt 65 trillioner $, men de kan alltids ha spart opp store reserver. Oljebransjen omsetter for ca 200 trillioner $ i året.

Så de har mange penger. De er dessverre ikke den globale finansnæringa. Av disse 750 trillionene, så er det i dag bare fire banker som kontroller over 600 trillioner.

Navnene for evigheten går som følger

JPMorgan Chase & Co.
Citigroup Inc.
Bank of America Corp.
Goldman Sachs Group Inc.

Ta ett av de og googl i en halvtime, så skjønner du snart hvor den førti år gamle frustrasjonen i Ron Paul kommer fra. Ikke bare er dette de mest skamløse og kyniske hvitsnippforbryterne du aldri har hørt om, men de gjemmer sin agenda i full offentlighet, konspirerer med mektige ledere på tvers av bransjer og kjøper politikere som om det var smågodt. Hørt uttrykket "revolving doors"? Denne gjengen her var de som fant på å gjøre det først. Mannen på Monopol-spillet er Morgan Stanley selv. Dette er folk som bare handler seg et trykkeri når de har noe på hjertet. Ansetter en eller annen slektning til å skrive og bestikker par-tre stykker i departementet, så vips er en ny serie med ferskvinkla lærebøker klare for nye generasjoner. Funker ikke det, så er det alltids kjekt å eie noen aviser og ukeblader? Dyrt er det jo ikke. Vi som har felles interesser kan vel like gjerne spleise?? I dag er det seks firmaer som eier det aller meste av mediene i USA. Har du pengene kan du alltids gå på børs...

Full åpenhet rundt eierskap er ikke lovfestet i dag. Derfor er konspirasjonsteorier dømt til aldri å overstige det hypotetiske plan. Allikevel er det lov å bruke huet. Som til å fundere ut hvordan det kan fungere, det at banker kan låne ut nitti kroner hvis jeg setter inn en tier. Ikke kast bort tid på å lure på om det er rettferdig på noen måte. Det er det ikke. Det er bare like urettferdig som det høres ut som. Penger er ti ganger mer verdt for en bank enn de er for deg.

For nå.
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
EoT: Skal svare helhetlig i morgen, men den siste der kan jeg bare ikke la stå.

Jeg tror du har misforstått hvor stor makt de egentlig har. Skyggebanksystemet, det som ikke er regulert på noen måte, er der de største verdiene er. Den nominelle verdien på derivatmarkedet var på over 750 trillioner $ sist jeg sjekka. Nominelt. Altså kan alle disse trillionene stå som sikring for utlån og CDS-er uten at det er tatt med i verdiberegningen. Vi kan dermed gange dette beløpet med alt fra halvannen til tre og tredve. Umulig å si. Verdens GDP er på rundt 65 trillioner $, men de kan alltids ha spart opp store reserver. Oljebransjen omsetter for ca 200 trillioner $ i året.

Så de har mange penger. De er dessverre ikke den globale finansnæringa. Av disse 750 trillionene, så er det i dag bare fire banker som kontroller over 600 trillioner.

Navnene for evigheten går som følger

JPMorgan Chase & Co.
Citigroup Inc.
Bank of America Corp.
Goldman Sachs Group Inc.

Ta ett av de og googl i en halvtime, så skjønner du snart hvor den førti år gamle frustrasjonen i Ron Paul kommer fra. Ikke bare er dette de mest skamløse og kyniske hvitsnippforbryterne du aldri har hørt om, men de gjemmer sin agenda i full offentlighet, konspirerer med mektige ledere på tvers av bransjer og kjøper politikere som om det var smågodt. Hørt uttrykket "revolving doors"? Denne gjengen her var de som fant på å gjøre det først. Mannen på Monopol-spillet er Morgan Stanley selv. Dette er folk som bare handler seg et trykkeri når de har noe på hjertet. Ansetter en eller annen slektning til å skrive og bestikker par-tre stykker i departementet, så vips er en ny serie med ferskvinkla lærebøker klare for nye generasjoner. Funker ikke det, så er det alltids kjekt å eie noen aviser og ukeblader? Dyrt er det jo ikke. Vi som har felles interesser kan vel like gjerne spleise?? I dag er det seks firmaer som eier det aller meste av mediene i USA. Har du pengene kan du alltids gå på børs...

Full åpenhet rundt eierskap er ikke lovfestet i dag. Derfor er konspirasjonsteorier dømt til aldri å overstige det hypotetiske plan. Allikevel er det lov å bruke huet. Som til å fundere ut hvordan det kan fungere, det at banker kan låne ut nitti kroner hvis jeg setter inn en tier. Ikke kast bort tid på å lure på om det er rettferdig på noen måte. Det er det ikke. Det er bare like urettferdig som det høres ut som. Penger er ti ganger mer verdt for en bank enn de er for deg.

For nå.
Vis hele sitatet...
Ja, det er absurd - og ja, det er trist. Har ikke tid til å sjekke opp alt du sier nå, så jeg tar det for god fisk.

Poenget mitt er ikke at det ikke er riktig å kritisere denne virksomheten, poenget mitt er at det ofte blir en for ensporet kritikk av banksystemet. Det er et helt klassesystem der ute, med undertrykking på alle plan. Man hadde omfattende undertrykking lenge før den første sentralbanken ble grunnlagt.

Kritiseringen av banksystemet overskygger alt for ofte det som bør være en underliggende kritikk av kapitalismen. I stedet er ofte de største kritikerne av banksystemet nyliberalister og selverklærte anarko-kapitalister (som for øvrig er et særdeles merkelig begrep, men vi får la det ligge).
Sitat av EoT Vis innlegg
Ja, det er absurd - og ja, det er trist. Har ikke tid til å sjekke opp alt du sier nå, så jeg tar det for god fisk.
Vis hele sitatet...
Kremt.

Fire banker kontrollerer det amerikanske derivatmarkedet. De holder 95,9% av 249 trillioner $.

Den var grov. Beklager. Det er fortsatt veldig mye penger på veldig få hender, men ja.

"Reporting of OTC amounts are difficult because trades can occur in private, without activity being visible on any exchange. According to the Bank for International Settlements, the total outstanding notional amount is US$708 trillion (as of June 2011)." - BIS

"According to BIS, the combined turnover in the world's derivatives exchanges (dvs. de bokførte derivatene) totaled USD 344 trillion during Q4 2005." - Wiki

Regulering

USAs Frank-Dodd Act fra 2010, skal visstnok legge også OTC-derivater under kontroll, noe som tidligere var forbudt ved lov, men det er delte meninger om effektiviteten av reformene. Debatten pågår ennå. I grove trekk... er det snakk om å legge de under det eksisterende regelverket, hvor også kontrollørene har fått større frihet og banker flere plikter.

Her er en lettlest artikkel som oppsummerer hindrene vi står ovenfor, hvis vi ønsker å bevare dagens økonomiske modell.

"Since the passage of Dodd-Frank a year ago, I have attended multiple conferences in a variety of locations in the United States and Canada. At each of them, I have informally polled a range of colleagues studying monetary and financial economics to find out if they believed that the above process has any chance of working as described. I specifically asked them if they believe that the FDIC and FSOC could (1) identify a pending failure some time before it becomes insolvent, and then (2) organize the regulatory and political will to take over a massive, interconnected, and politically powerful institution, and (3) navigate the process of arriving at a decision in a time frame sufficiently short to avoid a massive run on the institution, a run that could readily spread to similar institutions and to those firms dependent upon them. Let us recall that the prevention of just such a run is the primary task of financial regulation. To date, I have not found a single individual who believes that it will work."

Sitat av EoT Vis innlegg
Poenget mitt er ikke at det ikke er riktig å kritisere denne virksomheten, poenget mitt er at det ofte blir en for ensporet kritikk av banksystemet. Det er et helt klassesystem der ute, med undertrykking på alle plan. Man hadde omfattende undertrykking lenge før den første sentralbanken ble grunnlagt.
Vis hele sitatet...
250 år etter industrialiseringen skjøt fart, er vi fortsatt opp hengt i foreldede verdensbilder og arkaiske forestillinger om menneskeverd. Hvorfor? Så mye av denne bevegelsens tankegods som sjokkerer folk, så synes jeg vi bør gi dem en forklaring. Selv om bankiere ikke var bevisste over sine handlinger, så var de handlingenes konsekvenser så graverende at det er på sin plass å avdekke bedraget - som fortsatt foregår i dag. Vi kunne ventet på kollapsen, men er det egentlig noe som er tilfeldig i politikken? Tror hver lille bit av kunnskap vi får på plass før den tid, vil gjøre oss sterkere rustet til å kontre de elleville forslagene, som de tradisjonelle maktbastionene vil komme til å lire av seg. Den systematiske utnyttingen av verdens fattige, er så absolutt et tema som skal taes opp.

Viktig å merke seg at fattigdom er ganske naturlig i en verden hvor jordbruk omtrent er den eneste måten å skape seg et levebrød på. Det skal haugevis med arbeid til og da sier det seg selv at du ikke kan bruke masse tid på å lære lutt og fekting.

De fleste av oss er ikke ambisiøse i den forstand at vi vil tjene masse penger. Et fint hus, stilige klær og en solid bil er selvfølgelig attraktivt, men når vi kan, bruker vi det meste av tiden på å styrke oss selv og andre, og er stort sett opptatt av å "kose vårs max", ha det fett eller gjøre noe kult. Siden penger er et kriterie for overlevelse, så er vi tvunget til å ta del i dette sinnssvake spillet, hvor det er de som gjør all jobben, som alltid sitter igjen med skalken.

Alt vi trenger å gjøre, for å frigjøre massene fra systemet, er å gjøre fôr gratis. Jeg ser for meg gratis mat som det politiske apexet, der kollektivet innser at arbeid er arbeid for en grunn, hvor det er på det rene at fattigdommens konsekvenser er like unødvendige som de er uønskede og hvor vi har nådd skjæringspunktet mellom markedskapitalisme og hva det enn er som kommer etter. Når denne gjeldskrisa slår tolv slag, vil det ikke være mange alternativer til gratis mat. Hvis vi ikke gjør noe før den tid, vil, med all sannsynlighet, millioner over hele verden miste jobben og sparepengene, og stater vil se seg nødt til å selge unna det de har av verdier. I 2008 var det 30 millioner rundt om på kloden, som mista jobben. Det var ingenting i forhold til hva som kan være i vente (selv om USAs hemmeligholdte M3 skulle vært redusert til 0). Jeg vil ikke være noen dommedagsprofet, men det er uansvarlig å ikke tenke seg om to ganger etter du har sett pengemengden i USA, økonomien alle verdens land er integrerte i.

Amerikansk ledelse forsøker å helgardere seg med et omfattende "sikkerhetsnettverk" som er ment å beskytte staten fra sine egne borgere. Skal vi borgere beskytte oss fra klørne til IWWB (IMF, World Bank, WTO & BIS), FN, NATO, EU, NAFTA, ICC, osv osv, i tillegg til alle de multinasjonale selskapene med saldoer herfra til himmelen... Så er vi nødt til å skrote aggressiv politikk til fordel for ydmykt diplomati. Hvis bare innbyggerne i ét land går sammen om å skape noe, så ville det tilsvart en kraft av dimensjoner vi ikke har sett maken til siden pyramidene. Det er ikke nødvendig å være med på stolleken, selv om det er masse frynsegoder. Med ti års utvikling lokalt, tror jeg ikke det ville vært mye som var savnet uansett og jeg er sikker på at det er mange land som er interesserte i å selge sine varer her - helt uavhengig av hvor rettferdige regler vi har i finans. Patenter ødelegger imidlertid mye. India har ingen slike lover og har tatt rollen som den fattige verdens apotek. Ser ikke noe galt i det.

Husly vil følge på naturlig vis. For å realisere det trenger vi billig energi, men som med så mye annet som er utelukkende positivt, er det undertrykket med nidkjær overvåkning. Teknologien eksisterer og det er flere alternativer å velge i, skulle LFTR vise seg å ikke innfri. Det som gjenstår er å få samlet politisk vilje til å gjennomføre det. Norge har god anledning til å ta en sterk posisjon i thoriumbransjen, for vi har blant verdens største forekomster og vi har lenge holdt en kjernereaktor i Halden, hvor nordmenn samarbeider med japanske forskere.

Det som teller nå, er å få seg en oversikt over kostnadene ved konkurranse og måle det opp mot hva som kan bli virkelighet hvis vi samarbeider. Visste du at 90% av alle vitenskapsmenn lever i dag? Tenk hvis så mange som 70% jobber for profitt. Gjør arbeid på bestilling og dermed bare akkurat det de blir bedt om. For et massivt tap for menneskeheten det ville vært. Hvis de var motivert for lærdommen, ville de engasjert seg i fagmiljøet og hevet nivået. En uvurderlig berikelse av samfunnet generelt. Akademikere flest, har lenge vært så selvopptatte at de ikke justerer sin egen faglige holdning etter nye oppdagelser i korresponderende felt. Hjernevask var kontroversiell, ikke bare fordi den avdekket de skandaløse forholdene på kjønnsskolen, men også fordi den viste hvor enorm forskjell det er på lærde i renommérte institusjoner med store miljøer og akademikere isolert i et mikrokosmos preget av vettløst kameraderi og selvbekreftende forskning. At en komiker klarte å drite ut intellektuelle er vel også betenkelig for mange.

Uansett hvor rike på ressurser vi ville blitt med diplomati, så vil det i all overskuelig framtid være et behov for en valuta. Mest sannsynlig for evig og alltid, siden kunst og mote gjenskaper seg selv hele tiden. Alt som er sjeldent vil være ettertraktet og ikke alt lar seg transportere.

Det er viktig å ha en rettferdig valuta. Klasseskille synes å være innebygd i pattedyr, men det er intet poeng i å oppfordre til idioti. Med et 1:1-forhold mellom gjeld og reserver, så får vi stabilitet og forutsigbarhet i økonomien med på kjøpet. Det er også en prioritet å opprettholde et skarpt skille mellom sparebanker og spekulanter. Sparepenger er forsikret i skattepenger. Det skal ikke gå utover skattebetalere, det at sparebanker involverer seg i investeringer med høy risiko. Enda et grep som er viktig, er å sikre at sentralbanken er helt og holdent under kontroll av folkeforsamlingen. Å styre renten er et imperativt privilegium som Kongen ikke har noe faglig grunnlag for å kunne utdele på et høvelig vis. Det burde være et absolutt minimum for å inneha den posisjonen. Hvem som oppnevner inflasjonsarkitektene i SSB, skulle jeg likt å visst.

Sitat av EoT Vis innlegg
Kritiseringen av banksystemet overskygger alt for ofte det som bør være en underliggende kritikk av kapitalismen. I stedet er ofte de største kritikerne av banksystemet nyliberalister og selverklærte anarko-kapitalister (som for øvrig er et særdeles merkelig begrep, men vi får la det ligge).
Vis hele sitatet...
Heh, det er merkelapper jeg får slengt etter meg overalt, faktisk. Anser meg selv for å være rimelig sentrisk, da det eneste jeg er politisk på er at vi skal diskutere fakta og substans. Men, gerenelt, synes jo at det er ganske idiotisk å drøfte tankeretninger som førte til massemord uten et visst monn med andakt. Sjelden det er stemning for slikt.

Hvis jeg sier at kapitalisme er læren om akkumulering av eiendom, mens sosialisme er læren om menneskers omgang med hverandre, hvor langt unna er jeg da?

Sitat av EoT Vis innlegg
Ja, kelternes fellesskap har jo blitt implementert av oss i moderne tid. Samtidig hadde en sofistikert struktur og avansert propaganda for å danne en felles kultur kun gjort "dem" identiske med den invaderende part - romerne. Vanskelig med det der, når noen først presser på, blir begge parter dratt inn i en sort sirkel - mye lingnende de gamle ættestridene, bare at det her gjelder hele nasjonstater, ikke individuelle familier.
Vis hele sitatet...
Sant, sant. Vold avler vold. Vanskelig å klandre barbarene om de var litt ekstra barbariske når de endelig fikk fingra i noen legionærer. Nasjoner ja. Minner meg om Vegetius' infamøse sitat: "Vil du ha fred, forbered til krig." Forsyninger er som kjent en stor del av krigføring. Verden er blitt mindre nå. Vognene større. Selv isolerte posisjoner kan bli støttet i årevis av luftbroer. Teknologiske framskritt gjør at et lite team med supersoldater kan decimere en hel hovedstad. Noen få sosiopater med dårlig impulskontroll, kan være nok til å utløse en atomkrig. Nixon sa jo faktisk dette her: "I'd rather use the nuclear bomb." (...than escalating the Vietnam war). Sikkert et svakt øyeblikk. Hvor mange galninger tør vi å ha rundt oss? Hvordan kan amerikanere eller israelere forsikre seg om at politikerne ikke gjør noe drastisk? Kampen står om moral. Den foregår overalt. Et japansk munnhell svermer til fronten: "Spikeren som stikker seg ut, blir hamra." Av og til er det nesten som om det er skjebnebestemt, at vår kollektive opphopning av hatske ytringer er nødt til å konsolidere seg i én retning. Vel, hvis vi fjerner alle disse kunstige barrierene som hindrer oss fra å leve fullendte liv, så er vi nok alle bedre rustet til å stå i mot gruppepress og samtidig bedre skikket til å gi utløp for frustrasjon på mindre kostbare måter. Skader ikke å prøve!

Sitat av EoT Vis innlegg
Afrikansk samtidshistorie kan jeg ikke uttale meg om, men nasjonstatene oppbygd mangler en volksgeist (som jeg vil påstå er intet mindre enn en avansert propagandamekanisme det tar lang tid og nøye kordinasjon å bygge opp). Selv om jeg er meget negativ til nasjonalistisk ideologi uansett innpakning, ser jeg at det kanskje kan ha en preventiv effekt ovenfor noen former for voldelige konflikter (a là Sovjet sin stabilisering av øst-europeiske minoritetskonflikter). Samtidig blir konfliktene, når de oppstår, desto større.
Vis hele sitatet...
Volksgeist ja. Hvorfor var det tyskerne som kom på alle disse begrepene først? I hvert fall. Det er vel tidvis noe i lufta som sier at man bør være var ovenfor et par ting som folk er opptatt av. Fremmedfrykt er ikke noe nytt. Viktig å gi folk tid til å bli kjent, så de er trygge på hverandre og kan være seg selv. All min erfaring sier meg at det er bedre med litt konflikt enn ikkeno. Når utblåsningen endelig kommer, etter en lang tid med splid, så er det ingen som husker hva det var som starta hele greia. Naget forsvinner ikke akkurat av den grunn. Jaja, det meste ordner seg når man bare gir folk muligheten til å forklare seg og passer på å følge opp, så ingen lurer seg selv. Mye jævelskap i verden. Lediggang er roten til alt vondt sies det. Vet ikke om det er like gyldig i en verden med mangfold, men dekadense er en overhengende fare i den fjerne framtiden. Tror nok fred og fellesskap er ting vi må jobbe med for å beholde. Lettere å vedlikeholde på mindre skala og defor er jeg veldig motivert for at vi innfører direkte demokrati og selvstyre så langt det går. Når dødsangsten legger seg til rette i mer naturlige steder, så tenker jeg frustrasjonen kanaliseres tilsvarende naturlig.

Sitat av EoT Vis innlegg
Nei, jeg tror også man må angripe saken annerledes. Første prioritet må bli å besvare det mest åpenbare spørsmål: hvorfor kriger vi? Det er en rekke aspekter ved samfunnet vårt som er direkte tilknyttet svaret på dette spørsmålet. Dette er aspekter det er mulig å forandre, hvis man har viljen til det. Jeg tror egentlig man har det. Desentralisering kan kanskje hemme noen av disse aspektene; viktigst blir kanskje sentralisert og modernisert krigsindustri som en del av et kapitalistisk marked, kombinert med lobbyvirksomhet fra diverse områder.
Vis hele sitatet...
Frykt er vel det korte svaret. Grådighet er en del av det, men den er ikke offentlig eller den er ikke allment validert uten manipulasjon.

Forstår jeg deg rett, hvis jeg sier at du foreslår at vi støtter opp om en allmektig autoritet, som kan virke som verdenspoliti? Fins ikke noe sånt som et vanntett regelverk.

Sitat av EoT Vis innlegg
Hehe, status quo i flere land det.
Vis hele sitatet...
Visst er det det. For å sitere Ari Behn: Trist som faen.
Sist endret av SleekMinister; 22. februar 2012 kl. 00:12.
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Forstår jeg deg rett, hvis jeg sier at du foreslår at vi støtter opp om en allmektig autoritet, som kan virke som verdenspoliti? Fins ikke noe sånt som et vanntett regelverk.
Vis hele sitatet...
Neineinei, ser at jeg formulerte meg litt klønete - mitt budskap er motsatt. Jeg vil desentralisere, demokratisere og sosialisere. Jeg mente altså å hemme krigsindustrien.

Det bør være åpenbart at man må gjøre noe for å forandre kursen på skuta vår. Mange mennesker er veldig klare over dette, og 2 milliarder (i hvert fall) har muligheten til å bli klare over det. Allikevel er det en enorm motvilje hos folk for noen form for forandring. En slags tankegang om at "det kommer til å fikse seg sjøl" regjerer av en eller annen bisarr grunn. Mennesket er kanskje ikke skikket til å besvare slike spørsmål, til å koordinere og organisere store folkemasser - Vel, da bør vi kanskje følgelig la være å gjøre dette. Samarbeid er enklere å oppnå hvis man ikke har motstridende konflikter, så autonomi er nok viktig i denne prosessen.

De humanistiske akademikerne har muligheten til å besvare mange spørsmål rundt krigsproblematikk, samfunnsstruktur, sosiopolitikk osv. osv. Rett og slett potensiell politisk forskning, og forskning som gir oss dypere innsikt i oss selv som sosiale vesener. Denne formen for kunnskap er ikke ønsket innenfor et kapitalistisk samfunn, og konsekvensen er selvsagt at den blir nedprioritert. I en rasjonell verden ville det vært denne formen for kunnskap man siget etter, da vi er avhengige av å designe et nytt levesett. Press fra den akademiske sfære for f. eks. politiske eksperimenter med alternative samfunnsstrukturer, burde vi ha sett for lenge siden. Slik kan også humaniora legitimere sin plass innenfor vitenskapen.
Naturlig nok. Var vel mest det at jeg var gått tom for tegn :I

Det er vel bare i økonomiske utider at vi er nødt til å stappe oss sammen i illeluktende byer og bygge kunstige depoter, også kalt tettsteder, i mellom. At polisene i antikken alltid var bittesmå, bortsett fra en håndfull megalopoliser, er jo også et argument. Så kommer det at vi bare er i stand til å ha noen form for relasjon til rundt 600 stk og at det er vanskelig å føle seg unik i en storby. I Sveits er det selvstyre til den grad at de har en hel drøss med jernbaneselskaper, selv i det knøttlille landet. Har ikke opplevd så mye selvfølgelig vennlighet, som under mitt korte opphold der.

Forandring fryder? Ikke på alt, tydeligvis. Det skal jo sies at det er et stort paradigmeskifte vi står ovenfor. Å gå fra forestillingen om at livet er en kamp om ressurser til å tro at lykke kommer innenifra, blir ikke virkelighet sånn uten videre. Tror noen må miste ansikt. Til hvilken grad noen kan styre folkemasser, er et komplisert spørsmål, men vi trenger jo ikke se lenger tilbake enn den harde fascismen, for å se at hvis man påvirker lenge nok, så kan kontroll bli redusert til et spørsmål om organisering. Ikke noe varer evig, heldigvis.

Det er gjort en del forskning allerede, men den blir undertrykt og oversett, så det er ikke så lett å finne, alltid. Med det åndelige nivået i dagspressen, så er det ikke så rart at de ikke får eksponering der. Altfor mange skoler er også rekrutteringsplasser for korporasjoner. Prestisjetunge skoler som Yale, Stanford og Harvard har ikke kommet opp med noen gode løsninger, antagelig fordi de fleste lederne er kjøpt og betalt eller er blitt så indoktrinerte på katolske skoler at de ikke klarer å tenke progressivt. I Europa er det vel mye det at Oxfords ord er lov.

Kan varmt anbefale Gruppepsykologi av Arne Sjølund. Kortfattet og litt i overkant konkret, men rik på eksempler og forsøk. Tror den er fra 80-tallet.

En god lydbok er TTCs Life of the Mind. Veldig bra innføring til moderne psykologi. Presenterer noen eksperimenter som er veldig fascinerende. Fokuserer mest på individet og er selvfølgelig litt preget av amerikansk determinisme, men den kunne godt ha vært med i pensum på humanistiske fag etter min mening. Helt gratis, som alt annet TTC har. Den om antropologi er også bra. Barnebarnet til Leakey som forteller.
For meg ser det ut som en drømmeverden, men om dette noen gang blir realisert er en annen sak. Slik som de øverste i systemet har kontroll nå, vil dette aldri bli realisert. Dette systemet må faile for at noe stor forrandring vil skje, for ingen vil gi opp all makten sin på den måten. Etter at vi endelig har gått tom for olje vil vi kanskje gå et steg nærmere den verden? Helt enig med Jacque Fresco at dette systemet er gammelt og utadert, og at vi burde trenge noe forrandring.
ja,peakoil kan kanskje gjøre zeitgeistbevegelsen mer utbredt?
Peak Oil, Peak Debt, Peak Misery - Pick your poison.

Hvis Hellas og Ungarn blir til svaner, samtidig som bedraget sakte, men sikkert pipler inn i massemedia, så skal det lite til før folk begynner å fokusere på ordningene som førte til død og ødeleggelse. Venezuela er også et spennende land, for der jobber de markedskapitalismen midt i mot. Dessverre har sterke interesser i næringslivet fått en dominerende plass i både media og industri. Brazil har bedt IMF stikke kondisjonalitetene sine opp i Asia og de har også mange sosiale prosjekter som ser veldig lovende ut. Økonomi er tørt som Sahara, men så mange dyktige folk det er i det alternative media, så er det bare snakk om å tørre å utfordre gamle forestillinger. Digger at Willy Pedersen står fram og gir frasen "Jeg tok feil." et ansikt. Også står det jo i fjellvettreglene at det ikke er noen skam å snu!

Selv med drahjelp fra uthenging av iglene, kan det godt være at vi bare går inn i enda en periode med stråmenn, så det er nok mye viktigere å rense systemet for strukturelle svakheter enn å "sette eksempler". Hardt arbeid og eksponering er det som må til. Det meste av det tekniske er allerede gjort, men det gjelder å sette det sammen på en lettfattelig måte. Det er der Zeitgeist kommer inn. Beyond the Pale skal visst komme etter sommeren. Blir mer lik en dramafilm, med ordentlige skuespillere og greier. De prøver vel å treffe TV-publikummet denne gangen. Alle vi andre... Vel, får nå bare gjøre det vi kan, da. Melde oss inn i nettverket, bygge opp profesjonaliteten og spre budskapet på alle plattformer. En harmonisk verden er verdt å streve for.
▼ ... flere år senere ... ▼
Jeg drar opp denne tråden igjen. Har nylig sett alle 3 Zeitgeist dokumentarene og det har satt igang en rekke tankeprosesser hos meg, oppfordrer alle til å se gjennom ihvertfall de to siste; Zeitgeist: Addendum og Zeitgeist: Moving forward. De ligger gratis rundt på nettet og hvis du har netflix er det bare å søke opp. Det er viktige og avgjørende emner som blir tatt opp som jeg personlig syns er viktig å skape en økt bevissthet rundt.

Tråden har vært død i 3 år, jeg lurer på hva folk tenker nå?
Er ikke zeitgeist like mye konspiratorisk tull som det alltid har vært? Sist jeg sjekket zeitgeist var det så mye surr at det var sjokkerende. De setter fingeren på et par åpenbare problemer som de tror de er de eneste som ser, resten er vel stort sett illuminati og frimurere? Eller har det skjedd noe mer på den fronten?
Sitat av murloc Vis innlegg
Er ikke zeitgeist like mye konspiratorisk tull som det alltid har vært? Sist jeg sjekket zeitgeist var det så mye surr at det var sjokkerende. De setter fingeren på et par åpenbare problemer som de tror de er de eneste som ser, resten er vel stort sett illuminati og frimurere? Eller har det skjedd noe mer på den fronten?
Vis hele sitatet...
Ikke noe prat om frimurere og illuminati. Det er mer fokus på hvordan dagens økonomi og system ikke er gunstig for andre enn bankene og at det går utover mennesker verden over og forurensning blabla. Orker ikke gå inn på det, men de har forslag på et ressurs basert økonomi system jeg finner veldig interessant. Anbefaler deg å se de to siste filmene, kom gjerne med tilbakemeldinger. Jeg er nysgjerrig på hva andre tenker da jeg selv er en "drømmer" og kunne likt å høre synspunktene til andre for å få litt perspektiv.